Mariette Vanhalewijn, jeugdschrijfster EEN KOFFERTJE VOL DROMEN INVLOEDEN OP DE VERHALEN HET EERSTE KINDERBOEK ILLUSTRATIE Kinderachtige Kinderboeken In uw laatste werk "Een koffertje vol dromen" heb ik de indruk dat er drie verschillende onderwerpen worden aangeraakt. Het zich eenzaam voelen van de kinderen, de dieren en het ge heimzinnige. Is het opzet of toeval? "Het is toeval. Er zijn veel kinde ren eenzaam, er is een vervreemding." Op het einde heb je een verhaal over de kater tybaert? "Katten intrigeren mij. Het zijn beesten die me gewel dig bezig houden. Ikzelf heb een kat en die komt wel op mijn buro liggen. Dat speelt allemaal een rol. Die ren interesseren mijmaar met dat laatste verhaal heb ik alles willen relativeren. Ik vind ook niet dat men moralizeren- de vertellingen moet maken. Kinderen zijn intelligent genoeg, ze weten echt wel waarover men praat". Het verhaal dat mij het meest opviel was "Ik kan alles zelf". Het gaat over Olie, een jongen waarvan de moeder plots moet vertrekken om zijn zieke oma te gaan verzorgen. Samen met zijn vader moet hijn nu alleen het huishouden beredderen. Als ik haar zeg dat dit verhaal me feminis tisch overkomt "Ja, je zou daar iets in kunnen zien en onmiddellijk daarop "Feministisch verhaal. Het feminisme, dat is wel iets voor dat voor mij leeft. Ik denk dat veel vrouwen veel te veel doen Voor de kinderen. Te weinig kinderen reali seren zich dat niet voor ze op eigen benen moeten gaan staan. Misschien zit dat er wel in. Ik denk niet dat het een echt kapstokverhaal is. Het ligt er toch niet dik op." Veel later, als we al een eerste thermos hebben leeggedronken en ze terugkomt met een thermos verse koffie begint ze opnieuw over het feminisme in dat verhaal. Terwijl ik in mijn tas achter de voorbereidingen van het interview zoek, vertelt ze plots "Persoon lijk vind ik dat teveel kinderboe ken kinderachtig zijn geschreven. Ik vind niet dat men kinderen moet onderschatten. Ze kunnen een hele boel dingen begrijpen en ik vind ook niet dat je ze alles moet pre senteren als een soort les. Welke les je dan ook bedoelt. Ik ben voor geweldloosheid, ja dat is een groot woord, dat kun je in het lang en in het breed uiteenzetten, maar Ik kende toen Jaklien Moerman niet. Lannoo vroeg of ze mijn boek mocht illustreren. Ik kende haar niet. Ik kende toen trouwens heel weinig tekenaars. Ik vond het goed. Van die tijd werken we praktisch samen Eerst was het natuurlijk nog zwart wit illustratie, maar nu is dat al lemaal kleuren "We hebben het over de teken-en de schilderstijl van Jaklien die nogal sterk verschillend zijn van elkaar en ook sterk evolu eerden. "Dat is normaal. Als ik mijn boeken van vroeger lees denk ik ook "ik zou dit nu zo of zo doen". Werken Jaklien en gij samen aan de illustratie "Als het boek af is stuur ik het op naar Lannoo. Zij maken er een druk proefvan die ze naar Jaklien sturen om er de tekeningen bij te maken. Zij maakt die tekeningen helemaal zelfstandig" Er is ook een evolutie in de verha len van Mariette Vanhalewijn. Zij Dat een stadskrant bij een schrijfster van kinder boeken op bezoek gaat is wel meer dan ongewoon. Want wie, buiten kinderen, leest er nu kinderboe ken Als men dan op bezoek gaat op St. Niklaas- dag dan is het feest volledig. Gezellig was het wel bij Mariette Vanhalewijn die een verbouwde boer derij bewoont te Meerbeke te midden van de velden. Van hij het binnenkomen "Je zult wel kou hebben met zo'n weer", wordt er koffie geschonken en chocolade aangeboden. Na een tweede tas gaan we naar buiten om enkele foto's te