Brief uit Anseghem
mxi&it
VICHTE
MEENEN
ISEGHEM
Brief uit Anseghem
dertig beambten. Sire moest ze dan
zelf betalen. Nu moeten wij ze betalen
en't steekt zoo nauw niet. Ook voor
een begin heeft men benoemd 71 ge
wone beambten en 78 beambten met
eenen graad in een woord 71 soldaten
en 78 officieren in 't geheel 149 bureel-
ratten of met den minister er bij i5o
op den kop.
In den Congo zijn er slechts 2000
blanken handelaars, missionnarissen,
werklieden, rechters, nonnen, geeste
lijken, officieren, ingenieurs, enz., en
voor te komen leeren wat die 2000
menschen daar doen heeft men van
't eerst af i5o beambten noodig
Wat al zoontjes, kozijns, neven en
politieke vrienden zijn er daar wederom
te onzen koste in 't vet ingelegd
Die i5o eerste vrienden zullen on
geveer een millioen trekken per jaar
de intresten van 't nieuw te bouwen
1 - - 11.1» ato oio
drie a vier honderd duizend franken
opslorpen, 't is te zeggen dat ons nieuw
ministerie meer kost dan de zuivere
winst door onzen handel in den Congo
gedaan
En zoo schrijft het katholiek Nieuws
van den Dag: 't en is maar een begin.
Wie 't beleven zal, zal 't zien de
Congo zal eenige kapitalisten toelaten
zich rijk te stelen ten koste der arme
negers en der slimme Belgen en gele
genheid geven aan de katholieke partij
een gansche bende lediggangers te
Brussel te doen leven ten koste van
boer en werkman.
In Gent kunnen twee theaters niet
bestaan in Antwerpen drie ter nauwer-
nood. In Brussel ziiten er alle dagen
twaalf proppens vol. Immers ons snel
bestuur dat aan 't hoofd kwam onder
den kreetweg met de lasten, weg met
de nutt' looze uitgaven zorgt er voor
te Brussel duizende nuttelooze beamb
ten te betalen die op hun bureelen
slapen bij gebrek aan werk en dan
's nachts in compagnie 's lands centen
verteeren, terwijl ons boeren en bur
gers en werkmenschen slapen van ver
moeienis van den arbeid op denwelken
de Staat door zijn onrechtvaardige be
lastingen een deel komt nemen om zijn
vrienden cn kiesdravers te vetten.
H. Pl.
Mijnheer de Opsteller,
Wij nemen de vrijheid ons tot 11 to wenden
om een daad van onverdraagzaamheid aan te
klagen die ongehoord mag heeten.
De behouders hebben hier een nieuwen dok-
toor doen komen deze die hier reeds was, is
zeker niet genoeg naar hun goesting. Nu dat is
hun recht. Maar wat hun recht te buiten gaat,
dat is, dat katholieke eigenaars hun pachters
dezen nieuwen geneesheer opdringen.
Wie is er daar wederom 't slachtoffer van
De werklieden en kleine boeren. Elkeen weet
van welk belang het is dat een doktoor de
familien en zijn zieke sedert lange jaren kennc.
Veel werkmenschen en kleine boeren zijn ge-
woon sedert jaren bij den ouden doktoor te 1
gaan die bijgevolg gansch op de hoogte is hun
ner lichaamsgesteltenishunner zwakte of
hunner kloekte. Voor veel menschen ook is een
geneesheer een bi-jcatvader en een raadsman
en op eens moet ru iedereen zijn ouden doktoor
verlaten en bij den nieuwen vaan I En indien
den ouden doktoor nu eens de beste ware
zouden de eigenaars aan al die menschen hun
gezondheid instaan En indien rij de goed
koopste ware zouden zij 't verschil betalen
Werklieden, burgers en kleine boererf ziet gij
nu hoe de behouders met u den zot houden
Gij hebt zelfs de vrijheid niet meer een eigen
doktoor te kiezen
Voelt ge nu niet hoe noodzakkelijk het is
die dwinglandij te breken Weest kloek en
vrij. Werpt uw juk af en met de eerste kiezing
schaart u bij de christen democraten en wordt
vrije mannen. Malatus.
