Zalige Kerstdag!... TOLK DER CHRISTENE VOLKSPARTIJ voor Belgenland Waarom sommige menschentegen eene Vlaamsche Hoogeschool zijn Ook ziet onze kunstenaars, onze let- Ontwsrp-Zisktswet in Holland Zondag 25 December 1910 't Blad 5 centiemen 1 7* jaar Nr 52 HET RECHT JfBor Qod en Volk! Vlaanderen voor Chrlstumi Per jaar k. 3.oo. Negen maa: ::cn fr. 2-25 Zes maanden fr. 1.75 Drie mr>' den fr. x.oo voor buiten het land de vrachtloon daarbij. Hoofdopsteller H. PLANCQUAERT 1 schrijft in ten bureele van dit blad en bij alle postmeesters en brieven drag err Alles moet vrachtvrij gestuurd worden naar het bureel van het blad COUPUREREI, BRUGGE AANKONDIGINGEN Bekendmakingen, per drukregelk. o.i5 j Reciamen, op de 4» bladzijde. 0.45 3e 1 o 55 Bijzondere voorwaarden voor notarissen, zaak- waarnemers. Afslag voor herhaalde invoeging. Alle eerste Maandagen en derde Zon dagen der maand kostelooze raadpleging door M. Hector Plancquaeit, in Prins Boudewijn te Kortrijk (markt) van 9 tot 1 x ure. Zalige Kerscdag Dat is de kreet, de heilwensch, dien ik op heden, aan al mijn broeders en strijdmakkers in de Demokratie, uit het diepste mijns her ten, toeroep. Kerstdag immers is voor ons, Demo craten, een feest van groote beteekenis 't is het feest der armen, der nederigen der verdrukten 't is daar, bij de kribbe j toch nog schamen zich in zijn geze-1- I I rijkdommen vergaderen maar de armen hij moet zich te vreden stellen met het mager korstje brood dat zijü meester hem wilt'to'ewerpen en voor dit schamel stukje brood moet hij som tijds toch zoo hard strijden, en is hij soms ook verplicht langdurige werk stakingen aan te gaan. En alhoewel de arbeider, op onze dagen, ook de voortbrenger is van allen rijkdom, en dus bijgevolg ook zou die nen van iedereen geacht en geëerbiedigd te wordenwordt hij integendeel overal veracht en verstooten hij moge nog rlijk wezen, de rijken zullen hen van het goddelijk kind, dat de oor sprong, de wieg der Demokratie, moet gezocht worden. Inderdaad, vóór de geboorte van dit Kind, dien Messias, bestonden er geene rechten, noch vrijheden voor het volk, voor de armen, voor de werkers, voor de slaven dezen waren gelijk gesteld aan de dieren zij hoorden met lijf en ziel toe aan hunne meesters dezen laatsten hadden dan ook het recht ze te slaan, te kastijden, te dooden zelfs 't waren enkel eenige rijke, machtige dwingelanden, die over alles h'eersch- ten en beschikten dezen alleen was het gegund met volle teugen aan den beker der levensgenuchten te drinken. Maar zie daar komt een kind, arm en van alles ontbloot in een gebo ren te worden eii dit kind is een menschgeworden God, de meester en gebieder van alles wat bestaat, en die alzoo door zijn voorbeeld aan de wereld komt verkondigen, dat de armoede, het werken en het zwoegen, wel verre van iets schandigs, iefs vernederends te zijn, integendeel iets is .V* heilig is, iets dat aller, achting en bied weer- dig is. Dus moesten de ketens der slaven verbrijzeld worden, en moest het werk de arbeid in zijn volle recht en weerdigheid hersteld worden. En later zijnen ganschen levensloop door, heeft de Godmensch niet opge houden, door zijn voorbeeld en door zijne woorden deze verhevene leer te verkondigen. Zoo wilde Hij, die noch tans over alles beschikte wat de aarde bevat, door het werk zijner handen zijn brood verdienen. En toen Hij zijn openbaar leven begon zag men hem meest altijd tusscben de armen en de nederigen 't waren dan ook arme vroe- ters, die hij tot zijne discipelen uit koos. Uit zijnen mond klonk