TOLK DER CHRISTENE VOLKSPARTIJ De Plundering Verzekeringsmaatschappijen Leest en verspreidt ons blad Thielt XXXXXXXXXXXXXXXX Gedenkt den Strijdpenning Zondag 7 Februari 1909 't Blad 5 centiemen 1 6* Jaar N'6 HET RECHT 1 «ad ea Volk! Alles voor Vlaanderen! Vlaanderen voor Christusl Inschrijvingsprijs voor Belgenlanë Een jaar fr. 3.oo. Negen maarden fr. 2-25 Zes maanden fr. 1.75 Drie maanden fr. 1.00 voer buiten het land de vrachtloon daarbij. Hoofdopsteller H. PLANCQUAERT. Men schrijft in ten buroele van dit blad en bij alle postmeesters en brievendragei Alles moet viachtvrij gestuurd worden tiaar het bureel van het blad COUPURERBi, BRUGGE AANKONDIGINGEN Bekendmakingen, per drukregelfr. o.a5 Reclamen, op de 4* bladzijde. 0.45 3* 9 0.55 Bijzondere voorwaarden voor notarissen, zaak waarnemers. Afslag voor herhaalde invoeging. 't Heeft er Dinsdag gestoven in de Kamers en niet zonder reden. Feiten zijn onthuld geweest die een droevig daglicht werpen op onze politieke zeden. Het bestuur van 't land, dat is nog enkel bijzaak meer en meer wordt het hoofddoelde verdee ling der Staatskas onder vrienden en kennissen. Minister Hubert, die niet fel is en die in het geheel op zijn plaats niet is op de ministerieele banken, werd ondervraagd nopens de mis bruiken bedreven door de komiteiten benoemd voor het toekennen van pensioenen aan oude menschen. Talrijke volksvertegenwoordigers kloegen er over dat deze komiteiten, die bijkans zonder uitzondering bestaan uit katholieken, in veel plaatsen onrechtvaardig te werk gaan. In Vlaan deren vooral weet iedereen dat dit waar is. Welstellende menschen, die katholiek zijn, ver krijgen een pensioen; arme menschen doch van wiens stem men niet zeker is, mogen gaan loopen. 't Pensioen is bijkans uitsluitelijk een middel geworden om de oude menschen voor de katholieken te doen stemmen. Die schandelijke partijdigheid is hatelijk, is wraakroepend Menschen berooven van 't geen hen volgens de wet toekomt is eene misdaad, doch a's deze misdaad oude arme dutsen treft, die nog slechts eenige jaren Ie leven hebben, welke naam kan men aan zulk misdrijf geven En dat gebeurt alle dagen 1 De bespreking in de Kamer heeft echter bewezen dat ons onrechtvaardig en slecht be stuur zoo gierig niet is als 't rijke vrienden of goed geplaatste kennissen geldt. De Staat noemt afgevaardigden om de reke ningen te onderzoeken der maatschappijen van onderlingen bijstand die verbonden zijn aan de pensioenkas. Tn onze provintiale besturen, in onze arrondissementssekretariaten zitten hon- derde beambten die dit werk gemakkelijk kon den verrichten. Op al de gemeenten zijn sekre- tarissen, ontvangers, enz. die zulk werk als bijzaak voor een kleinen prijs gaarn zouden verrichten. Dat wilde men niet en in de Kamers werd eene reeks katholieke kiesdravers en zonen' van rijke katholieke politieke mannen genoemd, die voor dit werkje van enkele uren schoone sommen hebben gekregen. Te Antwerpen heefteen katholieke kiesdraver 9,820 fr. getrokken in vier jaar boven zijne jaarwedde als katholieke onderwijzer en be diende van den katholieken kring. Een oud katholiek volksvertegenwoordiger van Brussel kreeg 6,040 fr. Een jong gehuwde van eene uiterst rijke familie, doch die zelve waarschijnlijk zijn kost nog niet kan winnentrok voor zijn deel 8,450 fr. Een arrondissementscommissaris, die reeds 8 k 10,000 fr. trekt voor niets te doen, ontving 3,3oo fr. Een rechter 2765 fr een goede vriend van M. Tibbaut. katholiek volksvertegenwoordiger van Dendermonde, 4,229 fr.; een inspecteur der katholieke scholen, 6,183 fr.; een professor van een kollegie der Jesuiten, 1,492 fr.; dan eene menigte andere van 1000 tot