De kristene demokraten en de socialisten Jaarwedde der Onderwijzers NOG EEN NOODKREET Th.ielt den rug van het Vlaamsche volk heeft geteerd zonder het in iets vooruit te helpen. Hebben wij niet klaar gezien van voor 16 jaren De katholieke partij wordt geleid door aristokraten zonder gevoelen voor hun volk tenzij een gevoelen van diepe verachting. Wie zijn volk bemint kan bij de katholieke partij niet blijven. Hadden de vlaamschgezinden den moed eene afzonderlijke partij te stichten zooals wij. de katholieke behouders zouden ze ten minste niet verachten. Het volk alleen kan Vlaanderen redden de hooge geestelijkheid en de aristo kraten, ziedaar nu lijk inde jaren i3 en 14 honderd de ware vijanden van ons volk. De triomf der demokratie zal de triomf zijn van 't vlaamsche volk. Wie Vlaanderen en zijn taal bemint zal den strijd voeren met ons. De ware strijdkreet van Vlaanderen is Weg met de aristokraten I Van der Velde, leider der socialisten sprak over eenige dagen te Molenbeek De werkliedenpartij kan zich niet vergenoe gen met eenige hervormingen. Allen zullen met vreugde aangenomen worden. Doch 't geen de werklieden willen, 'ten is niet eene kleine plaats, maar de heerschappij van het werk over het kapitaal tot maatschappelijke eigendom gemaakt. Dat is nu zoo onbepaald, dat zijn van die groote woorden die gaaien doen gapen van be wondering. Wij weten wat de socialisten met die woorden willen zeggenwij zullen pakken wat een ander vergaard heeft. Wij vragen ons echter af waarom de sociali sten die zoo talrijk zitten in de kamers nooit geen wetsontwerp neerleggen om ons te toon en hoe zij 't kapitaal zouden socialiseeren? Waarom geen wetsontwerp bewijzende door zijn gepaste bepalingen dat het kollectivismus mogelijk is? Doch nergends tot hiertoe hebben de sociali sten zich daartoe de moeite gegeven. 't Is wel 't voorzichtigste ook. Veel katholieke kringen stemmen dagorden tegen de legerwet. Wat er daar door den duur van zal komen weet niemand. In alle geval, durven de katholieken de krijgs lasten verzwaren 't zal hun niet zalig zijn. Alhier en aldaar beginnen toch eenige menschen hun oogen te openen en wat hebben de katho lieken nog te verliezenNiets. Zij hebben reeds een minderheid van 40,000 stemmen in 't land en toekomende jaar zal dit cijfer klim men tot 100,000. Die menschen in plaats van zich altijd tot den koning te wenden en in zijn oogen te lezen wat hij wil, zouden beter doen het volk wat in de oogen te houden. H. P. in 'I arrondissement Kortrijk (vervolg) Dat Plancquaert nu het antigouvernementeel kartel niet meer wil bijtreden, dat is zijne zaak, vervolgt het <1 Volksrecht Welnu, dat is niet, zooals het Volksrecht het wellicht schijnt te denken. Dat is niet de zaak van Plancquaert alleen, maar wel de algemeene zaak der partij van 't arrondissement Kortrijk. En wij kunnen het Volksrecht verzekeren dat desaangaande onder de christene democraten, zoowel bij M. Plancquaert als bij al onze andere partij- genootende volledigste verstandhouding heerscht. Bijgevolg 't is onnoodig van wege Debunne zich kwaad te maken en te schelden en te verwijten op den persoon van Plancquaert, 't is de bond der christene volkspartij van 't airondissement Kortrijk die onze houding en werking vaststelt en regelt, waar elke ge kende partijgenoot zijn woord in mee te spre ken heeft zoo hij het goed vindt. Gaat het bij u ook zoo, Debunne Hebben uwe partijge- nooten ook hun woord te zeggen als ze 't goed vinden en wordt er ook rekening gehouden van de gedachten in 't algemeen Simoens zegt het toch anders. Is het juist zooals Simoens zegt Debunne spreekt van dubbelzinnige taktiek. Omdat Plancquaert, altijd Plancquaert, het katholiek gouvernement bestrijdt en, zegt hij, van den anderen kant den val wenscht van het mandaat der werkende klasse van 't arrondisse ment Kortrijk. Wij zullen het nog eens her halen, luistert eens goed Debunne, opdat gij het binnen eenige dagen nog wetet, wij zijn niet kwaad, tracht u dus ook eenigsinds op uw gemak te houden, wij voeren onzen strijd zon der naar iemand