De groene bri! van 2 October Aan De Landwacht Twee statistieken Bij de Tolbeambten De Katholieke Demokratie van Het Kortrijksche Volk on het Algemeen Stemrecht OQI vooral liet voortbrengen van groote geleerden en kunstenaars, omtrent al de volkeren der wereld. De luister van Rome was enkel de koop met geld van 't geen beter bestuur van andere ge westen bad voortgebracht. Die besturen waren wereldlijke besturen, die Diet lijk ons katholiek bestuur slechts de plaats vervangers zijn der geestelijken. Venetie, Pisa, Florentie wilden van geen overheerschappij der geestelijken op wereldlijk gebied weten en versloegen de soldaten van de Pauzen als deze hun 't juk wilden opleggen. De koningen van Engeland en Vrankrijk waren insgelijks gansch onafhankelijk van den invloed der gerstelijken zij bestuurden, nie mand anders. Als De Landwacht n iets kent van geschiedenis moet het genoeg de geschillen keDnen van Philips August, van Philips De Schoone, van Lodewijk IV. ja zelfs van den Heiligen Lodewijk met de Pauzen om 't wille van kwestien van bestuur. De Landwacht n zou zelfs moeten weten dat voor veel geeste lijke zaken en benoemingen de wereldlijke prin sen moesten gekend worden. Verre er van af dat wij denken dat een katho liek mensch of een godsdienstig mensch niet besturen kan, integendeel, als een godsdienstig mensch bezield is met een grooten geest van vrijheid vinden wij hem er zelfs geschikter voor. Doch alle volkeren die rechtstreeks ook in wereldlijke zakken onder den biel liggen der geestelijken zooals de Polen, de Spanjaards (buiten de groote steden), de Ierlanders, de Vlamingen van den platten lande, de Oosten rijkers, de katholieken uit de Hollandsche kempen, kunnen geen gelijken voet houden met andere volkeren en zijn minder in be schaving en ontwikkeling. De Landwacht spreekt nog over den voorspoed van Belgie en zijn handelscijfer. Hebben wij dat ooit geloochend Doch wie doet er hier handel en nijverheid bloeien Zijn het de bevolkingen, onder 't juk der kasteelheeren en der geestelijken gebukt, ofwel de vrije bevolkingen van 't Walenland en der groote steden En als Belgie zoo voorspoedig is, is het dan geen schande dat de loonen zoo laag staan in Vlaanderen, en dat de ontwikkeling hier kleiner is dan in andere landen Bekrachtigt dit niet 't geen we over katho lieke streken, en katholieke volkeren schreven Zonder Vrankrijk en 't Walenland zoude 't katholiek Vlaanderen sterven van honger. H. Pl. N.-B. De Landwacht schrijftdat Het Recht ons de cijfers van Zwitserland en Holland voorlegge. We zullen dat eerstdaags doen doch die boeken die wij daarvoor noo- dig hebben liggen ons niet altijd onder de hand. H. Pl. Heden Woensdag (ons blad verschijnt in Gent den Vrijdag doch gewoonlijk antwoordt Landwacht slechts den Woensdag of den Donderdag zoo is 't moeilijk hem nog dezelfde week te weerleggen) nog een groene bril. We zullen bondig antwoorden. i. Wanneer was Spanje bestuurd door geestelijken Toen zij zoo machtig waren dat de dwinge land Philips II zelve Toledo als hoofdstad verliet omdat de aartsbisschop er machtiger was dan hij. Bij middel der inkwisitie, die hen macht gaf over 't leven en de goederen van alle inwoners, stichtten zij een schrikbewind dat den geest van Spanje voor eeuwen gesmoord heeft. Isabella voerde hier insgelijks een verkwezeld bestuur in en als de generatie van Rubens, Van Dyck, Juste Lipse, enz. die hun hoe danigheid geërfd hadden van 't nog vrije wereldlijk België uitgestorven was, bracht Vlaanderen tot de hedendaagsche tijden (onge veer gedurende 3oo jareD) bijkans geen enkel groot man meer voort op wetenschappelijk, op kunst- of op letterkundig gebied. De Landwacht schrijft Het Recht geeft toe dat die twee vorsten Karei De Groote en Pepijn zich de opperheerschappij hadden voorbehouden. Zij hadden dus toch iets aan de Pauzen gegeven Warr hebben wij dat geloochend Doch als de Pauzen die opperheerschappij der vorsten weigerden nog te herkennen en zich zeiven koning hebben verklaard, hebben zij dan niet iets gepakt dat hun niet toekwam En als ze zich dan het recht hebben aange matigd al de keizer6 en koningen