Van alles wat De kristene demokraten en de socialisten in 't arrondissement Kortrijk Thielt Deerlijk dan'te* Leuven, vcor 't geen den Vlaamschen strijd betreft. Ten derde op politiek en sociaal gebied zouden zij er breeder gedachten krijgen iets waar de geestelijken vooral voor schrikken. Doch naar een vreemd land gaan studceren dat gaat niet i° de diploma's van een vreemde universiteit zijn hier niet geldig 't geen reeds een ernstige moeielijkheid oplevert, 2° men voelt zich in een vreemd land zoowel niet t' huis. Gent is Belgie en Vlaanderen, langs den kant ware er misschien met ecne goede propa- gande iets ernstigs te doen. (i) De Heer Streuvels schrijft ten slotte: 't zou me benieuwen te weten hoe en op welke manier gij zelf het heil en de verlossing van het Vlaam- sche volk ophebt en wilt bewerken. Er staat een plaatsken voor Vlaamschen Napoleon open. Zonder de minste pretentie te hebben een Vlaamsche Napoleon te zijn, hebben wij reeds van voor twintig jaren, ons gedachten nopens dit punt vooruitgezet en 'k zal ze zondag toe komende om nu niet te lang te zijn nogmaals uiteenzetten. H. Plancquaert. (vervolg %ondag.) Verleden week hebben de katholieke behou ders kongres gehouden te Mechelen. Dit kon- gres is onder alle opzichten wel gelukt. Van alle kanten van 't land waren de katholieken toegesneld, 't Kongres werd geëindigd met een grooten stoet; wel 100,000 personen, schrijven de katholieke bladen, namen er deel aan. We gclooven dit gemakkelijk. Maar als een katholiek blad schrijftdat een liberaal, die ontzaggelijke ontplooiing van macht ziende, zou gezegd hebben in belgisch fransch Vous êtes des forts, ge zijt sterk dan zijn wij het met hem niet geheel en gansch eens. Inderdaad waren de katholieken zoodanig sterk met al de middels van geld en eigendom die zij bezitten, met al dien overvloed van verplichte of zekere stemmen (paters, priesters, broeders, kosters, klokluiders, oude mannekens, enz.) die op honderd duizend mag geschat worden, zouden zij schromelijk moeten vooruit gaan. En in tegendeel die menschen gaan achteruit. Op drij kiezingen zijn zij 100,000 stemmen achteruit gegaan en hadden wij een recht vaardiger kiesstelsel ze waren reeds sedert drij jaren 't bestuur van 't land kwijt. Wacht eens tot in mei aanstaande en we zullen een staaltje hebben van hunne macht vijftig duizend stemmen zullen ze nog eens achteruit gaan. We zullen na de kiezing onze lezers eens herinneren aan dat fameus kongres van Mechelen waarmede de behouders zooveel beslag maken en we hopen dat elk redelijk man dan zal bekennen dat als generaals (de hoofden der katholieken) zich met zulk een talrijk leger laten kloppen, zij beter zouden doen zulke commandanten in den hoek bij 't oud ijzer te werpen. Verleden weck hielden de protestanten van Duitschland hun jaarlijksch kongres in eene stad van 't groothertogdom Mecklemburg. Pfarrer Traub (pastoor Traub) hield er eene zeer merkwaardige rede over hedendaagsche zedeleer. Ziehier onder andere de schoone woorden met dewelke hij zijne rede sloot 0 De godsdienst is het onoverwinbaar geloof, het goede in de wereld moet en zal zegepralen. Zegt er mij iemand gij vernedert den gods dienst daar gij hem enkel doet dienen tot troost van 't lijdende menschdom, dan antwoord ik God geve dat wij den godsdienst niet meer mis bruiken om te heerschen maar tot troost voor mannen en vrouwen, want allen hebben troost noodig even als kleine kinderen. Zegt iemand gij vernedert den godsdienst daar gij hem alleen doet dienen als grondslag voor het zedelijk leven dan antwoord ikGod geve dat wij den godsdienst niet meer mis