AAL5T KERK EN LEVEN r.> Herstel van het Geweten leeft keRk ijlde Jaargang Nr 13 - PAROCHIAAL WEEKBLAD Zondag 26 Maart 1950. LICHTBAKENS Maandag 13 Maart. Dc uitslagen van de Volksraadpleging zijn gekender sal ongetwijfeld heel wat mee te doen zijn voor diegenen, die een politieke verant woordelijkheid dragen. Bij het ver schijnen van deze bijdrage zullen onze lezers over dc politieke gevolgen reeds ingelicht zijn. Het is onze taak, onze le zers te helpen om een moreel of zede lijk gegrond oordeel te vormen daarom is het zelfs beter, dat deze beschouwin gen verschijnen, pas nadat de politieke gevolgen van de Volksraadpleging zul len getrokken zijn. Wij moeten onderscheid maken tus sen diegenen die verantwoordelijk zijn voor de volksvoorlichting of dc propa ganda, en diegenen die aan dc hand van dc ontvangen voorlichting hun oordeel vormen en hun daden stellen. De ver antwoordelijke leiders van de socialisti sche en liberale partijen, die hun mensen ■mesten helpen bij het vormen van een oordeel, hebben in de strijd tegen Ko ning Leopold Dl bewezen, dat voor hen alle middelen goed zijn, wanneer re er voordcel mee kunnen doen. Dc campa gne is in vele opzichten gewetenloos ge weest. We denken hier aan de zó hate lijke als onware insinuatie, dat de datum van het kerkelijk huwelijk vervroegd zou geweest zijnaan de ONVOLLE DIGE publicatie van een private brief door een professor in dc zedenleer ge schreven aan dc z.g.n. clcricale schan dalen aan sommige plakbrieven die be ledigend zijn voor het volk in zijn ge heel; aan het geheel van dc beschuldi gingen, van 1940 tot 1945 rondgefluis- terd en van 1945 tot 1950 met alle mo gelijke middelen het volk ingehamerd. Het is nodig dat ieder rechtgeaard mens er zich terdege rekenschap van geeft, dat er 'n bepaalde groep Belgen zijn, die hun talent en al dc machtsmiddelen, waarover ze beschikken, om dit tot z'n recht te doen komen, gebruiken om hun doel te bereiken, met de waarheid als het kan, met de leugen als het moet. Voor de rechtgeaarde mensen, die enige zin hebben voor verantwoordelijk heid, is dit een zeer belangrijke vaststel ling, omdat er een tweede mede samen gaat, nl. dat een grote groep van men sen zonder meer als waar aannemen wat diegenen zeggen en schrijven, die zij als hun leiders beschouwen. Niet alle men sen volgen blindelings hun leiders, wel een zeer groot deel. Vandaar dat er niet voldoende kan gewerkt worden aan dc vorming van mensen, die in 't klein of in 't groot, een leidende functie kunnen opnemen in het sociaal-economisch en politieke leven. Dit is een noodzakelijke voorwaarde voor het herstel van het geweten. Dc katholieken moeten in staat zijn om tot al de lagen van de bevolking door te dringen. Het verschil tussen Vlaanderen en Wallonië komt overwegend voort uit het feit, dat de katholieken in Wallonië, en in zekere mate ook te Brussel, uit het openbaar leven zijn teruggedrongen. Het is hier niet dc plaats om na te gaan hoe onze Waalse geloofsbroeders in deze toestand gaan verhelpenmaar het is wel onze taak er voortdurend de aan dacht op te vestigen, dat de katholieken in Vlaanderen geen enkel middel mogen verwaarlozen om goed onderlegde men sen te vormen, en om de grootmachten die in dienst staan van dc Volksoplei ding, pers, film en radio, zó te e- heersen, dat zij er de leiding van in han den nemen of houden. Als deze ene les door dc katholieken wordt getrokken, dan is de kracht proef niet nutteloos geweest. p. B. JANSSENS. o. p. met öe Ik kijk naar den bloedroden Kruislicvenheer. ik denk aan mijn bloedende ziel... Ook ik deed mijn Meester zo menigmaal zeer, omdat ik maar at te vaak viel. Ik kijk naar Zijn handen, zo rein en zo rood. ik denk aan die handen van mij- Mijn handen, die brachten Hem mede ter dood, want soms doen ze kwaad, allebei... Ik kijk naar Zijn voeten, zo vèst en vol bloed, ik denk aan mijn voeten, zo vrij— Zij gingen niet altijd dc weg van het goed. die twee gave voeten van mij- Ik kijk naar Zijn hart. dat is opengescheurd, ik denk aan het mijne en beef... Mijn hart heeft zo vaak Zijne liefde verbeurd, schoon Hij naar mij kunkcren bleef. Ik kijk en ik denk en ik schrei en ik kniel, en 'k geef, nu ik weet. wat Hij wil mijn handen en voeten, mijn hart en mijn ziel I Dat geven, dat maakt mij zo stil... H. HEEREN, Pr. DE BLOEDIGE P ASSIETIJD De laat; i vóór Pas. DE PASSIETIJD Nog veertien dagenDagen van lij den. Na een korte voorbereiding op dc Vastentijd en vier weken vasten en boe ten. spreekt de Kerk van niets anders meer, dan van het lijden van