BOND ANSEGHEM
Verleden Zondag was er vergadering voor
den bond de toestand blijft bloeiend. Anse
ghem heeft den bloeiendsten bond van 't arron
dissement en binnen kort zal hij nog aangroeien
met een tiental leden. Vrienden, de handen uit
de mouwen met ons gestreden voor de vrijheid
van ons volk en voor zijn verbetering. De be
houders zien ons maar gaarne als hun knechten
en slaven. Vrije mannen, dat moeten we wor
den. Sluit u aan bij ons. Zich vrij gevoelen is
zoo geestig. Smijt alle vrets van kant. De be
houders zijn slechts stout omdat gij vervaard
zijt.Toont dat ge durft, toont dat ge vrije man
nen zijt en ze zullen u zelve ontzien.
Leve de christene volï.spartij I
Een lid.
Geen sterker strijdmiddel dan ONZE
STRIJD, het boekje, 64 bladzijden be
slaande, van Priester Fonteyne, dat
aan 10 centiemen te verkrijgen is bij
den drukker C. Moeyaert, Coupurerei
Brugge.
RONSE
EENE APENFAMILIE
Onze anti-socialisten, als partij gansch af
hangende van de katholieke bewaarders, dus
geen eigen bestaan, geen eigen piogramma
noch eigene princiepen bezittende, hebben er
zich steeds moeten bij bepalen alles van andere
partijen af te kijken en dezen in alles na te
apen.
Dit heeft men vooreerst kunnen bestatigen
met al de werken en inrichtingen welke zij tot
stand gebracht hebben.
Om dit klaar te bewijzen willen wij hier eens
aanhalen op welke geestige wijze zij ons, chr.
democraten, hier in Ronse trachten na te apen.
Zooals men weet heeft onze partij van bij
haar ontstaan de groene kleur, zinnebeeld van
lioop en leven, als kenteeken aangenomen.
Daarom was deze kleur zoo zeer gehaat door
de katholieken, dat het zieu alleen eener groene
vlag of van een groen strikje genoeg was om
hun aangezicht van woede te doen groen wor
den. Om die reden ook werden wij door die
mannen met de liefelijkste benamingen bejegend
zooals: groene scheurmakers, groene socialisten
enz. Welnu,.w'-* t,-.., gelooven Diezelve
maaua scnijnen thans ook, op nunne ucorc,
de groene kleur als kenteeken te willen aan
nemen. Immers, eiken Zondag ziet men hier
thans onze anti-socialisten en jonge katholieke
heerkens, fier gelijk pauwen, door de straten
der stad wandelen, met een groen zakdoekje of
strikje in hunnen vestzak
Doch er is nog meer. Om die mannen nog
beter te doen kennen, hoeven wij hier nog een
ander staaltje aan te halen van de wijze waarop
zij liberalen en socialisten trachten na te apen.
Zooals men hier wederom weet, werden deze
laatsten, door onze katholieken en zoogezegde
anti-socialisten, dikwijls uitgemaakt voor al
wat slecht is, en met de meeste scheldwoorden
bejegend, zooalsstraatleireu, krapuul, jan
hagel, enz., om reden dat dezen, toen zij bij
gelegenheid in de straten eens manifesteerden,
z'ch wat al te gemeen gedroegen of wat al te
luidruchtig te werk gingen.
Welnu, zou men het hier wederom kunnen
gei00ven
Onze anti socialisten trachten nu ook op de
zelve wijze de gemeene manieren van liberalen
en socialisten na te apen Men ziet ze du ook
somtijds in benden de straten cnzer stad door
trekken, met stokken gewapend, en op eene
uitdagende wijze, huilende en zingende van
Vive la Calotte n en andere gemeene refrains
en straatliederen, die zij van de liberalen aan
geleerd hebben, na er enkel eenige woorden
aan veranderd te hebben.
