hier wei het bewijs van, gelukkig lie ten de muzikanten zich niet uit hun koncentratie halen. De muziek zelf' was van een hoogstaande kwaliteit en ik denk dat er in Europa niet veel sitar spelers van de klasse van Jan Matthieu rondlopen. Overigens nog een primeur voor deze groep, zij waren de eersten die met een vrouw op het podium kwa men die avond. VIEZE GASTEN Inmiddels was er nog wat meer publiek bijgekomen en met een ongeveer half volle zaal konden we het nog maar eens beleven hoe overbodig lang de technici van Ex-Hole aan de knoppen knoeiden onder het mom van een sound-check. Hierop betraden VUILE MONG DE VIEZE GASTEN het podium. Een opluchting, want eindelijk werd er iets visueels gebracht, het optreden was zelfs geregeld grappig en... grote uitzon dering er waren zelfs twee meisjes die af en toe eens op het voorplan mochten komen zingen. Een inmiddels traditioneel geworden technisch pro bleem werd door dit gezelschap op een originele en grappige manier op gelost. Muzikaal kon men hen be zwaarlijk een hoogvlieger noemen, aanvankelijk speelden de muzikanten zelfs op een tamelijk laag niveau; maar dit alles werd ruimschoots ge- kompenseerd door een uitmuntende stage-act, maar die heeft Mong al jaren en zijn teksten blijven maat schappijkritisch en af en toe zelf alternatieven biedend. Maar van rock roll hebben ze duidelijk niet veel kaas gegeten. Swingen deden ze op sommige momenten wel, zo b.v. het nummer "BOB" dat bij zonder goed overkwam bij het pu bliek, dat eindelijk in beweging kwam, er werd volop gepogoëd en hier en daar werd er zelfs he us ge danst, een prachtsfeer die aanbleef tot het einde van hun optreden. Dit gevarieerde programma, zowel qua tekst als muziek werd door het publiek bijzonder gesmaakt, misschien wel omdat er af en toe een schuchtere po ging werd gedaan om echt te rocken. Op het aktief van Mong en zijn bende moet ook genoteerd worden dat zij de eersten, en naar later bleek ook de enigen, waren die terug het podium werden opgeroepen om een bisnummer te brengen hiervoor werd Peter Koelewijns "Je wordt ouder papa" van stal gehaald. Maar hierna was hun deel afgehandeld, tot ongenoegen van de aanwezigen. INTERDIT Schrijver dezes heeft dit jaar hals starrig geweigerd om deel te nemen aan de kerstvreugde, omwille van een ge beurtenis die alle vrederelaties met kerstmis verbreekt Een paar dagen voor kerstmis zitten wij met enkele vrienden in een café dat die avond voor het eerst zijn deuren opende. Plots wordt aan twee klanten de deur gewezen, zonder dat zij ruzie of ka baal gemaakt hadden. Bij nader inzien- bleek dat htttweetalvan die donker- huidige, Noordafrikanen waren. Deze grove onrechtvaardigheid hitste ons op en algauw stonden wij tegenover het personeel en namen de verdediging op van deze mensen. Er is echter niets aan te doen vreemden buiten en de avond gaat verder, 's Anderdaags hangt er voor het raam van dit café een papier waarop geschreven staat INTERDIT AUX ETRANGERS Dit was de gekende druppel die het gekende vat deed overlopen en nog diezelfde avond brachten wij een be zoek aan het café met een zevental vrienden. Wij hebben daar geruime tijd gediscussieerd, de muziek werd afgezet, de drankverkoop werd stil gelegd (tenminste aan onze kant van de toog) en spoedig was gans het café aan het.meepraten over hetzelfde on derwerp. Het resultaat was dat de baas uiteindelijk het papier van het raam verwijderde. Dit was slechts LUID Om nog maar eens in herhaling te herval len er was een veel te lange sound check alvorens THE MONITORS dan toch het podium betraden. Ze hadden misschien be ter in 