«WE HOEVEN GEEN WINST TE MAKEN, ALS WE MAAR ONS WERKJE HEBBEN IS HET GOED.» Gesprek met muziekband DE VEULPOEPERS <Z4 VAN HUN EERSTE PLAAT TOT EIGEN DISTRIBUTIE Vele muziekgroepen zijn enkel gekend om wat ze zingen en verder hebben ze geen enkele betekenis of enige invloed. Voor de Veulpoepers ligt het gans anders; niet alleen heeft hun muziek een inhoud en een betekenis, maar hun ganse levens wijze is een en al de veulpoepers of een streven naar een andere vorm van samenleving. Een gesprek met sommige leden van het 20—koppig kollektief de veulpoepers over hun werk, hun op treden en hun kollektief. En natuurlijk ook de vraag Treden jullie veel op in België DVP (een lid van de veulpoepers) "Voor dit jaar zijn we volledig volgeboekt en daarvan hebben we hooguit 4 of 5 optredens in België, o.a. te Nino- ve tijdens de Savooifeesten en op 24 oktober zijn we vrij omdat de pastoor van Maldegem geen veul poepers in zijn parochiezaal wil. We zijn reeds opgetreden in Maldegem in diezelfde parochiezaal maar nu is er een nieuwe pastoor gekomen en die wil geen vuilpoepers in zijn parochiezaal. En ondertussen duwt één van hen een stapel affiches van de "Bikse feesten" op kant. De "Bikse fees ten", ingericht te Hilvarenbeek op 5 km van Til burg, is een initiatief van de veulpoepers en is op korte tijd één van de grote Nederlandse fes tivals geworden. Nochtans wil de CDA—bestuurs- meerderheid deze volksfeesten boykotten en zelfs de vernieling indrijven enkel en alleen omdat ze het resultaat zijn van het harde werken van "de veulpoepers". Maar wat zijn de "Bikse feesten DVP "Ze lijken wel op de "Gentse feesten het is een festival van een dag met gratis entree, maar het is veel meer uitgebreid en we ontvangen grotere en meer buitenlandse groepen. Ze werden voor het eerst ingericht ter gelegenheid^van het 5-jarig bestaan van het jongerencentrum 'lieve hemel'Toen we ze voor het eerst inrichtten, hadden we gehoopt op 3 tot 4.000 toeschouwers en we hadden er 12.000, vorig jaar hadden we er 40.000 en nu dit jaar worden ze voor de 5de maal ingericht. En omdat er geen inkom gevraagd wordt, zijn de Bikse feesten vooral een familiefeest. Nu vind je er naast jongeren ook bejaarden, ou ders, kinderen,.Neem nu dat je 5 gulden inkom vraagt (ong. 75 BF)als nou de ouders komen, sa men met 2 kinderen, dan moeten ze 'k weet niet hoeveel betalen, dan komen ze gewoon niet, want het wordt veel te duur voor hen. We draaien nu al 5 jaar zonder subsidies, enkel en alleen door de verkoop van drank en eten. Zij die er naartoe komen, kunnen zelf bepalen wat ze willen eten en drinken en hoelang ze op het feest blijven. We vragen 1,5 gulden (ong. 22 BF) voor een groot glas bier geschonken in speciaal veiligheidsglas, ge heel ongevaarlijk als het breekt. We willen geen plastic bekers gebruiken. De Bikse feesten zijn nu een echt festijn geworden en zijn gespreid over het gehele dorp. We kunnen zelfs groepen laten overkomen o.a. Django Edwards, genaamd de King of Fools en hij is wel de grootste en verder kwam er o.a. Barrel House, Vuile Mong, De Nieuwe Scene, Franse folk- en Engelse Regae-groepen. Elk jaar hebben we zo een 20 tot 30 groepen en dit jaar misschien 50 verschillende groepen die optreden. Een fotoboek over Django Edwards wordt bovenge haald met daarin o.a. een foto van zijn optreden tijdens de Bikse feesten. "Je ziet, kommentari— eert één van hen, het podium staat op het dorps plein helemaal omzoomd door bomen en te midden de kerktoren. Je zult er ook geen enkele publiciteit vinden voor bier of enig ander produkt." "Maar met die CDA-meerderheid wordt het hier wel echt moeilijk om nog iets in te richten. Nu trachten ze ons te boykotten door van ons 10.000 gulden (ong. 150.000 BF) te eisen, enkel en al leen om de feesten te mogen inrichten. In Am sterdam zou dit niet het geval zijn. Het festi val wordt nu voor de 5de maal ingericht en is een afzonderlijke stichting geworden1,alhoewel er veel mensen van de veulpoepers in die stich ting zitten." Hiermede weten we nu wel wat de Bikse feesten zijn, maar weten we eigenlijk nog heel weinig af van hen die er achter staan de "R.K. DE VEUL POEPERS B.V.'. Wat betekent die naam Zijn ze een stichting of zijn ze een BV, en zou RK er staan voor rooms katholiek Rooms Katolieke N.V.? DVP "Net zo min als er RK staat voor rooms ka tholiek, staat er BV voor besloten vennootschap. "De Veulpoepers" is een stichting." En die RK DVP "Nou ja, elke voetbalklub wordt voorafge gaan door RK, dat hebben we er ook maar voorgezet en die BV hebben we er maar achter gezet, zo heb ben we de twee maatschappelijke pijlers waar het in Brabant allemaal rond draait." Hoe zijn jullie ontstaan DVP "We komen oorspronkelijk uit een dorp Hil varenbeek op 10 km van Tilburg. De kern van de stichting is een hoop vrienden die elkaar reeds jaren kenden. Sommigen hadden samen op de lagere school gezeten. We zijn ontstaan door een heel andere relatie dan een aantal mensen die in een aktiegroep gaan zitten omdat ze bv. allemaal te gen kernenergie zijn. Die hebben een heel andere