ALGEMEEN POLITIE-
REGLEMENT GROOT NINOVE:
deel IIWiens Openbare Orde
't Schietkot (vervolg pag.2)
Sinds 24 maart 1981 heeft het nieuw Algoneen Po-
litiereglane'nt A.P.R. kracht van wet op het
grondgebied van Groot-Ninove. Buiten de bepalin
gen betreffende de doorgang van beerruimers door
het stadscentrum, werd het reglenent ongewijzigd
goedgekeurd door de Gouverneur.
Ondertussen verschenen reeds de eerste delen van
het APR integraal in Ninove-Info, de Denderklok,
enz.
Gemeenteraadslid VERCKENS Urbain schreef in zijn
rubriek 'Dag aan dag' van het weekblad 'Voor
Allen' van 27/3/81 dat er met het APR dus nu
moet rekening gehouden werden doch
"Wakker moet je er nochtans niet van liggen want
dit reglement bestaat in feite reeds jaren.
ALLEEN WERD HET NU AANGEPAST AAN DE EVOLUTIE VAN
DE TIJD. Nieuw o.a. is wel een afdeling in ver
band met het uitvliegen van reisduiven.
Kan nou Urbain dat er meer is aangepast aan de
evolutie van de tijd dan alleen enkele artikelen
i.v.m. de duivemelkers, mocht reeds blijken uit
onze bijdrage van verleden maand. Tenzij men
natuurlijk het inkrimpen van demokratische rech
ten in deze krisistijd, met voorspelbare scherpe
sociale onrust, gewoon afdoet als een 'aanpas
sing aan de evolutie van de tijd'
Men kan zich echter serieus de vraag stellen in
wiens kraam deze 'aanpassing' past. Naar onze
bescheiden mening zeker niet in het kraam van
de danokratische progressieve beweging, wiens
vrije meningsuiting en betogingsrecht op een on
dubbelzinnige wijze werd ingeperkt. Maar laat ons
eens verder bladeren in het APR
HET PRIVATIEF GEBRUIK VAN DE OPENBARE WEG
Onder deze welluidende titel behandelt het APR
in een elftal artikelen zeer behartenswaardige
zaken die zouden kunnen gebeuren 'op de open
bare weg, op de begane grond alsook erboven en
eronder,en waardoor een inbreuk wordt gepleegd
op de veiligheid en het ganak van de doorgang'
Het betreft hier o.a. regelingen betreffende
zonnetenten, damppijpen, fietsstallingen, span
doeken, eetkramen en leurdersbedrijven. Zij
kunnen allemaal door de politie van de openbare
weg verwijderd worden, op kosten van de overtre
der.
'Dweis mor welgezinjd' zoals we zijn, richt
onze aandacht zich automatisch op die artikelen
waarin de vrije meningsuiting of andere demo
cratische vrijheden dreigen in het gedrang te
kernen, indien toegepast daar anti-volksgezinde
elementen en voorstanders van het sterk regime
"Art. II - Behoudens voorafgaandelijke schrif
telijke toelating van de burganeester is het ver
keer met reclametoestellen en reclamewagens,
alsmede het gebruik van luidsprekers, geluidver
sterkers en geluidvoortbrengende toestellen op
de openbare weg verboden.
De dragers van reclamevoorwerpen moeten langs de
boord van het voetpad lopen (n.v.d.r. is dit
op of naast het voetpad?).Zij mogen niet blijven
staan.De bestuurders van reclamewagens mogen niet
parkeren. Het gebruik van luidsprekers, geluid
versterkers en andere geluidsvoortbrengende
toestellen, alsmede het rondrijden in kolonne
met reclamewagens is totaal verboden, in het
stadscentrum op dinsdagvoormiddagen, zaterda
gen, zön- en feestdagen. Dit verbod geldt niet
voor politieke partijen,gedurende 14 dagen die
aan de verkiezingen voorafgaan, of gedurende een
termijn die door de burganeester wordt bepaald.
Het blijft echter ook voor deze laatsten gelden
in het stadscentrum op dinsdagvoormiddag.
De natuurlijke of rechtspersonen die de beoogde
toelating hebben bekemen,zullen deze op elk ver
zoek van de politie vertonen. Het bewijs van
betaling (kwijting) van de belastingen, voorzien
bij het belastingsreglenent op toestellen of
voertuigen met luidsprekers voor het maken van
de reclame, zal eveneens op elk verzoek van de
politie vertoond worden, behoudens in de geval
len van vrijstelling bepaald bij dit belastings-
reglement.
BEDENKINGEN
De hoofdbedoeling van dit artikel 11 lijkt duide
lijk het voorkemen dat reclamekaravanen tegen
elkaar oproepen en dit meer bepaald op markt- en
rustdagen.
Waaraan misschien niet gedacht werd bij de redak-
tie van deze tekst, maar waar wel misbruik van
gemaakt zou kunnen worden in tijden van sociale
onrust of bij manifestaties, is het feit dat men
zich op deze tekst zal kunnen baseren cm mega
foons, onontbeerlijk in bepaalde situaties, in
beslag te namen zo er daarvoor geen schriftelijke
toelating werd gevraagd.