nemen en verder praten we over haar geboortestreek Meulebeke. Heel mijn familie woont in de West-Vlaanderen. We zijn de enige die zijn uitgeweken" vertelt zij lachend. EEN KOFFERTJE VOL DROMEN Wie natuurlijk dacht dat Mariette Vanhalewijn haar eerste boek schreef toen ze in Ninove aankwam is helemaal verkeerd "Ik heb eerst een tijd in een uitgeverij gewerktBij Lannoo in Tielt, dat was maar op 5 km van huis. Nadien ben ik naar Nederland gaan werken. Ik deed daar pers en publiciteit en werkte bij een uitge ver om mijn kost te verdienen" Over haar werk in Nederland vertelt ze niet zoveel. Het is pas op het einde van het gesprek dat ze losjes zegt dat ze bij Nijgh en Van Ditmar werkte "De teksten nalezen en de flapteksten schrijven evenals de pro- pagandafolders (oa. voor de groep Komma Roggeman, Gij sen René, Wever- bergh, Dubois, De Wispelaere.) Maar het meest hoopte ze op een krant te kunnen werken "Op de Standaard hadden ze toen eigenlijk niemand nodig. In i960 hadden ze een aantal kleine kranten opgekocht. In 65 ben ik op de krant gekomen. Aan het eerste examen dat ze uitschreven heb ik deel genomen en in oktober '65 ben ik full time begonnen. Ik zat toen op de re- portagedienst en had heel veel belang stelling voor literatuur. Ik heb een hele reeks gemaakt "de vrouw in de pen", intervieuws met schrijvende vrouwen. Daar waren ook oudere vrou wen bij die in hun tijd heel bekend waren geweest. Dat deed ik zeer graag. Ik ben met die reeks begonnen toen ik nog niet full time op de krant zat Uw eerste kinderverhalen dateren van toen Met haar vriendelijke stem gaat ze verder "Mijn eerste kinderboek werd in Nederland uitgegeven bij Van Goor. Dat was één boekje en 'k was niet van plan om daarmee verder te gaan. Ik had ook een boek geschreven voor volwassenen. Dat waren gedichten bij fotoos van Walter de Mulder, Het heette "De kleine wereld". Toen ik terugkwam begon ik op de krant. Iets later, in 1968 had Lannoo mijn eerste grote kinder boek uitgegeven en ze wilden veel meer voor kinderen doen. Ze had den toen bijna geen kinderboeken en ze vroegen mij of ik het wilde doen. Ik had nog een paar verha len liggen en ik ben toen opnieuw begonnen. zelf heeft drie kinderen en men vraagt zich natuurlijk af of deze kinderen invloed hebben op haar verhalen. "Er is wel een evolutie in de verha len maar het is niet zo dat ik al mijn verhalen uittest op de kinderen. Ze komen wel even langs. Ze kijken naar wat ik schrijf, ze lezen 'wel wat ik schrijf, en hebben daar ook kommentaar op. Maar het is niet zo dat ik alles op hen uittest. Ik zou dat trouwens niet goed vinden. Ik kan toch alleen maar schrijven zo als ik denk dat het moet. Ik schrijf ook niet voor een welbepaalde leef- ti.id, ik sta niet in het onderwijs. .Als ik schrijf denk ik niet die uit drukking kennen ze niet, of dat woord hebben ze nog niet geleerd. Ik schrijf gewoon zoals ik denk,dat het moet. Ik geloof dat dat een van de redenen is waarom het zo'n sukses heeft. Het is niet kinder achtig. Heeft het werk op de redaktie invloed op uw werk "Ook wel. Alles heeft invloed. Niet alleen kinderen maar ook de grote mensen. Als ik de grote mensen bezig zie, dan doen die een heleboel dingen waar ik een ver haal over kan schrijven. Ik ben nu met een boekje bezig "Grote mensen maken ook ruzie". Het is eigenlijk een kinderboek. Grote mensen zeggen altijd dat kinderen ruzie maken maar als je dan grote mensen bezig ziet... MARIETTE VANHALEWIJN MET TEKENINGEN VAN JAKLIEN MOERMAN lanrMX)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1981 | | pagina 10