Partij-Vergaderingen Protestansche Seeten. De Landman GEEN BETER BOEKJE Thielt kiezing gedurig de kiezers toe denkt op den godsdienst, op de kerk. Nu dat het katholiek bestuur om denl koning te behagen op nieuw het leger wil vergrooten, roepen wij tot ouders en vooral tot de moeders denkt op uwe kinderen. H. P Aan Het Geloof onler Vaderen van Z. Em. James Gibbons, bewerkt door W. A. J. Blaise, ontleenen we de volgende wetenswaar dige bijzonderheden. De Nederlandsche Hervormde kerk heeft haar ontstaan te danken aan Calvijn. Deze werd geboren in Picardië, in i5c9, en stierf in 1564. De Remontstrantsche Broederschap ontleent haar oorpronkelijke leer aan Arminius van Oudewater (geb. i568, gest. 1609). Hun naam is afkomstig van de zoogenaamde Remon strantie, een betoog-of verweerschrift, in 1610 aan de Staten van Holland en West-Friesland ingediend door cenige Gereformeerde Predi kanten, die reeds vroeger hunne bedenkingen tegen de confessie en den catechismus derVadcr- landsche Kerk hadden doen kennen De Doopsgezinde Gemeenten, of die der Menisten, hebbenn tot stamvader den Fries Menno Simonsz (gest, 1559). De Evangelische Broedergemeenten (Hern hutters) stammen af van de oude broederkerk in Bohemen en Moravië, voor welke kerk de grondslagen gelegd waren in 1457. Zij is echter twee eeuwen later, bijna geheel te niet gegaan. Eenige van hare overgebleven leden zochten en vonden eene schuilplaats op de goederen van den Graaf van Zinzendorf in Saksen, bouwden aldaar Iiernhut (hoede en wacht der heeren) en stichten in 1727 eene Broedergemeente, welke het begin en middelpunt eener vernieuwde Broederkerk geworden is. De Christelijke Gereformeerden hebben zich in 1834 van de Nederlandsche Hervormde Kerk afgescheiden. Hendrik de Cock teekende de eerste akte van afscheiding, den r3 October 1834. In 1886 leidde het verzet van Dr Kuyper en zijne aanhangers tegen de Synode, welke aan alle ongeloof binnen den schoot der Neder landsche Gereformeerde Kerk vrij spel liet, tot scheuring en afscheiding van de zijde van de Kuyperianen. die zich, na een tijd lang de partij der doleantie geheeten te hebben, ver- eenigden onder den naam van de N ederlandsch Gereformeerde Kerken. Den 17 Juni 1892 heb ben zich de doleerenden verbonden met de Christelijk Gereformeerde kerk der afgeschei denen van 1834 tot een nieuw kerkgenootschap onder den naam de Gereformeerde Kerken in Nederland. De leer van Luther (geb. 1483, gest. 1549) wordt gevolgd door de Lutheranen. Zij verdee len zich in twee kerkgenootschappen, het Evangelisch Luthersche en het Hersteld Evan gelisch Luthersche. Dit laatste ontstond uit de scheuring welke in 1791 in de Evangelisch Luthersche gemeenschap te Amsterdam plaats greep. Sinds eenige jaren werden door een commissie middelen beraamd tot verbroedering der beide genootschappen, maar de 708 Syno dale vergadering van de Evangelisch Luther- schen heeft in Juni 1887 de onderhandelingen afgebroken. Het Anglicaansch Kerkgenootschap of de Episcopale Kerk heeft haar ontstaan te danken aan Hendrik VIII, koning van Engeland. De onmiddelijke oorzaak, waarom hij de gemeen- schap met de katholieke kerk verbrak, was de weigering van Paus Clemens VII om echtschei ding toe te staan tusschen hem en zijn wettige echtgenoote, Catharina van Arragon, welke echtscheiding hij had aangevraagd om tot een tweede huwelijk te kunnen overgaan met Anna Boleyn. Hij scheidde zich zeiven en zijn konin krijk van de geestelijke suprematie des Pausen, om zijne scheiding van zijne deugdzame gema lin te wettigen. Het Jansenisme ontleent den naam aan Cor nell's Jansenius, geboren te Akkooi i585, gestor ven als Bisschop van Ypeien in i63S. 6ENT ARRON DISSEMENTSBOND Op tweeden Paaschdag, om 2 ure namid dag, vergadering van den Arrondissementsbond. Gewoon lokaal Hotel de Russie. Ann onze vrienden van 't Bentsche We rekenen voor 2® Paaschdag op eene goej«V opkomst. Wij mogen hier niet