om te zien. Wij bestrijden het katholiek gouvernement om 't wille van zijn slecht geldverkwistend en volksverachtend be stuur en daarin zullen wij voortgaan zoolang deze toestanden in het leven blijven. Doch, wij zijn geen socialisten, wij belijden de godsdienst overtuiging van de katholieken en eerbiedigen deze van andersdenkenden. Wat zou de hou ding van Debunne zijn in de Kamer, moest een anti-katholiek ministerie aan 't bewind komen dat er zou op uit zijn de priesters en de kerk te vervolgen Zou Debunne rekening houden van de overtuiging en den wil in deze zake, van de groote meerderheid der bevolking van 't arrondissement Kortrijk Zou hij dat mini sterie bestrijden of zou hij het steunen in zijne pogingen Antwoord eens, Debunne, doch altijd zonder u kwaad te maken a. u. b. wij zijn ook niet kwaad. Wij van onzen kant gelooven dat aangezien Debunne vrijdenker is, hij een vrijdenkers- ministerie zou ondersteunen in al zijne pogin gen tot godsdienstvervolging zonder rekening te houden van de overtuiging der bevolking van 't arrondissement dat in de groote meer derheid kristen geloovig is. Debunne is vrijdenker, hij heeft nog nooit zijne ziel gevoeld, zoo zegde hij onlangs op eene meeting te Roubaix die hij hield voor de Vlamingen. Van dubbelzinnigheid gesproken en wat vooral een oordeel geeft over het gedacht dat Debunne nu heeft over zijne socialistische gaaien van 't arrondissement Kortrijk is het volgende Overal in 't arrondissement gaat Debunne verzekeren dat zijne verkiezing vast staat, dat het socialisme onzeggelijk vooruit gaat, enz., en in zijne meeting te Roubaix ge troostte hij zich met eene aanwinst van 2000 3ooü stemmen, dus, nog 2000 k 3ooo stemmen te kort om er door te komen. Moest Debunne vallen het zou kermis zijn bij ons, zegt Debunne, en haalt als bewijs het zelfde geval aan van Meenen dat demokraten na de gemeentekiezing gezegd hadden dat zij voor de katholieken gestemd hadden, waarop Plancquaert zou geantwoord hebben dat zij geheel wel gedaan hadden. Debunne heeft ook wederom vergeten wat wij hem daarop reeds geantwoord hebben. Wij herhalen het hem dus nog eens waar onze partij in eene kiezing niet opkomt zijn onze vrienden vrij te handelen en te kiezen naar goeddunken. Hun worden geene bevelen ge geven bij ods is de vrijheid meer in praktijk gesteld dan bij de socialisten. Voor een vrij gedacht vliegt een democraat niet aan de deur zooals bij u. Zoudt gij dat kunnen onthouden, Debunne, doe eens uw best jongen dat wij niet altijd hetzelfde moeten herhalen. Wat betreft het kermis zijn is de sociali stische partij sterk genoeg om zich recht te houden met eigen macht dat zij jubele zooveel zij wilt, dat raakt ons niet, maar wij hebben zoowel recht te strijden voor een zuiver, net en alleenstaande princiep als de socialisten. Waarom betwist Debunne ons dit recht Wij hebben het alreeds zoo dikwijls gevraagd. Dat getuigt van den haat en den wrok welke hen jegens de werkliedenpartij bezielt en toont aan in hoever zij het rechtzinnig met de demo cratie mcene, vervolgt Het Volksrecht. Wij hebben ook reeds verscheidene malen gevraagd opdat Debunne een enkel punt van het pro gramma der kristene volkspartij zou aanhalen dat in overeenstemming is met de strekking der gezonde democratie. Hij gebaart van niets. Nochtans verschilt ons programma met dit der socialisten. Maar princiepen bespreken daar houdt Debunne niet aan. Toe, Debunne bewijst dat onze partij zoo goed geene volkspartij is dan de uwe. Dat wij het socialisme afkeerig zijn, dat is waar wij zijn geene collectivisten wij droomen niet de menschelijke natuur te her scheppen en te volmaken wij droomen niet van eene samenleving in te richten waarin de mensch de lijfeigen van een sccialistischen staat zou wezen. De bestaande socialistische instellingen geven er ons een te slecht voorbeeld De Planquartisten gaan gedurig achteruit in 't arrondissement, zegt Debunne. Natuurlijk in de kiezing van 1906 had onze werking altijd bestaan om boven aan de lijst te doen stemmen, omdat wij overtuigd waren dat dergelijke