i5oo fr. Ziedaar hoe men met de staatskas omspringt, 't Is een echte schande 1 En hoe moeten onze arme menschen niet kruipen, diep buigen en zich slaafsch toonenom hun ellendige 18 cent. per dag te trekken Terwijl veel rijke katholieke familien zich vet mesten in de naamlooze maatschappijen, terwijl zij zich gereed maken de koolmijnen van Limburg te plunderen en bij middel van den Congo ten koste van boer en werkman nieuwe millioenen in den zak te stoppen, werkt en slaaft ons volk voor hongerloonen millioenen menschen in Belgie leven met zulke kleine middels dat geen burger begrijpen kan hoe die menschen knnnen leven 1 En 't zijn nogthans die menschen die men een groot deel der lasten doet betalen bij mid del van rechten op bier, genever, suiker, kleer- stoffen, leder, enz. En wat doet men met dat geld Men voedt er tienduizende nuttelooze ambte naren mede, uit onze rijke katholieke familien die bij middel van deze plaatsen een luxe kunnen voeren dien zij niet zouden kunnen be kostigen door hun persoonlijk werk 1 Ja, menschen van Vlaanderen, 't is beter dat ge niet ge eerd zijtGij en moogt geen demo cratische bladen lezen dat alles is slechtge zoudt te veel weten ge zoudt kunnen 't besef krijgen hoe men u fopt, hoe men u uitbuit hoe dit schoon katholiek bestuur het land weet te besturen tot meerder profijt van een bende politieke vrienden en tot schade van boeren, burgers en werklieden. H. Pl. kloof, welke zij niet zal overscheiden, en wij zullen maar dadelijk daarvan het bewijs (Vervolg) >-\ren. Ziehier nu wat er té Waeregem is gebeurd'- G"^e bestuur, Een man had zich op een verzekeringsmaat- <^- selt eene onderneming uitbaat, mislukt schappij laten inschrijven, 't Jaarlijksch te gewoonlijk betalen bedrag was nog al hoog't overtrof Grove onwaarheid voorwaar, die vlug in het zijn middels. Als de valdag kwam hij kon niet 00*> ^riDf Waarom zou inderdaad een betalen openbaar bestuur, eene stad bijvoorbeeld, de Op zekeren dag krijgt hij een stuk papier verlichting, het reisigersvereoer den reinigings- met een leeuwken er op en in 't fransch opge- die"st' het "''venten van drinkbaar water en steld. Hij kende geen woord fransch. Aangesien ??.dere: z0°7el ."f ,ku°"en ""baten, als eene hij nooit een burgerlijk proces had gehad wist b')™nd«= kapitalistische vennootschap Zou hij absoluut niet wat dit beteekende. Eenige dagen daarna krijgt hij nog een zoo iets. 't Waren er nu wel drij of vier en twee dagen nadien nog een maar dan was 't erger men verklaarde hem dat al zijn meubels waren aan geslagen. Wat was er gebeurd 't Eerste blad papier dat hij gekregen had was een dagvaarding om te verschijnen voor den vrederechter van... Schaarbeek. Immers er stond in zijn polis dat de bevoegde rechter de vrederechter van Schaarbeek was. Dus voor eene betwisting van eenige franken moest hij beginnen met een verre reis te doen naar eene plaats, die hij zelfs niet wist liggen en waar hij zelfs nooit zijnen weg zou gevonden hebben ware hij er aangekomen. Toen hij eenige dagen later zijn citatie aan een vriend toonde die wat fransch kon, was het reeds te laatde dag om te verschijnen voor. den vrederechter was reeds voorbij. Het tweede papier dat hij kreeg was de be- teekening van 't vonnis, 't Was nog eens in 't fransch. Men liet hem nu den tijd niet het te laten vertalen twee dagen nadien werden al zijn meubels in beslag genomen nogmaals met fransche stukken, doch de deurwaarder had er öe benaming der aangeslagen goederen in 't vlaamsch opgezet. De kosten bedroegen reeds voor de ver- kooping ongeveer 140 fr. Met de kosten der verkooping zal dit zeker weinig min geweest zijn dan 200 fr. en dat alles voor