Christus. Ge komt in dc kerk. De kruisbeelden, de reliekschrijnen zijn overdekt met een paars doek. De paarse kleur is de kleur van het lijden. Ge hoort de zangen van de H. Mis 't spreekt al van het lijden van Christus. Dit doet de Kerk om een dubbele re den 1. Om zelf mede te lijden met Jezus. Dc dienaar is niet beter dan de meester, zegt Jezus. Als Hij geleden heeft, moeten wij ook het lijden aanvaarden. In het lijden wordt de ziel gelouterd, in het lij den wordt het leven geheiligd. Als een vader lijdt, lijdt het kind mede. Vader- pijn is kinderpijn. Omdat de liefde het leven van vader en kind samensnoert. Als wij Christus werkelijk beminnen, moeten wij ook met Hem medelijden. Door de liefde zijn wij één met Hem. 2. Om dc droefheid, het berouw over dc zonde te bekomen. Hij heeft voor ons geleden. Het Evangelie van Passiezon dag haalt een zin aan van Jezuswie zal Mij van zonden beschuldigen7 >- Niemand kan dat. Hij was zonder zonde. Doch daaruit moeten wij dan besluiten dat Hij geleden heeft voor ons. voor on ze zonden. Wilt ge de slechtheid van uw zonde begrijpen, ga voor de Gekruisigde staan, zie ieder wonde, ieder bloeddrup pel en zegdat was voor mij, om mijne zonde. En als ge liefde hebt voor Chris tus, zult ge wenen omdat gij Hem zoveel pijn hebt aangedaan. HET MYSTERIE VAN JEZUS Een tweede gedachte domineert deze passietijdJezus is God en mens. Het lijdensverhaal van Jezus is geen gewoon sensatiestuk. geen gewoon proces, waar een gewoon mens. door de menselijke kortzichtigheid veroordeeld wordt tot de kruisdood. Neen. het is de Godmens, die lijdt omdat Hij het vrijwillig aanvaard heeft. Als God kan Hij niet lijden, doch door zijn godheid heeft het lijden van Jezus een oneindige waarde en kan Hij voor alle mensen van alle tijden alle zonden uitboeten. Als mens is Hij gevoelig zoals wij, schrikt hij terug voor lijden, beeft bij iedere geselslag, kruipt ineen bij iedere valse beschuldiging. lijdt in dc ziel om heel de verlatenheid. Christus heeft ge leden, meer dan wij denken kunnen, om dat Hij met zijn fijngevormde natuur, elk leed dieper aanvoelde. Door dat lijden zijn wij verlost. Denkt er even aan. en laat uw lijden in Zijn lijden geheiligd worden. A. Bogaerts, O. P. volkomen in beslag genomen door Christus' Bli ter Lijden en Kruisdood. O Crux, ave, spes unica. Gesroe!, o Kruis, onze enige koop In on:c kerken worden de kruisbeelden vanaf vandaag bedekt met een paarse doek. Waarom dit zonderling gebruik I Vroeger, In zeer aode tijden, was een kruis met een afbeelding van Christus onbekend. Iedere kerk trachtte ia 't be nt te komen van een echte H. Kruisrelikwi*. welke dan bewaard werd in een e houder s. ver vaardigd in kruisvorm nit edel metaal en met kostbare stenen versierd. Die rijke en glanzende sicrpracht achtte men Iattr in strijd met de ern stige stemming van de passietijd en daarom hijg men een doek vóór de Heilige Krnisrelikwie. Op Goede Vrijdag wilde men natuurlijk het kruis hout zelf zien en daarom werd op die dag het doek weer verwijderd. Vandaar dus dc gebrui ken die wc nu nog ontmoeten in de passicKturgici het bedekken der kruisbeelden in de kerk en dc kruishvldc op Goede Vrijdag. Bereid u ernstig voor op bet komende Paaa- feest. Doe boete en versterving tijdens de twee komende weken, volg dc diensten in dc parochie kerk sovetl mogelijk e*. vooral, tracht op waar dige wijze uw Paarplich! te vervullen. Passende Waarheden Het i FOUTEN i fout in de opvoeding als gij uit' kinderen goede lessen geeft... maar hun daarvan niet tevens "~~- of liever eerst en vooral zelf net goede voorbeeld geeft .- als gij zelf niet voortdurend streeft naar verbetering van uw eigen fouten en uw eigen tekortkomingen als gij dc opvoeding, vooral dc godsdienstige, aan Kerk en school over laat... en er u zelf niet mee bezighoudt als gij steeds maar toegeeft aan de luimen en grillen uwer kinderen, vooral in de eerste levensjaren als gij utv kind vertroetelt en ver went als gij geen oog hebt voor de eer ste kinderfouten. alles door dc vingers ziet. of misschien zelfs om hun kinderfou ten lacht. THOMAS A KEMPIS zegt Ongelukkig zijt gij, waar gij u ook moogt bevinden, en waar gij u ook moogt keren, indien gij a niet tot God bekeert. EEN GOEDE RAAD Denk dikwijls bij uw lot 'k Ben in dienst van God. Dan valt u alles licht. Uw kruis en ook uw plicht U E. T1MA. GULDEN WOORDEN Wie een raad kan aannemen, staat soms hoger, dan wie hem geeft H. IA AR TERUGKEER NAAR GOD

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Kerk en Leven | 1950 | | pagina 1