Maar 't is niet alleen, hier in Ronse, dat zij
op die manier, hunne dapperheid en helden
moed willen ten toon spreiden ook in vreemde
steden gaan zij door hun gemeen gedrag de
goede faam onzer stad onteeren. Dit kunnen
vooral Audenaerde en Nederbraekel getuigen.
Doch, Ongelukkig vtter W, bo*fr rrten oVersf',
het zelve geduld niet en mogen zij dan ook wet
eens het hazenpad kiezen
Hier ziet men dus tot wat peil van laagheid
en verworpenheid eene partij moet vervallen,
die, haar eigen bestaan verloochende, zich met
lijf en ziel aan eene andere partij overgeleverd
heeft en dat nog juist aan die partij die gekend
is, als zijnde het meest vijandig aan de klasse
die zij beweren te vertegenwoordigen.
Eindelijk, nu dat 2ij hunne nietigheid be
ginnen te gevoelennu dat zij gewaar worden
welhaast aan de algemcene verachting ten prijs
gegeven te wordennu trachten zij door alle
mogelijke middelen de aandacht op zich te
trekken, hopende op die manier nog eenig
effet op den geest van het volk te kunnen
maken. Doch dit alles zal vruchteloos blijven;
Vroeg of laat zullen zij onder de verachting des
volks bezwijken, dat dit dan de rechtvaardige
straf van huu snood verraad weze. A. B.
Hos gaan onze katholieke
Vertegenwoordigers zich gedragen
Op het oogenblik dat deze regelen verschijnen
is de gewone wetgevende zittijd geopend
Hij belooft heel gewichtig te wezen, en wat
er ook gebeure, zal hij een overgrooten voor
uitgang aanwijzen der volksgezinde gedachten.
Inderdaad, verscheidene belangrijke vraag
punten van het democratisch programma zullen
ter bespreking komen, namentlijk
1. De afschaffing der plaatsvervanging of
persoonliijken dienstplicht.
a. De leerplicht of verplichtend onderwijs.
3. De evenredige verwoordiging in gemeente
en gouwverkiezingen.
4. De achturen arbeid der kolenmijners of de
beperking van den arbeidsduur.
Voorwat de drie eerste vraagstukken betreft,
gansch de linkerzijde hangt ze aan.
Het vierde punt wordt in de gelederen der
linkerzijde vurig aangekleefd en verdedigd door
alle volksgezinden, doch-nog door eenige zeld
zame oude liberalen, de laatste der mohikanen,
bestreden.
Daar de katholieke meerderheid slechts acht
stemmen bereikt, behoeven er slechts een vijftal
katholieken de drie eertstgenoemde hervor
mingen toegedaan te zijn, en een tiental de
laatste, om ze allen te doen doorgaan.
Welnu verscheidene ministers, talrijke katho
lieke vertegenwoordigers, bijzonderlijk onder
deze der hoofstad hebben woorden gelost,
daden volstrekt, beloften gedaan, welke ge
tuigen, dat zij de eerlijkheid en de dringende
noodzakelijkheid gener hervormingen niet meer
kunnen en willen betwisten.
Tot den dag van heden hadden zij er in de
Kamers een vijandige houding tegen aange
nomen, omdat de katholieken voor gewoonte
hebben vooruit en vooral hunne partij belangen
boven alles te plaatsen, en omdat Woeste het
hen gebood. Doch in de laatste tijden is het
gezag van den groenen paus erg gedaald, en de
hoofdman, de leider der katholieke behouders,
de aartsvijand der kristene demokraten, zal
welhaast den fabel kunnen overdenken en
overwegen van den leeuw, die oud geworden
zijnde en gansch versleten, de spieren met lam
heid geslagen en de klauwen krachteloos gewor
den, den hoon en den smaad aller dieren moest
verduren om op het laatste nog begroet te
worden met den stamp van den ezel.