eene kleine bagatel. Is het geen ware schande op zulke wijze den zot te laten houden met ons arme menschen Welk recht heeft een land waar zulke slechte wetten bestaan, vaderlandsliefde te eischen van zijne bewoners Waarom geeft men aan de maatschappijen het recht die menschen te onttrekken aan hun natuurlijken, hun plaatselijken rechter Waar om mogen zij een Vlaming in de vreemde taal dagvaarden Waarom mag men zijn goed aan slaan, vooraleer hem gehoord te hebben Waarom stelt het staatsbestuur geen bepaalde voorwaarden voor 't stichten van de verzeke ringsmaatschappijen dit openbaar bestuur over geene beambten en werklieden beschikken zoo ervaren, als deze door naamlooze maatschappijen gebruikt Ver- I liest een ingenieur, een rekenplichtige, een toeziener, een stoker zijne bekwaamheid, omdat hij door een stadsbestuur bezoldigd wordt Zouden bijvoorbeeld de belgische spoorwegen beter bestuurd worden door bijzonderen, als door den Belgischen Staat Wij denken neen, en dit is ook het gedacht geweest van gansch de Kamer, die nog onlangs bijna al de ijzeren wegen, door naamlooze maatschappijen uitge baat, heeft overgenomen. Overigens, welk is het doelwit der naamlooze vennootschappen Is het niet hoofdzakelijk om geld te winnen Indien vreemde kapitalisten de gaze van Thielt uitbaten is dit niet uit liefde voor het volk van Thielt, maar uitsluitelijk om aan hunne kapitalen de hoogste kroozen moge lijk te doen voortsbrengen. En wij vragen waarom de stad alle voordeelen der verlichting voor zich niet zou houden, en de winsten heel of gedeeltelijk aan vreemden zou moeten over laten Dat is al goed, schrijft de Gazette van Thielt maar de stad zou zoowel de gaze niet kunnen .uitbaten, als eene bijzondere maatschappij voor twee andere redens, en deze zijn, ten eerste, oind^t een openbaar bestuur voor werklieden en bedienden veel min zjne handen vrij heeft, als 'en bijzondere persoon, ten tweede, omdat de ga\e van Thielt alleene geene goede onder neming kan wezen, omdat Thielt te klein is Indien wij wel de eerste reden verstaan, dan zou de zelfuitbating niet aan te prijzen zijn, omdat bedienden-en werklieden, welke van een openbaar bestuur afhangen, zich zoo gemakke lijk om den tuin niet laten leiden als deze welke in dienst van bijzondere maatschappijen zijn. De werklieden der stad zonden misschien zich zoo gedwee niet laten paaien met hongerloonen als deze van naamlooze vennootschappen. En als wanneer een stadsbestuur een zeker getal werklieden gebruikt, dan komen onvermijdelijk ter bespreking het minimun van dagloon, het maximum van uren arbeid, het pensioen, de verloftijd en andere maatschappelijke vraag stukken die de behouderspartijen liever onaan- Vooreerst welke waarborg leveren zij onder 6eroer<^ laten. Als de eischen der werklieden fioantieel oogpunt Allen bijkans geen Zij rijzen uit den grond als paddestoelen en verdwijnen. De menschen zijn hun geld kwijt en de justitie ziet er niet achter. In de polissen welke eerst en vooral gedrukt zijn in zulke kleine letters dat men ze dikwijls met moeite lezen kan, laat men alle slach van voorwaarden stellen zoo moeilijk om navolgen dat het haast onmogelijk is het kontrakt stipt uit te voerende maatschappij heeft alle moge lijkheid het te verbreken. Wat kan de kleine tegen de maatschappij Niets. Hij is arm, heeft geen geld, kent den weg niethij telt voor niets. Ha, wisten ons menschen wat ze zich op den hals halen met voor de rijke partijen te stemmen I Zullen de boeren dieven aanstellen om hun kiekens te bewaken Neen. Waarom stelt gij dan rijke menschen aan, die gansch andere belangen hebben dan gij, om de wetten te maken Is het dan niet natuurlijk