Nog maar oen begin TOLK DER CHRISTENE VOLKSPARTIJ irijs voor Belgenland Oproep aan de Democratische Bonden en Grospen Nog de vermindering der geboorten Toestand der geestelijkheid in Vrankrijk Van alles wat i - I Zondag 14 Maart 1909 't Blad 5 centiemen 16* Jaar Nr 1 1 HET RECHT Voor Ood en VolkI Alles voor Vlaanderen l Vlaanderen voor Chrlatusi Een jaar fr. 3.oo. Negen malden fr. 2-25 Zes maanden fr. 1.75 Drie maanden fr. 1.00 i voor buiten het land ds vrachtloon daarbij. 1 Hoofdopsteller H. PL&NCQUAERT. Men schrijft in ten bureele van dit blad en bij ai'ie postmeesters en brievendragers Alles moet vrachtvrij gestuurd worden naar het bureel van het blad COUPUREREI. BRUGGE AANKONDIGINGEN j Beken..'..-:..-.gen, per drukregel fr. 0.2S I Reclamen, op de 4e bladzijde. 0.45 3C 0.55 i Bijzondere voorwaarden voor notarissen, zaak waarnemers. Afslag voor herbaalde invoeging. Alle eerste en derde MAANDAGEN der maand, zetelt onze hoofdman H. Plancquaert van 9 tot 11 uren in Prins Boudewijn, Groote Markt, te Kortrijk. Kostelooze raadgleging voor de leden onzer bonden en al wie door hen gezonden wordt. De bonden of groepen worden verzocht hunne aansluiting te zenden, vóór 't rinde van Maart aan den Secretaris M. K. Weekers, Vander Borgtstraat, 26, Koeckelberg bij Brussel. Bij hunne vraag tot aansluiting moet ver meld zijn hoeveel leden hunnen bond of groep telt, als ook de naam van hun lokaal of een bijzonder adres waar het hoofdbestuur der partij de noodige briefwisseling of mededee- lingen sturen. Alle bijzondere personen mogen zich ook bij de partij aansluiten. l Zekere bladen geven statistieken die bewijzen dat in zekere deelen van het land de kwaal reeds zeer ver gevorderd is. In de Walenstreken heeft men nog slechts 20 geboorten per duizend in woners. Steden van Henegouwen geven nog slechts i5 geboorten per duizend Brussel i5 tot 16. Integendeel de vlaamsche buiten gemeenten blijven 't vroeger aantal ge boorten behouden. Vlaamsche gemeen ten waar men 40 geboorten per duizend telt zijn niet zelden. Uit dien toestand vallen twee ge volgen te trekken. Vooreerst de vlaamschsprekende be volking van Belgie neemt snel toe de eigentlijk Waalsche bevolking vergroot niet. In i83o was het getal Walen gelijk aan dat der Vlamingen tegen woordig zijn er 4,300,000 Vlamingen tegen drij millioen Walen, en 't is nu dat de Walen het fransch stelsel aan nemen dat het verschil rap gaat toe nemen. Waren de vlaamschgezinden goed ingericht, de vlaamsche taal zou alge meen worden in bijkans gansch Belgie. De boerenhoven van Henegouwen en Haspengouw (Luik) worden ingenomen door Vlamingen; te Luik, Charleroi en omstreken wonen met duizende Vla mingen. Ongelukkiglijk de vlaamsch gezinden richten weinig of niets in. Meetings geven en daar eens toegejuicht worden dat doen ze soms doch dat is niet voldoende. Men moet 't volk ge stadig bewerken door schriften doch ook door vereenigingen. De Vlamingen zouden eens een ern stig kongres moeten beleggen om de vlaamsche beweging herop te beuren en harin te richten. En voor naar dat kongres te gaan raad ik hen allen aan eene bladzijde uit 't Heilig Schrift te lezen, namelijk deze waar spraak is van Gedeon de flauwhertigen liet hij loopen en met drij honderd onver schrokken kerels deed hij wo ideren. Al die flauwe lappekakkers die hun vlaamschen strijd vergeten eens dat hun politieke partij eischt dat zij hun vlaam sche princiepen in den zak steken, zijn goed om op den oogenblik dat er moet storm geloopen worden, weifeling