werking het voordeeligst was om op de kartel- lijst een voldoende getal stemmen te vereenigen om den tweeden gekozene er door te krijgen Debunne heeft anders gewerkt en 't schilde weinig of er waren geene stemmen genoeg om de katholieken een man te doen verliezen. En nu, daar onze werking altijd in dien zin heeft bestaan, en er bijgevolg enkel i547 voorkeur stemmen nevens den naam Plancquaert waren uitgebracht, zoo bezitten wij enkel in zijn geheel nog 1547 stemmen als partij I... volgens Debunne. De kiezing van Mei aanstaande zal het Debunne anders leeren. Het Volksrecht zegt dat de aanstaande kiezing de papen zal verschrikken. Wij weten wat liberalen en socialisten door papen willen be duiden pastoors, paters, nonnen en al wat tot de kristene kerk behoort. Welnu, of het eigentlijk is deze den schrik aan te doen dat de groote meerderheid van ons volk wilt, zooals Debunne het wenscht, daar twijfelen wij stok aan. Wij denken dat ons volk verstandige is dan Debunne het wel denkt. I R. Vanderschelde? J' Men komt den tekst van het wets voorstel Maenhout betrekkelijk de jaar wedde der onderwijzers uit te deelen. De heer Maenhout bevestigt dat de goede uitwerksels van de wetten van igo3 en 1906 zich enkel maar doen gevoelen na 16 jaren diensthetgene niet logisch en rechtveerdig is. Hij stelt voor hunne 4 jaarlijksche verhoogingen op i5o fr. te brengen in plaats van 100 fr. alzoo zouden de hulponderwijzers na vier dienstjaren I25o fr. hebben, 1400 na 8 jaren, i55o na 12 jaren en 1700 na 16 jaren. Dit voorstel heeft veel gemeens met dit van den heer Buyl. Wij zullen nu eens zien wat ons katholiek gouverne ment zal aannemen. Dit van den heer Buyl bewijst dat de onderwijzers toch veel te weinig winnen en dit van den heer Maenhout zegt insgelijks hetzelfde. Deze voorstellen uitgaande van de twee partijen liberaal en katholiek be wijzen Waarblijkend en stellig dat het broodnoodig is den toestand der hulp onderwijzers te verbeteren, veel meer dan de gelijkstelling der scholen die door de onderwijzers niet gevraagd wordt. Een hoofdonderwijzer. Hooger gaven we uittreksels van Ons Recht en On\e Tijd. Ziehier een artikel uit Hooger Leven, een ander katholiek blad, dat putten in de aarde klaagt over de slechte handelwijze onzer katholieke volksvertegenwoordigers. HUN TACTIEK Een lezer stuurt ons volgend belangwekkend artikel Men kan maar niet begrijpen waarom er nog met de Coremanswet getalmd wordt Acht volle jaren heeft zij geduldig aan de deur der Kamers gewacht en moeten gedoogen dat een aantal voorstellen van lateren datum en soms van minder belang haar onder den neus voor bijtrokken. En als haar eindelijk de toegang verleend wordt, doet men haar een heele lijdenspassie doorstaan. De wet en het volk dat zij moet redden, zij worden gesleurd van Caïphas naar Pilatus, vanPilatus naar Herodes. De commissie vindt evenwel geen de minste schuld meer in haar en zendt ze in een ver- zoeningstekst gehuld (zal het geen spotkleed worden naar de Kamer terug. Doch nauwe lijks schijnen de zaken vooruit te willen of halt, de wagen blijft nogeens boomstil staan. Waar om Men vraagt het zich af. De commissie, die men schalks aan een korps lijkbidders ver geleken had, heeft toch niet te slecht geëindigd en de prachtige meerderheid die zij aan het voorstel Segers-Franck geschonken heeft, werpt een sluier over hare eerste stemming. Ieder Volksvertegenwoordiger (buiten een of ander leider) weet hoe hij stemmen moet om ons volk waarlijk te vertegenwoordigen. A propos van vertegenwoordigen, kwade tongen zeggen dat de Bien public het woord représentant haast niet meer lijden kan en sedert het onver- geetlijke kiesbeloften tellen niet zijn voor keur geeft aan het Fransche député Zelfs de tegenstand der hoogere overheid zou tot het verledene behooren zoo wordt het stillekes in de ooren gefluisterd. M. Woeste alleen vertegenwoordiger van een vlaamsch arrondissement, belooft nog wat redevoeringen en haarklieverijen, die de Bien public natuurlijk zal steunen met zijne kortzichtige en kreupele argumenten maar