dat de wet in plaats van u, werkman, boer of burger te beschermen, u in den zak, soms in den bak steekt en niet zelden u naar den ondergang leidt H. Plancquaert. De verlichting der stad In haar nummer van Zaterdag laatst, be spreekt de Gazette van Thielt toch eindelijk een der menigvuldige punten, welke wij in onze vorige nummers beknibbeld hadden, 't Is beter laat als nooitwant onze lezers zullen niet ver geten hebben, dat wij vroeger de zelfuitbating S hardnekkig verdedigden, en dat ons schrijven deesaangaande immer onbeantwoord bleef, j Hoe zou de Gazette van Thielt dus heden afbreken, wat zij eertijds niet kon bestrijden I Indien zij ditmaal deze zaak, aangaande de stadsverlichting aantast, 't is dat zij zich er toe gedwongen voelt om te trachten ietswat van het uitwerksel onzer artikelen op de thieltsche gemoederen te vernietigen. Tusschen trachten en gelukken bestaat er echter eene groote min of meer gegrond zijn, dan is men somtijds verplicht, uit vrees voor het kiezerskorps, hen iets toe te staan, als wanneer bijzonderen hen dit zouden kunnen weigeren. De Gazette van Thielt, die de tolk is der Thieltsche behouderspartij, vindt daarin een reden om de zelfuitbating slecht te vinden wij integendeel, met al de volksgezinden, zien daarin een beweegreden te meer om ze voor te staan, en wij zijn van gevoelen, dat de stad de gaze zelve zou moeten uitbaten niet alleen om geld te winnen, maar ook om als voorbeeld te dienen aan alle werkgevers. Het ware een groot voordeel voor de be volking, dat men met haar zou af te rekenen N-/>Jben. Dan zou men niet altijd mogen doen wat men wil, maar wat de openbare meening vergt. De vrees van het kiezerskorps zou een hefboom wezen om het stadsbestuur, dat de verlichting zelf uitbaat, aan te zetten om wel te doen. Dan zouden wij bij voorbeeld onze schoone en lieflijke vlaamsche moedertaal ter zijde niet zien schuiven en ons geene kwijt brieven in eene vreemde spraak zien opdisschenl De eerste reden valt dus in duigen hij ge tuigt van vijandschap jegens onze arme werk- broeders, en jegens de kieine burgerij hij is dus ook hatelijk. De tweede reden is insgelijks niet aanneme lijk, alhoewel hij bij het eerste zicht wat ge gronder schijnt. De stad Thielt is geen stad lijk Gent of Brussel, en natuurlijk, alle dingen gelijk zijnde, mag zoo een stadsbestuur geene aanspraak maken op eene zuivere winst, die in evenredigheid der bevolking of Tan het ver bruik der gaze zoo groot zou zijn, als deze van beide hoogergenaamde steden. Dit hebben wij nooit beweerd. Het spreekt immers van zelf, dat de winsten van machtige huizen, welke voor millioenen zaken verrichten, niet te vergelijken zijn met deze van kleine winkels, die slechts eenige duizenden jaarlijks ontvangen. Doch zal men niet houden staan, dat deze laatste geene winsten opstrijken, en dit omdat zij klein zijn. Wij stellen de stad Thielt met de kleine winkels gelijk en beweren dat zij groot genoeg was, en dat het getal abonnenten talrijk genoeg zou wezen, opdat de zelfuitbating der verlich ting winstgevend zou geweest zijn. Voor j mindere steden en voor min abonnentea werd de gaze ingericht. En hadde de stad slechts de j onkosten gewonnen van eigen verlichting, dit j ware reeds eene schoone bron geweest van inkomen, welke wel te pas zoude zijn gekomen. Wij ku inen dus ook de tweede reden niet j aanvaarden. Doch het kalf ligt elders gebonden en wij zullen dit in korte woorden uiteenzetten. Meer dan ooit is de zelfuitbating door open bare besturen aan de dagorde zij dreigt eene ongelooflijke uitbreiding te nemen, en reeds zien wij den dag opdagen, dat overal, gansch de wereld door, zij voor de openbare