relatie t.o.v. elkaar dan wij, wij zijn veel (h)echter met elkaar. De eerste maal dat wij als veulpoepers optraden was op 1 mei '76, het was na de fusie tussen onze akoestische gitaargroep en een hard-rock groep. Als stichting bestaan we nu al drie jaar en in de doelstelling van onze statu ten staat o.a. "het bestrijden van geestesdodende middelen in het algemeen en van de CDA en Hilver sum 3 in het bijzonder". (3) Wat hun bijzonder dwars ligt aan de CDA is dat ze verschillende sleutelposities bezet en elke pro gressieve uiting onmiddellijk dwarsboomt en tegen werkt.Net zo iets als er te Maldegem gebeurde en op de Bikse feesten. Maar bestaat er enige ge lijkenis tussen de CDA en de muziekzender Hilver sum 3 kunnen akoustisch overal gaan spelen. Voor op treden wordt de fanfare niet zoveel gevraagd, maar ze wordt wel veel gevraagd als er een ak- tie is. Ze beslist autonoom, los van de veul poepers en heeft een eigen beleid. Zo werden we vandaag nog gevraagd om in augustus te Rot terdam een boottocht tegen kernwapens te bege leiden. Zo een optreden van de fanfare geeft iets meer aan een aktie of aan een staking. Het haalt de moreel op en haalt bepaalde stakingen uit de kriminele sfeer. De pers durft nogal vlug al de akties in de kriminele sfeer brengen, terwijl dat een optreden van de fanfare er iets volledig anders aan geeft, zoals bv. bij de staking van de buschauffeurs te Rotterdam." Jullie hebben ook een LP uitgegeven en nadien DVP "We hebben een eerste LP uitgegeven bij een platenmaatschappij. Dat is ons slecht bevallen. De belangen van de platenmaatschappij en die van ons zijn verschillend. De platenmaatschappij is volledig gericht op winst en niet gericht op het DVP "De dingens liggen niet zo ver uit elkaar. Het CDA dat is de oude kombinatie tussen de fa brikant en de pastoor; vroeger hield de pastoor- de mensen dom en de fabrikant hield ze arm. Die kombinatie kun je nog steeds aantreffen in het CDA en in Hilversum 3. Met wat er op Hilversum 3 gebeurt worden de mensen niets wijzer, alleen de platenmaatschappijen worden er iets wijzer van, vooral financieel." Waarom werden jullie een stichting DVP :"Via die stichting willen we een onafhanke lijk bestaan opbouwen door middel van een kollek tief dat berust op het principe "we hoeven geen winst te maken als we maar ons werkje hebben, dan is het goed." Wat omvat het kollektief DVP "Dat bestaat uit "de veulpoepers", de band zelf dus, dan de fanfare 'de eeuwigdurende bij stand', de drukkerij 'overmorgen klaar zeker', de uitgeverij die boeken en platen uitgeeft en in de toekomst ook nog een café 'de eglantier die gaat in oktober open." De veulpoepers zijn slechts een onderdeel van het kollektief, een deel van de strijdkultuur die ze willen verbreiden. Maar waarom werd er naast de veulpoepers ook nog een fanfare opgericht DVP "De fanfare is ontstaan omdat de veulpoepers niet overal konden optreden waar ze voor gevraagd werden. Bij vele akties moesten zij verstek laten gaan. Die akties worden vaak op heel korte ter mijn gepland en vaak zijn we dan al geboekt. Ver der kunnen we met onze omvangrijke installatie moeilijk op straat of aan de fabriekspoort optre den. We hebben een aktieorkest opgericht en dat is de fanfare geworden, die heeft wel de moge lijkheid om heel snel te kunnen inspringen en uitgeven van goeie muziek of het ondersteunen van de strijdkultuur. Toen hebben we gezegd dat we onze volgende plaat zelf zouden uitgeven. We hebben onze eigen uitgeverij opgericht en distri bueren onze eigen platen. Straks, als we ons ei gen circuit hebben opgebouwd zullen we ook de pla ten van andere bands verdelen. Vele van de ande re bands worden nooit verdeeld daar de platenmaat schappijen enkel dat uitgeven waarvan ze zeker zijn dat het hun een winst oplevert." Nochtans zijn er bands zoals 'Bots' en 'Vuile Mong' die wel hun platen kunnen laten verdelen via het kommerciële circuit. DVP "Voor Vuile Mong is zulks maar deels ge beurd, er zijn ook platen van hem verdeeld^via de wereldwinkels. Zij zitten in het kommerciële cir cuit omdat er geen alternatieve distributiemaat schappijen zijn. Er zijn wel alternatieve pla tenmaatschappijen maar er is geen alternatieve distributie. Onze tweede LP hadden we gemakkelijk aan een kommerciële distributeur kunnen verkopen en die had ze wel voor ons gedistribueerd, maar straks komt de LP uit van de fanfare en dan zegt die kommerciële distributeur 'Nou ja daar ver kopen we slechts een 1.000 stuks van en dat is voor ons niet interessant'; daartegenover bouwen we nu een kontakt op met de winkeliers en ze we ten dat we goeie produkten maken." Loop je niet het gevaar om in het kommerciële te vervallen DVP "Daar zijn we eigenlijk niet zo bang voor. We zijn een stichting en mogen geen winst maken. Het enige wat een stichting kan doen, dat is men sen in dienst nemen. We werkten eerst met vrij willigers, onbetaald, en nou hebben we voor het eerst vier mensen in dienst die we kunnen betalen Vervolg |p 2

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1981 | | pagina 11