TOLK DER CHRISTENE VOLKSPARTIJ inschrijvingsprijs voor Balgenland Happy New Year Gelukkig Nieuwjaar l K i I De strijd tegen het Militarisme. Achteruitgang1 van 't Catholicismus Zondag 10 Januari 1909 't Blad S centiemen 16" jaar Nr 2 HET RECHT Qod on Volkl Vlaanderen voor Christoal Een jaar fr. 3.oo. Negen maanden fr. 2-25 Zes maanden fr. i.jS Drie maanden £r. i.oo v«er buiten het land de vrachtloon daarbij. Hoofdopsteller H. PLAIMCQUAERT. Men schrijft in ten bureele van dit blad en bij alle postmeesters en brievendragere Alles moet vrachtvrij gestuurd worden naar het bureel van het blad COUPUREREI, BRUGGE AANKONDIGINGEN BekesdmAingen, per drukregelir. 0.25 Reclamen, op de 4® bladzijde. 0.4S 3e 0.55 Bijzondere voorwaarden voor notarissen, zaak waarnemers. Afslag voor herhaalde invoeging. Hoe dikwijls werd de wensch niet toegestuurd aan menschen, die geluk noch welstand kennen en aan wie men veel beter en veel gepaster zou zeggen 'k Wensch u een wat min ongelukkig jaar dan 't verleden jaar voor u geweest is. Welk geluk is er te verhopen voor slecht betaalde werklieden, overlast met tien, twaalf kinderen Welk geluk is er te wachten voor oude gebrekkige menschen, die in hun levensonderhoud niet kunnen voorzien Er is toch een land in de wereld waar die wensch gelukkig nieuwjaar, reden van bestaan heeft zelfs voor hon- derde duizende vroegere arme ellendige behoeftige dutsen Engeland. Met 1 Januari is de pensioenwet van kracht geworden. 600,000, zegge zes honderd duizend arme oude menschen hebben sedert 1 Januari recht op een pensioen van 5 shillings of 6.25 fr. per week. Alleenlijk de personen die meer dan i5 fr. inkomen per week hebben, zijn er met reden uitgesloten. Deze die slechts 10 fr. of 8 of 6 fr. inkomen per week hebben krijgen in plaats van 6.25 slechts 5 fr. of 4 of 3 fr. per week in gevolge eene schaal gevoegd bij de wet. Ieder gepensionneerde oude man krijgt een klein boekje waarin zich 52 kleine chèques bevinden. Alle weken geeft hij eCn dezer 52 briefjes af in het naast gelegen postbureel en daarvoor krijgt hij 6.25 ofwel indien hij zekeren welstand geniet en bij voorbeeld tien of acht fr. inkomen heeft per week van zijn eigen geld of zijn arbeid, vijf fr. of 4fr. zooals de wet hem toekent. Wie zal de vreugde, het geluk be schrijven van al die ongelukkigen, op eens van de helle der armoede, der ellende verlost I Ziehier wat de briefwisselaar van een groot belgisch blad hierover schrijft Gewoonlijk verschilt nieuwjaardag in Engeland zeer weinig van een ge wonen werkdag. Men heeft zoodanig Kerstmis gevierd dat men geen lust meer heeft zoo vroeg te herbeginnen. Dit jaar nogthans is nieuwjaar een echt feest geweest, een dag die nooit uit het geheugen zal gaan van 600,000 oude arme menschen van Engeland. 600,000 oude mannetjes en oude vrouwkens hebben zich heden aan de postbureelen van 't rijk aangeboden om het bedrag der eerste week van hun pensioen te ontvangen. Ik heb ver schillende oudjes aan het postbureel van de stad, waar ik woon, zien aan komen. 't Weder was duister en som ber, maar welk een glimlach van geluk zweefde om hun lippen en hun wezen glansde zoo van vreugde dat zij de droefheid van al wat hen omringde verdreef en in geluk veranderde. Een oud proper ventje verscheen de eersteDe bureelbediende scheen gansch gelukkig over zijn bezoek en toonde hem bereidwillig welk deel van zijn briefje hij moest invullen en waar hij moest teekenen. Daarna trok zij uit een grooten zak twee splinter nieuwe glin sterende engelsche kronen en gaf ze hem na eenige woorden van geluk- wensching uitgesproken te hebben. Dan wendde zij zich met dezelfde bereid willigheid en denzelfden zoeten glim lach tot een arm oud vrouwtje dat insgelijks met zijn pensioenboekje in de hand te wachten stond. Ik heb dien ouden man aangespro ken. Hij was 72 jaren oud en had ge werkt tot in 't jaar 190'/. Dan kreeg hij rhumatismus en hij ging wonen bij zijne dochter. Doch, zegde de oude man, zij zoude mij niet lang meer met de beschaving aangegroeid. En - kunnen houden hebben. Zij heeft negen j waardoor Door dat de machtigen, de kinderen en de oudste is slechts 5 al'oenheerschers, de dwingelanden, die 13 jaren oud. Nu in plaats van een last yf:- w'sxs en die koningen meenende het te -zijn voor haar, zal ik met mijn ~ont te hebben t' allen tijde naar wille- 6,25 fr. per week eerder een hulp en eene ontlasting zijn. God, wat moet het een geluk zijn, een wellust, een hemelsch wellust voor een politiek man van zoo honderd duizende arme