wachten van den strijd aan te gaan tot na de kiezing van Kort- rijk. We moeten van nu af ons voorberaden. Daarom is het noodig onzen arrondissenients- bond stevig in te richten. We hebben reeds een goed getal leden, 't Hangt van ons at het te verdubbelen. H. P. KORTRIJK Eersten Maandag van April vergadering van den bond om 7 ure 's avonds. H. Piancquaert zal aanwezig zijn. De vergad ring heeft plaats bij vriend Dékiré op de Gentwijk. Het Bestuur. ARRONDISSEMENTSBOND Eersten Zendag van April, vergadering van den arrondissementsbond. Er is veel werk op de plank. Komt talrijk op. Da vergadering heeft plaats in 't hoofdlokaal Prins Boudewijn, Groote Markt te Kortrijk, om 9 ure 's morgeus. MEENEN lieden zijn niet vrij men verbiedt hen vrij te zijn, en als er één stoutmoedig genoeg is, zich als vrije burger te gedragen, dan zal hij wel af te rekenen hebben met een soort van tuchtraad, die hem zal herinneren op een gegeven oogen- blik, dat hij afstand moet doen van de uiting zijner innigste gedachten, dus van zijn eerge voelen en dat hij moet buigen of barsten. En aan het hoofd van dit bestuur zetelt, als voorzitter, de heer De Brabandere, dezelfde die vóór eenige dagen, als tweede kandidaat burge meester werd uitgeroepen door de knikkers van den Thieltschen gemeenteraad, en die den heer Vandevyvere als tweede sehepen zal vervangen, al ware het maar om den heer Vandewalle van kant te houden. «- Fanatieker menschen als de heer Brabandere treft men zelden aan. Ea aan die dit niet wist, za\ zijne handelwijze, als voorzitter der Vrede, pet genoegzaam bewijzen. Smid Naessens weet van die kwetsende, dweepzuchtige doening te spreken. Smid Naessens was lid der Vredebij is een zorgvuldig huisvader en mag onder de irefielijkste inwoners der stad gerekend worden, 't is een voorbeeldige werkman en eenieder, hij weze rijk of arm zal zich om zijne vriend schap verheugen. Hij is verre van misdeeld te Ifcjn, t:u waisa al de leden van de Thieltsche gemeenteraad zoo begaafd als hij, dan zou men luidop mogen verklaren, dat de stad door ver standige menschen bestuurd wordt. In de oogen echter der dompers heeft Smid Naessens eene groote, on vergeef bare, onuit- wischbare fout hij is een overtuigde ;emo- kraat, zooals het eenen eerlijken en doorzienden werkman betaamt hij leest den Thieltschen Burger, hij houdt in eere, die helden, zooals Pastoor Daens, De Backer, smid Lambrecht en anderen, die voor het vlaamsche volk geleden, en gestreden hebben en er voor gestorven zijn. Zijne vrijheid wil hij niet verpanden en 't is aan zijne voeten niet dat men de ketens en de boeien der slavernij zal hechten. Manhaftige lieden zooals hij worden in den schoot der Vrede n niet geduld door den tucht raad der maatschappij even als eer: booswicht, moest Naessens gevonnisd worden, en dat von nis moest luiden Verbanning 1 Om een lid uit de vrede te bannen worden de twee derden der stemmen der aanwezige leden gevergd. Eene eerste vergadering werd dus bijgelegd Groote vergadering van de maatschappij en leden weigerden N i?sser.s buiten te Bemint Elkander inden Nieuwen Karpel, werpea 1 Daarbij bleef de zaak niet, want 24, Brugstraat,^ Meenen, op Zondag 4 April, Naessens moest er uit 1 om 5 ure namiddag. Eene tweede vergadering greep dus plaats, Sprekers G. Buysschaert over de federatie en nogmaals wierd de vraag tot verbanning verworpen 1 Doch het lot van Naessens was beslist. In eene derde en laatste bijeenkomst zege vierde nogmaals Naessens en met hem het der vakbonden, H. Piancquaert over de ver- eeniging. Jonge Wacht van Brugge Alle Zaterdagen, van 9 tot 10 ure, vergade ring der Jonge Wacht. Iedere Maandag om 8 ure, sprekersbond. Alle Zondagen van 11 i[2 tot 12 i|2 ure 's middags, openbare volksbibliotheek in het Volkshuis, Garenmarkt. TIEGHEM Waarde Heer Opsteller, Zoudt gij 't volgende in uw blad niet willen I opnemen De vreemde fabriekanten zijn hier j niet tevreden met aan ons werkvolk kleine j loonen, echte hongerloonen te geven. Ze den ken zeker omdat eenige rijke heeren van het dorp eenige aktien op hun fabriek hebben dat ze alles mogen doen. Ook ze ger.eeren hen niet en bekommeren zich om 't volk van Tieghem als om d. n koning van Pruisen. Ze zetten hier nu'nen geheelen hoop arme huizen onder water. 