in de rangen te breDgen. Die zoogezegde matige menschen hebben gedurende tachtig jaren baas geweest in de vlaam sche beweging we kregen wat klater goud de echt grondige hervormingen bleven achter. Radikale, geestdriftige en voor niets wijkende mannen, dat heeft Vlaanderen noodig. Er moet nog een gevolg getrokken worden, 't is het volgendede kolossale achteruitgang der katholieken in ons land. Inderdaad, de vermeerdering der bevolking komt uitsluitelijk voorts uit de katholieke gemeenten; dus bij iedej kiezing zou de katholieke partij door'" nieuwe stemmen die bijkomen moeten vooruitgaan of iets als 40 duizend alle twee jaren. In plaats van 40 duizend stemmen vooruit te gaan, gaan zij regelmatig 25 tot dertig duizend stemmen achteruit. We zien 't zelfde gebeuren in Vrank- rijk alleen de katholieke arrondisse menten geven meer geboorten dan sterfgevallen en toch gaan de katho lieken achteruit en nemen in Vrankrijk de ongeloovigen toe. Mgr Mercier zou niet slecht gedaan hebben ook dit feit in zijne vastenbul aan te halen en er eens nauwkeurig de oorzaken van op te speuren. Wij zeggen nauwkeurig want er zijn in Vlaanderen veel menschen die maar seffens een uitleg gevonden hebben 't is de dui vel, de vrijmetselarij en de boosheid der mensche l, 't Is niet moeilijker dan dat. Doch zulke uitleg gelijkt zeer wel aan dien welke veel menschen geven als hun zaken achteruit gaan ze waren te goed, ze werden bedrogen, enz. Als men echter alles goed nagaat onder vindt men dat hun ruïne vooral te danken is aan hun zorgeloosheid, gemis aan kennis, luiheid, enz. Ons dunkens ook heeft de duivel en de boosheid der wereld volstrekt niet alles te maken met den achteruitgang van 't geloof. Er zijn ook andere, grootere en meer inwerkende oorzaken onder andere: de miskenning der recht vaardige eischen en gevoelens van het volk de heerschzucht der geestelijken, het misbruik van den godsdienst ten bate der r>jke standen, enz. H. Plancquaert. Ziehier een artikel getrokken uit een blad dat de katholieken van Vrankrijk niet ongenegen is. Le Temps is een ultramatig blad der fransche proges- sisten,'t is te zeggen der bondgenooten der katholieken in Vrankrijk. Mgr Amette, aartsbisschop van Parijs, heeft dezer dagen in een herderlijken brief de in de laatste jaren meermalen gehoorde klacht geuit, dat het aaDtal katholieke geestelijken zoo angst wekkend begint te dunnen. Te Parijs zijn er parocbiëa waar een enkele priester 8000 of 10,000 geloovigen van geestelijken bijstand moet voorzien. De Temps houdt naar aanleiding van de klachten van Mgr Amette een beschouwing over de oorzaken van dit gebrek aan priesters. Wij hebben gezegd en in den treure her haald, zegt het blad, dat de onverzoenlijkheidj van den Paus, waardoor de Kerk beroofd is van de goederen, die de Scheidingswet Liaar toe kende, de aanvulling van het priesterkorps in groot gevaar zou brengen. Te Rome heeft men daar niet van willen hooren. De raadslieden van paus Pius verzekerden hem, dat de toe- passing van het nieuwe stelsel den katholieken de rol van vervolgden zou opleggen, en dat dit - het teeken zou worden van een herleving van het geloof, meebrengende persoonlijke opoffe ring en milde hulpvaardigheid. Die voorspel lingen zijn niet uitgekomen, naar men weet. Verre van dien. ■j Zelfs op het land, in de katholieke streken I van Frankrijk, heeft men parochieën samen moeten voegen. Daar blijft echter het aantal priesters nog voldoende om in dtn dienst te voorzien. Maar de prieters