Zoo iets zal geschieden in de bebouderspartij,
hare mannen zitten Diet vast meer ia den zadel;
zij gaat met rasse schreden hare ontbinding te
gemoet de volksgezinde gedachten dringen
overal door duizende en duizende katholieke
kiezers zijn er mede bezield en dreigen de
katholieke partij, welke zij tot heden trouw
waren gebleveD, te verlaten om tot het demo
cratisch leger over te gaan. Teekens dezer ont
binding komen wij overal te bespeuren, tot in
de jongste vergaderingen der katholieken van
Aalst en der katholieke gemeenteraadsleden van
Brussel en omtrek.
En de katholieken kunnen tegen geen verlies
meer I
Bijgevolg vragen wij ons af, wat onze
thieltsche katholieke volksvertegenwoordigers
Gaan zii getrouw aan hun
verleden immervoorts de volUos^cu.wi-.1- -
strijden of zullen zij eindelijk, al ware het
maar uit vrees van den kiezer, eene gunstige
stemming uitbrengen over bovengemelde punten?
Wat er ook van zij, 't is ons volksgezind
programma dat de zegepraal te gemoet gaat, en
vroeg of laat zullen wij met vreugde en trotsheid
mogen aanstippen, dat de katkolieke gekozenen,
door den drang der omstandigheden, zullen
verplichten genoodzaakt zijn onze hervormingen
bij te treden, en zoo de groene vlag te volgen,
welke zij zoo vreeselijk helpen vervolgen heb-
,ben. De oude partijen verdwijnen, reeds zien
wij ze omhuld door de avondschemering
Fière-Orbaa en Woeste zullen weldra tot het
verledenc behooren.
Een veertiental dagen geleden brandde alhier
een huis af dicht bij de kerk. Eeu inwoner van
Vichte, een gemeenteraadslid liet hem deze
woorden ontvallen het zouue beter de kerk
zijn, wij zouden dan eene nieuwe krijgen. Wel
nu, de kerk van Vichte is iu geheel slechten
bouwvalligen staat en men zou uit die woorden
mogen besluiten dat er door de inwoners van
Vichte eene nieuwe kerk wordt verlangd waar
van er ook sedert lang sprake is maar die er
niet komt.
Welnu zou Mijnheer Verhaeghe, een gezag
hebbende heer naar men zegt, en die burge
meester is op Vichte en provincieraadslid, geen
genoegzamen invloed bezitten om deze goede
zaak vooruit te helpen die zoo algemeen wordt
gewenschf 1 In alle geval zat er in den provin
cieraad een kristen democraat hij zou met
klinlrondo ïicmma »ene mimff toelage vragen
tot het bouwen van den nieuwen tempelgods.
Wat zegt gij daarvan M. de pastoor
Een democraat van Vichte,
DEERLIJK
GROOTE MEETING
Op hedec Zondag, om 41/2 ure namiddag,
groote openbare meeting in dé herberg Het
Katje, bij Gentiel Ovaere, op de plaats (kalsijde
Daar Vichte) Sprekers H. Plancquaert en
twee leden uit den studiekring van Kertrijk.
De vrienden van omliggende gemeenten worden
er allen verwacht.
Om 8 ure 's avonds, gewone maandelijksche
vergadering van den propagandakriDg in 't ge
woon lokaal bij H. Caveye.
Bijzondere dagorde. De leden worden dit
maal allen op post verwacht. Het Bestuur.
Niettegenstaande het Zondag bijtend koud
was, en het lokaal voor iedereen wat ver afge
legen, kunnen wij niet klagen over de ver
gadering van verleden Zondag.
Al de voornaamste leden waren op post,
wat bewijst dat ze belang stellen in hunne
partij.
De punten aan het dagorde wierden met veel
belangstelling behandeld en besproken. Na het
eerste punt de toestand der kas werd er
uitleg gegeven over het kongres van Moen.