het dan ook gedurig zalig zijn de armen, de nederigen, de verdrukten, dezen die vervolging lijden voor de Rechtvaar digheid. Doch wee u rijken en machti gen, die het Volk verdrukt en uitbuit, die zware en ondragelijke lasten op de schouders van het Volk legt, maar er zei ven den vinger niet wilt aan steken. Doch indien wij nu onzen geest af wenden van hetgeen over ruim negen tien honderd jaren, op Kerstdag ge beurde, en eenen oogslag werpen op de tegenwoordige samenleving, dan is het geene vreugde meer die ons hert ver vult, maar spijt en rouw. Inderdaad, op onze dagen, zouden de machtigen en rijken van dezen tijd de samenleving willen terug brengen tot hetgeen zij was vóór Christus' geboorte. Op onze dagen ook zijn al de voor rechten voor de rijken en worden de armen als verstootelingen behandeld. Zoo zijn op politiek gebied al de wetten ten hunnen voordeele zij hebben drij vier stemmen en de armen slechts één enkele. Op economisch gebied mogen zij hun werkvolk uitbuiten zoo veel zij maar kunnen, en op enkele jaren schatten en schap te vertoonen zij zullen vies zijn hem de ha:id te drukken, juist als of hij eene besmettelijke ziekte over zich zou dragen. Maar een rijkaard, die is overal ge vleid en geëerbiedigd, hij weze eerlijk of niet al hadde hij zijne gansche for tuin geroofd en gestolen, al was hij een wulpschaard en overspeler, toch zal iedereen het nog voor eene eer aanzien hem de hand te mogen drukken. Ziedaar dus hoe verre onze huidige samenleving reeds afgeweken is van de leering van het goddelijk kind uit de dedigen. onbeduidender aristokratie te vinden jian in België, j Dus... Er is echter nog eene andere reden om dewelke de franschkiljons gebeten zijn op de vervlaamsching der Gentsche Hoogeschool. Ge moet nen onnoozele jongen zijn om u een oogenblik in te beelden, dat die menschen handelen met het oog op het belang van hun volk. Als er eene echte verbetering voor hun volk te bekomen was wie zag die mannen in de rangen dergene die streden voor Vlaanderen 't Is een zeer opmerkenswaardig feit op enkele uit zonderingen na behooren al de frans kiljons tot de partijen, die ten alle tijde de voorrechten der aristocratie hebben verdedigd en alle vermeerdering van volksmacht hebben bestreden, bijkans allen zijn verstokte doktrir.airen of be houdsgezinde katholiekenEn die man nen zouden franskiljons zijn in 't be lang van 't Vlaamsche Volk Ziehier 't stelsel dat door sommige franschkiljons in de wandelgangen van het Paleis van Justicie vooruit gezet wordt en 't welk ik met eigen ooren door franschkiljons heb hooren ver- I kribbe. Doch gelukkiglijk, zijn er op onze dogen ook mannen opgestaan, echte christenen, rechtzinnige Demokraten, die vast besloten zijn tot het einde toe te strijden óm al die ongerechtigheden uit onze huidige maatschappij te doen verdwijnen en om onder alle standen christene liefde en broederlijkheid te doen heerschen. 't Is in die hoop dat ik aan al mijne vrienden en strijdbroeders nogmaals toeroep Zalige Kerstdag A. B. Ronse. Er moet geen Vlaamsche Hooge- school zijn de Hoogeschool is niet geschikt voor kleine burgers of kinderen van welstellend geworden werklieden de Hoogeschool moet voorbehouden j worden aan de Hoogere burgerij en de Hoogere maatschappelijke standen. Daar ligt eigenlijk de knoop. Onder de rijke standen trouwt men maar al te i dikwijls, we mogen zeggen bijkans I altijd, voor het geld. j Vandaar die minderwaardige en onbeduidende menschelijke produkten, die tegenwoordig niet zelden de hoogste plaatsen bekleeden