af te stellen en van den band der kerk misbruik hebben gemaakt voor hun stoffelijk voedsel en om eigen zaken te bevorderen, hebben zij dan niet schandalig veel gepakt Wat de kunst betreft en 't voortbrengen van groote mannen de Landwacht zou wel doen van ons eenige groote geleerden en kun stenaars op te sommen die hun opvoeding ont vingen onder het bestuur der Pauzen hij zal er niet veel vinden. Wij houden dus onze stelling staandeoveral waar de invloed der geestelijkheid op wereldlijk gebied overwegend wordt ziet men den geest dier volkeren dalen en ziet men die volkeren de minderen worden van de andere volkeren in wiens midden zij leven. Indien wij, Vlamingen, zoo laag niet gedaald zijn als de Iersche buitenlieden, de Polen en de slaafsche volkeren van Oostenrijk hebben wij dit te danken aan onze groote steden, aan de naburigheid van 't Walenland en Vrankrijk. Wij krijgen gelukkiglijk de weerkaatsing van de luchtstralen die van daar komen. Plaats ons volk met zijn onderpastoors, zijn karakterlcoze boeren, zijn verslaafde buiten- burgers ver van groote centrums, in een berg land bijvoorbeeld, en 'tzal nog een tienmalen grooter poel worden van onwetendheid, lafheid, schijnheiligheid en karakterloosheid en 't is nu nogthans reeds erg genoeg. H. Pl. Verschillende bladen hebben over eenige dagen met de statistieken van 't ministerie van rechtswezen in do hand bewezen dat het getal moorderijen veel grooter is in Vlaanderen dan in de Walen. De provircie Luik met meer inwoners dan West-Vlaanderen heeft bijkans de helft min misdrijven. Wat zijn de katholieken toch goede volksop voeders, niet v/aar o Landwacht 1 H. Pl. Het Eogelsch bestuur en het Belgisch be stuur komen beide de uitslagen bekend te maken van de optelling van misdaden en mis drijven velleden jaar in die wederzijdsche landen gedaan. Het Engelsch staatsbestuur stelt een groote verbetering vast op zedelijk gebied. Er zijn verleden jaar 10.000 gevangenisstraffen min uitgesproken dan 't jaar te voren en dat alhoe wel de bevolking van Engeland stijgt met 36o a 380.000 inwoners per jaar. Ook sedert ^ver schillende jaren zijn verscheidene gevangenissen in Engeland afgebroken. En in Belgie Na 28 jaren katholiek bestuur zijn 't hier zeker al heiligen De minister stelt zeer ootmoediglijk vast dat als men rekening houdt, van de vermeerdering der bevolking, er geen verslechting bestaat in den zedelijken toestand I Zoodan 't getal misdaden neemt toe ver mindert niet na 3o jaar katholiek bestuur I En die kerels beweren alleen de kennis te bezitten om 't volk op te voeden. De waarheid is voor wie 't katholiek onder wijs kent dat er bij de katholieke onderwijzers (de Jesuiten en Josephieten uitgezonderd) weinig kennis van opvoeding bestaat. We zou den eens willen weten bij hoeveel katholieke onderwijzers en voor geestelijke onderwijze ressen er een boek over opvoedkunde te vin den is Hoeveel katholieke onderwijzers of onder wijzeressen zou men vinden die in hun huis 5 ik zeg vijf ernstige wetenschappelijke boeken hebben Ik wed dat er op honderd katholieke geeste lijke onderwijzeressen er geen tien zijn die weten dat er een Frcebel of een Pistalozzi be staan heeft en dat niet eene op duizend ooit eene bladzijde van die meesters in zake van kinderopvoeding gelezen heeft. Is het dan te verwonderen dat de opvoeding in Vlaanderen veel te wenschen laat Opvoe ding en onderwijs zijn met de vernietiging der ellende de groote grondslagen der verbetering van den mensch. H. Pl. Een Vlaamsch blad van Brussel herinnerde Zondag terloops aan de feiten, die in 1898, de verplaatsing van vier vlaamsche tolbeambten, bestuurleden der Verbroedering veroor zaakten In 't heetste van den strijd voor de Gelijkheidswet hadden enkele Waalsche haan tjes-vooruit een meeting gehouden in den Bardo, waar zij letterlijk door de flaminganten belegerd werden, en op die meeting de razend- ste beleedigingen en bedreigingen tegen de vlamiDgen uitgekraamd. Bij het uitgaan moesten zij door een aanzienlijke macht politie be schermd worden. Onder hen die zich het meest door hun hevigheid onderscheiden hadden, waren enkele Waalsche