Bij het aandachtig nalezen van de tekst valt het
ook op dat het iedere ninovieter in feite verbo
den wordt zijn radio of casette-recorder op de
openbare weg te gebruiken zonder schriftelijke
toelating. Een slordigheidje in de tekst, of is
dit werkelijk de bedoeling De praktijk zal het
moeten uitwijzen. Men is verwittigd.
Naar onze bescheiden mening legt art. 137 noch
tans reeds een duidelijk genoeg verbod op be
treffende eventuele lawaaihinder die kan voort
vloeien uit het gebruik van radio's e.d. op de
openbare weg
"Art.137 - Worden bestraft met de staffen bepaald
bij artikel 167 zij die overdag lawaai of rumoer
veroorzaken waardoor de rust van de inwoners
verstoord wordt, wanneer dit lawaai of rumoer
zonder noodzaak veroorzaakt wordt."
Bij dit artikel moet wel opgemerkt worden dat
het de politie zal zijn die 'de noodzaak' van
dit lawaai zal bepalen. Wij twijfelen er bijvoor
beeld sterk aan of de politie ook zal opitreden in
dien er in de fabrieken "zonder noodzaak" (want
voorkoombaar mits de nodige investeringen) (lang
zaam) doofmakend lawaai wordt voortgebracht die de
rust (en de gezondheid) van de omwonenden en werk
nemers verstoort.
VERSPREIDING VAN DRUKWERKEN
"Art.14 - Niemand mag dagbladen, geschrif
ten, tekeningen, prenten, aankondigingen en welke
drukwerken ook in de straten, koffiehuizen en an
dere openbare plaatsen verspreiden of verkopen,
zonder voorafgaandelijke toelating van de burge
meester
Deze bepaling is niet van toepassing op de ge
schriften en drukwerken betreffende de verkiezin
gen, noch op deze van politieke, filosofische, so
ciale of culturele aard. Nochtans, in geval van
verstoring van de openbare orde, rust of veilig
heid in hoofde van de verspreider of verkoper of
van de personen die hem vergezellen, zal de poli
tie kunnen tussenkomen cm een eind aan de ver
spreiding te stellen.
(onderlijning van ons, n.v.d.r.)
ANDERMAAL BEDENKINGEN
Dit artikel 14 lijkt op het eerste zicht weinig
problemen te kunnen opleveren, daar dus alleen de
verspreiding van drukwerken zonder enige politieke,
filosofische, sociale of culturele inhoud (vb.re-
klame drukwerk, geen verkiezingspropaganda) een
voorafgaandelijke (schriftelijke toelating
van de burgemeester vereist.
Het venijn zit hem echter in de staart
Een praktijk-voorbeel zal dit verduidelijken (zie
ook 't Klokzjiël nr 5)
Op 26 september '80 gaan medewerkers van deze krant
(een drukwerk van onbetwistbare politieke, filo
sofische, sociale en/of culturele aard -schrappen
wat niet past) het maandblad verkopen op de
markt aan de ingang van een tent waar E.H.Voor
zitter Leo TINDEMANS de Ninovieters kcmt toespre
ken. Na enige ogenblikken kcmt de daar aanwezige
politie, op aanvraag van C.V.P.-mandatarissen,
tussenbeide cm een eind aan de verspreiding te
stellen. Gevraagd naar de motivering van dit in
grijpen wordt gezegd dat de politiecommissaris
(niet aanwezig op de plaats van het gebeuren)
hiertoe had bevolen zich baserend op de zinsnede
"verstoring op de openbare orde"Nochtans ver
liep alles zeer rustig, daarvan zijn er genoeg
getuigen, verliep de verkoop vlot, en werd in de
verste verte nergens de openbare orde, rust of
veiligheid ook maar iets gestoord.
Zo zie je maar dat het niet de openbare orde is
die hier bepalend was voor het politieoptreden,
maar wel de orde zoals die op dat ogenblik door
de C.V.P.-organisators werd bepaald. Voor de "kris-
ten-demokraten" is de verkoop van een"weinig-
C.V.P.-gezind-blad" (dixit De Denderklok) blijk
baar per definitie verstoring van de "opienbare
orde". Dat de politiecamiissaris op de aanvraag
tot stillegging inging, getuigt van serieuze wil
lekeur.
(wordt vervolgd)
van onze eeuw moet gerekend worden.
Volgens het jaarrapport 1980 van Amnesty Inter
national is El Salvador het land waar de repressie
relatief de meeste slachtoffers ter wereld maakt.
In de wereldpers werd aan deze moorden slechts
aandacht besteed als het ging cm hele grote aan
tallen of bijzonder prominente personen. Maar de
duizenden gewone mensen, arbeiders en campesinos,
werden voorbijgezien.
