Plechtige Vlaginhuidiging Het Kortrijksche Volk XUXUXXHXMXMXMMHM AanHat Kortrijksche Volk Bekentenissen van een socialist Tliielt Zondag 3 April 1910 'f BIM 5 éehtlem^n 1 7' Jaar Nr 14 HET RECHT_ mor Qed en Volk/ TOLK DER CHRISTBNE VOLKSPARTIJ Vlaanderen voor Chri*u*! Inschrijvingsprijs voor Beigenland Een jaar fr. 3.oo. Negen maanden fr. 2-25 Zes maanden fr. 1.75 Drie maanden fr. 1.00 voor buiten het land de vrachtloon daarbij. 1 Hoofdopsteller H. PLANCQUAERT VI en schrijft jn ten bureele van dit blad en hij alle postmeesters, en brievendragers Alles most vrachtvrij, gestuurd worden naar het. bilreel van het blad COUPUREREI, BRUGGE AANKONDIGINGEN Bekendmakingen, per drukregel fr. o.25 Reclamen, op de 4-e bladzijde. 0.45 t 3e 0.55 Bijzondere voorwaarden voor notarissen, zaak waarnemers. Afslag voor herhaalde invoeging. Alle eerste en derde MAANDAGEN der ma Jid, zetelt-onze hoofdman H. Placcquaert van 9 tot li uren in Prins BoudewijnGroote Markt, te Kortiijk. Kostelooze raadpleging voer de leden onzer bonden en al wie door hen gezonden wordt. Met toelating van 't gemeentebestuur BOND VAN HALLE Op Zondag na Paschen, 3 April. Om 2 ure, vorming van den stoet, steenweg van Edingen. OPTOCHT door de stad. Daarna CONFERENTIE in de groote zaal der Harmonie. De hoofdmannen der partij zullen er het woord voeren. Talrijke groepen zonden reeds hunne bijtreding. Wij verhopen dat de vrienden van geheel het land talrijk zullen opkomen. Het moet een plechtige dag zijn voor het arrondissement Brussel. Namens 't Bestuur Priester FONTEYNE. I WWVWWWwWWWWWWWIrWWWWWWWWWW-WVWVW In hetzelfde nummer in hetwelk het j Kortrijksche Volk ons verweet eene af- zonderlijke partij gesticht te hebben, legde het ons ook ten laste dat wij over vier jaren kartel gesloten hadden. Zeker hebben wij kartel gesloten. 1. Omdat de katholieke regeering valsche kieswetten heeft gemaakt door dewelke onze partij vooral benadeeligd wordt. 2. Omdat de houding der katholieke partij jegens ons niet was de houding van menschen maar van wilde dieren. i Gij hebt ons uitgescholden en door uw volk van den buiten doen uitschelden gelijk nog nooit eene partij uitgeschol- den werd. Gij hebt alles in 't werk gesteld om ons uit de kerken te doen blijven om alzoo ons te kunnen bestrij- den als goddeloozen. Gij hebt onze moeders en zusters doen weenen gij hebt gelasterd en gebroodroofd, ons reputatie gestolen. Uwe werking is voldoende om aan iedereen te doen gelooven dat er waarlijk duivels zijn ook hier op aarde. En dat waren wij beu ge zoudt ge weten hebben aan welken prijs. Niemand is verplicht zich zoo met de voeten te laten trappen lijk of gij het met ons gedaan hebt. Daarom hebben wij u eens eene les willen geven en ge zijt gelukkig dat liberalen en socialisten bewezen hebben dat zij geen eerlijke menschen waren en nog slechter dan gij, zooniet de les, die reeds goed was in 1906, zou nu in 1910 nog beter geweest zijn. Is het niet de vrees die u nu wat christelijker gemaakt heeftin uw schrijven en in uw handelen Ten andere, wat hebt gij ons te verwijten Gaat gij, katholieken, niet samen met socialisten te Gent en met de liberalen in Gentbrugge, en talrijke gemeenten van 't Walenland Wij raden u, katholieken, dus aan ons niet veel meer te vervolgen zooniet 't zou u kunnen rouwen. Wacht ten minste tot na 22 Mei ge zult dan zien waar de overdreven behoudsgezindheid uwer kopstukken het katholicismus in Belgie gebracht heeft. H. Pl. In het katholiek weekblad Het Kortrijksche Volk van Zondag 20 Maart 11. is een artiekel verschenen van bijkans vit r kolorrneö lang 0&br de kristene demokraten en over M. Plancquaert. In Het Recht van verleden zondag antwoordde H. Plancquaert daar reeds gedeeltelijk op, voor wat betreft de reden van ons bestaan als' vrije onafhankelijke partij, afgescheiden van de oude katholieke bewaarderspartij, doch wij achten het nuttig, meer, wij vinden het nood zakelijk, sommige punten die M. Plancquaert onbeantwoord liet, eveneens te bespreken. Het Kortrijksche Volk begint met te zeggen dat er van soorten van demokraten zijn grol- potten, nooittevredenen, herbergprofeten, groot sprekers, ijdeltuiten Grolpotten, nooittevredenen en grootspre kers zijn scheldnamen der