Karei de Zwijger TOLK DER CHRISTENE VOLKSPARTIJ Vlaanderen voor Christus! Inschrijvingsprijs voor Betgeniand Een warreboel j Van alles wat Zondag 26 Juni 1910 't Blad 5 centiemen 1 7' jaar Nr 26 HET RECHT Jgoor Qod mi Volk! Per jaar fr. 3.oo. Negen maanden fr. 2-25 i Zes maanden fr. 1.75 Drie maanden fr. 1.00 voor buiten het land de vrachtloon daarbij. 1 Hoofdopsteller H. PLANCQUAERT Men schrijft in ten bureeie van dit blad en bij alle postmeesters en brievendragers Alles moet vrachtvrij gestuurd worden naar het bureel van het blad COUPUREREI, BRUGGE .AANKON DIGINGENg Bekendmakingen, per drukregel fr. o.a5 Reclamen, op de 4° bladzijde. 0.45 3® 0.55 Bijzondere voorwaarden voor notarissen, zaak - aarnemers. Afslag voor herhaalde invoeging. M. Plancquaert verleden maandag belet geweest zijnde, zal morgen, Maandag 27 zetelen, in Kortrijk Prins Baudowij», va,» o tot u In de geschiedenis van de Neder landen staat er een groot man bekend, genaamd Willem de Zwijger. Hij was aanzien als de fijnste politieker van zijnen tijd. We hebben tegenwoordig ook nen zwijger in ons land doch of deze voor een vooruitzienden man zal aanzien worden door de geschiendenis, of voor een groot politiekerdat is wat anders. Wij zijn innig overtuigd als men zijn politieke loopbaan zal be schrijven dat men hem eerder zal aan schouwen als een zeer kortzichtig mensch, die nooit zijn tijd verstaan heeft, absoluit niet zag waar de wereld heen wilde en zijne partij en al 't geen hij beweerde lief te hebben zooals gods dienst naar een onvermijdelijken val geleid heeft. Die zwijger is niemand anders dan M. Karei Woeste. Vroeger na iedere kiezing wist die man veel te vertellen, hij schreef lange artikels in groote tijd- schriften, door de groote mannen en de rijke klassen gelezen (voor 't volk schreef hij nooit een letter) om als een 5 lama ae ïeitmotieven der kiezing uit te leggen en de toekomst te voorspellen. De inhoud voor iemand, die de manier van schrijven van den zoogezegden staatsman kende, was gemakkelijk om raden die met wie hij in twist lag waren de schuld der nederlagen en hij was de ware Napoleon, de ware over- i winnaar. De groote schuld van alles was altijd de demokraten, zoowel de katholieke- antisocialisten als wij ook al M. Beer- naert of andere volgens dat M. Woeste er mede overhoop lag of in vrede leefde. De politiek ven M. Woeste is sedert twintig jaren nooit iets anders geweest dan eene persoonlijke politiek, eene politiek van eigen baatzucht. Wij verstaan dat de kath. dankbaar zijn aan M. Woeste voor 't geen hij onder de schoolwet van 1879 gedaan heeftwij verstaan echter niet dat een verstandig katholiek die de handelwijze van dien man sedert twintig jaren ge volgd heeft hem nog voor een groot staatsman kan aanzien. Uit gekenden persoonlijken nijd be- j streed hij Beernaert, den waren staats- man, den man die 't katholicismus voor 5 altijd misschien in Belgie zou gered hebben, hadde men hem laten begaan. Hij belette hem tijdens de herziening der grondwet de hervormingen in te voerendie eerst en vooral de recht- vaardigste waren, maar die ook de beste waren voor de katholieken. M. Woeste, die altijd spreekt van 1 eenheid in de partij en tucht in de j partij, heeft nooit geaarzeld een minis- j terie te bekampen en omver te smijtenj van den oogenblik dat zijne persoonlijke vijanden er de leiding van hadden. Hij bevocht algemeen stemrecht en Evenredige vertegenwoordiging, die hij vroeger verdedigd had, uit haat voor personen De