bruiken om te heerschen maar tot oprechten bijstand des levens, want God vraagt niet dat wij heerschen, maar wel in rechtzinnigheid des herten gediend te worden. Dat is de godsdienst, dat is het Evangelie dat ik wensch aan allen die den harden strijd des levens te voeren hebben. Ware de godsdienst niet misbruikt geweest om de heerschappij van zekere personen te handhaven, hij -u voorzeker ook al in de katholieke landen, zoo laag niet gezonken zijn. Er nergends staat het op beteren. M. Dosfel, de kloeke Vlaamsche advokaat van Dendermonde, heeft op 't kongres te Mechelen een prachtige redevoering uitgespro ken voor 't Vlaamsch in 't onderwijs. Hij werd goed gesteund door vlaamschgezinde kongres - leden. Mqed Vlamingen, toont de tanden, toont dat gij durft. Door krachtdadigheid alleen is er iets te winnen. Men merkt in 't algemeen op dat M. Renkin en Prins Albrecht zoo weinig vertellen over den Congo eenige algemeenheden en 't is al. Nogthans als er daar zooveel goeds gesticht is, kan men er toch iets meer van vertellen. Nie mand spreekt ook van de photographiën die ze zouden medegebracht hebben en een kijkje gevende op rijke rijstvelden of koffijplantingen of landbouw - ontginningen Of bestaat dat alles nog niet De eenige goedgelukte en ernstig doorgedrevene exploitatie zal zeker wel deze zijn van den neger zelve. Van den juisten inhoud van 't nieuw wets ontwerp nopens het leger is er nog altijd niets te vernemen. (1) Indien daarenboven de Vlamingen ernstig en krachtdadig aangezet worden niet meer tc geven voor de Leuvensche Hoogeschool en de goede werken, zou dit ook wel iets kunnen teweeg brengen Men is in de katho lieke kerk zeer gevoelig aan geld Naast God (dit alleen uit christelijke liefde van onzentwege toegestaan) is 't hare bijzonderste bekommernis, helaas I Wat gaat er daarvan geworden Ondertus- schen stemt de eene katholieke kring na de andere wenschen opdat de krijgslasten niet ver zwaard worden. Allen zonder uitzondering vragen ook 't behoud van de plaatsvervanging; soldaat zijn is goed voor dc arme duivels. Het gedacht is dat 't leger zal vergroot wor den, en merkelijk vergroot. Volgens ons de koning zal zegepralen maar de katholieken zul len de gebroken potten betalen. H. Pi.. Twee schandelijke feiten Dikwijls werd als verschooning aangegeven voor de weerwraak door werkgevers genomen jegens hun werklieden, hun revolutionnaire taal of hun onbeschoftheid jegens hun meesters. Sommige fabriekanten en werkgevers gelasten zich nu en dan deze bewering te loochenstraffen en klaar te toonen dat hun vijandschap jegens de georganiseerde werklieden voortkomt niet uit de houding dezer laatsten jegens hen, maar wel uit het feit zelve dat zij de stoutheid heb ben zich in te richten of voor hun recht te strijden. In 't arrondissement Kortrijk komt men daar twee doorslaande bewijzen van te krijgen. Te Desselghem bestaat een christene vakver- eeniging, aangesloten bij de antisocialisten van Gent. Dus geen kwestie van revolutionnairen. Sedert maanden zijn eenige werklieden van Desselghem in werkstaking; geen geweld, geen geschreeuw, geen scheldwoord. Alles gaat er kalm en deftig toe. En niettegenstaande dat kreeg de voorzitter van 't christen syndicaat den deurwaarder hij moet verhuizen van zijn huisbaas, een werkgever van Desselghem. Te Kortrijk brak een werkstaking los. De dochter van een meestergast, die gehuwd was en niet meer bij haar vader woonde, was onder de staaksters en weigerde het werk te hernemen Haar vader werkt sedert dertig jaren in de fabriek't is een mensch gekend om 2ijn katholieke gevoelens en zijn baas, zoo 't