Wilde men de Vlaamsche franskil- terkundigen, onze groote geleerden jons gelooven, ze zijn alleenlijk tegen Mjkans allen stammen af van kleine de Vlaamsche Hoogeschool in 't belang der beschaving en der wetenschap. De menschen met slechte inzichten gevoelen altijd de noodzakelijkheid hun doel te verbloemen. burgers of begoede werklieden En ziedaar eene der groote redenen van de vijandschap tegen de Vlaamsche Hoogeschool. De Vlaamsche Hoogeschool zal de De haat van sommige Vlamingen, hoogere studiën gemakkelijker toegan l.n1 «.1. lmn ..Arte n Q 1/1 n/l OTfitn H P1 gewoonlijk rijken of lieden die de rijken gaarne gaapen, heeft niets gemeens met beschaving of wetenschap. Hij heeft eerst en vooral zijn oorsprong in hoog moed en volkomen gebrek aan genegen heid voor en gehechtigheid aan eigen volk. Toen 't Latijn nog bijna de eenige wetenschappelijke taal was in de wereld, 't is te zeggen voor zoo iets als honderd veertig jaren, werd het Fransch reeds sinds eeuwen door de aristocraten in Vlaanderen gesproken. De hoogere standen vol afkeer voor het volk, wil den door het gebruik eener vreemde taal zich boven hem stellen. kelijk maken voor de kinderen der kleine burgers en begoede werklieden daarenboven zullen zij hun studiën kunnen doen met meer vrucht dan in eene taal die de hunne niet is, die de werking van hun geest belemmert en zoo hen in een staat van minderheid stelt tegenover de kinderen der rijke standen, welke hun eigen volk en taal verloochend hebben. Men vreest de opkomst van een nieuw geslacht stu denten, begaafd met den geest en 't ge zond verstand van werkzame krachtige en gezonde voorouders, die de fils a papa zonder moeite zullen overvleuge- len en de verstandelijke nietigheid van Op gebied van letteren en weten- I de aristocratische kinderen en van de schappen was het Nederlandsch op het j kinders der met Fransche zedenromans einde der XVI* eeuw en in 't begin der gevoede moeders onze verfranschte zeventiende het Fransch volk ver voor- burgerij weldra zullen doen uitschijnen, uitop gebied van kunsten was Frank- De oude afgodendienaars verscholen rijk dan zero in vergelijking met Vlaan- hun belachelijke goden in de diepte der deren en Holland. Toch spraken de wouden of in ontoegankelijke heilig- edellieden en hun naapers dan reeds Fransch. Dus hoogmoed, verachting voor eigen volk, gemis |aan nationaal dommenom hen zoo bij de lichtgeloo- vigen een gezag te behouden, dat wel dra zou veranderd zijn in verachting, gevoelen ziedaar de ware redenen. Wie hadde het volk alles van nabij gezien. zou ten andere durven beweren dat het j Fransch gesproken door Vlamingen zelfs eenmaal op honderd den naam van Fransch verdient En zijn de hoogere standen in Vlaanderen wel de intellectueele standende geleerde stan den 't Zou echter moeilijk zijn in al gelijk welk land van de wereld eene Neen, heeren frankskiljons, niet om 't wille der beschaving neen heeren Vermeersch, Dauge en menig andere, niet om 't wille der wetenschap, maar om nw onbeduidendheid te kunnen verduiken voor de oogen des volks, moet er hier eene vreemde taal in Vlaanderen den scepter zwaaien. Gij hebt er een voorgevoelen van als door een onderwijs in eigen taal de Vlaamsche jongen niet meer tegenover uwé verfranschte kinderen in een onge- lijken en nadeeliger. toestand zal ver- keeren, en in zijn moedertaal, die hij dan machtig zal zijn, 't geschikt werk tuig en voertuig zal bezitten tot ont wikkeling en uitdrukking zijner gedach ten, dan zijn menschen, die diep moeten dalen in