demokratie haatte hij bijzonder lijk omdat hij in pastoor Daens nen bijzonderen en nen persoonlijken vijand zag en joeg priester en wereldlijke over heid tegen haar op. Die arme demo kratie, wat heeft zij van M. Woeste en zijne kliek te lijden gehad Zeer behendiglijk had M. Woeste steeds de namen van katholieke kerk en katholieke godsdienst in den mond steeds verdedigde hij de privilegiën der rijken en bevocht do opkomst der volks macht.Veel katholieke en rijke bewaar- ^frSWoeste "als etenswaren verdediger" van den godsdienst en den eigendom en werden zijne satellieten. M. Woeste gebruikte die macht, vooral tegen zijne vijanden en vooral als deze een volks gezinde wet wilden stemmen, of liever door de omstandigheden gedwongen moesten stemmen, vonden zij geen hardnekkiger tegenstrevers dan M. Woeste. 't Is vooral aan M. Woeste dat het te wijten is dat de katholieke partij is geworden eene verstokte behoudsge zinde partij en eene overdreven jiltra- montaansche partij.Niemand meer dan M. Woeste heeft bijgedragen om de katholieke partij hatelijk te maken in de oogen des volks, en grootendeelsmag hij beschuldigd worden van den val van de katholieke partij vergezeld van den j achteruitgang der godsdienstige gevoe- lens onder het volk. 5 En nu dat de toestand niet te looche- nen valt, nu dat de katholieken reeds verre in minderheid zijn, nu dat ieder- een ziet, en M. Woeste misschien voor I den eersten keerdat de katholieke partij en misschen wel de godsdienst voor een afgrond staan waar zij bijkans onver mijdelijk in moeten vallen, nu weet M. Woeste niets te zeggen. Willem van Oranje word de zwijger genaamd, niet omdat hij nooit sprak, want hij was zeer welsprekend maar i omdat hij op tijd wist te zwijgen. Als 't nood deed was hij echter de eerste l om te spreken en dan sprak hij klaar en krachtig en hij redde 't vaderland uit den grootsten nood. M. Woeste heett dikwijls gesproken als hij beter hadde gezwegen en zou nu beter spreken daar alle klaarziende katholieken ten neer geslagen zijn. Allons M. Woeste, waar ligt de red ding Moet men nog de demokraten vervolgen, lasteren, broodrooven? Moet men voorts het volk miskennen Allons groote profeetde katholieke wereld wacht op u als haren redder Geef haar raad. H. Pl. ----- - waar, maar zeker en vast, altijd voort, gezichten tot ons keert, begint met men zou zeggen, volgens eene overbid- ons te eerbiedigen delijke wet. Eene enkele daadzaak be- uitsteekt in de groote centroms, de katholieke bewaarders bekomen gewoon lijk maar 1 3 meer van de nieuwe kiezers en de nieuwe stemmen. Daar kan devervalsching der kiezers lijsten, zelfs van den buiten, in t geheel niet meer tegen opwegen Dps de bewaarderspartij heeft de tering, en kost wat kost, zooals zij nu gaat en staat, moet er aan bezwijken. Zij gevoelt dat haar bloed verstijft, dat zij gloed mist en jeugd, en daarom ziet zij rondom haar bang en stikkend, snakkend en smachtend naar lucht en levenskracht. In der waarheid zij heeft wel gelijk, want 't is noodig genoeg als het maar niet te laat is en gij'-weet bij ondervinding dat wij de zaken zeggen zooals ze zijn, dus niet te verschieten. Wat nu ons gedacht voor de toe komst betreft, dat is eenvoudig Wij blijven onverbiddelijk wat wij waren, eene zelfstandige partij, vrij en onathankelijk van alle andere partijen. Dat was zoo, is zoo en blijft zoo Maar... en dat zult ge zelf ondervin den, er is iets veranderd in onze partij, en dat is dat wij, met meer wilskracht dan ooit, met meer