schijnt, is zelve een katholiek. Hewel men heeft de harteloosheid gehad dien man om 't wille van zijn dochter, die toch zeker wel vrij is van 't werk te staken als ze denkt dat er redens toe bestaan, op straat te zetten. Dat is echt schandelijk 1 Dit bewijst dat de fabriekanten en werkgevers veel heviger zijn en onverdraagzamer dan het werkvolk zelve. Zulke feiten kunnen niet ruchtbaar genoeg gemaakt worden en de daden aan de schandpaal gesteld. Eene les valt er uit te trekken de patroons zijn in 't algemeen de vrienden van de werk lieden niet integendeel. Tengevolge van de tegenstrijdigheid hunner belangen bestaat er ge woonlijk of liever altijd, op enkele uitzonde ringen na, een gevoelen van wantrouwen en van weerzin tusschen werkgever en werkman. Gij, werklieden, moet u dus steunen op uw eigen gij moet u wapenen door de vereeni- ging gij moet u ook versterken door eene macht te vinden op politiek gebied. Uwe eigene partij moet gij hebben, werklieden. .Zullende kopstukken der katholieke kringen, zullen een Reynaert, een Liebaert enz., voor u in zulke gevallen spreken Neen. Zullen de katholieke gazetten in zulke ge vallen voor u te velde trekken Neen. Wie doet dat De democraten. Dus welke is uwe partij Welke zijn de mannen rond dewelke gij u moet scharen Rond uwe verde digers, rond de christen democraten. H. Pl. In het Volksrecht van verleden Zondag lezen wij het volgende In een antwoord aan Het Recht hebben wij bewezen, met naam, datum en plaats, een schrijven aan de kristene demokraten van Kor trijk gericht te hebben, hen uitnoodigende tot eene bijzondere bijeenkomst, om de zaak van het kartel te bespreken. Het Recht antwoord dat de kristene demokraten niet kunnen beslissen over zaken waarvan zij geen kennis krijgen, daaruit be sluitende dat ons schrijven bij hun niet terecht is gekomen. Als dit waar is wat beteekent dan de ver klaring van M. Plancquaert die over enkele dagen aan den briefwisselaar van Le Patriote zegde De socialisten hebben ons over het kartel een brief gezonden. Wij hebben er niet op geantwoord. Een van de twee. Ofwel M. Plancquaert heeft gelijk, en dan is den schrijver van het artikel in Het Recht een leugenaar, ofwel den schrijver van het artikel heeft gelijk, en dan is M. Plancquaert een leugenaar. Anders is het niet mogelijk. Wij zullen bewijzen dat het nogtans niet anders mogelijk is. Wij zeggen en wij houden staan dat de liberalen zoowel als de socialisten van 't arrondissement Kortrijk altijd voor tak- tiek gevolgd hebben eene vrije kristen demo- kratische vereeniging in ons arrondissement niet te willen herkennen, immers, zoolang men iets dat hindert, in verbeelding, dood kan houden hoe beter. Daaruit volgde dat zij zich nooit tot den arrondissementsbond richtten gelijk voor welke zaken die zij met de demokraten af te handelen hadden, maar zich altijd tot personen wendden die, alhoewel gekend om hunne kristen demokratische ge dachten, zich weinig of niet met den werke- lijken strijd inlieten, in de hoop die personen te kunnen overhalen tot hetgeen zij van de demo kraten noodig hadden. Welnu, met den brief door de socialisten in Februari 11. gezonden tot eene bijeenkomst voor het kartel was het wederom hetzelfde. De kristen demokraat, die den brief ontving, wilde zich de moeite niet geven daarvan kennis te geven aan den arron dissementsbond en het was slechts den dag na het verschijnen van onze vraag aan het Volks recht wanneer en aan welk adres de socia listen dien brief gezonden hadden, dat de heer Lampe ons kwam zeggen, in bijzijn van Hector Plancquaert, dat hij het was die inderdaad dien brief had ontvangen