hebben het eeuwige leven niet en zij die heengaan worden niet in die mate vervaDgen, dat er niet ook op het land reden zou zijn tot ernstige ongerustheid voor de bisschoppen. Te Parijs zijn de jongelieden, die roeping gevoelen tot het geestelijke ambt zeldzaam, maar ook op het land worden zij zeldzaam en van het land moest de Kerk het tot dusverre hebben. Hoe zou het anders kunnen vraagt de Temps. De Fransche boer zag vroeger zonder te veel bezwaar een van zijn zoons priester i ^Het geestelijk ambt verzekerde hem de n de medemenschen en een onbe- :en dag. Maar thans I Met zijn [n sluit de boer het oor voor die een zoon aan de Kerk af te vurig geloof zou hem tot dat besluiten. En waar is dat lige jaren, meent de Temps, en het aSBMBPloovigen zal zoo gezonken zijn, dat de vL^Lnindering van het aantal priesters geen kwaad meer zal zijn, waar de bisschoppen zich 1 het hoofd over hebben te breken. Om tot deze i uitkomst te geraken heeft de wereldlijke over heid niets anders te doen dan met zorg eiken maatregel te vermijden, die op een daad van 1 vervolging zou kunnen lijken, f De Temps is zeer kras in zijn voorspelling, j Het blad zegt woordelijk Laat de vrijheid -• van geweten eenvoudig geëerbiedigd worden en de kerk van Frankrijk zal den natuurlijken dood sterven door uitputting. Geer. onpartijdig opmerker, vervolgt de Temps die dit niet duidelijk ziet. Alleen te Rome en bij de hooge kerkelijke overheid, die enkel naar de stemmen uit Rome luistert, duurt de verblinding voort. Het bewijs hiervan is gelegen in de ontbinding van de bisdommelijke vereeniging van Lecot. Mgr. Amette, zoo besluit het blad, heeft zich niet alletn te verdedigen tegen de onverschillig heid over godsdienstige aangelegenheden. In de rijen der hooge geestelijken ontmoet men de ergste sloopers van de kerk,want niets heeft de kerk meer kwaad gedaan en niets berokkent de Kerk meer kwaad dan haar onhandige vrienden. Ziedaar tot wat punt het katholicis- mus in Vrankrijk vervallen is.Vrankrijk was eens het katholiekste land der wereld 't is tegenwoordig door en door ongeloovig. Aan wie de schuld y^an de kerk zelve. Steeds stond zij aar: de zijde der dwingelanden en der edelen, zij heeft het volk verloren en voor goed verloren. In Belgie slaat men denzelfden weg in ook iedere kiezing bewijst den achteruitgang van de katholieken. Wan neer zullen die menschen leeren den geest van hunnen tijd verstaan H. Pl. Le Peuple het officieel blad de socia listen, schrijft dat ik mijn kandidatuur stel tegen gezel De Bunne in Kortrijk. Ik stel mijne kand'datnur niet tegen een persoon ik stel mijne kandidatuur tegen de drie andere partijen, voor de verdediging der gedachten en van het programma der christen volkspartij. Van kartel kan er geen sprake zijn te Kortrijk er is geen enkel christen demokraat die er zou van willen hoo ren. Le Peuple schrijft dat ik slecht ge zind ben, kwaad geluimd en dat mijn i vol gal zit. •loof niet dat mijn vrienden en Cen dat gewaar worden. het de heeren socialisten zijn die boos zijn en van de gal aangedaan hadden gemeend dat de demo- In dood zouden geweest zijn omdat ik niet gekozen was. Zij zien integen- deel dat de demokraten nooit zoo springlevend geweest zijn. Nooit werd er zoo goed en zoo fel gewerkt als nu en binnen korte maanden zal onze I partij de best ingerichte zijn van gansch 't arrondissement. Reeds op meer dan de helft der gemeenten hebben wij bon- den en deze bonden winnen alle maan- den in aantal leden. 