ROCK RALLY WEST zaterdag 15 nov. 80 'de redding' ninove Een marine: woelig als dinner's temperament voeren om een kaats te halen. Kaatsen dat is echt een schoon sport." Ondertussen is het valavond geworden. "Voor mij is dat 't beste licht om te schilderen. Ik werk hier in de woon kamer. Ik moet geen atelier hebben. Zelfs die grote schilderijen zijn hier gemaakt. Meestal werk ik uit het geheugen. Landschappen, cirkus- taferelen, marines, zelfs portretten. Voor de grotere komposities gebruik ik modellen. Het is veel plezieriger om met een model te werken, maar het is duur. En, er zijn weinig echt goeie modellen. De beste modellen zijn bij na allemaal nederlandersDe neder- landers zijn echt mooie mensen." en hij vertelt verder over de kleuren "Mijn kleuren zijn altijd sober, niet somber. Kijkt maar naar mijn palet. Het zijn primaire kleuren. Gé kunt er alles mee doen, als het maar goeie kwaliteit is. Als je een schilder ziet met zo een heel firmament kleuren, dan moet je op passen" en over de andere schil ders" Te mijden. Bij hen moet je niet gaan als je in de put zit. Je begint met hen te diskusiëren en elk een wilt het gelijk aan zijn kant. Op 't einde van de avond ben je nog dieper in de put, daaróm is 't best van hun te mijden" Tijdens een rust vraagt Anne of we het kaffeezicht willen zien. Ze heeft het nog maar pas gevraagd of ze is het al gaan halen "Ze doet dat heel goed...Tel kens doet ze deur op slot" en na een rust "G'hebt die bandopnemer toch af gezet?" Opnieuw wordt er afgesproken "Ge komt zeker want ik zou niet graag hebben dat er nadien iemand geshokkeerd is". Als jongen woonde je op de markt. Heb je in die tijd veel kontakten gehad met je toekomstige beelden de 'cirkus- scène 's' "'t Is beter dat ze in J~e verbeelding le ven dan ze echt te ontmoeten. Je loopt teveel kans op een desillusie. Ikzelf liep alle voorstellingen af en nu nog gaan we naar 't cirkus. Maar het cirkus is niet meer wat het was. Het is meer een variété-programma geworden met jongleurs, dansers..vroeger was het circus vooral paarden, geen wilde dieren, en akrobaten. Ge hadt natuur lijk ook mijnheer Morris, zo'n zot die voor direkteur speelde. Hij was altijd in habiet. Maar het prachtigste dat. waren de paarden" Ondertussen is Anne- ken terug naar boven gekomen en heeft ongemerkt de schilderijen klaargezet "Le cirque c'est un merveilleux spec tacle. Nous y allons chaque année" en Herman beaamt het "'t Is een spektakel, 't Is direkt. Men zit er temidden in. Weet je wie ik nog zien optreden heb. Ik zal het nooit vergeten Buster Kea- ton. Gans alleen stond hij op de scène van het koninklijk cirkus en gedurende een half uur speelde hij zonder een woord te zeggen met het publiek. Een half uur lang was er spanning en pure mime. Het was enkele jaren voor zijn dood. Wie ik me ook nog herinner dat is Marcel Marceau en Jean Louis Bar- rault, dat was de grootste. Heb je zijn mimiscene al gezien in "les enfants du paradis" Jean Louis Bar- rault is wellicht de grootste van allen. Je maakt ook grote schilderijen zoals die cirkusscene die in Peggy's galle ry hangt. Welk gevoel heb je als je aan zo een reusachtig schilderij werkt "Het is wel plezierig als je eraan be gint en het blijft plezierig terwijl men eraan werkt, maar eens gedaan... dan vergeet ik het. Dat is de beste manier om zich niet te herhalen. Ei genlijk is een schilderij een middel om kleur te gebruiken" Werk je altijd op grote doeken "Nee, maar je begint groot en eindigt klein. Serieus gezegd als je oud wordt is het niet meer nodig om la waai te maken, ook niet tegenover je zelf. Als we naar beneden gaan om de andere werken van Herman Minner te bekijken vraagt hij aan Anne om de sleutel niet te vergeten "Ik weet daar niets van. Ik zou zelfs de sleutel verlie zen of de deur vergeten te sluiten" Plots merk ik een schilderij op,die niet afgewerkt is. Al de lijnen van het anatomische skelet zijn nog duidelijk zichtbaar" Dat is nodig als je goed wilt schilderen. Ge moet anatomie kennen." De kelder is een schat van schilderijen. Van sommige werken herinnert Herman Minner zich