Na een Jaap van StPijd en Bloed De Roomse Kerk in 1948 VRAGEN ^argRJUBRlÉK KERKELIJK LEVEN - 50 O Kerk der martelaren. Gepurperd in uw bloed O Kerk der maagdenscharcn. In lelieblanke stoet O Kerk van alle talen. Van alle volk en tijd Uw lof bereikt de palen Der wereld breed en wijd Neg een stap, en 1948 behoort tot het verleden. Op pclitiek en economisch ge bied was het een jaar van veel onrust en beroering. Een jaar ook, heilaas, van oorrog denk aan China, aan Grieken land, aan Palestina... En men confereerde, haast iedere dag meestal echter zonder God. Daar ligt de grondfout van zeer vele mi slukte conferenties. Heel de wereld en dit is wel eigen aan onze tijd is verdeeld in twee vijandige kampen dat van het aanstormend communisme en dat der oude, westerse democratie. Het be treft hier echter veel meer dan een lou ter politieke antithese IN FEITE BE LEVEN WIJ DE TITANENSTRIJD VAN HET GODLOOS MARXIS ME TEGEN HET OUDE CHRISTEN DOM. De Katholieke Kerk zit volop in het heetste van de strijd gewikkeld. Zij schrijft andermaal haar Fabiolaof martelarenbock. De strijd is hard en er vloeit weer bleed. Bisschoppen, priesters en ontelbare leken werden of worden vermoord of gevangen om hun geloof. <c De dienaar is niet beter dan de Mees ter IN EIGEN LAND. Wij mogen de Hemel danken, op bede knieën nog wel. Een Belg klaagt, zelfs dan wanneer hij volop een «Te Deum moest zingen. De Katholieke Kerk is bij ons een sterke macht. Wij mogen ons ge lukkig achten. Ons roemrijk Episcopaat twee leden ervan, Mgr Coppieters en Mgr Carton de Wiart, ontvielen ons het laatste jaar leidt schitterend. De Vas tenbrief 1948 van Zijne Eminentie de Kardinaal was een duidelijke stellingna- me tegen het godloos communisme, dat ook bij ons zijn duivels werk wil wagen. Enkele frappante gebeurtenissen van di'.t jaar mogen wij niet vergeten de actie Stuur Rechtvoor meer geweten het Mariaal Jubileum te Oostakker, de Boe- renkrijg-Herdenkingen, het Gezinscongres te Roeselare, de adoptie van Nazaret in het H. Land door Mgr Kerckhofs en de algemene charitatieve actie van het Bel gisch Episcopaat ten voordele van Pales tina. Onze organisaties vooral de so ciale bloeien. Twee belangrijke kwes ties blijven, in hun onzedelijk aspect, een ware schande voor ons land de zinloze schoolstrijd, waartegenover ons Episco paat wel duidelijk stelling heeft genomen en... het nog immer onopgelost konings- vraagstuk. Hoelang nog zullen de anti- clericale drijverijen van enkelen hierdoor, tegen het verlangen der volksmassa in, de vrede en de rust van heel het land ver storen AAN HET WERELDFRONT Hoe staat het met de Katholieke Kerk in de wereld Gewoonweg schitterend Het mogz waar zijn, dat zij het hard te verduren krijgt is het ooit anders ge weest toch vormt zij een wereld macht met zeer veel invloed. Daar en nergens anders ligt de obrzaak van de anti-rocmsc campagne van Moscou. Mos- cou haat het Vatikaan. De Radio en de Pravda braken leugens tegen de Paus en Rome, dag na dag. Gerugsteund door de eeuwenoude tegenstelling tussen Oost en West, nam Stalin de Russ'sch-Orthodoxe Kerk zeer behendig op sleeptouw, in dienst van louter politieke belangen. De restauratic dezer Kerk is vópr alles een politieke zet. In Rusland bestaat de Katholieke Kerk practisch niet. Ze kan noch mag er be staan. In de knechtslaten bestaat ze wel