Vlaanderen. H. Plancquaert. Allereerst geven wij zeer beknopt de hoofd punten van dit ontwerp weer. Wordt het ontwerp wet, dan zijn verzekerd voor de uilkeeringvan ziekengeld alle arbeiders in dienst bij eene onderneming, die langer dan 4 dagen achtereen bij eenzelfden werkgever in dienst en niet leven boven een zekeren levensstandaard. Uitdrukkelijk zijn uitgezonderd iste de losse arbeiders, dat zijn zij die korter dan vier dagen achtereen in eenzelfde dienst betrekking zijn 2do zeelieden, soldaten, vreemde handelsreizi gers en leerlingen die nog niets verdienen Personen iD dienst bij een publiek-rechter lijk lichaam kunnen bij Koninklijk besluit worden uitgezonderd en zijn dit bovendien wanneer er eene andere xegeling bij ziekte voör hen getroffen is, die koninklijk is goed gekeurd. 3de huisbedienden Di(komt doordat In dienst bij eene ouder neming wil zeggen in dienst van eene inrichting waar getracht wordt winst te maken! Vrijgesteld kunnen worden personen die minder dan 40 ets daags verdienen, lijders aan eene sleepende ziekte en personen die bij den aanvang der verzekering tot werken ongeschikt of zwanger zijn. Wie onder de wet valt, is van zelf verzekerd; de verzekering begint en eindigt met de dienst betrekking. Men wordt wel ingeschreven, maar dit is slechts een administrative maatregel ingeschreven of niet heeft men recht op het ziekengeld. De inschrijving geschiedt bij den Raad van Arbeid, binnen wiens gebied de verzekerde werkzaam is. Bij die inschrijving wordt vastgesteld het gemiddelde loon en men wordt dan ingedeeld bij een der loocklassen. Er zijn zes loonklassen volgens onderstaande tabel. Klasse. dagloon. gemiddeld. I. Minder dan f. o 70 f. o.5o II. van f. 0.70 t/m f. 0.90 f. 0.80 III. f. 1,00 f. i.3g f. 1,20 IV. f 1,40 f. 1.89 f. 1.60 V. f 1.90 f. 2 49 f. 2,20 VI. f. 2,5o of meer f. 3.00 Ei is (volgens Art. 3 Radenwet) een wei standsgrens naar boven bepaald, loopend van een inkomen van f. 780 tot f. i56o 's jaars. (Volgens den aanslag in de belasting op bedrijfs ec andere inkomsten.) Voor iedere gemeente wordt dit maximum aangegeven volgens een tabel. Ieder, die heeft een iokomen boven die Rrens, is niet verzekerd. De premie wordt betaald voor de helft door den werkgever, voor de andere helft door den verzekerde. Zij wordt gestort door den werkgever, die het door den arbeider verschuldigde van het loon mag af houden. De premie wordt vastgesteld door den Raad van Arbeid en minstens éénmaal in de 5 Jaar herzien. De verzekerden mogen in groepen verdeeld worden, maar niet naar den leeftijd. De premie kan, tengevolge van een genees kundig onderzoek, hcoger gesteld worden. Wordt zij verhoogd, doordat het soort arbeid bijzondere gevaren voor de gezondheid oplevert dan moet dit meerdere door den werkgever betaald worden. Alle ontvangst die de Raad van Arbeid geniet, moeten gestort in de ziekenkas, waar onder verstaan wordt de kas van een Raad van Arbeid deze betaalt alle uitgaven over het ziekengeld. Dit bedraagt de helft van het gemiddelde der loonklasse waartoe men behoort het wordt uitgekeerd over iederen dag, uitgezonderd Zondagen en, volgens het plaatselijk gebruik daarmede gelijk gestelde dagen. De uitkeering begint den vijfden dag, na dien waarop de ongeschiktheid tot werken aanving, en kan doorgaan gedurende ten hoogste zes maanden. Alleen bij zwangerschap wordt uitgekeerd van af den eersten dag der ongeschiktheid. Bovendien is de Raad van Arbeid bevoegd =- gulden. I

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Recht | 1910 | | pagina 1