menschen jaren van rust en geluk te kunnen verleenen Heeft men nog eer en rijkdom noo- dig op de wereld als men 't streelend gevoelen heeft van aan een zegen te hebben medegeholpen Gezegend wor den door honderd duizende ongeluk kigen die ook eens in hun leven dank aan uwe medewerking wat geluk mo gen genieten Gezegend worden en bewonderd door al wie op aarde een hart heeft gevoelig voor liefde en voor mede lijden En deze die zulke wet stemden waren geen socialisten 't waren voor 't groot ste deel rijke en welstellende burgers doch -bezield met volksgezinde gedach ten. Wat verschil met onze katholieken van Belgie Met die officieele vertegen woordigers van God en de leering van Christus Die ellendige vrekken geven hier 9 centen daags en aan wie Aan een klein getal doodarme menschen en veel politieke slayen. Hebt ge een broe der die voor u kan werken of groote kinderen of kunt ge nog een beetjen werken geen pensioen, geen cent En dat in een land dat berst van rijkdom en waar al de lasten op de armen en de kleine burgers worden gelegd Ware 't niet verboden door God, zou men zulke besturen niet moeten vervloeken Ware het niet verboden zou men niet moeten wenschen dat als te Messina en te Reggio de paleizen onzer onbarmhartige rijke katholieke bestuurders, dikwijls gewonnen met onrecht, zeer dikwijls gewonnen op het loon van den werkman, op hun hoofden zouden storten Zij worden gekozen in den naam van God. In den naam van God worden al deze vervolgd die voor 't volk durven strijden. Gedurende 24 jaren zijn zij jj aan 't hoofd zij hebben de voorspoe- digste jaren beleefd die de wereld ooit gekend heeft. Duitschland en Engeland, jj twee protestantsche landen, geven het voorbeeld van liefde en hulpzaamheid 1 voor de arme menschen, voor de nood- lijdenden, voor de misdeelden dezer aarde. En zij hier Zij hebben nog geen enkel doordragende wet gemaakt, jj Zij geven hier een almoesjen aldaar een speelding en als ze 't kunnen nemen door lasten of door beperkende maat- de toegestane voordeelen terug. H. Pancquaert. De grootste kwaal, welke de volkeren l teistert, is het militarisme. Niet alleen- lijk is het eene plaag, die zich beperkt bij eene streek of bij een land, maar 1 het strekt zich uit over alle natiën en landen der wereld. Het is eene over- ij levering uit de oude barbaarsche tijden, I van de eerste opkomst van het mensch- dom, toen de menschen nog bij benden malkaar verscheurden uit loutere dier lijke opvatting, in voege gebleven, later beoefend en aangeleid door hoofden die men keizers en koningen noemde. In tegenstrijdigheid met alle andere bar- I baarsche onmenschelijkheden die met i de opkomst, met den aangroei der be- j schaving langzamerhand verdwenen I zijn, is het militarisme als het ware keur te beschikken over het wedervaren en het leven des volks die zij hunne onderdanen noemen er het geschikte middel in zagen om hunne troonen recht te houden en roem te oogsten, roem, die naarmate het volk meer en meer begrijpt en macht veroverd, schande en oneer wordt. Het militarisme of de oorlogsinrich ting kost aan iedere natie jaarlijks ver scheidene millioenen die anders nuttig zouden besteed worden aan volks onderwijs, aan pensioenen, aan aller hande nuttige werken die volgens tijd en omstandigheden en menschelijken vooruitgang noodzakelijk zijn. Het ver spert dus den weg om de menschheid naar hooger op te laten klimmen om de samenleving echt menschelijk te a maken. Jaarlijks vormt het duizende slaven, j hier zelfs in ons klein België, onder de werkerszonen die het onttrekt aan het 6 ouderlijk huis, aan het werk, aan het jj halfvolleerde vak om als soldaten twee f drie jaren in de kazernen of forten te jj gaan overbrengenzich te gaan oefenen in 't vechten en moorden. En wat nog de kroon zet op het hoofd van dat r monster is dat de rijke lieden, die alles die erve en goed te verdedigen i hébben in hun land, zich vrij kunnen koopen om in oorlogstijd de gelegen- heid te hebben het land te ontvluchten, jj terwijl wij nietsbezittende en alles I voortbrengende werkers ons leven zou- den moeten offeren ter vrijwaring van hun goed. Die toestand, die onmensche- jj lijkheid, die onrechtveerdigheid moet bevochten worden, moet bestreden worden zal het zijn door deze wier 5 hoogmoed er door gestreeld wordt, die er door genieten? Geenszins. Het moet j geschieden door deze die er de slacht- j offers van geweest zijndoor deze die bij het leger gediend hebben en al zijne j drukking gevoeld hebben. Doch, wat zien wij integendeel ge- beuren