TOLK DER CHRISTENE VOLKSPARTIJ TlZJITZïL iitsihrijviiQippijs raw Belgenlaru! Een klager heeft geen nood en een boffer heeft geen brood verworpen DE RECHTE WEG Arrondissement Kortrijk Zondag 27 October 1912 't Slad 5 centiemen 1 9" jaar Nr 43 HET RECHT Voor Qod en VolkI Per jaai £r. 3.oo. Negen maanden fr. 2i5 Zes maanden fr. i.y5 Drie maanden fr. i.oo voor buiten het laad de vrachtloon daatbii. j Hoofdepstelier H. PLANCQUAERT. Men schrijft in ten bureele van dit blad en bij alle postmeesters en brie ven drapers Alles moet vrachtvrij gestuurd worden naar het bureel van het blad COUPUREREI, BRUGGE AANKONDIGINGEN J Bekendmakingen, per drukregelfr. o.a5 i Reclamen, op de 4* bladzijde. 0.45 j s 1 3e o.ÏJ I Bijzondere voorwaarden voor notarissen, zaak waarnemers. Afslag voor herhaalde invoeging. Alle eerste Maandagen en derde Pon- dagen der maand kostelooze raadpleging door M. Hector Piancquaert, in Prins Biudetvijn markt) te Kortrijk, van 9 tot n ure. EEGLOO, Alle vierde Donderdagen dor maand, van 8 tot 10 uren, kostelooze raid- pleging door H. Piancquaert, voor werklieden, boeren en kleine burgers, In den Ossekop. DEYNZE, Alle tweede woensdagen, van 8 tot 10 ure voormiddag, te Deyaze, In den Mexicaan, Gentstraat. GENT; Alle Vrijdagen van 1 tot 2 ure in den Nieuwen Boer, lokaal der West-Vlami. ïgen op de Koornmarkt. 1 De katholieken gevoelen eene onweer staanbare behoefte van op den vooruit gang van den godsdienst te boffen. Waarom Men boft gewoonlijk ofwel uit IJdel heid en hoogmoed, ofwel ook soms om en achteruitgang die te danken is aan wanbestuur, zorgeloosheid,onbekwaam heid of ondeugd aan de oogen van het volk te verduiken. Als alles nu toch zoo welgaat is het niet het bewijs dat de godsdienst goed bestuurd wordt en dat de katholieken verstandig of goed han delen Deze week stond in alle katholieke gazetten de groote vooruitgang te lezen van den katholieken godsdienst in vreemde landen. We wilden dat het waar ware, doch die cijfers hebben ons niet overtuigd. Immers, er zijn twee soorten van vooruitgangen de volstrekte vooruit gang bijvoorbeeld, een mensch is in bezit van twintig duizend frank tot een bezit van derdig duizend geklommen. Hij is op volstrekte wijze vooruitgegaan. Doch als de andere menschen in plaats van tienduizend fr. vooruit te zijn ge gaan, dertig of veertig duizend fr. zijn vooruitgegaan, dan is de eerste eigent- lijk in vergelijking met zijne geburen achteruitgegaan. Nu, men heeft ons geleerd dat het katholicismus de zending heeft ontvan gen van al de volkeren in den schoot der katholieke kerk te brengen. Als nu 't getal van dezen die niet tot de katho lieke kerk behooren, sterker aangroeit dan 't getal katholieken dan wordt deze meer en meer van haar hoofddoel ver wijderd en gaat zij dan eerder achteruit dan vooruit, en 't is 't geen plaats heeft. In 1800 waren er in Duitschland 10 millioen katholieken, nu twintig. 1Slechts 47 °/o van die katholieken stemmen katholiek de andere dus, de meerderheid, stemmen voor socialisten en protestanten. Dus... 2. In 1800 waren er hoogstens i3 a 14 millioen antikatholieken in Duitsch land nu zijn er 45 millioen. Dus voor de katholieken in alle geval een betrek kelijke achteruitgang. Engeland: in 1800 een 100,000 tal. Nu 2 millioen Ierland er niet bij gerekend. In den loop der vorige eeuw zijn honderd duizende Ierlanders uit armoe de in Engeland hun brood komen zoeken. Ierland telde in i83o acht millioen inwoners waarvan 71/2 katho lieken ten minste nu nog 41/2 millioen waarvan slechts 3,75o,ooo katholieken 't Vereenigd Engeland heeft dus nu 3,75o,ooo T 2 5,75,ooo millioen katholieken of omtrent 2 millioen min dan vroeger. Doch de protestanten klommen van 12 millioen in 1800 tot 43 millioen in 1910. Dus, Bijkans overal gaan de katholieken betrekkelijk achteruit. Doch in vol strekten zin gesproken gaan zij ook bijkans overal achteruit, doch in die De schoolrifters landen reicent men maar als katholiek c deze die men uitscheldt als ketters. ongeloovigen enz. als 't er op aankomt Aja 't getal katholieken te zwellen et 't volk zand in de oogen te werpen. De 39 millioen Fransche worden maar als katholiek opgegeven, zooals de 7 millioen Belgen, de 19 millioen Span jaards enz. Doch hoeveel van die menschen zijn eigentliik nog katholiek In Vrankrijk bijvoorbeeld geen twintig per honderd. Het katholiek gaat achteruit in ver gelijking met andere godsdiensten, en gaat veel achteruit 't gaat misschien