oude bewaarders die zij naar 't hoofd slingeren van menschen die niet blindelings alles goedkeuren hetgeen dat hunne behoudsgezinde regeeriDg in zwang houdtvan menschen die zien dat er verbete ringen kunnen en moeten ingevoerd worden die zien dat het noodzakelijk is voor den voor spoed van land en volk dat er met de nieuwere vereischten van den tijd worde medegegaan en die, bij het vaststellen van de voortdurende oude slenter, zooniet krachtdadig strijden ten gunste der maatschappelijke hervormingen, toch soms luid hunne mistevredenheid laten blijken. Om geen grolpot, enzte zijn moet men gedweeë katholieke slaaf zijn, zonder eigen wil, zonder oordeel of denkkracht. Ijdeltuiten Waar zal men het best de ijdeltuiten aantreffen zijn er menschen die meer dien naam verdienen dan een Reynaert eu een Busscbaert Waar zijn de uitstekende daden van Liebaert als minister en volksvertegenwoordiger En doktor Peel waarmede zii £0C' 'hr-o>f jfjpiQnper».{ zou dat als volksvertegenwoordiger ge'c&e ijdel tuit zijn Sinds jaren maakt hij deel van den gemeenteraad der stad Kortrijk en waar zijn zijne redevoeringen In dien gemeenteraad wordt aanhoudend door burgemeester en sche penen en gemeenteraadsleden de vlaamsche taal verachtwaar is de verdediging der vlaamsche taal en dezer belangen door doktor Peel Gij stelt Peel vooruit a!s vlaamschgezinde, doch geeft hij niet de klaarste bewijzen van een groote vlaamsche ijdeltuit te wezen Daar zijn menschen bij, zegt Het Kortrijk sche Volk die gekrenkt wierden in hunnen hoogmoed in hunne belangen, die merke lijk en waarlijk misdaan wierden door katho lieken en daarom willen wraak nemen. Het Kortrijksche Volk bekent dus dat de kristene demokraten vervolgd wierden, hun brood en hun bestaan ontstolen wierden door de katholieken, zoo wij hen nog zoo mogen noemen, om 't wille hunner politieke over tuiging. 't Moet zijn dat het Kortrijksche Volk het weet en maar al te wel weet, want ware het niet dat zulks te schandelijk verre is gegaan, het Kortrijksche Volk zou het zelf niet zeggen, integendeel zou het alles loochenen. Aan degenen die handelen uit wraak zegt het Kortrijksche Volk, zeggen wij een wraak gevoel is geen kristengevoel... Eerst cn vooral moeten wij zeggen dat de kristen demokraten die enkel demokraat zijn uit wraakgevoel voor persoonlijke aangedane ongerechtigheden geheel schaars zijn bij een politieken strijder is wils kracht en taaiheid vaD noode die hun oorsprong moeten vindt in edeler gevoelens dan wraak gevoel, die moet gesteund zijn op vasten grond, die enkel 't geloof in een verheven ideaal geven kan. Wraakgevoel is geen kristen gevoel... wij zijn geheel 't akkoord met Het Kortrijksch Volk, doch, zoo katholieken, kristen demokraten hun werk ontnamen, hun huis, hun land, andere bestaanmiddelen, in een woord toen zij de kristene demokraten zooveel zij konden verhon gerden, was dat een kristen gevoel zij wisten goed, en maar al te wel, dat het hunne geloofs broeders waren, zooals zij het nu zelf moeten herkennen, en toch deden zij het. De katho lieke gazetten en katholieke hooggeplaatsten zagen dat zwijgende aan, meer, zij deden het zelf, was dat uit kristene gevoel Doch, nogmaals, daaruit volgt de voortzet ting van onzen strijd niet; wij willen rechten cn verbetering voor ons volk die in de katho lieke rijkemenschen partij niet kunnen veroverd worden In de kristene volkspartij zijn er inderdaad kristenen en volksgezinden, zegt Het Kortrijk sche Volk, en 't is met deze dat het eenige oogenblikken wil redeneeren. Wij wijzen het niet van de hand. Het blad zegt dat de kristene demokratische partij meest altijd leidt tot het tegenovergestelde van het geen zij betracht, en het neemt, om het te be wijzen M. Plancquaert en zijn werking als voorbeeld. i' Voorop zegt Het Kortrijksche Volk dat het *|eel achting heeft voor Plancquaert, zijn edel moedig karakter, zijne vrijpostigheid en zijne rtrjgè neene werkzamheid <hebben op hen eene ..y»oc^: aantrekkingskracht. iylaar in zijn ontem- baren strijdlust slaat hij meest altijd als een blinde zonder te zien wien hij zal treffen, vriend of vijand. Tot Het kortrijksche Volk tot de katholie ken in 't algemeen alsook tot de andere par tijen zeggen wij dat zulks