Voor de weezen Eene stem uit Nederland over Priester Fonteyne v KIESBEDERF Aan Mr X. lezer van Hooger Leven NogHOOGER LEVEN "van Leuven De loonen in Belgie Een nieuw kartel A propos van kemels schieten X9X9X9X9X9X9X9X9 9X9X9X9X9X9X9X9X CONSCIENCEFEESTEN 3. Ook zegt Het Kortrijksche volk» de katholieke partij staat heslist op kristen standpunt 't is te zeggen besturen op de grondslagen van het kristendom. Deze theorie is uiterst schoon en prachtig en draagt ook al de vervoering der christene demokraten in zich. Doch, zoo een kristene ziel de werke- j lijkheid beschouwt, die op dit gebied bij de katholieken te vinden is, moet zij treuren en zij kan onmogelijk in die j partij nog ijver en strijdkracht putten voor haar ideaal. Immers, uit bestu ren volgens de beginselen van het kristendom moet men toch verstaan den zwakke beschermen door maat schappelijke wetten tegen de onrecht- veerdigheden en uitbuitingen die hij van de rijken en machtigen te verduren heeft, hem ontwikkelen en tot mensch maken. De 28jarige achteloosheid hier tegenover, onzer katholieke regeering, zegt toch oneindig veel meer dan al de woorden die een katholiek blad kan gebruiken om de daar staande daad zaken te doen verdwijnen voor hare theorie. De geest van bevoorrechting der rijken en machtigen is de geest der katholieke partij.De nederige kristenen hebben zich altijd aan dien geest, die uitgaat van rijke niet-geloovigen, moe ten onderwerpen en dat zal in de toe komst zoo blijven. Die partij zat reeds met den eenen voet in het graf, en de gulden koppen ervan beefden voor de algeheele ver zwelging. Daardoor werd hunne aan ketens liggende soldaten een beetj meer vrijheid gelaten van spreken als middel tot eenig nieuw leven en dat is alles. De idealisten voor een bestuur naar de grondbeginselen van het christen dom drijven met hun vaartuig in een duisteren dampkring rond, waar zij hun eigen niet meester zijn en waar zij het roer moeten in vreemde handen laten. Hunne zending is den ouden geest van aristokratie onder hunne vleugelen in bescherming te nemen, eene trede hooger op te voeren van waar hij met duizelingwekkende stielheid was neer gestort, om in de toekomst zelf den verpletterenden val mede te maken en nooit meer op te staan. Eene nationale partij moet eene partij zijn, gevormd uit het grootste, uit het belangrijkste deel der natie, uit het volk. Daaruit alleen kan een gevoel van t*£fcdraagzaamheid, van toegevendheid, van nationaal gevoelen opgaan. Zulke partij kan alleen gevonden worden in den zin onzer chistene volkspartij, die dan ook zooveel mogelijk den schijn van confessionneele partij van zich moet weg werpen en haar maatschappelijk programma moet behouden naar den zin van de grondbeginselen van het kristendom. Het blijft onze innige overtuiging dat, om zulkdanig bestuur voor de toekomst te verzekeren, alleen lijk deze weg open blijft. R. Vanderschelden. Wij hebben vernomen dat eene kom missie van opvoedkundigen, samengesteld uitde heeren Smelten, Sluys en De Voghel, door den Godshuizenraad van Brussel werd belast met een onderzoek in den vreemde naar hetgeen is tot stand ge bracht ter verpleging en opleiding van weezen, verlaten kinderen, enz. De kommissie heeft verslag over hare werkzaamheden uitgebracht en besloot tot het oprichten van een model-weezen- huis op de uitgestrekte gronden die de godshuizen bezitten, nabij de Nationale Schietbaan. Dit model-weezenhuis zou bestaan uit gebouwen voor huisvesting van jongens en meisjes, scholen, werkplaatsen, moes tuin, speelplaatsen, sportterrein, enz.enz. Door den Godshuizenraad werd aan bouwmeester Van Rijsselbergbe opdracht verleend een ontwerp van weezencity op te maken, tot richtsnoer nemend het verslag der kommissie en eene bevolking voorziende van 550 kinderen van beider kunne. Dat is verheugend nieuws voor de Brusselsche weezen en dit doet ons op nieuw den droevigen toestand herinneren van onze Brugsche