hier vergt de Katholieke Kerk ontzettend veel offers en bloed. Een millioen gede porteerde katholieken uit allerlei landen zuchten en komen om in de concentratie kampen van Siberië. Ginds strijden en lijden legioenen stille helden, wier na men staan i_n het Bock des Levens Hongarije zag zijn scholen in de loop van dit jaar genationaliseerdde Kerk is er zonder schelen. De dappere Kardi naal Mindzenty is er dagelijks het mik punt van de laster!, jkste aanvallen, enkel en alleen omdat hij protesteert tegen de schending der godsdienstvrijheid in zijn land. Polen, een land da: bloedt uit dui zend en een wonden, houdt als Ka'.hclick volk, spijts alles, stand. Helaas, dit jaar stierf Zijne Em. Kardinaal Hlond, waar door het zijn wakkere geestelijke leider verloor. In Tscheco-Slovakije zucht Aartsbisschop Step.nac nog steeds in de gevangenis van de inmiddels door de Kominfonn uitgesloten Tito, terwijl de Kerk er moedig voortstrompelt op de kruisweg der vervolging. In Roemenië en Albanië is de strijd aiet minder hef tig. K. E. (Vervolg a. s. week.) BOEK VAN DE WEEK MGR K. CRUYSBERGHS VOOR OUTER EN HEERD, 1948 144 blz. Prijs 40.— fr. De grote feestpredikant van de Boerenkrijgherdenkingen 1948 was niemand minder can Mgr Cruysberghs In dit prachtboek worden de ver schillende feestpreken samenge bracht boeiende, gloedvolle en... historisch-betrouwbare uiteenzet tingen Een Kerst- en Nieuw jaarsgeschenk. Bestel bij t VOLKSLECTUUR 92, Halewijnlaan, Antwerpen-West. STEUNFONDS Wel. St Niklaas is werkelijk mild geweest Kijk liever naar de mooie lijst, onze 60ste LIJST, gesloten op 27 November 1948 Voor genezing. Nlci 20 voor meerdere in tenties. Stckcne 30 voor gunst en spoedig hu welijk. St. M. L. 60voor genezing van ze nuwen en verloving, onbekend 20 D.. Oosten de 20 voor gunst. Walshoutem 30 uit dank. C. H 20; voor genezing. Stekene 110. voor gunst Kampenhout 20 A. M.. Gent 20 voor verloving. B.V.J.V. 20dank aan H. Rita. Wirgene t 50 vr biz. gunst. M. V.. Veldegem: 20 voor spoedig werk en meer liefde. Oosten de 20; voor gunst. Hoegaardc 20; X.. Ant werpen 25 voor geluk. D. J.. Raversyde 20 opdat vader werk vindc L.P.H.. Hove 100. Mooie lijst I Wij verwachten nog talrijke Kerst en Nieuwjaarsgeschenken op P. C N. 4409.17 van Studiecentrum vr Zielzorg en Pre- dicatie Antwerpen of zend uw gift in briefjes, onder omslag, naar Steunfonds. 92. Halewijn laan. Antwerpen-West. DOEL IS EN BUIFT MASSAVERSPREIDING VAN DE GOEDE PERS. BIZONDER VAN HET PAROCHIE BLAD. - Dank u I WIST U... dat de secretaris van Kardinaal Minds- zenth in Hongarije, Mgr. Zakar, is gevangen genomen door de commu nistische regering dat in 1S98 vijf zusters Franciscanessen van Maria te Kumamoto in Japan de verpleging in een melaatsen-kolonie begonnen en dat zij er thans bij het gouden jubileum met 263 zusters zijn, waarvan 211 Japanse; dat volgens publicatie van 24 October j.l. het gezamenlijk personeel in de we reldmissie 292.500 leden bedraagt, te weten 22.000 priesters. 9000 broeders, 54.000 zusters. 94.000 catechisten. 78.000 leraren en onderwijzers, 500 artsen. 