hardnekkigheid den strijd zullen voortzetten Priester Fonteyne. Wij hebben reeds bekend, dat de j kiezing, om de bijzondere redens, reeds 5 aangewezen, aan onze verwachtingen j niet beantwoordde. j Ten anderen geene enkele partij is j over den uitslag tevreden geweest. Liberalen en Socialisten hebben zoo als naar gewoonte, gedacht de Regee ring omver te werpen, en daar is nog eens, niets van gekomen. De Katholieke Bewaarders, die met de schrik op 't lijf zaten, zijn wederom aan de dood ontsnapt, dank aan onge hoorde opofferingen, en meer nog, dank aan buitengewoon geweld, aan leugen en laster, aan bedrog en konkelfoes. Nu dat is voorbij en daarom spreken wij niet meer. Maar de Katholieke Bewaarderspartij na wat zegegepraald te hebben, en gefeest en gejuicht, schijnt nog meest van al ontevreden te zijn over den uit- Voor de kiezing stond ze te schrikken en te beven, en nu ziet z'er geheel teneergeslagen uit, dat is in t geheel het gezicht niet van iemand die zege praalt. Neen, neen, de toestand der katho lieke bewaarderspartij, wordt eindelijk klaar en duidelijk zij wordt niet om vergeworpen, maar {ij smelt weg als de sneeuw voor de {on, traagzaam t is Het moet toch wel waar zijn, want zij reiken reeds smeekend de handen uit j naar... ons, de arme Christen Demo- craten Wat gebeurt er toch al in de 5 wereld Men heeft ons in het begin van ons 1 bestaan, vervolgd en gebroodroofd, r gelasterd, verketterd en gedoemd, en j dit tot over eenige weken toe, tot den j dag der laatste kiezing. Wij waren scheurmakers, ketters, schismatieken, j slechterikken, en hoe dommer de on- i derpastooi was die ons verketterde hoe slechter wij waren Wij hebben daar j nog zoogezegde katholieke gazetten lig- i gen, waarin de schandigste artikels tegen ons geschreven staan, die ooit tegen politieke tegenstrevers geschreven wierden... zij hebben ons beleedigd en i gehoond in al dat ons dierbaar was. Hadden de brandstapels nog bestaan i men zou ons verbrand hebben. En nu, dat men ons volk noodig heeft, brood-en doodnoodig, nu worden wij al j met eens goei en brave menschen j Wat moet het volk denken van dat kluchtspel Slecht tot den zondag, om 1 ure, tot de sluiting der kiesbureelen van 's avonds reeds, als het begint te span nen en er schuw uit te zien, beter en beter en eenige dagen na de kiezing, als de toekomst er hopeloos uitziet, reeds brave goede christenen In 't kort, als men zal ondervinden dat wij. eerlijke lieden, niet te koopen zijn om als trekpaarden hunnen verzon ken wagen uit den poel te trekken, dan zal men ons nog eens als ketters en slechterikken vervolgen, doemen Kluchtspelers Heeren katholieke bewaarders, mag ik u eenen goeden raad geven Als het waar was hetgeen gij jaren lang bij het geloovige volk, over ons gezeeverd hebt, dat wij slecht volk zijn, slechte kristenen, en duizende andere leelijke dingen; hebt gij dan ten minste, gij de eenige verdedigers van den godsdienst hebt gij dan toch de eer lijkheid van.... ons.... bij u met te wil len! en was het geen waar, hebt dan ten minste den moed, de ridderlijkheid van te bekennen dat gij gelogen hebt Maar gij zult noch het eennoch het andere doen, want daarom, om dat te kunnen, zoudt ge moeten christene mensch zijn en dat is iets anders als katholieke bewaarders. Luistert mannen, als ge mijn gedacht wilt kennen Onze mannen zouden moeten lafaards zijn om de handen te gaan kussen en de hielen te likken van mannen die ons, dag uit, dag in, laste ren en beleedigen! ja lafaards, en