den zegewagen tegenhouden, dat zullen zij niet zoo denkt er iedereen over. En toch wordt de bespreking der zoo nood zakelijke wet voor de zooveel ste maal ver schoven. Men doet het onmogelijke om binnen de laatste acht dagen kamerziting alles te behandelen, alles buiten dat wetsvoorstel dat het meest moet bijdragen om de gelijkheid in het land te brengen, de welvaart onder de kleine burgerij en de beschaving onder de mindere Vlaamsche standen. Nog eens waarom die stiefmoederlijke handelwijze tegenover het Vlaamsche volk?... Ware het niet voordeeliger van den nood eene deugd te maken en door eene zekere voorkomendheid den Vlaming een blijk te geven van belangstelling. Men zal er toch op roemen dat men den Vlaming eene Vlaamsche wet geschonken heeft. Waarom dan tegen de echte politiek in, de bespreking van het voorstel Segers-Franck uitstellen tot den laatsten dag, zoodat het volk nog eens zal kunnen zeggen: gij hebt ons niets gegeven, maar wij hebben een stuk van ons recht ver overd. 't Moet gezegd: de handelwijze der Katholieke partij in zake Vlaamsch gelijkt een doolhof. Wie geraakt daar uit?... of schuilt daar iets achter?... Zou het waar zijn wat men hoort in sommige middensde vijand is weêral, o, die slechte gewoonteaan 't strikken spannen, en zoo de Vlamingen niet goed uit hun oogen kijken, vallen zij erin hals over kop en wie weet of zij er nog ooit uit komen. Om klaarder te spreken, luistert tot welke ver moedens het onverstaanbaar gedrag van ver scheidene kamerheeren gelegenheid geeft Bekeering onder de leiders is er hoege naamd niet... alleen veinzerij. Persoonlijke belangen gaan hier voor de welvaart van het volk. Enkel om de aanstaande verkiezing wil men een begin van voldoening schenken aan de eischeu der massa. Daarom zal daags voor den gewichtigen dag het wetsvoorstel Segers-Frank met groote meerderheid en zelfs met schijn van geestdrift in de Kamer gestemd worden onder den weldoenden invloed dier rechtserkenning mag men gerust de gevaren der verkiezing trotseer en. Doch daarna gaat de kat op de koord het wetsvoorstel moet voor den Senaat komen, die juist niet Vlaamschgezind is en die ondertus- schen zal mogen steunen op de kunstmatige b beweging door de vulgarisaleurs in 't Waalsche en in 't Vlaamsche land tot stand gebracht. Deze zullen, ze mogen Hgl. Wilmotte, de Smet- de Naeyer, Staatsminister Lejeune heeten, de rol vervullen van de menigte die schreeuwde kruisig Hem, kruisig Hem I En helaas I de Senaat zal zich «gedwongen?» zien... de handen te wasschen. Deze onvoorziene slag zou, meenen zij, de Vlamingen ter neêr druk ken, et 't ware uit met de Vlaamsche Beweging, uit en gedaan met die Vlaamsche woelgeesten 1 De kruisdood na Palmenzondag I Die vermoedens zijn niet uit de lucht gegre pen. Heéren leiders der katholieke partij, laat ons toe het u te zeggen gij miskent de voorzichtig heid, gij speelt met vuur gij bemint de Vlaam sche zaak niet en daarom wilt ge ze niet ken nen, of gij kent de Vlaamsche Beweging niet en daarom gaat gij roekeloos te werk. Gij die altijd de schoone woorden, L'Union, la bonne entente, le sacrifice des intéréts person nels.., op de lippen hebt, gij put uwe gedach ten over 't Vlaamsch bij een in L'Indépendance, La Chronique, Le Matin, Le Soir, La Der- nière Henre, La Flandre Libérale en heel den liberalen rommel (x) liever dan bij de Vlaam sche bladen, die de echo's zijn van het intellec- tueele katholieke Vlaamsche volk, zooals het Handelsblad en de ontelbare weekbladen ouderen en nieuwere of zelfs Het Nieuws van den Dag of de Ga\et van Antwerpen. Heeren leiders der katholieke partij, gij gaat uwen gang spijts alle vermaningen, maar onthoudt dit wel als de kruik gebroken is, wilt er de schuld niet van op den nek der Vlamingen schuiven. Want weest wel overtuigd de Vlaamsche strijders kijken uw spel af en zij verwittigen u op tijd ge zult ze maar bevredigen als de wet er heel en al door is, in de Kamer en Senaat. Het K. VI. Secretariaat mocht een zeer verdienstelijk werk verrichten zoo voor de katholieke partij als voor het