Al de leden waren het eens over de manier
van werken tot het opbrengen van strijdgeld.
Daarna wierd er in korte welgepaste woorden
een beroep gedaan op de leden, zich vooral toe
te leggen tot het verspreiden van ons blad, het
geen sedert een tijd te wenschen laat, nogtans
is het de beste middel tot propaganda, tot het
verspreiden onzer gedachten.
Ten slotte wierd er een strijdpenning gedaan
die een goeden stuiver opbracht, de vergadering
ging om 11 uren uiteen, Dadat er een lid zeer
goede middels had uiteengezet om toekomende
maand op de vergadering ons getal te ver
dubbelen.
En uu, vrienden, aan 't werk voor den aan
groei van onzen club. Gezorgd tegen toeko
mende maand voor elk een Dieuw lid. Als elk
een handje toesteekt, in korten tijd zullen wij
reuzenwerk verrichten en vooral, vrienden,
gedenkt den strijdpenning, want strijden kost
geld.
Aan 't werk, aan 't werk
August Casier.
Uit die stad zendt men ons het volgende
artikeltje dat in de Gazette van Brugge ver
schenen is
Grot ter eere van O. L. V. van Lourdes.
Wij lezen in de Gazette van Iseghem
M. Schramme Stauthamer, schepene der
stad Brugge, die alhier zijn zomerverblijf heeft,
kocht over eenigen tijd eene erve, genoemd Oud
Kerkhof rond St-Hiloniuskerk. Op dien grond
doet hij eene prachtige grot bouwen ter eere
van O. L. V. van Lourdes. Dekenders beweeren
dat die grot eene trouwe nabootsing zal zijn van
deze van Lourdes in Frankrijk, en die gelijkenis
zal nog meer uitschijnen als zij naar behooren
zal beplant zijn met struiken Zeer Eerweer
den Heer Loys deken van Rousselare, zal dezelve
op dinsdag 8 december aanslaande, plechtiglijk
toewijden aan O. L. V. Het beeld der onbe
vlekte Maagd zal processiewijze uit St-Hilo
niuskerk naar de grot gedreven worden, bege
leid door het muziek der Jongelings Congregatie.
Ongetwijfeld zullen er vele parochianen met
brandende keers de processie willen volgen.
Den welgekenden en gevierden redenaar
Eerw. Heer Bruloot, pastoor van Sint-Jans
parochie te Kortriik, zal een gelegenheidsser
moen doen, en St Hiloniuskerk hoe groot zij is,
zal waarschijnlijk te nauw zijn om het volk te
bevatten dat zijne vereering aan de Moeder
Gods zal willen bewijzen en van hare bescher
ming Dieuw geluk en zegen voor onze stad zal
immersDe ware dienaars van
Maria zullen nooit verloren gaan.
Onze. hriefwisselaar stelt ons de volgende
vraag, A propos van dit schoon werk, dat hij
volkomen goedkeurt de uitbreiding en de
versterking van den eeredienst der H. Maagd.
Sedert wanneer is M. Schramme zoo mild
geworden
Hier in Iseghem, vraagt men zich af hoe
M. Schramme grond en grot geschat op
eene weerde van 10,000 fr. kunnende aan 4 fr.
ten honderd 400 fr. 's jaars kroos opbrengen
kon wegschenken, als wanneer iedereen weet
dat hij in Iseghem zijn zomerverblijf tot 88 da
gen bepaalde in plaats van go, om naderhand
aan de bestendige deputatie te kunnen vrij
stelling vragen van deu abonnementstaks, be
dragende de kolossale som van 80 fr.
Moet men zulk groot mau zijn om geen 80 fr.
aan de stadskas van Iseghem te junnen
Geef aan God wat Gode verschuldigd is,
maar aan Cesar wat Cesar toekomt.
Mijnheer de Uitgever,
Als trouwe lezer van uw geëerd blad zoo
neem ik thans de eerbiedige vrijheid er een
plaatsje in te vragen om eens te toonen op
welke manier en hoe ver de vervolgingsgeest
hier woedende is.