't Water der fabriek laat men maar loopen waar het loopen wil en dat komt 't land overspoelen van eenige arme menschen die daar omtrent wonen. Wat moeten die menschen doen Arme duivels hebben op de gemeente niet veel gezag 'nen armen duivel is altijd slecht gekomen als hij iets te reklameeren heeft. Daarom neem ik de vrijheid u te vragen dit klein briefje in uw blad te willen zetten. Ze zijn hier om duivels vervaard van het Recht jaren ter gelegenheid van een geding ingespan- Vaderland ook en maatschappij laten hem den landman alleen of houden hem buiten... 't Bestuur is hem vreemd en onverstaan baar het handelt buiten en tegen hem. Geleerdheid en onderwijs zijn hem vreemd en leiden hem buiten eigen wezen. Opvoeding en beleefdheid zijn hem vreemd, voeden niet op, maar veranderen hem en doen hem ontworden. Hij is balling in zijn eigen huis verdrukt en vernederd, en onbewuste bitterheid heft in hem. Vaderland blijft, buiten een algemeen gevoe len, blijft de vijand 1 'l Vaderland dat is de wet die hem bedwingt en verbod geeft dat is 't Gerecht dat hem, gelooft hij, ten onrechte vervolgt en waartegen hij geen eigen verweer heeft tenzij uit den vreemde dat is de ontvanger die hem geld vraagt dat is de Landswacht die hem bespiedt. Hij staat of stond alleen bijna altijd, en wroet al te dikwijls misnoegd cn wantrouwig, verlaten I x Drij geestelijke voordrachten. Pastor Hugo Verriest. voor de verspreiding der christen demo cratische gedachten of het werkje 64 bladzijden beslaande, van Priester Fonteyne. Vraag het aan den drukker Camiel Moeyaert, Coupurerei, Brugge. Een exemplaar kost 10 centiemen. recht van vrijman te wezen doch dan werden de groote middelen gebruikt om de brave lieden te misleiden de heer De Brabandere dreigde met zijn ontslag, een onnoozelen wittelewaai liet een heersch gebrul hooren, eene dagorde werd voorgesteld met een dubbelzinnig karakter, waaruit de aanwezigen niet wijs konden worden en eindelijk vernam Smid Naessens, tot verba zing van het meeste deel der aanwezingen, dat hij uit de maatschappij De Vrede n gejaagd was. Verscheidene leden hebben ons verklaard, dat het eene schande was, dat de misnoegdheid en verontwaardiging groot waren en dat men zich aan nieuws mocht verwachten, 't Is jam mer dat Smid Naessens, de rechtzinnige werk man, die meer als ooit het hoofd in de lucht mag steken, tot den heer De Brabandere de de volgende woorden niet gericht heeft Mijnheer, hoe komt het, dat de leden van de Vrede geen deel mogen maken hetzij van Amicitia, hetzij van gelijk weike andere vrijzin nige maatschappij Hoe komt het, dat wij zelfs den Tieltschen Burger niet mogen lezen en dat gij nogthans, voorzitter der maatschappij De Vrede, uw ontslag niet geeft noch als geneesheer, noch ais eerelid, noch als bestuurlid der maatschappij De liefdadige Werklieden, welke als liberaal bekend staat, waarvan gij het eenigste katho liek eerelid zijtEn welke gij vóór een drietal omdat men daarin zoo vrij en vrank zijn ge dacht mag en kan zeggen, 't Is toch altijd 'nen i grooten troost als men zijn recht ten minste mag verdedigen en dank aan uw blad is dat nu aan eiken mensch mogelijk. Als 't niet betert zullen we 't u schrijven en we hopen dat gij er u dan eens zult mede gelasten om iets te schrij nen tegen den Werkman zelf liberaal hebt genaamd. In welke schaal, mijnheer, hebt gij de logiek aangeleerd Dat hadde Naessens eens moeten vragen, en wij verwedden den toekomenden schepen- jas van den heer De Brabandere, tegen eene ven. Ge kent gij dat immers nog beter dan wij pint ouden bruinen, dat de