't Zal wel dat zijn dat in de kop der socialisten speelt. Tijdens de bespreking in de Kamers over de fameuze soepkwestie van Gent hebben de socialisten getoond wat fameuze kluchtspelers zij zijn. Van de Velde en Anseele hebben daar maar op alle tonen geroepen dat zij un parti de gouvernement zijn, eene partij ge- schikt om 't land te besturen. I Wat zijn die oude revolutionairen toch veranderd Hoeveel arme dutsen hebben zij de ooren niet volgeblazen met de woorden revolutie en sociale omwenteling i Vieren zij nog niet alle jaren de com- mune van Parijs En nu zouden ze willen aanzien worden als eene partij die 't land in rust vrede en kalmte zou besturen Waarom Het katholiek bestuur springt op zijn laatste beenen binnen drij jaren lig gen de katholieken voorzeker omver; 't kan gebeuren dat het reeds toekomen de jaar is. Dan moet er een antikleri kaal ministerie genoemd worden en 't is geweten dat Van Der Velde en menig ander roode vogel gaarne minister zou worden. Daarom sp len zij nu de zoete kinderen zij zijn braaf en ze zullen braaf blijven. Heeft niet reeds een socialist te Luik. de hand gedrukt van Prins Albert Ha als ze zelve niets waren dan moest alles kort en klein geslegen worden, om hun eigenen haat, hun eigen misnoegdheid te voldoen. Nu zitten zij in vet betaalde plaatsen en leven op hoop, als ze braaf zijn, schepen, burgemeester en minister te kunnen worden. Geen revolutie meer nu, die heeren zijn voldaan hun buiksken is rond geworden, en de werk lieden die zij zoolang opgejaagd en opgehitst hebben moeten nu maar stil zijn. Geen revolutie meer, de socia listische kopstukken hebben goed ge- eten. Veel menschen denken dat er enkel in Vlaanderen christendemocraten zijn. Italië telt er veel, in Oostenrijk zijn de christen demokraten de bijzonderste partij zij hebben daar zelfs gansch de katholieke partij ingeslikt in Oosten rijk bestaat er geen katholieke partij meer. In Vrankrijk ontstaat er tegen woordig een felle christen demokratische beweging en sedert twee jaren is er ook een christen volkspartij gesticht in Hongarië. Deze heeft geheel en gansch gehandeld als onze Vlaamsche christen volkspartij. Zij heeft zich radikaal afge scheurd van de oude katholieke partij zij is eene partij gansch op haar eigen, vrij onafhankelijk haar voorzitter is een gewoon burger. Dat is de ware weg. Dat er eene behoudsgezinde of con servatieve partij besta voor de rijke menschen wel. Doch 't volk heeft zijn eigen belangen, zijn eigen intresten die geheel en gansch verschillen van deze der rijke en aristokratische standen. Het volk moet dus zijn eigen partij hebben. Overal waar 't volk in eene partij mede gaat met de rijken zooals in de katholieke partij heeft het niet te zeggen en wordt het gefopt. De vooruitgang der antiklerikalen is voor een groot deel daarin te zoeken dat zij in twee scherpafgeteekende partijen verdeeld zijn de liberalen voor de rijke burgerij en de socialisten voor het volk. Beide hebben vrije armen in hun werking op hun weder- zijdsch terrein. Zoo ook moeten de i geloovige werklieden hun eigen partij hebben, vrij en onafhankelijk van alle j andere. H Pl. Reeds is de kiesstrijd geopend in het arrondissement Kortrijk. Ook hebben wij reeds een paar staaltjes kunnen opdoen van de recht zinnigheid onzer tegenstrevers. Een goed veertiental dagen geleden kwamen socialisten en katholieken met het verzinsel voor den dag dat de heer Plancquaert zich uit de politiek terug

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Recht | 1909 | | pagina 1