weezen. Daar in die liberale stad Brussel toont men zich bereid en toegevende om een schuiloord voor de weezen te maken en te Brugge roeren het gemeentebestuur noch burgerlijke godshuizen noch vim noch vlerk om ook een weezenhuis voor de arme weezen van Brugge te kunnen openen. Nu ziet men de ouderlooze kinderen naar den buiten doen of in zekere gestich ten opnemen, zelfs in oudenmanhuizen, waar de burgerlijke godshuizen zeker nog geen 30 centiemen daags betalen per kind. En zeggen dat de burgerlijke gods huizen van Brugge als een van de rijkste besturen van 't land mogen aanzien wor den en alle j are een half millioen frank te verteeren hebben aan hunne instellingen. Zagen wij in die besturen wat meer volksmannen die voor de arme weozen een medolijdend hert hebben, dan zouden wij alras do zaak van het oprichten van weezeehuizen zien vooruitgaan. Nu bekommeren die besturen zich enkel met het plaatsen van hun geld en het aankoopen van bosschen in 't Luxem- burgsche, waarvoor zij 500 duist frank j ineens uitgeven. i Mochten wij in Brugge welhaast dö hag begroeten dat mannen met een menech- lievend hert bezield, de zaak der weezen ter hert nemen en deze tot een goed ein de brengen. Deze zouden den lof en dank verdienen van alle edelmoedige zielen en met een de eeuwige dankbaarheid van onze verlatene en ongelukkige weezen. B. M. De nieuwe Arnhemsche Courantdo polietieke toestand van Belgie bespre kende, handelt ook over Brugge en wel bijzonderlijk over de kiezing van Priester Fonteyne. Ziehier wat wij daarover in dit blad lezen De liberale volksvertegenwoordiger Thooris werd niet meer herkozen op de lijst van het kartel met socialisten en Christen-demokraten, en in zijn plaats zetelt nu want hij is gevalideerd priesterFonteyne. Slechts 40 Kamerleden hebben zijne verkiezing goedgekeurd en 107 hebben in negatieven zin gestemd of zich onthouden. En nochtans, Fonteyne zal een figuur maken in de Kamer. Niet tegenstaande allevervolgingen vanwege de katholieken, die hetzelfde gedaan had den met den armen priester Daene, niet tegenstaande zijn diepe armoede, niet tegenstaande de katholieke lasterpraatjes aan zijne stokoude moeder overgebriefd door de klerikalen, heeft hij jaren lang voet bij stuk gehouden en ziet thans zijn strijd bekroond. Men verwijt hem geld van een speelbaas gebruikt te hebben. Ik, die hem ken, die dikwijls in zijn gezel schap geweest benmet hem gegeten en ook kaart gespeeld heb, kan ten stelligste verklaren dat Fonteyne bijna nooit een cent op zak had en met zeer weinig kon leven, terwijl hij integendeel alles wat hij bezat of verdiende of kreeg van vrienden, gedeeltelijk besteedde aan het onderhoud van zijne brave moeder en het grootste gedeelte wegschonk aan de noodlijdenden. Kon het dan ook anders of Fonteyne moest in triomf gedragen worden langs de straten van Brugge en omtrek? En, mijns inziens, heeft de priester-volks vertegenwoordiger zeer goed in de Kamer geantwoord op het hem toegestuurde verwijt met te zeggen dat hij liever aan de armen het geld uitdeelt, gewonnen uit de beurs van eenige millionnairs dan te profiteer en van het geld, gewonnen door de millionaire ten nadeele van de arbeiders. Priester Fonteyne is 'n volbloed Vla ming, die in al de Vlaamsche optochten aan 't hoofd van zijn volk stapt daarin evenaart hij zijn collega, Pieter Daens, ook Kamerlid van deChristen-democratie. Deze partij heeft haar vertegenwoordiging dus zien verdubbelen in 't Parlament. Beschouwd langs den liberalen kant is 't verlies van Thooris' zetel natuurlijk te bejammeren echter voor de Vlaamsche demokratie hebben we niets verloren. Fonteyne is door en door vrijzinnig, zonder het minste tintje klerikalisme, eerbiedigend ieders politieke en gods dienstige overtuiging en is er een der hardnekkigste verdedigers van de belan gen der verdrukten hij is geen kat om zonder handschoenen aan te pakken als men hem aanrandt, hanteert hij zoo wel met de