Enkele gruwelijke voorbeelden
- Ernesto Salvador Lopez Musto, 17 jaar, student
aan het Instituut Manual José Arce
Op 23 juni van dit jaar 1980 cm 11.00 uur 's
morgens werd hij gevangen gencmen toen hij op de
bus stond te wachten aan de woonblokken van de
woonwijk Malaga. Hij werd gevangen gencmen door
een reserve-eenheid van het nationale leger, die
zich in de buurt van de bushalte bevond. Wat
later kwamen soldaten in een jeep van het leger
voorbij, die in de wijk Malaga patrouilleerden.
Op bevel van een officier die in de auto met
nationale nummerplaat moet hebben gezeten, zeg
den zij tegen de soldaten van de reserve-eenheid:
Zet die jongen tegen de muur en fouilleer hem.
Wat onmiddelijk gebeurde. Ernesto Salvador was
nog minderjarig, waardoor hij geen identiteits
papier bij zich had. De soldaten vonden een
liefdesbrief, die een schoolvriendin hem even
ivoordien moet hebben gegeven, want zij had ge-
ruime tijd bij hem aan de bushalte gestaan, waar
na ze was weggegaan. Op het einde van die brief
ihad ze geschreven Hasta la Victoria Siempre
tot de overwinning Toen hij door de solda
ten bewaakt werd totdat hij in één van de auto's
zou worden weggevoerd, vernam een tante die in
hetzelfde gebouw in de wijk Malaga woonde, dat
haar neef ging worden gevangen gencmen. Zij kwam
onmiddelijk toegesneld en vroeg aan de soldaten
waaron zij Ernesto meenamen. Zij antwoorden
Zie eens wat hier in deze brief staat Hasta
la Victoria Siempredat is een misdaad."
Dat waren de laatste voorden van de soldaten,
vooraleer zij hem naar een onbekende bestenming
meenamen. Ernesto Salvador is nog steeds vermist,
uit Het rapport van de Salvadoriaanse Kcm-
missie voor Mensenrechten.
Deze kommissie tracht lijsten aan te leggen van
verdwenen en vermoorde personen. Die worden dan
gepubliceerd met een vraag om opheldering. De
kanmissie wordt geducht door de machthebbers,
mede door de internationale kontakten en de inter
nationale erkenning van haar werk.
- Edgar Eimundo Ramos Lopez, Carlos Cativo Varela
en vijf andere studenten werden op 19 juli door
gemengde troepen van het leger en de veiligheids
diensten gevangen gencmen in de buurt van de
Hogar del Nino. Uren nadien werd het lijk van
Ramos Lopez samen met andere lijken in de omge
ving van Antigua Cuscatlan teruggevonden. Het
lijk vertoonde sporen van verschrikkelijke
folteringen.
uit Rapjport van de juridische dienst van het
aartsbisdom San Salvador."
- Op 25 juli werd de boer Trinidad Cruz Lopez,
75 jaar oud, afkomstig van het kanton Concepción,
in het rechtsgebied El Carmen, in het departement
Cuscatlan, door leden van de kantonale patrouil
les van Concepción, Santa Lucia en San Sebastian
opgepakt. Hij werd naar de openbare gevangenis
van het stadje El Carmen overgebracht. Naar wij
vernemen hebben werd Cruz Lopez door dezelfde
mannen opgepakt als José Hrenandez, een student
die daags voordien in het kanton Concepción ge
vangen werd gencmen. Het lijk van José Hrenandez
werd in de omgeving van Cojutepieque teruggevonden,
het was in stukken gehakt en de geslachtsdelen
waren verminkt.
uit Rapport van de juridische dienst van het
aartsbisdom San Salvador."
N.B. De stem van de progressieve kerk wordt
hoofdzakelijk vertolkt door de dienst Socorro
Juridico juridische hulp van het aartsbisdom
San Salvador. Deze dienst publiceert regelmatig
rapporten over de repressie in het land. Zij
organiseert ook konkrete vormen van hulpverlening,
m.n. voor de opvang van groeiend aantal binnen
landse vluchtelingen.
Dat de oorlog in El Salvador blijft voortduren
heeft in belangrijke mate te maken met de steun
die de junta krijgt uit het buitenland. Het is
vooral door de wapenleveringen van de V.S. dat
de volkerenmoord plaats vindt.
Een echte oplossing voor de onmenselijke situatie
in El Salvador dient te vertrekken van een res-
pekt voor het fundamentele recht op zelfbeschik
king van het Salvadoriaanse volk. Dit respekt
eist dat men zijn steun onttrekt aan hen die met
bloedig geweld dit recht aan het volk onthouden.
Konkreet betekent dit een veroordeling van de
Salvadoriaanse junta en een erkenning van het FDR
als vertegenwoordiger van de rechtmatige eisen en
verlangens van het volk van El Salvador.
Elk andere politieke stellingname, waarbij enige
ruimte gelaten wordt voor hen die op dit ogenblik
moord en terreur zaaien bij het Salvadoriaanse
volk, betekent medeplichtigheid aan de dood van
vele duizenden die gevallen zijn en die nog zullen
vallen in de komende weken of maanden
A.A.K.N.
D.D.T.