voorzitter van den om deze die de menschen hun recht niet willen Vrede met zijn mond vol tanden zoude gestaan eerbiedigen 't stof uit hun kazak te kloppen. hebben. R. T. Een staaltje van katholieke dwingelandij In Thielt bestaat eene handboogmaatschappij welke den naam draagt van a De Vrede Waarom dat weten wij niet, en niemand zou het ooit kunnen begrijpen, na hetgeen daar in de laatste dagen is voorgevallen. De werkende leden dier maatschappij zijn doorgaans brave lieden, neringdoeners van minzamen omgang, liefhebbers van vlaamsch bier en vlaamsche leute en zij zouden zoowel deelmaken van eene maatschappij met anti klerikale strekking, als van eene, die van den Tap afhangt. Die menschen zijn daarvan lid geworden met het doel, zich nu en dan eens te verzetten, 's zomers eenige namiddagen door te brengen met zich te oefenenen in het handboogschieten, en zij bekommeren zich in 't algemeen zeer weinig om katholiek of liberaal. Als het kiezing is voor gemeente of Kamers, stemmen ver scheidene onder hen voor de tegenpartij. Doch zij mogen dit over heg en over haag niet gaan verkondigen, en aan de vier hoeken der wereld niet gaan uitbazuinen. Want die THIELTENAARS De lastenbrieven gaan verschijnen 1 Leest en overweegt ze zorgvuldig j Aan de Gazette van Thielt De Gazette van Thielt, maakt een laweid, en pocht van al de duivels, omdat de heeren Emile Vandevyvere en Oct. De Brabandere wederzijds, al de stemmen (buiten de hunne) gehad hebben, als eerste en tweede kandidaat voor 't burgermeesterschap. Maar, Moeder Gazette vergeet te zeggen, en te noemen, wien de andere heeren van de gemeenteraad zijn, die hunne stemmen gehad hebben Of hebben beide heeren eenen blanc inge- steken denkende misschien dat er, in gansch de gemeenteraad niet meer eenen te vinden was, weerdig en bekwaam genoeg om die plaats te bekleeden Of is het nogmaals, eigenliefde en hooveerdig- heid I die een rol hebben gespeeld 1 En sedert wanneer maakt hooveerdigheid geen deel meer van de zeven hoofdzonden Allons 1 Mijnheer Emile 1 als man van den derden regel, wat meer ootmoedigheid en nederigheid 1 DEERLIJK Degenen die regelmatig eiken Zondag Het Recht lezen hebben gezien dat wij reeds meer maals hebben gehandeld over de loonen die hier op Deerlijk worden betaald aan de fabriek werkers. Herhaalde malen hebben wij gespro ken over den toestand waarin de werkende klasse in 't algemeen leeft ten gevolge der kleine loonen en waartoe zij veroordeeld is nog langen tijd voort te leven, vooral op de buitengemeen ten zooals hier te Deerlijk, ten gevolge de oneenigheid der werkmenschen daar zij de vereeniging niet willen verstaan. Hier in Deer lijk betalen onze fabriekanten 2 fr. per dag aan de daghuurwerkers zooals scheerders, stukken plooiërs en inpakkers enz.verwerijwerkers enz. en in tijde van werkgebrek moeten die werk lieden dan soms nog weken of maanden t'huis blijven zonder werk en zonder inkomen. Ook gebeurt het veelal dat zij, bij gebrek aan werk, maar vier of vijf dagen per week mogen werken ofwel geeoe volle dagen mogen maken, zoodat zij in dergelijke gevallen in plaats van 12 fr. per week soms zich mogen tevreden stellen met 6 a 8 fr. onderhoud daarmede een huishouden soms van 6 of 8 of 10 personen. Heeren fabriekanten van Deerlijk, probeert gij het eens. Twee a drie jaren geleden bracht de heer Demeuninck zijue fabriek van Kortrijk over naar Deerlijk. In Kortrijk moest hij zijne werk lieden drie frank per dag betalen, welnu, hier te Deerlijk betaalt hij twee frank, volgens goede inlichtingen zija er die nog geene twee frank winnen, en een goe jaar geleden, toen bij'hem het werk ontbrak moesten al zijne werklieden t'huis blijven. Mijnheer had geld gewonnen in tijde van goede neering en zijne werklieden een dagloon betaald waarmede ze in armoede leefden en van 't oogenblik dat het werk er niet meer in overvloed was kon hij nog niet eenige maanden die werkmenschen, door