ik zou liever geheel den boel zien verzinken Heeren, vooralleer gij uwe heilige Wat baten kaars of bril Als de wil niet zien en wil. In een interview met een opsteller van Le Bien Public, schrijft de sekretaris der Katho lieke associatie van Brussel den achteruitgang der katholieken toe aan het feit dat ie de Fédération Démocratique 2e de buiten van Brussel hun eigene kandidaten hebben. Volgens dien heer zou alle macht moeten samengetrokken zijn in den katholieken kripg deze alleen zou recht hebben op 't aanduiden van kandidaten. In een woord de katholieke partij van Brussel zou nog meer dan vroeger behoudsgezind moeten worden. Nochtans, dit is zoo te Yperen en de katho lieken gaan er niet vooruit, te Leuven, te M echel en, te St-Nikolaas, te N ij vel, enz. Hoe legt die mijnheer het dan uit dat de antiklerikalen, die kijven en vechten onder elkaar lijk honden en beslist verdeeld zijn in twee radikaal van elkander verschillende par tijen, socialisten en liberalen, vooruitgaan en met reuzenschreden vooruitgaan 1 De katholieke partij gaat achteruit, met omdat er drij of vier antisocialisten in de Kamers zetelen en twee of drij volksvertegen woordigers die de boeren zouden moeten ver tegenwoordigen. De katholieke partij gaat achteruit, omda t zij geen speciale partij heeft voor het volk. De macht der antikatholieken ligt hierin dat zij eene partij hebben die radi kaal strijdt voor het volk en eene voor de bU^olang de katholieken 't zelfde stelsel niet zullen aannemen, zullen zij en moeten zij achteruitgaan. Wij vernemen met veel genoegen dat onze vrienden vaD Kortrijk meer moed hebben dan ooit. Zoo moet het zijn. De uitslagen van verschillende gemeenten heeft bewezen dat ons volk vatbaar is om christen demokraat te wor- ^Doch, 't moet onderwezen en bewerkt worden.' Ons werk is missionnariswerk. Daar wij 't volk willen opleiden in deftigheid willen wij de middels van nijd en haat niet gebruiken door de socialisten in 't werk gesteld wij willen vooral goede menschen maken. Daar door is onze taak moeilijker voor zekeren tijd, j doch de dag zal komen dat het volk in ons zijn i beste verdedigers en vrienden zal erkennen. Te Luik zijn er ook christen demokraten zij zijn beter dan de anti socialisten, doch nog zoo radikaal niet als wij. Verleden keer wilden de katholieken hen op hunne lijst met, en de christen demokraten werden uitgemaakt voor al wat slecht is. Nu is 't al vrede en vriend schap en lieveken lekt mij. Wat de vrees en de nood al doen 1 Wij hadden nooit kunnen den ken dat de bewaarders toch zoo plat waren. Wij zien geern bij de menschen wat fierheid, en de oude katholieken hebben er toch met veel. Liberalen en socialisten zijn ei boven op. Zij meenen reeds dat zij allen minister zijn. Ook bun moed, we mogen zeggen hun overmoed is sedert drij weken kolossaal gerezen. Zij zijn de meerderheid, zeggen zij, en 't bestnur komt hun toe. Hierin moeten wij hen gelijk geven. De katholieken zijn de minderheid t komt hen niet toe alles te zeggen te hebben in het land, en zulke toestand kan niet blijven duren. Ook liberalen en socialisten spreken van er eens goed op los te gaan en de katholieken seffens aan 't roepen dat de socialisten willen revolutie maken, dat 't land in gevaar is, enz. Die oude bewaarders zouden gaarne nog eens eenige menschen vermoorden lijk in 1901 en dan gebruik makende van den schrik der burgerij, aau 't bewind blijven.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Recht | 1910 | | pagina 1