Sedert een tiental jaren zagen i wij ten allen kante oud-soldaten bonden tot stand komen ingericht voor het grootste gedeelte, door mannen die ij nobit geen soldaat geweest zijn, die zich liever hadden vrij te koopen, en die er eer op stellen met een gouden 5 kepi te paradeeren boven die dutsen j van menschen die gedurende hunnen diensttijd zoo menigmalen het leger hebben verwenscht. In kudde worden f die oud-soldaten nu opgeleid om het leger waar zij zoolang tegen hunnen zin j hebben gediend te verheerlijken. Gij, 1 oud-soldaten, denkt gij er nog aan dat gij daar zoovele dwang en onrecht hebt geleden, dat gij daar slecht gevoed zijt geweest, dat gij daar lange en koude winternachten onder den blooten hemel hebt doorgebracht, al zonder nut of noodzakelijkheid, dat gij daar afgebeuld zijt geweest op manceuvers en exerciën enkelijk om de grillen te streelen van vergulde kepidragers Denkt gij dat uwe broeders, dat uwe familieleden, dat uwe zonen hetzelfde lot ondergaan van u, of het later zullen ondergaan Denkt gij niet dat gij, door u in te laten lijven bij die bende oud-soldaten, die men leopoldisten noemt, dat gij nu, als vrije burgers die gij zoudt moeten zijn, dat soldatenspel helpt verheer lijken en ophemelen En zoo gij daar aan denkt, zult gij nog langer daaraan willen mede helpen Wij gelooven het niet. Tegen die wreedheid, tegen die onmenschelijkheid van oorlog voeren moet opgekomen worden, moet ge streden worden door het volk. Het volk moet mannen kiezen in de Kamers die hen verzetten tegen de milioenen verspilling aan oorlogstuigen en leger. En zoolang zulks bestaat moeten de lasten ervan gedragen worden zoowel door den rijke als door den arme, 't is te zeggen de afschaffing der plaatsver vanging. En wie moet bijzonderlijk daarvoor den strijd voeren Deze zelf die er den last van gedregen hebben wij die soldaat geweest zijn en die bijgevolg weten hoe zwaar die last weegt. In plaats van de verheerlijking ervan te helpen mede maken door ons aan te sluiten bij de oud-soldaten bon den der militaristen, moeten wij zelf, wij oud-soldaten, bonden vormen, anti militaristische bonden mét het doel de plaatsvervanging te bestrijden als eerste onmiddelijke vereischte, en met het hoofddoel de millioenen verspilling, waardoor ons land werd ten onder ge bracht, de overdrevene bewapening af te schaffen. Aan dit grootsch, maar zwaar werk, zijn onze vrienden reeds begonnen in Brussel, alsook in Oost- Vlaanderen waar de eerste bonden reeds zijn gesticht, en bloei beloven. In West-Vlaanderen zouden wij niet mogen ten achter blijven. Zouden er hier geene mannen kunnen gevonden worden met den noodigen iever bezield en wilskracht om dit werk op touw te zetten Vooral in het arrondissement Kortrijk, zouden wij niet met eenige mannen kunnen geraken om hand aan 't werk te slaan Ik denk van ja. Een man alleen kan weinig of niets, maar alswanneer wij vijf tien mannen zou den kunnen vinden die op malkaar mogen rekenen dan zouden wij vast goed werk kunnen verrichten en wij zouden ons mogen overtuigd achten dat de bekendmaking van ons streven ons talrijke medewerkers zal verschaffen. Vrienden, denkt daar eens aan. R. Vanderschelden geweien soldaat. Binnen de 14 dagen heeft de Bien Public» drij maal iets geschreven dat hem groote stof zou moeten geven tot nadenken. 1In een artikel bestatigt de Bien Publicdat in Duitschland uit de huwelijken der protestanten en katho lieken er veel meer kinders protestant worden dan katholiek (100,000 meer). 2. In een artikel over Spanje moet hij bekennen dat de groote steden meer en meer van 't catholismus afwijken, dat de repuklikeinen (een antigods dienstige partij) meer en meer vooruit gang doen en weieens meester zouden kunnen worden van 't land. 3. Verleden week was het kiezing voor 't Senaat in een gedeelte van Vrankrijk. Van de a5 (op i5o) katho lieke en gematigde senators werden er maar i5 herkozen. De andere plaatsen werden ingenomen door de partij, die de kloosters heeft verjaagd. Dus de katholieke godsdienst gaat wel achteruit. Wij beweren zelfs dat hij zeer gaat, ook hier in Belgie. Doch we hebben te vergeefsch in den Bien Public gezocht 't geen we gaarne zou den geweten hebben de ware oorzaken van dien achteruitgang. 't Is waar, we hebben ze nog in andere katholieke bladen gelezen De duivel, de slechtheid der menschen, de vrijmetselarij, enz. Een mensch die hem ruïneert kan zoowel antwoorden dat hij ten achteren

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Recht | 1909 | | pagina 1