ook wel achteruit in volstrekten zin gesproken, doch dit is zeer moeilijk om juist na te gaan. In alle geval na 19 eeuwen, is 't katholiek verder dan ooit van zijn einddoel de bekeering der wereld tot het waar geloof, 't Is 't bewijs dat de katholieke kopstukken er weinig van kennen en veel beter wat ootmoediger zouden zijn dan het al te willen overheerschen. H. Pl. de schoolrifters, of het schoone De Vlaamsche Gazet hernam verleden week een gedacht dat wij reeds van voor drij vier jaar in Het Recht hadden vooruitgezet. Wij wezen er toen op hoe traag de Vlamingen wetten bekwamer» tot Ker stelling hunner grieven. Zoo alle tien of twaalf jaren bekomen wij een stukjen wet dat een klein deeltje der onrech- ten wegneemt waaraan wij Vlamingen i Die honderde en lionderde arme kleine lijden. kinderen, bleek en derf, mager en zwak. Als men langs dien weg voortgaat, zij hebben dat niet noodig zullen de Vlamingen zoo binnen drij a Vaders en moeders winnen geld ge- vier eeuwen omtrent volle rechtsher- j no©g L brugge, de stad niet der dikke volkswerk van de kostelooze noenmalen aan de arme schoolkinderen, werk dat wij voorgesteld hebben aan de stad van 1 het in te richten, is dus in den gemeen- j teraad van Brugge, op voorstel van den heer schepen Van Hoestenberghe, door al de katholieken verworpen t En daarbij nog verworpen, mot verach ting en misprijzen, met woede en geweld Bijgevolg, Brugsche volk. onthoudt het wel Het programma der katholieke bewaar ders van Brugge, is op dat gebied Rifters voor de zwanen, brood voor de beesten, ja, maar schoolrifters, een deugdelijk kloek noen maal voor de arme zwakke schoolkinde ren, neen Dat zijn nu de verdedigers van gods- dienst en broederlijke liefde, en de be- 1 schermers van den werkman, de oplossers van de maatschappelijke vraag, de vrien- den van dat arme volk Dat schoone edele werk, dat in zooveel groote steden, aan duizende en duizende arme werkmanskinderen op stoffelijk gebied, zooveel bijbrengt om het volks onderwijs vooruit te helpendat is voor u niet Brugsche volk gij zijt het niet weerdig, gij verdient dat niet, gij zijt toch maar 't schuim der bevolking 01krapuul Een miljoenrijke edelman zegde Dat werk is hier NUTTELOOS in Brugge Nutteloos stelling bekomen hebben. Wat moet er gedaan worden Een wetsonwerp voorstellen, maar dat in eens alle ongelijkheden weg neemt en op alle gebieden aan de vlaamsche taal in België de plaats geeft die haar toekomt. Die wet zou vette loonen Zij wonen in prachtige werkmans woningen. In Brugge vindt men geen verachterlijke, vervallen huizen meer, geen krochten meer NutteloosDat vader en moeder min verteren en meer sparen, en er zal eten ;enoeg zijn voor hunne kinderen, er zal natuurlijk niet van den eersten dag welstand zijn en weelde, in alle werk- uitvoerbaar zijn. mansgezinnen Laat ons bijvoorbeeld veronderstel- NUTTELOOS WERK hier te Brugge Waarom niet gezegd, heer edelman, dat het werk der schoolrifters, GEVAAR LIJK zou zijn voor het arme volk Zegt maar op dat het volk niet te weel- dig mag opgevoed worden, omdat ge het dan geen meester meer zou zijn len dat men deze wet voorstelle en stemme in 1913, de wet zou uitvoer baar verklaard worden in 1828 of i5 jaren nadien voor deze die geen vlaamsch hebben kunnen leeren. Dat voorstel zou natuurlijk verwor- pen worden, maar dan zou men in 1914 Een ander lid Tan den gemeenteraad, wederom hetzelfde wetsontwerp neer- den jieer Monthaye. armmeester van leggen, doch de tijd voor de volledige I s Salvators, las uit 'het verslag over het uitvoering bepaald zou 1928 blijven. bestuur en den toestand van de stadszaken Ondertusschen zou men een hevige van Brugge... de verslagen over de Open beweging in 't land inrichten en rust 1 bare Weldadigheid noch duur hebben vooraleer de wet Over 't bureel van Weldadigheid gestemd worde. Over de Godshuizen. Wat zou het gevolg zijn van zulke Over de gasthuizen met al hunne uit- taktiek iedereen weet dat de Vlaam- gaven. En zegevierend riep hij uitziet wat het katholiek bestier al doet voor het arme volk Kluchtenaars Daar is niets van het uwe bij, heeren katholieke bewaarders van Brugge. Dat zijn stichtingen, gegeven sedert En zelfs al duurde het lange jaren eeuwenen eeuwen, door brave christenen, eer die wet er door geraakte toch zou wellicht en ten tijde dat de katholieken zij van den eersten dag; als een schrik- 4 nog christene menschen waren sche beweging van dag tot dag aan groeit en bijwint