200 leken-vcrpleegsters en 33.000 helpsters. VOOR CHRISTUS IN POLEN Toen Kardinaal Hlond de laatste hei lige Sacramenten had ontvangen, zei hij; Nu kan ik gaan en ik ga vol vreugde. Ik heb gewerkt voor Christus en Polen. Ik had door willen werken, maar alles is in handen van God en Onze Lieve VrouwDe laatste poging om het le ven van de kardinaal te redden was een bloedtransfusie. Bloedgever was de se cretaris van Zijne Eminentie, Pater Godzdzie wicz. 89e VRAAG. Gcd die alles weet, weet of ik zal ver loren gaan dan wel zalig worden. Het ecuwig let dat mij wacht staat dus nu al vast. Wat helpt het dan dat ik poog za lig te worden wanneer God misschien al overtuigd is van mijn verdoemenis 1 Óf indien Hij voorziet dat ik zalig word, dan kom ik toch in de Hemel (L. H. te Ganshoren.) ANTWOORD. Het gaat hier en kel om een schijnmoeilijkheid. Immers ik ga niet verloren of ben niet eeuwig gelukkig omdat God het zo voor ziet. maar omdat ik zal verloren gaan of zal gelukkig zijn. voorziet God het. Gods alwetendheid doet niets af aan de menselijke vrijheid. We zeggen Zoals God mijn toekomstig lot voorziet, zo zal het noodzakelijk voorkomen. Maar kijk. over welke noodzakelijk heid gaat het hier Niet over een nood zakelijkheid die het vrij bewerken van ons lot zou voorafgaan, alsof wij door de voorkennis van God tot een bepaald lot zouden gedwongen worden, en er zelf voor niets zouden tussen zitten. Het gaat hier enkel om de noodzakelijkheid van de daden die ons eeuwig lot bewerken. Wanneer ons leven eenmaal verlopen is. kan het nooit meer ongedaan gemaakt worden. Voor Gods blik nu zijn van alle eeuwigheid af alle tijden tegenwoordig, met al de verschillende levenslopen van al de mensen. God voorziet dus alle men selijke levens, met al hun vrije daden, goede, en slechte, die ever hun later geluk of ongeluk beslissen. Daar nu Gods ken nis onfeilbaar is, zullen alle handelingen zo worden gesteld door de mens maar vrij zoals God ze heeft voorzien van alle eeuwigheid. Men moet hierover eens goed naden ken. En dan ziet men wel in, dat een menselijke dand voorzien, niet hetzelfde is als haar een noodzakelijkheid opleggen en haar vrijheid vernietigen. Al wat ik doe._ doe ik zo, niet omdat God het zo voorziet, maar God voorziet het omdat ik het zo, vrij, doe. 90e VRAAG. Een protestant beweerde mij dat ner gens in het Evangelie een bewijs voor komt van het beslaan van het vagevuur. Hij besloot natuurlijk een uitvinding van de priesters. (L. H., te Ganshoren.) ANTWOORD. U zegt goed een protestant beweerde. Immers de protes tanten steunen hun geloof in de geopen baarde leer van Christus alleen op de H. Schrift. Maar wij, katholieken, steunen ook op de goddelijke overlevering, die het vagevuur leert. Maar, daarvan afgezien, kunnen we antwoorden dat een van Luther's veroor deelde stellingen is, dat het bestaan van het vagevuur niet uit de H. Schrift be wezen kan worden. Dat kan echter wel. De klassieke plaats in deze kwestie is 2 Macchabeën 12/46 Het is een heilzame en heilige gedachte voor de overledenen te bidden, opdat zij van de zonden bevrijd worden.» Als nu. de overledenen nog bevrijd kun nen worden van hun zonden, door gebed, moet er een louteringsplaats zijn. Dat is wat wij vagevuur noemen. In het Nieuwe Testament vinden we ook teksten die, al zij het onrechtstreeks, bewijzen dat het vagevuur bestaat Zo in Mattheus 12/32 spreekt Christus over zonden die noch in dit leven, noch in het volgende worden vergeven. Blijk baar zijn er dus ook zoneten, die wel in het volgende leven worden vergeven, wat niet kan als er geen vagevuur is. 