pen als met het woord den fijnsten humoristischen spot evengoed als de bijtende scherpe ironie en de donderende verplettering. Hij zal een nieuw leven brengen in de anders reeds zoo woelige Kamer. De laatste kiezingen zijn geweest een ongeëvenaard toonbeeld van kiesverrotting en kiesbederf. Zulks is bewezen en ge bleken uit de kamerverslagen en al de stukken die werden afgelezen. Dit bedrog, op breede schaal, en ten onkoste der openbare Staatsfondsen, gaat uit van wege de zoogenaamde partij van orde en tucht. Eu mocht het daarmede genoeg wezen, maar tot overmaat van schaamteloosheid, gaan die mannen zoo ver hun eigen vuil op anderen te werpen en als Pilatus wasschen zij zich de han den. Recht en eerlijkheid werden onder de voeten getreden, omkooperij, bedrog, alles wat laag en valsch is, uitgedacht en ten uiterste toe gedreven. Wanneer zal die toestand een einde nemen Enkel dan, als een zelfde wet het volk zal rogeeren en aan ieder burger, hij weze arm of rijk, geleerd of niet, van hooge afkomst of nederig werkmanskind, als iedereen zal wezentlijk gelijk zijn vóór de stembus, evenals wij allen gelijk staan voor God dan en dan alleen zal vrede en rechtveerdigheid heerscken als de zon van A. S. schitterend zal aan den hemel staan schijnen. Het schijnt dat Mr X... die in Hooger Leven leeft en leest, schrikkelijk in z'n eigen gratie staat; volgens hem zijn het maar de katholieke kamerheeren alleen die een meesterlijke redevoering kunnen uitspreken. Waar blijft dan de u maidenspeech van Mr Standaert, Ruzette en Yisart Dat Hooger Leven een keer spreke Verders nog Volgens die zelfde heer X. is Hooger Leven het serieuste blad der Vlamingen. Al de andere bladen die de vlaamsche belangen verdedigen zijn van geen tel meer En dit waarom In Hooger Levenzijn eenige katholieke vossen, zoogezegde vlamingen, binnenge slopen om de groote schreeuwers en over drevene vlamingen wat te temmen, of hunne klauwen af te knippen en 't zijn die mannen, nederige dienaars van het ministerie en van den katholieken bewaar dersboel, die nu dit volksblad gebruiken om op een volkspriester, een echten Vla ming, alle soorten van onnoozelen zeever uit te kramen en hunne bazen, gekende vlaamschhaters op te hemelen Nog iets Mr X. vindt, dat Priester Fonteyne enkel goed is om in herbergen te declameeren Holavriend, gij slaat den bal mis, want Priester Fonteyne heeft bewijzen ge geven dat hij heel wel als vlaamsche rede naar mag optreden benevens zoo menige van uwe verkopte spreker». Enhadde het niet geweest dat gij schrik hebt voor het optreden van Priester Fon- teyno in uwe openbare vlaamsche meetin- I gen, dan had een kwakzalver als eenen Fr. Cde schrijver van die domme artikels in Hooger Leven niet geweigerd op zekere meetingen op te treden als den volksredenaar Priester Fonteyne er was. i Kent gij nu het venijn dat schuilt in Hooger Leven tegen Priester Fonteyne en die niets anders komt dan uit eene venij nige en afgunstige pen van zoogezegde katholieke Vlamingen. Die Vlaminc. In u Hooger Leven een weekbladje, zoogezeid tot verheffing van 't vlaamsche volk, komt er een artikel voor tegen Priester Fonteyne. Priester Fonteyne ware een onnooze- laar. Nu is Priester Fonteyne voorzeker dood en begraven Bewaarders van alle kleur van Brugge, slaapt maar al op uwe twee ooren, de heer Frans Cauwelaert, nog een vlaam sche leeuw van Antwerpen, de schrijver van het grootsche artikel, heeft u van de nachtmerrie verlost. Hulde aan den grooten Jan, den red der van het verdrukte vlaamsche volk Een oude Vlaamsche strijder van Brugge. Volgens de officieele statistieken vinden wij in Belgie de volgende verdeeling der nijverheids loonen 162 duizend personen winnen min dan 2 frank per dag 168 duizend personen winnen van 2 tot 3 fr. per dag 169 duizend personen winnen van 3 tot 4 frank per dag 102 duizend personen winnen 4 fr. en meer per dag. 