maar hem had aan zien als van geen belang. M. Plancquaert, de daarop volgende week, verklaarde in een gesprek, over de kiezing van 19 r o en het vormen van kartels dat de kristene demokraten van 't arrondissement Kortrijk zonder onderscheid tegen alle kartel waren en haalde aan tot staving van hetgeen hij zeide dat één kristen demokraat van Kortrijk een brief had ontvangen van de socialisten tot het bij wonen van eene vergadering om de kwestie van het kartel te bespreken en hij er niet had willen op antwoorden. Ziedaar die groote, voor de socialisten onverstaanbare zaak, uitgelegd. De socialisten mogen gerust zijn ware hun schrij ven gericht geweest tot den arrondissements bond, er zou op geantwoord geweest zijn. In de vergadering vau September 11. is geantwoord geweest aan de liberalen, die door ondervinding hebben geleerd dat zij ons moeten erkennen, en jegens de socialisten zouden wij niet onbe leefder zijn maar zij moeten eerst en vooral eene vrije kristen demokratische partij erken nen. Verstaan Volksrecht n Verders vervolgt bet Volksrecht in zijn zelfde artikel spreke^- over een artikel uit Het Recht uit Kortrijk dat de kristene demokraten niets anders betrachten dan den eenigsten (II?) verdediger der werkende klasse van West-Vlaanderen buiten de Kamer te zetten. Reeds dikwijls hebben wij de socialisten ver zocht, uitgedaagd, te bewijzen dat de kristene demokraten, dat Hector Plancquaert niet zoo goed, beter zelfs, de werkende klasse verdedigt dan de socialitische partij en hare leiders. Zij gebaren niet te weten dat zij onze vragen, dat zij onze uitdagingen verstaan. Nochtans, 't is met geen advokaat dat zij hier te doen hebben zooals zij het willen doen gelooven aan de menschen die maar hunne bladen alleen lezen, maar met een eenvoudigen werkman die niet betaald wordt van de centen van zijne arme broeders en daardoor goed kan leven zonder werken zooals het bij de socialisten geheel veel het geval is. De socialisten, de eenigste verdedigers der werkende klasse 1En wij zagen te Gent de socialisten voor de rechtbank verschijnen en gestraft worden omdat zij in hunne werk plaatsen minderjarige kinderen afbeulen aan 5 en 10 centiemen per uur 1 Wij zien de socia listische werklieden die in de handen zitten van de hoofdmannen hunnei partij en die niet gewillig buigen, die niet alle misbruiken en misdaden verzwijgen en verdoken houden, zonder eten, zonder bestaan op straat werpen, enz., het is voldoende om zich daarvan te over tuigen eens te lezen wat mannen, die langen tijd socialist geweest zijn en in de eerste rangen gestreden hebben en er niet langer meer konden blijven, die dus weten hoe het daar zit, daar over schrijven en geschreven hebben. De eenigste verdedigers der werkende klasse 1 En zij werken de oude katholieke en liberale rijke menschen partijen in de hand om het volk verdeeld te houden in politieke vakbonden, waardoor het, zoolang het volk zulks zelf niet zal begrijpen, onmogelijk zal zijn de werkende klasse in den rechten zin van 't woord te redden. En het zou onze eenige betrachting zijn dien zoogezegden eenigen verdediger der werkende klasse, dien viezen Apostel buiten de kamer te zetten Daar bekommeren wij ons niet om. De socialisten hebben herhaalde malen, van in 1906 te beginnen, gezeid en geschreven dat zij bekwaam, dat zij sterk genoeg waren om hun man in 1910 alléén te doen kiezen. Wij wenschen hun daar geluk over. Wij, kristene demokraten, hebben gezeid en geschreven van in 1906, dat voortaan alle kartel voor ons on mogelijk geworden was, en dat blijft zoo. Nu zien de socialisten en de liberalen dat