't geheel niet pp het podium ge komen want dit optreden varieerde van begin tot einde tussen slecht en zeer slecht. En als een groep minderwaardige muziek brengt waarom trachten ze dat dan steeds weg te moffelen door overdreven luid te spelen. Opvallend bij deze groep was de manier waarop zij Eddie Cochrans "Summertime Blues." mishandelden. Deze mensen moeten alvoor ze verder renet, er en eerst eens iets gaan leren over MUZIEK. Het hoeft dan ook niet verwonderlijk genoemd te worden dat het breken van een snaar als een mo ment van opluchting aanschouwd werd en toen de organisatoren kwamen aankondigen dat de groep zijn repertoire moest inkor ten omdat anders de prijs van de instal latie van Ex-Hole fors in de hoogte zou gaan, maakte dit mij in 't geheel niet krenterig. Het moet wel gezegd worden dat deze imitaties van de Kids (toen de zen nog niet goed wisten hoe een instru ment vast te houden) het dronken publiek in beweging wist te brengen. Dit be wijst nog eens te meer dat er over sma ken lang kan gediskuteerd worden. GEESTIG Dan was dus het moment aangebroken dat de roadies hun installatie van het po dium haalden. Nochtans er was nog een groep aangekondigd, namelijk de ant- werpse groep KATASTROFE. Voor de eer ste keer die avond was het geluk aan de kant van de organisatoren, aangezien deze laatste groep volledig akoestisch bleek te zijn; alle techniek mocht ge rust ophoepelen en zelfs het podium was overbodig, want Katastroof vond het veel leuker om op te treden gans vooraan in de zaal, zo dicht mogelijk bij de toog. Muzikaal gezien was dit ander maal een 1aagv1iegercfrde helft van de groep kon zelf zijn instrument niet stemmen), de gebruikte instrumenten waren soms wel origineel, maar dat is geen garantie voor degelijkheid. Een groot deel van de overlevenden genoot echter van dit bijzonder geestige op treden, spijtig genoeg was er dan nog een deel over dat zodanig onder invloed van de geestrijke drank waren dat ze hun bek niet konden houden, met het normale gevolg in een zaal van die af metingen dat de groep op momenten totaal niet te verstaan was, ook al schreeuw- een kleine overwinning want hij voeg de er aan toe dat, als er vreemden bin nen kwamen, hij nog altijd zijn zin deed Als aeze mensen zo naar de willekeur van de bevolking behandeld worden, rijst onmiddellijk de vraag Hebben deze MENSEN dan geeri RECHTEN PARADIJS Ninove, ofschoon geen grote stad, heeft een internationale bevolking. Naast Hollanders, fransen, Tunesiërs, Turxen, Grieken, Marokkanen,. Zweden en zelfs... Chinezen. Hoe ze daar i ri het Verre Oosten uitgevist hebben dat er uitgerekend in Ninove nog geen Chinees restaurant stond, is mij een raadsel. In de armere landen wordt België voorgesteld als een soort paradijs, een henel op aarde. Vele vreemden gaan dan ook hun fortuin tegemoet, en ofwel met hun kroost, ofwel al leen overschrijden ze de Belgische grenzen. Daar aangekomen, constate ren ze dat het er niet zo paradijse lijk aan toeqaat. Er is wel werkge- gelegenheid, maar van dat soort werk waar de Belgen zelf niet meer willen aan beginnen. In koolmijnen, op metro- er. andere grondwerken zien we regelma tig donkere gezichten (niet bepaald van het steengruis) verschijnen. Veelal verdienen zij met dit werk dan nog min den ze hun stemmen schor. Het reper toire van Katastroof bestaat uit een soort volksdeuntjes, hun teksten wor den in het antwerps gedebiteerd (die avond geschreeuwd) en handelen vooral over de drankexploten van deze jongens en als ze over iets anders zingen dan zijn er gegarandeerd toespelingen over sex bij; Ook de parodie op Eddy