tolbeambten. Een hunner had zelfs uitgeroepen dat weldra de Walen hun handen zouden vvasschen in het bloed der Vlamingen Tegen zijn zin zag het hooger tolbestuur zich verplicht, dezen uitzinnige uit Antwerpen te verplaatsen, maar, om de woede van de Walen te stillen, boos het ook vier Vlaamsche beamb ten uit, en verbande die naar de grenzen, zoo ver mogelijk van elkaar af. Die keus was niet moeilijk Zij viel op de vier ijverigste werkers van de toen nog niet lang gestichte Verbroedering der Vlaamsche Tol beambten Geen van de vier is ooit naar Antwerpen mogen terugkeeren. Een hunner de brigadier Schauwbroeck, werd doodgeschoten te Lillo, en een andere, de heer Buysseos, die naar Wervicq verplaatst werd, is nu gepensionneerd. Voor de Waalsche bannelingen is het bestuur echter lang zoo onbarmhartig niet geweest. Een hunner, thans luitenant te Hoogstraeten, dezelfde die zijn handen wilde wasschen in het bloi d van de Vlamingen staat op het punt, naar Antwerpen teruggeroepen te wor den. Hij zal hier een hooge? en rang bekleeden, dan dien hij had, toen hij vertrok, en dus naar hartelust de Vlaamsche beambten kunnen pesten. Zullen de Vlamingen dien hoon moeten verdragen vraagt het Brusselsch blad. Dat onze konfrater zich maar geen illusies make De Vlamingen zullen dien hoon dragen. Tenminste de Vlamingen die nu de a Ver broedering der Vlaamsche Tolbeambten vor men. Die zullen nog meer doen zelfsZij zullen de hand kussen, die hun dezen kaakslag toebrengt. Wordt er inderdaad niet gemeld, dat de zoo dikwijls uitgestelde plechtige ontvangst van minister Levie, nu vast en zeker doorgaan zal in November De Walen, die hun handen willen wasschen in het bloed van de Vlamingen, zullen triomfan telijk terugkomen naar Antwerpen, en de Vlaamsche beambten doen danseD naar bun wraakgierige Waalsche deuntjes de stichters der Verbroedering 0 zullen sterven, de een na den anderen, in hun ballingschap, en de Verbroedering zal hem die in hoogste beroep over dit schreeuwend onrecht beschikt heeft, den Waalschen minister van financiën, huldigen en bewierooken als de redder des Vaderlands I Eu wie zorgt er voor den eerewijn De bewaardersbladen hebben meer dan de handen vol, om den gedachtenstroom naar her vorming van ons kiesstelsel, die in den lande met geweld golft en bruischt, te trachten te dempen en op een niet te doen uitloopen. Evenwel vindt men nergens of bijkans ner gens het rechtveerdigheidsprinciep, dat het algemeen stemrecht in zich bevat, besproken en nog min verloochend. Een teeken dat men de rechtveerdigheid ervan niet kan ontkennen noch loochenen. Het Kortrijksche Volk nochtans, dat de katholieke bewaarderspartij bij elke gelegenheid den naam geeft van kristene werkliedenpartij en dat den professor wilt spelen van nieuwe katholieke demokratische opvattingen, tracht dit te doen in zijn nummer van Zondag 11. 22 September. Zeg eens, Kortrijksche Volk is het van kristen standpunt beschouwd, dat gij aldus spreekt Om dat te bewijzen maakt het eerst de overweging wat Z. A. S. is. Het stelt vast dat er eene samenleving, eene maatschappij moet bestaan, dat die maat schappij moet bestuurd worden en het zegt en bekent daarbij dat het stemrecht het middel is om dat bestuur aan te duiden. Het stemrecht is slechts algemeen, zegt het blad, als krankzinnigen, kwaaddoeners, kin deren enz... al gelijk tot de stembus toegelaten worden 1 Zoo doende wil het doen veronderstellen dat de eischers van algemeen stemrecht een bestuur willen aan 't hoofd van ons land stellen^ dat steunt op eene kiesmacht waaraan zinneloozen en galgenaas der samenleving den doorslag geven. Deze beweegredenen zullen wij niet bespreken omdat zij te ongegrond zijn, omdat het enkel een verdedigingsstelling is voor n Hst Kortrijksche Volk alleen die er bijzon der aan houdt er zich te kunnen op beroemen iets nieuws te hebben uitgevonden. De gezonde rede en de orde in de maat schappij eisebt, zegt het blad, dat men het stemrecht aan niemand toesta die niet is 1. Onafhankelijk 2. verstandig genoeg om te kunnen oordeelen over een goed en slecht bestuur, en tevens 3. eerlijk genoeg om niets dan goede wetgevers aan te stellen. Hier houden wij er meer aan onze bemer kingen te maken. 