Vrienden lezers, luistert, oordeelt en denkt.
Anseghem is eene gemeente van ongeveer
3700 inwoners, gelegen in 't zuiden van West-
Vlaanderen, arrondissement Kortrijk. Bij het
ontstaan der democratie hebben de heeren adv.
Plancquaer'j, en Debacker met andere vurige
apoatclcn, spijts alle geweld, dwang en tegen
stand toch menig hert naar vrijheid en volks
gezindheid doen snakken. Handel en nijverheid
zijn er schier niet gekendgeen fabrieken wor
den er aangetroffen men zou alles in 't werk
stellen om dezelve te beletten tot stand te
komen. Het arbeidersvolk, willen zij hunnen
pacht betalen, zijn verplicht naar het bedorven
Frankrijk te gaan om als beulen te werken voor
den oogst of in de steenovens. Onnoodig dus
te zeggen wie hier boven alles heerscht en
almachtig is 1
Er is hier sedert verschillige jaren een ge
neesheer van iedereen geacht en geprezen, ver
en bij gewaardeerd en hoog geschat voor zijne
groote kennissen als doctoor, die door zijn goed
karakter, alsook door zijnen minzamen omgang
met iedereen den eerbied en de achting van alle
goede burgers verworven heeft. Door zijne
groote liefde voor 't arme volk wordt hij gul-
hertig door dezen in hunne huisgezinnen ont
vangen. Hij vervult zijue plichten als burger
en kristen, eerbiedigt alle andersdenkende per
sonen, 't zij geestelijk als wereldlijk, in een
woord onze gemeente mag fier zijn zoo een
bekwamen en goedhertigen doctoor in hun
midden te tellen.
Die geneesheer maakt ongelukkiglijk na veel
aandringen van zijne talrijke en rechtzinnige
vrienden gebruik van zijne rechten als burger,
't is te zeggen hij laat zich op eene lijst voor
de gemeentekiezing voordragen, en wat gebeurt
er sinds dien tijd Hij is in den gemeenteraad
doch van goede geneesheer, populaire vriend,
wordt hij uitgemaakt als een halve duivel die
uit de hel gejaagd is. Hemel en aarde worden
bewogen om hem zijne eer, zijn goede faam te
ontnemen. Hij is dit, hij is dat, en nog nooit
heeft hij zich zelf een politieke kleur gegeven.
Noch geld, noch moeite, noch opofferingen
worden gespaard om hem bij de bevolking ver
kleind en hatelijk te maken. Wat meer is, men
heeft Vlaanderen doorzocht en veel kandidaten
geueesheeren gesmeekt om als tweede doctoor
ter pla ts te komen, ten einde zijne klienten te
kunnen ontnemen. Na menigvuldige tegen
slagen van wege verschillige doctoors, die zulke
handelwijze van de hand wezen onder voor
wendsel (c'est un truc clérical) is men er toch
in gelukt een tweeden geneesheer ter plaats te
brengen. Wij zullen de bekwaamheid en de eer
van dezen laatste niet betwisten. Maar ik daag
uit gelijk wie mij te bewijzen dat er tot Anse
ghem werk is voor twee doctoors, dus een be
staan voor beiden, diensvolgens den eenen of
den anderen moet het slachtoffer worden den
eenen of den anderen zal onverwijld genood
zaakt zijn Anseghem te verlaten 't zij vroeg
of laat. Wie zal het zijn Vrienden ik vraag
mij af is zulke handelwijze niet tergend en
onverdragelijk I Beantwoordt zulke manier van
handelen aan de leering van Christus Men
leert ons in de kerken, van op den predikstoel,
dat wij voor onze vijanden moeten bidden en
het kwaad met goed loonen. Ja, men leert
daarbij dat de menschen allen kinderen zijn
van God dat zij broeders zijn in den heere,