besturen een algemeenen regel zal daar stellen. Doch de zelfuitbating moet onvermijdelijk het bestaan der kapitalistische ondernemingen belemmeren of onmogelijk maken iedere regie is dus eene steek door 't hart der kapitalisten want deze menscfcèn hebben natuurlijk liever millioenen winst onder hen te verdeelen, dan deze te zien te bate komen aan gansch de samenleving. En zooals de krieldieren, die een lichaam vergeven, in ditzelfde eene tegenwer king veroorzaken, welke men koorts heet, zoo ook brengt de volksgezinde hervorming der zelfuitbating, in de kapitalistische wereld eene reactie te weeg die wij zullen geldkoorts noemen. En 't is daarom, dat de vooruitgang gedaan onder het volk van het grondbeginsel der zelfuitbating, tegenwoordig zoo eenen over- grooten tegenstand heeft ontmoet bij de kapi talisten. Wij hebben dit gezien in Engeland, en wij hebben het nog onlangs in Belgie besta - tigd voor wat de barnkracht betreft. En wie is er het meest met de kapitalistische wereld in betrekking Wie staat er het meest onder dezer invloed f Zijn het niet de behouds gezinde, katholieke en doctrinaire bewaarders, en moet het dan verwonderen dat deze de zelfuitbating vijandig zijn, al ware het te bester trouwe der wereld I Is het niet aan deze tegenkanting te wijten, door de geldkoorts der kapitalistische wereld veroorzaakt, dat de huidige behoudersregeering paal en perk wil stellen aan de gezamentlijke gemeente-vereenigingen of intercommunalen Dit schijnt de Gazette van Thielt zelve te willen bekennen zij schrijft immers, dat de reden van dit verbod van dergelijke overeen komsten is, 0 dat door de uitbating de onder nemers en nijveraars, (leest de groote kapita listen) beroofd worden van eene groote bron van bedrijvigheid (leest winsten). Maar te zelvertijd legt zij dus ook de bekentenis af, dat het de katholieke regeering is, die de gemeente belangen dwarsboomt ten bate van bijzonderen. Habemus confitentem reum. 't Is een reden te meer om tegen deze regeering ten strijde te trekken, om ze zoohaast mogelijk door eene andere te vervangen, welke voordeeliger te werke gaat ten opzichte der gemeenten. De dag dezer verandering is, ge- lukkiglijk, nabij Maar in afwachting van dien dag, moest er anders niet gedaan worden van wegens het stadsbestuur, dan zelve de gaze uit te baten, voor haar alleen, en die bron van schoone inkomsten aan anderen niet over te laten. De Gazette van Thielt komt hier pochen, met die 5i °/0 actiën, welke de stad zou recht hebben over te nemen, indien het voorstel Colaert gestemd ware Maar gaat dit voorstel ooit te berde komen Wij zijn onder dit oog punt leerlingen van den H. Thomas, en zullen maar aan het voorstel gelooven, als wij het zullen gestemd zien. De kapitalisten zullen wel zorg dragen, dat dit zoo gauw niet geschiede! En als dit eens moest gebeuren, dan zouden wij nog willen weten aan welke voorwaarden die actiën mogen overgenomen worden. Zelfs indien deze nog de voordeeligste mogelijk waren, zouden wij nog voor plicht hebben u toe te roepenStadbestuurders van Thielt, Gij hebt onbehendig bestuurd, omdat gij slechts 5i der winsten kunt opstrijken, als wanneer het in uwe macht was, gansch de winst, 100 voor de stadskas te behouden I En nu verwachten wij een antwoord op al de andere punten. Tooneelfeest te Thielt Zondag 7 Februari om 3 ure, in de Schouw burg van Thielt, luisterlijke dagvertooning door de aloude Rederijkerskamer 't Roosje Ge- blayt in 't Wilde Men voert op 0 Wroeging treurspel in zeven tafereelen door Kints. Tot slot De Slaapmuts blijspel in een bedrijf door Geiregat.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Recht | 1909 | | pagina 1