zij zonder de demokraten niet vooruit kunnen en evenals de schoolkinderen zouden zij willen herbegins doen. Weten de socialisten het dan niet meer, toen zij eenige dagen voor de kiezing van 1906 te Sweveghem eene meeting gaven met Jan Samijn uit Gent, dat een kristen demokraat, namentlijk Emiel Casier van Sweveghem, tot den spreker zegde dat hij bezig was met het kartel in de toekomst voor goed te verbreken Weten zij dat nog Zij wisten het dan en zij deden voort, aan hen de schuld. De socialisten beweren altijd de eenigste verdedigers te zijn van de werkende klasse, maar zoo wij het tegendeel bewijzen antwoor den zij niet. Doch zouden zij ook met even veel pretentie durven beweren dat zij even goed een voldoende waarborg zijn voor wat betreft de godsdienstige overtuiging der bevolking van 't arrondissement Kortrijk en gansch Vlaande ren Daar hebben zij liefst van te zwijgen 1 Zij weten dat ver de grootste meerderheid der bevolking van 't arrondissement Kortrijk ge- loovige kristenen zijn, terwijl een goede socialist (ook een goede liberaal) moet vrijdenker zijn, en bijgevolg, moest een vrijdenkersministerie tot stand komen, die socialisten, zoowel deze van Kortrijk als deze uit de Walen, dat minis terie zouden moeten ondersteunen in zijne pogingen om kerk en godsdienst en priesters te vervolgen. Zijn de socialisten het eens met de kiezers in 't algemeen van 't arrondissement Kortrijk daarover Antwoordt eens, Volks recht. Wij, democraten, van onzen kant wij zijn kristenen. Wij stellen onze partij niet ten dienste van liberale of socialistische vrijdenkers, alhoewel wij hunne overtuiging eerbiedigen. Doch, zoo wij geen kartel meer maken is het even min om de oude katholieke pruiken een dienst te bewijzen het is enkelijk om in alle omstandigheden, hardnekkige! dan ooit onzen strijd voor den armen broeder voort te zetten, steviger in te richten en eene macht voor de rechtzinnige democratie in wezentlijkheid te veroveren. R. Vanderschelden. WEG MET DE KRIJGSLASTEN I In ons vorig nummer hebben wij de dagorde vermeld, door den Katholieken Burgerskring gestemd nopens de krijgswet en die nieuwe hansworsterij van wegens de katholieke be houders heeft alle ernstige menschen genood zaakt, zich den buik vast te houden om van lachen niet om te komen. Die katholieke burgers hebben daarbij nog beslist hunne dagorde aan dc katholieke ge kozenen van Thielt-Rousselaere mede te deelen, alsof zij op voorhand niet wisten, dat de katholieke heeren volksvertegenwoordigers en senators zich maar heel weinig bekommeren met hunne dagorden, en er het gebruik zullen van maken, tot hetwelke vroeger een zeer katholieke en voorname Thieltsche pilaarbijter den wereldbrief Rerum Novarum van Paus Leo XIII bestemde. Indien de leden des Katholieken Burger- bonds voor geene potsierlijke Tobiassen willen doorgaan indien zij weten wat dat denkleer is indien zij zich de moeite willen getroosten eens na te gaan en te overwegen, wat voor eene houding hunne gekozenen in zake van krijgs lasten immer hebben gehad indien zij recht zinnig waren en daarbij wat klauwaertsbloed in hunne aderen voelden vloeien, dan zouden zij het zoo ootmoedig aan boord niet leggen. Hun plicht, wilden zij zich als echte en onvervalschte tegenstaanders der krijgslasten gedragen, was hunne gekozenen in hun midden te ontbieden en hen te zeggen, dat zij verzocht waren, in naam hunner kiezers, de nieuwe krijgswet te verwerpen en geene verzwaring van krijgslasten meer te stemmen, zooals zij er sedert de katholieken aan 't roer zijn, maar al te veel hebben gestemd. Maar hoe zouden die bloedarmen zoo eene