Vlaamsche volk door het opstellen van nieuwe vertoogschriften bij gelegenheid der Rodanbachsfeesten. Die feesten zuilen in de huidige omstandigheden van hooge beteekenis zijn. Wij weten het wel dat ontelbare zulke lijsten, naar Kamer en Senaat opgestuurd, regelrecht de scheurmand ingingen wat niet het geval zal zijn met de lijsten die de vulgarisaleurs aan 't maken zijn iedereen weet hoe. Maar om te beletten dat nogmaals voor de Vlamingen een andere maat en een ander gewicht gebruikt werden zou men dienen de voorzorg te nemen enkel de namen van Vlaamsche kieners, op die ver vertoogschriften te zetten. Nood dwingt. Wel licht vonden zoo eenige Kamerheeren het mid del om hunne persoonlijke belangen en die van 's lands welvaart in 't zelfde gareel te span nen. Dat hopen die heeren dus. (1) Cfr. Bien Public en andere antivlaamsehe bladen, P. Boudewijns enz., waar met uittreksels uit Fransche liberale bladen gewoonlijk geschermd wordt. Een mislukte bakte Ja, 't was waarlijk een mislukte bakte, het herdenkingsfeest aan vijf en twintig jaar katholiek bestuur, dat Zondag laatst in onze stad Thielt werd gevierd. Het bijzonderste nummer van den feest wijzer was de volksmaaltijd, in de Correctie opgediend. Gansch de omschrijving door had men alles opgetrommeld, wat mogelijk was om het getal deelnemers tot een aanzienlijk cijfer te doen klimmen. De omschrijving Thielt telt rond de 75.000 inwoners, en slechts 400, zegge vier honderd hebben ingeteekend. Of dat nu geen fiasco mag heeten! Als rekening wordt gehouden van het getal katho lieke burgemeesters, schepenen, en raadsheeren, gouwraadsheerengemeenteontvangersen schrijvers, onderwijzers van aangenomene scholen, politieke priesters en kosters, leden van armbureelen en kerkfabrieken, als men daarbij overweegt den heerschenden dwanggeest en de karakterloosheid van talrijke ingezetenen, dan moet men verstomd staan voor het klein getal inschrijvers op het maal. Daarin zien wij een verheugend feit, dat ons aanmoedigt om voorts te werken en te strijden tot de ontvoogding van ons vlaamsche volk. In ons vorig nummer hebben wij den tweeden uitgang van den geschiedkundigen stoet bestempeld zooals het behoorde, en daaromtrent de verregaande onbeschaamdheid doen uitschijnen der katholieken. De stoet is dus een tweede maal uitgegaan en nogmaals heeft er de meeste wanorde inge- heerscht. Zoo eenen mangel aan tucht hebben wij nog nergens te zien gekregen. Uit genomene inlichtingen bij verscheidene ernstige lieden, tot verschillende denkwijzen behoorende, moeten wij opmaken en besluiten dat de stoet de minste opschudding niet heeft verwekt. Ook het volk heeft aan den dringenden oproep en aan de samentrommeling der katholieken niet beantwoord. Er zal geen volk te kort zijn, schreef de Gazette van Thielt, den 17° Juli laatstleden, en den 24" Juli drukte zij het volgende Dit feest zal schoone zijn, doordien het morgen Zondag te Thielt zal krioelen van 't volk, van kijkers en van deelnemers uit geheel 't ge- weste. Te vergeefs hebben wij naar gewoel gezocht; van al dit machtig volk hebben wij geen speur gevonden. Een enkelvoorbeeld zullen wij aanhalen op den tram van half acht naar de Ratte, Wyn- ghene, Swevezeele en Coolscamp, bevonden zich 67 personen, erin begrepen vrouwen en kinderen. Ook dus onder dit oogmerk rook de katho lieke bakte erg naar aangebrand. De geestdrift ontbrak heel en gansch hij stond, even als in Siberie, aan veertig graden ouder nul. De liberale Amioitia op weg naar de Correctie. Wat zondag in Thielt is voorgevallen, be wijst, dat de liberale Amicitia voort den weg bewandelt naar de Correctie. De katholieken vierden het vijf-en-twintig jarig bestaan van de katholieke regeering. De liberalen werden inderdaad in 1884 van het bestuur gekegeld, en dat ten gevolge eener klop ping, welke, tot dien dag, nooit eene politieke partij in Belgiën had opgedaan. Dat was nu het vierde eener eeuw geleden, en 't is deze daadzaak, welke door de katholieken herdacht werd.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Recht | 1909 | | pagina 2