wiens werk hij duizen den franken in zijn koffrefort had verzameld, hun bestaan verzekeren Meer nog ten tegen- woordigen dage is er veel werk voorhanden de weverij, bijzonderlijk de meubelartikelen gaat nu goed en tengevolge wilde nu Demeu- ninck 2ijne werklieden verplichten overuren te doen werken zonder daarvoor vergoeding te betalen. Immers, ia Deerlijk is het aloud gebruik met den 25 Maart, kappellekens ommegang, niet meer des avonds bij het licht te werken,ofwel in geval van overvloed van werk de uren die men i werkte na het aansteken der lichten afzonderlijk te betalen. Welnu, hier wilde men de werk- 5 lieden verplichten voort te werken tot 8 uren zonder daarvoor een centiem te betalen, zelfs ging het zoover dat de werklieden, Vrijdag j avond 26 Maart, toen zij met den avond de fabriek wilden verlaten de poort gesloten vonden en cr niet konden uitgeraken voor 8 uren I 's Anderendaags vroegen zij een onder houd met den patroon waarop zij vroegen om te werken aan dezelfde voorwaarden van andere jaren, 't is te zeggen te werken van 's morgends 6 ure tot 's avonds, ofwel voor het avondwerk 3 betaald te zijn. Zulks wierd hen vlakaf gewei- gerd, den patroon soauwde hun toe in 't fransch dat zij er maar moesten vandoor trekken het geen ook gedaan wierd. Maandag nog geene toegeving. Dinsdag gingen de werklieden zich nogmaals aanbieden en vroegen o,25 fr. per uur vcor het ayond- werk, 0,20 fr. werd hun toegestaan waarop zij 't werk hernamen. Welk gevolg valt daaruit te trekken Er valt daaruit te bestatigen dat de patroon zich verplicht vond toe te geven, daar er over vloed van werk is op dit oogenblik, en bij, door den stilstand zijner fabriek, meer schade zou geleden hebben dan zijne werklieden zelfs ver mits hij op den duur, zoo zij goed eensgezind bleven, toch zou moeten toegegeven hebben. Doch, ware zulks voorgevallen op een oogen blik dat het werk ontbrak of ten minste niet dwong, hij zou zich koppig gehouden hebben en de werklieden zouden dit reglement moeten hebben aanveerden voor nu en voor later. Immers, de heeren fabriekanten maken van elke gelegenheid gebruik om van werkvolk zoo veel werk mogelijk af te persen voor een zoo klein mogelijk loon. Waarom moeten de fabriekwerkers van Deer lijk hetzelfde werk verrichten aan twee frank per dag waarvoor men in Kortrijk drie frank of nog meer betaalt Verkoopen de fabriekanten van Deerlijk hunne voortbrengselen in lagere prijzen dan deze van Kortrijk Geenzins. Waarom komen zij van Kortrijk hunne fabriek te Deerlijk vestigen Omdat zij denken hier vrij spel te hebben tegenover de werklieden, vermits deze hier nog gansch onvereenigd zijn en hoegenaamd op geen steun mogen rekenen, terwijl in de stad de werklieden meestal in een vakvereeniging zijn aangesloten. Kan deze toestand blijven duren Neen, zulks is onmogelijk. Immers van langs om meer stijgen de levensmiddelen in prijs. De pachten blijven even hoog of verhoogen nog en de werkmenschen winnen van langs om min. Eenigen tijd kunnen de menschen in dien toestand blijven voort leven, doch eens zal de bol ten einde geloopen zijn en zullen de werk menschen malkaar moeten verstaan willen zij niet om zeggens van armoe vergaan. En in die losbersting, in dien strijd die er zal ontstaan, vroeg of laat, die werkstakingen die zullen losbreken de eene na de andere, welke werklie den zullen er het meest door getroffen worden er het meest door te lijden hebben Deze die tot dan toe nog de voorzienigheid niet zullen gehad hebben zich aan te sluiten bij de vakver- eenigingen. Deze die bij een syndikaat zullen aangesloten zijn zullen huunen trok hebben terwijl de ande ren, door den honger gedwongen soms, hunne werkbroeders zullen onderkruipen en het werk hernemen en zoo de schuld zijn dat zij niet kun nen verkrijgen voor hun arbeid hetgeen zij noodig hebben om te leven.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Recht | 1909 | | pagina 2