kranige taal kunnen voeren, als wanneer zij tegen de verzwaring der krijgslasten hoege naamd niet zijn, als wanneer zij afschaffing der plaatsvervanging bestrijden, die zoo hatelijke instelling ten voordeele der rijken gemaakt als wanneer zij den kiezers opleggen voor kan didaten te stemmen die gestadig de krijgs lasten vermeerderen 1 Inderdaad wat hebben de katholieke geko zenen van Thielt-Rousselaere al niet gestemd om de krijgslasten te verzwaren De katholieken hebben de jaarlijksche be grooting van oorlog doen stijgen tot boven de honderd millioen De katholieken hebben de jaarlijksch te leveren manschappen in getal doen vermeer deren 1 De katholieken hebben, op voorstel van den heer Beernaert, de Maasforten doen bouwen, eerst beraamd op dertig millioen, maar die tachtig millioenen uit onze zakken hebben geklopt De katholieken hebben de vestingen van Antwerpen gestemd, die twee honderd millioen zullen kosten De katholieken hebben eene dozijn milli oenen verbrast voor eene nuttelooze krijgs school 1 De katholieken hebben eene dozijn millioe nen verteerd voor de kazern der grenadiers I En nu bereiden de katholieken zich nogmaals de krijgslasten te vermeerderen op eene schaam- telooze manier, 't Is ongehoord 1 Meer dan hoog tijd is het, aan die schande lijke geldverbrassing een einde te stellen. De krijgslasten mogen niet meer vermeerde ren, maar zij moeten verminderd worden. De krijgswet moet eenieder, rijk en arm, op denzelfden voet gelijk stellen daarom dient de hatelijke plaatsvervanging afgeschaft. En het beste middel om tot die vermindering van krijgslasten te geraken en alle vermeerding derzelfde te vermijden, is van te stemmen in Mei aanstaaude voor de christene volkspartij, voor dezer kandidaat PAUL ROBBERECHT. Geachte Heer opsteller van Het Recht, Gelief mij ook eens een plaatsken, in uw blad (Het Recht) te gunnen om te spreken nopens pene zaak die hier druk besproken wordt. Woensdag voormiddag, had er hier eene gemeenteraadzitting plaats, om een hulponder wijzer te benoemen. Alle rechtzinnige menschen twijfelden niet aan de benoeming, van Mr Van- neste, die hiei sedert meer dan een jaar dienst doet, die naar Deerlijk komen wonen is met vrouw en kinderen. Hoe is die onderwijzer nu niet teleurgesteld door de uitgebrachte stemming van die ka tholieke heeren. Hij getrouwd, met vrouw en kinderen, zijn reeds zoo droevig bestaan moeten verlaten en plaats maken voor een jongman van eene vreemde gemeente. Hoe verstaan die katholieke heeren den brief van Monseigneur Mercier, aartsbisschop van Mechelen, die de menschen aanmaant veel kinderen te hebben Is het misschien met de menschen die in dit geval verkeeren te brood- rooven en ongehuwden dat postje toe te staan. Zooverstaan zij het, redders van den godsdienst (zooals gij u doet noemen bij iedere gemeente kiezing), maar wij, christene democraten, niet. Wij keuren daarom uwe handelwijze af, en zeggen tot alle rechtzinnige menschen van Deerlijk: 't is hoog tijd, dat er mannen naar 't stadhuis gezonden worden, niet rijke boeren, brouwers, vette marchands, dokteurs enz., die enkelijk gemeenteraadslid zijn uit hoogmoed en baatzucht, maar mannen uit de volksklas, vrije Christene Democraten, die alle onrecht vanwege die katholieke dweepers zullen bekampen. Daarom, rechtzinnig volk van Deerlijk, strijdt met ons en helpt ons alle onrecht bekampen. Om die mannen tot betere gevoelens te doen komen, zullen wij ze binnen twee jaar, eens rekenning vragen over hunne daden en vrije Christen Democraten naar het gemeente-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Recht | 1909 | | pagina 2