1. Onafhankelijk. Onder de niet-onafhankelijke menschen moet men verstaan al degenen die, i° werken voor een ander 2°een anders land of huis of hof stede noodig hebben van hunnen medemensch soms een plezier noodig hebben enz... 't Is te zeggen, volgens Het Kortrijksche Volk het stemrecht zou moeten geweigerd worden aan al degenen die Diet op hun goed kunnen leven, die voor eigen rekening niet kunnen werken of handel drijven, die daarbij nog hun eigen goed niet bewonen I Werklieden en gij ook burgers wat zegt gij daarvan Dat is de katholieke demokratie van Het Kortrijksche Volk van de heeren Goethals en Peel en van de katholieke partij in 't algemeen. Werklieden, sluit u aan bij die partij, bij het katholiek syndicaat, waarvan Het Kor trijksche Volk ook de vurige voorstaander is, en als gij rentenier zult zijn zult gij waardig - bevonden worden om stemrecht te verkrijgen. Zou Het Kortrijksche Volk ook onder de niet-onafhankelijken deze diep geloovige menschen rekenen die niet bekwaam zijn' gods dienst uit en van politiek te scheiden Of zou het ze rekenen onder dezen die niet verstandig genoeg zijn om te oordeelen over goed of slecht bestuur. En de vrouwen dan die het ook zou willen stemrecht geven, zijn deze onafhankelijk genoeg en bijgevolg genoeg ^afhankelijk van hunnen eigen wil 2Verstandig genoeg om te kunnen oordee len over goed en slecht bestuur. Waar en cp welke wijze zal Het Kortrijk sche Volk de paal plaatsen waar het verstan- diglijk peil des volks begint hoog genoeg te staan om kiezer te zijn Zal het ze plaatsen nevens het examen van doktor, advokaat, notaris, ingenieur, pastoor, enz., in een woord het stemrecht maar enkel toekennen aan deze wie hun fortuin de gelegenheid heeft verschaft geleerdheid op te doen Dus enkel aan ds rijken Vóór acht dagen zouden wij over Het Kortrijksche Volk nog in dezen zin niet dur ven denken hebben evenwel geeft zijn artikel ons nu de volle overtuiging dat dit zijn stelsel is. Werklieden en burgers, gij die meent in de katholieke partij eene volksgezinde fraktie te kunnen stichten, ziet wat uw eigen orgaan vooruitzet I Aanziet gij dat niet als een slag in uw wezen Een vrije volkspartij, bestaande onafhanke lijk van de oude bewaarderspartij, zooals de christen democraten sedert jaren er eene trach ten tot stand en macht te breDgen, zulke partij alleen kan werken en een waarborg zijn voor onze rechten en vrijheden. Dat al deze die hiervan de waarheid inzien wilden mede werken met ons, die volkspartij, tot nu toe nog zoo klein, zou eerlang eene ge duchte en weldoende macht uitmaken. Dat er menschen zijn die geen gedacht kun nen vormen over 't bestuur van een land is zeker, doch wiens schuld is het Het gebrekkig onderwijs dat zij genoten hebbeD, is ontoereikend geweest om hunnen geest te kunnen prikkelen met den zucht naar eenige kennis. Op politiek gebied, evenals op zoo menig ander gebied waar geleerdheid de grondslag is van alle kennis, zijn zij gebleven wat zij waren als kind, zonder de eerste be grippen ervan. C'nder deze wezers bevinden zich vooral de vrouwen, aan wien nochtans de katholieken het stemrecht zouden willen geven zonder dat zij het zelf vragen of willen. Evenwel zouden wij niet kunnen verwerpen dat er eene voorkeur gegeven woide aan lieden wier verstand door oudervinding eenigzins als gelouterd kan aanzien worden en eenige zelf- redeneering en ernst heeft bijgebracht. Ztfo kan men bijvoorbeeld aan eiken familievader eene bijgevoegde stem geven, ofwel aan alio kiezers een eenvoedig txamen voorschrijven eenige vragen bevattende betrekkelijk de in enzitting vau een wetgevend bestuur en het ambt van den wetgever. Aan de goede oplossers ervan zou men kunnen eene bijgevoegde stem geven. Dit ware, ons dunkens, een middel om de kiezers naar hooger op te trekken. Doch, spijtig genoeg, wij gelooven dat de oneerlijke politiekers daarin wederom al een middel zouden vinden tot bedrog en stemmen- diefte. 