'n lou teringsplaats. Ten slotte hebben we nog een tekst van St. Paulus in 1 Cor 3. 12-15 Niemand mag een ander fundament plaatsen dan wat gelegd is. en dat-is Christus Jezus. Onverschillig of men op dit fundament voortbouwt... eens zal ie ders werk bekend worden... zo zijn werk verbrandt, dan zal hij schade lijdenhij Van een in goede Pater Op 'n grauwe Novcmber-mor- gen liep de droeve mare door het kloosteronze goede pater is naar de hemelHet kloosterklok- je begon plots, als een zielke in nood, zeer klaaglijk te kleppen. Pater Marcolinus werd dood aan getroffen in zijn armoe-naakte kloostercelletje. Hij is gestorven, zoals hij geleefd heeftin stilte. O. L. Heer alleen was er bij. Zo als de heilige pater, tijdens zijn leven, enkel bij O. L. Heer was. Deze in-goede priester, waarde lezers, zou niet gewild hebben dat men met zijn persoon zou uitpak ken. Ik zal hem dus ook niet ver der bekend n aken. Laat me enkel zeggen, dat hij een zeer ge leerde en rijk-begaafde priester was. die heel zijn priesterleven haast uitsluitend m dienst heeft gesteld van de opleiding van hon derden jonge kloosterlingen en priesters. Wat een mooie taak l Hij was professor met woord en daad. Zijn studenten waardeerden in hem. vóór alles, zijn zachte, minzame, ongekunstelde goedheid. Altijd bereid, altijd kontent en daarbij zo sereen en zo eenvou dig. Gij waart, eerbiedwaardige pater, meester in de wetenschap, maar evenzeer meester in de goedheid. Daarbij waart gij zo stipt-voorbecldig in de u zo dier bare kloosterlijke regeltucht. Het gewone, het alledaagse, wist gij zo heerlijk te omlijsten met het buitengewone uwer grenzeloze liefde tot God. Gij hebt ons hon derden malen gezegd .- de dood komt als een dief in de nacht Wist gij misschien, dat O. L. Heer ook u op 't onverwacht zou komen wegplukken Verrassen kon de dood u nietgij waart be reid Goede pater vraag O. L. Heer voor ons allen 'n beetje meer goedheid en waarachtige heiligheid... Onze wereld, lezers, vooral de ongelovige wereld van tegen woordig, smaalt zo graag op on ze kloosters, waar fzegt men) de domper gezet wordt op iedere menselijke waardigheid cn per soonlijkheid. en die zijn als dorre woestijnen van onvruchtbaarheid.. Maar dan vergeet die smalende wereld, dat achter dc dikke kloos termuren vaak heerlijke bloemen staan te geuren. Bloemen van hei lige goedheid cn in-goede heilig heid. En dat die bloemen, ook al bloeien ze in stilte, openkelken en uitgroeien tot dc hoogste SOCIA LE vruchtbaarheidhet leven van een heilige betekent voor de samenleving steeds een maximum van practische waarde en vrucht baarheid. Dit wc ze dan het spijkertje, waarmede het doodsprentje van Pater Marcolinus in ons aller le ven blijve vastgehecht. SINJOORKE. Kerkelijk Leven, nr 50 12 Dec. 1948. V. U. Studiecentrum. V. z. w. o. 92. Halewijnlaan.i Antwerpen-West, Drukkerij Van Hoof. Ekeren. zal wel behouden worden, maar zo. dat hij eerst door het vuur moet. Wie op Christus gebouwd heeft, kan dus nog wel zijn werk vernietigd zien en schade lijden, maar zelf blijft hij behou den. ook al moet hij eerst door het vuur. Paulus laat hier zien. al spreekt hij niet rechtstreeks over het vagevuur, dat hij gelooft in het bestaan van een zuiverings mogelijkheid na de dood.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Kerk en Leven | 1948 | | pagina 7