in macht. Dus als de Vlamingen beslist zouden doorwerken, moet die wet binnen korte jaren er door. beeld boven den kop hangen en in hun eigen belang zouden zij de vlaamsche taal beginnen aanleer en en dan ook eerbiedigen. Zoo schreven wij over drij a vier jaar. Stichtingen en werken die bestonden en uitgevoerd werden, tijdens de liberalen, en die zullen voortbestaan als gij bewaar ders, door de democraten van het stad huis zult weggekegeld zijn. Werken stichtingen en geldendie de De Vlaamsche Gazet tot ons groot bewaarders NIET toebehooren, genoegen schreef ook m dien zin over *e d6 weenin,t minstenniet; eenige dagen. Het Nationaal Vlaamsch maar ^en eigendom zijn van 't arme volk Verbond van Gent heeft het gedacht Heer MonthaVe sprak ook nog van goed gevonden en zal dit jaar zich honderd duizend frank, die de kat'no- onledig houden met het opstellen van heken aan de goede werken betalen dergelijk wetsontwerp. Iu eene stad van barons, van aller- Geen brokken en stukken rneer we hande rijkaards; in eene stad, van zooveel eischen voor ons volk zijn volle recht. katholieke millionnairs, honderd duizend H. Plancquaert. S frank '8 jaars, 't is nog al iets Er zijn rond de zeven duizend inge schreven behoeftigen in Brugge Het ware nog geen 4 centiemen daags vcor elke behoeftige .juist voor den azijn vaii hunne watersaus! En dan nog 't Is gemakkelijk voor de rijke katholieke bewaarders, van honderd duizend frank aan het arme volk te geven, als ze eerst jaarlijks, een millioen of millioenen op de loonen afwoekeren Men hoorde niet anders als weldadig heids werk, weldadigheid, weldadigheid Wij weten het wel dat is de droom van de katholieke bewaarders van almoesen te geven. Ah zooveel niet uit liefde, maar meest als ze niet verder kunnen, en dat, en dan nog maar, opdat het arme volk niet te luide zou roepen, en om het onder den hiel te kunnen houden en meester te mogen over spelen Zeker, ja de liefdadigheid, is eene edele schoone deugd, maar die nog meer het geluk uitmaakt van deze die ze beoefenen kunnen, als wel van deze die door onge lukken, door armoê, ellende, gedwongen zijn van ze deemoedig af te bedelen. Schoone deugd, ja, maar men moet niet verlegen zijn, dat er geen omstandigheden meer zullen gevonden worden, om ze voort'te beoefenen Maar nu zijn de tijden gekomen van hoogen staat en volksontwikkeling, van breeder rechtsinstellingen en maatschap pelijke werken, en dat op alle gebied, en die geroepen zijn, om de armoe en de ellende, zooveel mogelijk te voorkomen Het arbeidende volk, dat begint gevoel te hebben van zijne weerdigheid en de weerde te begrijpen van zijn arbeid en zijn zweet, heeft er genoeg van, men mag dat zeker zijn, van geheele dagen nog te moeten bedelen gaan om een stuk brood bij den eenen of anderen dischmeester. Er zou een volkswerk zijn de school rifters. De schoolrifters, als stadswerk; de stad" waar elke werkman, morgen, met het algemeen stemrecht, vrije burger zal zijn; eeu werk, eene instelling dus, waar het volk zijn woord zal te zeggen hebben.... dus zijne instellingzijn volkswerk.... en dus het brood niet meer van de liefdadig heid. En omdat wij, democraten, dat volks werk, in den gemeenteraad, bijzonderlijk omdat ik, Priester Fonteyne, trouw en kloek ons arbeidende volk blijf te zijde staan... Daarom worden kinderen van katho lieke scholen, opgehitst om langs de straten, achter mij te roepen en te tieren. Daarom zitten geheele dagen mou- chards, als sluipmoordenaars, mij overal op de hielen, om toch iets te kunnen vin den, om mij te kunnen lasteren en eer- rooven... Daarom op de muren van de stad ge plakt, die plakaten, vol leugen en laster en eerroof, zoo walgelijk, dat al dat eer lijk is in stad, er van spuigen zou Heeren bewaarders, denkt niet, dat ge mij met al die laagheden, die eerloos heden, mij en mijn mannen, zult temmen kunnen Wat mij betreft, ik veracht geheel uwen lagen boel. Wat aangaat het arbeidende volk van Brugge, onthoudt het wel, het zal u in het korte rekening vragen Morgen hebben wij het algemeen stem recht Gij zult het boeten. Priester FONTEYNE. In algemeene vergadering van den arrondis- sementsbond van verleden Zondag werd de volgende brief gezonden aan de socialistische partij van het arrondissement Kortrijk in ant woord op haar schrijven betrekkelijk de betoo ging van 10 November voor algemeen stemrecht en E. V.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Het Recht | 1912 | | pagina 1