de reden is van ons bestaan a's afzonderlijke partij: De misbruiken, de onrechtveerdigheden, 't zij gelijk waar zij bestaan en onder welken naam zij bestaan, bestrijden en trachten uit te roeiën, dat is ons doel en zal het blijven. Worden er misbruiken gepleegd bij middel van den godsdienst 't zij door geestelijken of wereldlijken, die misbruiken moeten bestreden worden en de persoonen die er zich aan plich- tig maken ook, zonder daarom den godsdienst te bestrijden of aan te vallen die er nooit voor iets in tusschen is; zulks om de eer en de glorie van den godsdienst zelve. De slechte wetten, de wanverhouding die er bestaat tusschen de ver schillende klassen in het maatschappelijk leven, van den eenen kant, de onschatbare rijkdomen a en van den anderen kant, die diepe armoede 1 onder de arbeidende klasse, dat moet bestreden en uitgeroeid wordenen 't zij vriend of ij vijand die hiervan als tegenstrever opdaagt X moet bekampt worden 't zij vriend of vijand die hieraan medehelpt is, voor zooveel, prijzens- jj waafdig. I Had de geestelijkheid dit altijd ingezien en de vijanden niet oarechtveerdig bekampt en j harejvrienden die onrecht pleegden tegen den evenluensch, in hun persoonlijk leven evenals l door!hun invloed in wetten en besturen, niet r alltijtl goed gekeurd en laten begaan, nooit zou zij zoo laag gevallen zijn en nooit zou onze kristen godsdienst zoo geleden hebben onder de stóp--.- - Vervolg toek. weck. k /l\. Vanderscmeldbn Over eenige dagen was een onzer vrienden in i gesprek met een socialist. Er wierd over politieke zaken gesproken, toeri eindelijk H. V. is zijn naam het volgende verhaal aan onzen vriend toevertrouwde. Ik was in eene samenwerkende maatschappij, en er wierd alle jaren eene commissie benoemd van vier mannen om nauwkeurig alle rekeningen te onderzoeken. Ik werd ook eens op mijne beurt benoemd als lid der commissie, en ik deed een rechtzinnig en nauwkeurig onderzoek, maar ik ontdekte verscheidene verduisteringen, en duidde deze vervolgens aan de andere leden der commissie aan, maar ik was gansch ver- wonderd te zien dat ik bij hen daarover geen goed onthaal kreeg. Ik maakte dit aan eenige leden bekend en voor mijne belooning wierd ik f buiten gecijferd, zij zegden mij dat ik daarvoor de partij niet moest verlaten, maar dat het toch beter was een man slecht te maken dan de partij I En. hij voegde erbij dat hij toch socia- list gebleven was I Ehwel, moet gij nog verder gaan sprak i onze vriend, gij zijt slecht gemaakt om goed uw werk te doen, en dezen werden goed ge- f maakt die lieten stelen, en gij blijft nogsocia list I Moet men niet meer dan gaai zijn om nog bij zulke partij te blijven Bij ons, zegde verders onze vriend, is het t juist het tegenovergestelde; al wie bij ons i oneerlijk of niet deugend bevonden wordt, 1 vliegt buiten, maar de eerlijke menschen blijven I bij ons. Dat is ODze christen democratische (i partij. Dat men eens oordeele. l i Meetings te Wevelghem, Avelghem en Heestert Te Wevelghem veel volk op de meeting bui ten het dorp, min op 't dorp Te Heestert niet veel volk de veldwachter werd overal rond gezonden om te gaan uitbellen dat de meeting verboden was. Toch waren veertig kloeke man nen opgekomen. Op de twee meetings te Avel ghem was er zeer veel volk. De nieuwe burgemeester van Avelghem wilde oude middels gebruiken. Hij zat met eenige katholieken recht over de herberg, waar de Meeting moest plaats grijpen, riep iedereen binnen en trakteerde. Doch ter nauwernood was de meeting begonnen of elkeen kwam luis teren. De herbergzaal was proppende vol en 't volk stond tot op de straat. Eene bijzoudere melding voor de vrouwen van den wijk Rugge vele waren naar de meeting gekomen en luister den aandachtig. Ondertusschen wilden twee zatterikken wat lawijd maken buiten de herberg; 't ging niet en M. Plancquaert kon ongestoord spreken gedurende meer dan eene uur. Deze meeting zal voorzeker de beste vruchten dragen. Toen de sprekers na de meeting naar Avelghem dorp gingen voor de tweede meeting, die om 6 uren moest plaats hebben, wilden de twee dronken gemaakte kerels hen volgen al tierende en al scheldende. Doch zij kregen van twee jonge kerels 't gebod van terug te keeren 't geen zij dan ook deden. Waarom niet Zij hadden toch hun pinten en centen verdiend. Voor wie zullen zij stemmen Dat weet de burgmeester niet. 