3Eerlijk genoeg om niets dan goede wet gevers aan te stellen. Dit punt is van meer kieschen aard dan de twee voorgaande. Immers, wie kan, vooral in zake politiek, de eerlijkheid, die een inwendig gevoel is, van een ander vaststellen De kwestie van goede wetgevers is eene kwestie van opvatting. Bijvoorbeeld, wij zijn t? akkoord om te zeg gen dat een socialistische collectivistische staat onmogelijk is. Ouder deze die er voor strijden zijn er genoeg die integendeel meenen dat het de heilzame staat zoude zijn. Als er oneerlijke kiezers zijn moeten het menschen zijn die wetens en willens stemmen voor eene strekking die naar hunne eigene overtuiging slecht is. Wij gelooven niet dat er zulke menschen zijn ouder de werkende klasse of ten minste zij be vinden zich onder de zinneloozen, maar nie mand denkt er aan ze kiesrecht te geven. Als er slechte wetgevers bestaan deze zijn zoo moeilijk niet om vinden als oneerlijke kiezers zijn het deze die ten voordeele of beter tot tijdelijk voordeel van eene klasse der maatschappij eene andere klasse trachten verstoken te houden van den gewenschten vooruitgang en ontwikkeling zoo op zedelijk als op stoffelijk gebied. De kiezers die deze wetgevers aanstellen, kunnen oneerlijke kiezers genoemd worden als zij het begrip hebben van hunne daad. Wij zijn zelfs overtuigd dat het deze laatst genoemde kiezers zijn dia den doorslag geven om den tegenwoordigen bestuurgeest aan 't be stuur van ons land te houden. De politiekers nu,welke die meuscheuklasse, die lijdt onder 't bestuur door die oneerlijke kiezers aangesteld, hun wapen, hun stemrecht blijven weigeren welke zij noodig hebben om de macht door die oneerlijke kiezers daarge- steld, die slechte wetgevers dus, in minderheid te stellen zijn nog wel de oneerlijke lieden die men kan uitdenken. En daaronder bevindt zich Plet Kortrijk sche Volk i) met geheel zijnen aanhang. Dat is de kristene werkliedenpartij (stijl Het Kortrijksche Volk dat is katholieke demokratie Dat gelijkt beter aan katholieke demonstratie, of bewijs, betooDing van hunne volksgezindheid. R. Vaxderschelden. N.-B. Op onze vragen 1Of eene andere partij, buiten de katho lieke, ook het recht kan hebben eene niet- konfessioneele partij te zijn 2. Wat er moet gedaan worden om dat recht als partij te bezitten 3. Of Het Kortrijksche Volk er dan zich zou bij bepalen die andere niet konfessioneele partij te bestrijden op zuiver politiek en staat kundig gebied alleen in plaats van op zuiver godsdiestig gebied Op deze vragen door ons reeds tweemaal (nu de derde maal) gesteld heeft Het Kortrijk sche Volk nog niet geantwoord. Nog een beetje geduld dus Indien het stom blijft zullen wij natuurlijk er onze gevolgtrekking moeten uit afleiden. R. V. Wij ontvangen van een Gentsch werkman het volgende schrijven Gent, den 2 October 1912. Mijnheer de Advokaat, Vroeger was er in het gazet je «De Gente naar geen politiek. Het hield zich bezig met nieuws te vertellen aan zijne eenvoudige lezers. Sedert een jaar of twee is het strijdzuchtig geworden, tot zoover dat het alle gedachten beschimpt en bespot. Gelijk of gij gezien hebt, heeft het gedurende eene week lang uwe gedachten aangevallen in Het Recht ver schenen. Ik heb aan die mannen gevraagd uit de Ketelstraat, hoeveel duizenden zij ontvangen hebbeu uit de bisschoppelijke kas om zoo te handelen. Geen antwoord. Ik heb aan de (baroDS van Over de Beke de Ketelvest) ook geschreven dat het wel gezegd was in Het Recht dai: het grootste getal schelmstukken tegenwoordig plaats hebben op op den buiten. Inderdaad zien wij standvastig geene nieuwe brigaden van gendarmerien oprichten op den buiten, alle man roept om eene landelijke policie in te richten, de kermis sen op den buiten zijn echte vechtpartijen en zatlappartijen. Des zondags ziet men die schel men van achter in de kerk staan, blokken aan de voeten, pooten in de zakken en mosselen rechts en links, dat er geene politie in de kerk ware zou de pastor zijne mis niet kunnen voortdoeD, enz. De Gentenaar besluit dat het maar in de stad is dat er schelms zijn. Niettegenstaande dat, mijnheer de advokaat, hebben zij Het Recht aangevallen, ik hoop

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Recht | 1912 | | pagina 2