Wally was zeer geslaagd en door de aanwezi gen bijzonder gewaardeerd. Veel stel de deze groep eigenlijk niet voor maar er mag in deze droeve wereld toch ook eens gelachen worden zeker. AL DOENDE Hiermee werd de avond dan besloten en kan ik dan eindelijk beginnen met de nabespreking. De organisatoren, die aan hun eerste grote aktie toe waren, hebben enkele kapitale fouten begaan; maar zegt het spreekwoord niet Al doende leert men." De ingangsprijs lag veel te hoog, misschien had men enkele groepen moeten afzeggen om de prijs te drukker, want 120 Fr. is toch teveel vooral daar er geen grote of semi-grote namen op de affiche voor kwamen. De te lage opkomst was dan ook maar een logisch gevolg, alsook het gebrek aan sfeer en warmte (de jeugdklub was alweer veel te kil), als ook de enorme vertraging die men opgelopen had was ten dele te wijten aan de geringe belangstelling (men kan toch moeilijk een groep op het publiek loslaten als er geen volk is). Een ander grove fout was het gebrek aan informatie over de Benefietavond of het AAKM zelf die men die avond ver schafte, alleen Jan Matthieu had dit zeer belangrijk onderwerp tamelijk uit voerig aangesneden en Vuile Mong had enkele holle slogans geroepen. Het AAKN heeft ons hier wel geen grootse maar wel een aangename avond bezorgd. Wel wil ik er nog eens de nadruk op leggen dat de samenwerking met het zo geheten Ninoofs Progressief FRONT vooral van de kant van het NPF uiterst passief was, maar ja dat zijn we van die gasten al gewoon geworden. Van Lierde Paul der dan wanneer hetzelfde werk door Bel gen zou verricht worden. Zij worden gehuisvest in beluiken en kleine huisjes, die geen Belg meer wil bewonen. Zij sparen hun centjes, waar van ze een deel opsturen naar hun fami lie in het vaderland. Het andere deel sparen zij om de overkomst van hun fa milie te betalen. Als de familie dan overkomt, wonen zij soms met zeven acht mensen in een ruimte die geschikt is voor twee c. drie personen. Zo heb ik mensen gekend die hier jaren alleen gewoond hebben, vooraleer zij ofwel teruggekeerd zijn, of hun familie laten overkomen hebben. Hierbij rijst dade lijk den groot probleem. Deze mensen moe van het alleen zijn, gaan een beet je gezelschap zoeken ir. cafés. Daar STEMRECHT Zonder verblijfsvergunning kunnen ze gewoon de grens overgezet worden. Als alle papieren in orde zijn kun nen ze bij werkloosheid wel genie ten van een werkloosheidsuitkering. Als tamelijk groot deel van onze be volking zou het normaal zijn dat ook zij stemrecht verkrijgen. Daarover zullen wij het hebben in een vol gend artikel. We kunnen dus wel be sluiten dat er nog veel schandalige praktijken gebeuren in ons klein, paradijselijk België, en dat onze "vriend", de gastarbeider, meer arbeider is dan "gast", worden zij vaak aan de deur gezet zoals in bovenvermeld geval. Als zij toch mogen blijven worden zij vaak bespot, ofwel vinden ze geen contacten met de mensen om verschiller.de redenen. (Taalproblemen, vooroordelen...) Ninove, een gast(arbeider) vrije stad Kerstmis is die dag dat ze niet schieten zingt Wannes Van de Velde in een van de mooiste kerstliedjes aller tijden. Van 8u tot 24 u. op 25 december is dit blijkbaar zo. Eens_24u. voorbij worden de geweren weer geladen. Om deze schijnheiligheid vast te stellen hoeft men niet noodzakelijk op bezoek te gaan naar de momenteel in oorlog zijnde landen, waar het liedvan Wannes dus letterlijk van toepassing is. Ook hier bij ons in "ons aller" Ninove is dit zo, al gaat het dan om andere vormen van geweld.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1980 | | pagina 11