't Is lang geleden dat wij zoo iets tegenkwa men sedert jaren hebben wij door onze stand vastigheid het de katholieken verleerd ons te komen uitschelden. Dit heeft hier te Avelghem een bijzondere reden. De vroegere burgemeester, die onschatbare diensten heeft bewezen aan de katholieke partij, is afgesteld men denkt nu zijn diensten niet meer noodig te hebben en daarom werd hij voor eene beuzelarij van kant gezet. De eigentlijke, de ware reden was dat hij zeer verdraagzaam was jegens zijne tegenstrevers en zeer breed van geest. De katholieke partij wil zulke mannen zoolang zij in nood is, om door de gaven van deze de twijfelaars mede te slepen en dank aan de populariteit van zulke mannen hun vijanden te verpletteren. Eens dat deze er geheel en gansch liggen, kunnen hun vroegere helpers die wat vrij zijn van karakter niet gauw genoeg weg zijn. Vrije verdraagzame menschen daarvan wil men in de katholieke partij niet weten, en dan komt de ware type, het waar model van katholieke burgemeester voor den dag: een onwetenden of karakterloozen mensch. 't Is zoo een burgemeester, die M. de deken geschonken heeft aan de gemeente Avelghem Dat is schoon, zeggen de menschen, hij is er gekomen door zijn verstand aDeze spreuk is in Vlaanderen niet altijd waar men komt hier ook tot iets omdat men dom en onwetend is en dat is 't geval met den nieuwen burgemeester van Avelghem. Zulke menschen meenen dan, dat zij iets bijzonders moeten doen om te toonen dat zij toch iets zijn, en 't is daarom dat M. de burgemeester die domme streek heeft uitgesto ken van tot vrouwvolk toe de eene pint na de andere te doen drinken. In zijn belang kunnen wij hem niet anders raden van nooit geen teekens te geven van verstand. Immers M. de deken heeft uit den Congo vier papegaaien doen komen van de beste soort, hij is bezig met ze goed te dressee- ren om te roepen de zittink is ope de zittink is toe en dat van zelfs als 't u belieft zonder dat een sekretaris hem dat in de ooren moet blazen 't geen 't geval niet is met onzen tegen- woordigen burgervader. Dit is zeker te wijten aan 't feit dat de papegaaien pluimen dragen en zekere burgemeester van Vlaanderen groote ooren. Mocht nu Mde burgermeester zich wat slim of wat vrij toonen, hij ook moet weg en men stelt nen gedresseerden papegaai in de plaats. De meeting op 't dorp bij den vriend Corne is ook opperbest gelukt. De groote zaal stam pend vol volk tot midden op de straat. De socialisten kwamen tegenspreken. Als naar gewoonte zullen zij in 't Volksrecht schreeu wen: de demokraten werden platgeslegen. De toehoorders zullen kunnen oordeelen 't kostte vijf minuten tijd om de menschen onder te boven te doen tuimelen. Echter hebben wij nogmaals de oneerlijkheid der socialisten kunnen vaststellen 't akkoord was dat de socialisten mochten tegenspreken gedurende zoo langen tijd als zij aangevallen werden. M. Plancquaert sprak van de socialisten gedurende tien minuten de socialist nam het woord gedurende 35 a 40 minuten II 't Is zulk eene eerlijke partij 1 Als ze gevoelden dat ze geklopt waren gingen zij aan het tieren en 't schreeuwen O wereldhervormers I In een woord de Paaschdagen zijne schoone propagandadagen geweest. Overal bestatigen wij verandering bij het volk de demokraten gaan met reuzenschreden vooruit en de uitslag zal een groote verrassing zijn. Moed demokraten, dapper gewerkt. De zege is aan ons. Demokraat. Van al de dorpen en steden onzer beide om schrijvingen Thieit-Rousselaere, komen ons dagelijks de beste tijdingen toe. Nog nooit blies de wind zoo recht en zoo schoon in onze zeilen. Van nu af is de zegepraal der vrije christene volkspartij eene afgedane zaak. Zij is heel en gausch zeker. Doch wij moeten al onze krachten inspannen, om deze zege zoo schitterend mogelijk te maken. En daartoe zullen wij geraken met te vol harden in den strijd voor het goede en voor het rechtvaardige. Zooals hij begonnen was, moet hij voortgezet worden, en dat met meer iever dan ooit. Onze pogingen zullen wel beloond

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Recht | 1910 | | pagina 1