nauwelijks of niet dat hij ze geschilderd heeft zoals die itali- aanse visser met een japans uiterlijk "Dat komtdoor die fabrieën" of de twee lesbische "ik wist zelfs niet dat ik dat geschilderd had" en ter wijl we andere werken bewonderen "Weet je wat plezierig is, dat is als er iemand komt en die Vraagt maakt me iets. En je maakt hun iets. En als het hun niet aanstaat, dan maak je hun wat anders. Dat is plezierig werken" Terwijl we verder praten laat hij ons één voor één zijn werken zien marine's, portretten, een paradijsvo gel "die is voor Freud, de dokter" landschappen, naakten, hele scenes met wandelende en bewegende vrouwen... Na het zien van al die schilderijen worden ze zorgvuldig onder de lei- vervolg laatste pagina. In het voorjaar van 1980 organiseer den Humo en de Beursschouwburg de Rock Rally 80. Vele zogeheten rock groepen waagden hun kans in één van de vele voorselekties (ook in Ninove greep er eentje plaats), maar slechts weinigen waren uitverkoren om in de finale mee te mogen spelen, slechts 12 om juist te zijn. Over de uitslag is er al zoveel geschreven dat ik er alleen nog wil aan toevoegen dat als de winnaars "The Machines" niet de beste waren, dan waren er naar mijn mening toch weinigen die hen evenaarden. Maar in die finale waren er ook drie groepen uit West-Vlaanderen, namelijk Red Zebra's, Stat-X, en Revenge 88; en dezen hebben besloten om onder naam van Rock Rally West tesamen op tournee te gaan. Maar drie groepen plus een geluidsinstallatie en daarbovenop nog een lichtshow maakt al een aardige som om pp één avond terug te halen; het is dus normaal dat heel wat or ganisatoren nogal twijfelachtig staan tegenover dit voorstel; toch is 't Ziëpzop bereid gevonden om een derge lijke organisatie op zich te nemen en dit op 15 november 1980 in zaal "De Redding". Mij werd gevraagd om even uit te leggen wie of wat deze groepen eigenlijk voorstellen. RED ZEBRAS een zeer jonge groep, die duidelijk ontstaan zijn uit de naweëen van de punk en de New Wave, met de nadruk op New Wave, Opvallend voor zo een groep is het belang dat ze hechten aan hun teksten, welke dan ondersteund wordt door New Wave-ach- tige muziek met punkige uithalen. Dit waren tijdens en na de Rock Rally fina le de lievelingen van Humo's Mare Didden, mij persoonlijk spreekt deze muziek niet al te zeer aan, maar daar zullen anderen wel anders over denken (misschien wel terecht, want ach, wie ben ik. STAT-X brengt dan een gans andere soort muziek, zij pretenderen (heeft dit woord enige verwantschap met pre tentieus namelijk een soort funk te brengen en dat lukt hen soms aardig. In feite doet deze groep denken aan een allegaartje van alles wat in hun streek iets of wat een muziekinstrument kan bespelen, namelijk een gitarist in nauw sluitend sportpak, een dito orgelist, een saxofonist die er helemaal punk uit ziet alleen is zijn haar te lang, een kortharige hippie als drummer en een zanger die zijn uiterste best doet om op Charlie Chaplin te gelijken. Zo'n hutsepot kan natuurlijk alleen in Vlaanderen lukken en ik moet toegeven dat wat deze jongens op Liekert Rock brachten meer dan behoorlijk was. REVENGE 88 de ware top of the bill, hoe is het mogelijk dat de jury de Singles en de Sweeties beter vonden dan deze knalgoede groep (alleen het feit dat ze één cover brachtten sprak wat in hun nadeel). Deze groep is op gebouwd uit de overblijfselen van Sta- gebeast en dat zal wel genoeg zeggen voor de insiders, de anderen kan ik alleen maar aanraden eens te komen kijken en luisteren, tenminste indien ze van een goede show houden en niet vies zijn van klasrijke muziek waarin de gitaarriffs hard en goedgeplaatst zijn, want dan mag men dit niet missen. Het hele gebeuren gaat dus door in zaal "De Redding" op 15 november om 20 uur. Aan de ingang moet men 100 F. leggen, tenzij men TTT- of CJP-lid is of een kaart koopt in voorverkoop, dan moet men maar 80 knaten neertellen. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de leden en de simpatisanten van 't Ziëpzop. PAUL.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1980 | | pagina 11