't Is te hopen dat wij in het korte die hongerloonen van 3 fr. 2,50 fr. en 2 fr. en min zullen zien verdwijnen en den toe stand van ons arbeidende volk wat meer zien verbeteren. Zooals de propere Gazette van Brugge neemt de heilige Patrie nu ook al de vuiligheid en la sterartikel s' over uit de logiebladen van Brugge, die tegen Pries ter Fonteyne razende kwaad zijn. Een schoon cartel dus STOCK, NEUT en THOORIS Als het maar en is om vuiligheid te werpen naar het hoofd en op het kleei van Priester Fonteyne, dan zijn deze mannen goede en onafscheidbare vrien den. 't Is in alle geval zeer troostelijk voor den logiebroeder, den doctrinairen para deman Thooris, dat hij nu, na zijnen val, moet opgebeurd en geholpen worden door degene die hij vroeger voor zijne grootste vijanden aanzag. De Patrie zal voort wat zeep wrijven aan den baard van Thooris en zijnen aanhang, met de hoop ze nog bij den katholieken bewaardersboel ingelijfd te zien, om gezamentlijk tegenover het kleine volk op te rukken, als bet zijn stemrecht zal eischeu. In Brugge zullen wij nog aardige din gen zien gebeuren met dien Thooris, die mogelijks nog op de lijst van de katho lieke bewaarders een plaatske zou aan voerden. Een mensch die eere en glorie zoekt en droomt van de groote wereld is immers tot alles bekwaam. Doch zou M. Neut, die zoo bereidwillig en met zulk genot al dien laster uit de Journal de Bruges en Noord en Zuidde 2 logebladen van Brugge overneemt, ook niet eens de bijzondere eeretitels drukken in zijn blad La Patrie, die hij over eenige jaren bekomen heeft om de eer en de faam te stelen van eerlijke medeburgers? Ziet nu eens dien zoogezegden heiligen man Neut, vereerd met allerhande eere- teekens van den Paus, zijn blad vullen met al den laster uit de framassonsgazet- ten tegen Priester Fonteyne Hoort Neut Gij, Stock en Thooris zijt een goede trio voor een nieuw cartel Het modder- cartel B. 't Is waarlijk geestig om zien hoe de katholieke gazetten alles uitvinden om Priester Fonteyne te kleineeren. Nu schrijft de Gazette van Brugge dat hij goed kan kemels schieten. Maar wij gelooven dat hij meer kan dan dat, en dat hij in 't verleden bewijzen gegeven heeft dat hij goed kan mikken en meer dan kemels kan schieten in de Kamers. Hij heeft daar reeds eenige gaaien zooals eenen Stock, Schramme en ande ren van 't stadhuis geschoten. Dan is de logieman Thooris ook van de gaaisprange gevlogen. En nu wij aanleg gen om eenige van die groote arenden van het stadhuis te schieten M. Goethals maakt u gereed En ziet dat ge niet op den hooggaai zit, want 'tis altijd op dien dat ze meest mikken en schieten. Op derden Zondag van Oogst en j eersten Maandag van September zetqjt M. Plancquaert niet te Kortrijk. Alsook niet den tweeden Woensdag van Oogst te Deinze en den vierden Donderdag van Oogst te Eecloo. Nergens en nooit werden waardiger feesten met koninklijke hoffelijkheii ge vierd dan te Antwerpen ter eer van den volksschrijver H. Conscience. Antwerpen is vlaamsch door en door, en daar slaat de pols van Vlaanderen wel het felst evenals de breede scheldestroom ervoor spoelend. Antwerpen is volksch en daarom brengt het zulke algemeene hulde aan zijn lieven Conscience. Wat de stoet betreft, wij zullen er geen oordeel over vellen maar de enkele herinnering zij genoeg om ons Brugsche strijders aan te sporen. Immers na lijden verblijden komt, en daarin ook kon men bestatigen hoe rijk en machtig ons volk was tijdens de middeneeuwen, dat het in pracht en praal alle landen ver voor- streefde. Tijd van Demokratie en volks vrijheid gesteund op het Heilig Recht, tijdperk van waarborg aller gemeente- voorrechten die hem bestand deden zijn aan de overweldiging der vreemde vor sten, ook een tijdperk van handel en nering dank aan een rechtvaardig bestuur bestaande uit mannen van de volksklas. Dit alles heeft Conscience soms zoo schoon voor oogen getooverd in die dagen

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Recht | 1912 | | pagina 2