Ball Chain in Concert. Pleidooi voor een B00NB0S Toneelopleiding voor Amateurs MANNEN VAN DE NACHT (vervolg v. pag. 6) OMTRENT HET NINOOFS NACHTLEVEN OMTRENT CAE- EN KERMISMUZIEK MIJN BESLUIT den aan de burgemeester (art. 129). Indien dit niet gebeurt, dan kan door de burgemeester absoluut verbod tot dansen opgelegd worden. Indien toch gedanst wordt, dan kan "de burge meester bij politiebevel de inrichting sluiten voor een termijn van één maand (art. 130) 7. ook het organiseren van bals in open lucht op de openbare weg vereisen de schriftelijke toe lating van onze burgemeester. Zelfs van dans partijen op privaat terrein in open lucht wil Etjen een uitnodiging in de bus krijgen (art. 136) 8. in de openbare parken en plantsoenen is het verboden schouwspelen te vertonen of muziek uitvoeringen te brengen tenzij schriftelijke toelating van de burgemeester (art. 160). Wee de straatzanger of orgelspeler die zich voor het stadhuis in het groen nestelt. Daarnaast zijn er NOG tal van reglementeringen, waarmee sommige organisators zullen worden ge- konfronteerd. Vb. i.v.m. het aanbrengen van affiches langs de rijkswegen, het rondtoeren met radio-wagen, het installeren van toiletwagen, enz... Wie een hond wil slaan zal licht een stok vinden. Naast het administratieve meerwerk dat dit zotte- kensspel meebrengt voor de inrichters, is er nog een ander, belangrijker, spijtig gevolg. Dit re glement maakt het bv. onmogelijk om bij goed weer zomaar de stoeltjes buiten te zetten op de stoep voor het café,want tegen dat men de schriftelijke toelating zal hebben bekomen, zal het zonnetje reeds lang weg zijn. Waarmee alleen gezegd wil zijn dat dit APR verlammend zal werken op veel spontane uitingen. Door het nieuwe APR worden de ninoofse herberg- houders voor een deel gebroodroofd en het uit gaansleven op de werkdagen belangrijk ingeperkt en zelfs strafbaar gesteld zoals Mamera en Komera U reeds wisten te vertellen "art. 146 Wordt bestraft met de straffen voor zien in art. 167, de uitbater van de drank slijterij die, buiten de hierna voorziene uit zonderingen, zijn herberg opent vóór 4 uur en hem sluit na 1 uur. Op zon- en feestdagen en de vooravonden ervan, evenals in de nacht van vrijdag op zaterdag is geen openings- en slui tingsuur bepaald." M.a.w. is ieder café verplicht te sluiten tussen 1 en 4 uur op maandag-, dinsdag-, woensdag- en donderdagnacht, tenzij het een feestdag of voor avond daarvan is (Opmerking of er de nacht van zondag op maan dag tussen 1 en 4 moet gesloten worden is niet 100 duidelijk, vermoedelijk is er geen slui tingsuur.) "art. 150 De personen die in de drankslijterij en buiten de toegestane openingsuren of nadat de inrichting door de politie werd ontruimd, worden aangetroffen, zijn strafbaar met de straffen bepaald bij artikel 167." M.a.w. indien de gemeenteraadsleden na een late raadszitting na 1 uur nog een pilsje of koffie zitten te drinken rechtover het stadhuis, lopen ze allen het risico, de waard incluus, in de ge vangenis gestopt te worden gedurende 1 tot 7 dagen en/of een geldboete te betalen van 40 tot 1.000 F. Volgens artikel 147 echter kan de burgemeester "in uitzonderlijke gevallen tijdelijke afwijkin gen toestaan op de uren vermeld in artikel 146". Dat kan dus snel gefikst worden in voornoemde si tuatie. Gelijkaardige situaties in afwezigheid van de burgemeester zullen dus wel problemen scheppen, maar wie zit daar nu mee in... De zjiëlen van 't KLOKZJIEL natuurlijk Wij stellen ons serieus de vraag welke filosofie achter het verplicht sluiten tussen 1 en 4 steekt: wil men de omliggende gemeenten, waar geen derge lijk rigoureus reglement bestaat, tussen 1 en 4 's nachts ninoofse klanten bezorgen Wil men het alkoholisme in de huiskring bevorderen en de ninoofse cafébazen een loer draaien Wil men de nachtridders tussen 1 en 4 uur even buiten een drie-uur-durend-luchtje laten happen om, nadat het café is opgekuist, opnieuw met een propere lei te laten herbeginnen Wil men de nachtrust van de cafébazen en -bazinnen verlengen Of wil men er gewoon voor zorgen dat de arbeider en bediende tijdig in zijn nest ligt om de volgende morgen met een frisse kop op het werk te verschijnen We vermoeden dat we met dit laatste argument het dichtst bij de werkelijke motivatie zitten. Hier bij wordt dan wel vergeten dat iemand met vakantie de volgende dag lekker kan uitslapen, dat er ook mensen zijn met ploegenwerk of zelfstandigen, die niet om 7 uur hun bus moeten halen, dat er ook nachtarbeid bestaat (vb. bakkers) die na hun werk nog graag een café open vinden, en dat er op het huidig ogenblik honderden ninovieters gedwongen werkloos zijn en het voor hen geen enkel belang heeft of ze nu om 12 dan wel om 2 uur 's nachts gaan slapen. Oprecht, we zien werkelijk het "gevaar" niet in voor om het even wie of wat, dat het sluiten tus sen 1 en 4 kan verrechtvaardigen. Wij onthouden alleen dat de vrijheid van de burger andermaal werd beknot. 'Art. 140 Tijdens de kermis, karnaval of wijk- kermissen is het verboden overdreven lawaai te maken door het gebruik van luidsprekers, flui ten, horens, sirenes of andere bijzonder la waaierige instrumenten. De kermismuziek mag niet overdreven storend zijn voor de naburige inwoners en moet ophouden om 22 uur op zon dag, feest- en werkdag en om 23 uur op zater dagen en op de vooravond van feestdagen, als ook op de zondag en de maandag van karnaval." "Art. 147 Behoudens andersluidende wettelijke bepalingen wordt het maken van muziek in de drankslijterijen beperkt tot 22 uur. Na die uren mag de muziek niet meer hoorbaar zijn van op de straat of van bij de buren. In uitzonderlijke gevallen kan de burgemeester tijdelijke afwijkingen toestaan op de uren ver meld in de artikels 146 en 147". Ik stel mij de vraag wat is "overdreven lawaai", "overdreven storend" Wie bepaalt dat De po- litiekommissaris Dient de "beperkt tot 22 uur" in artikel 147 niet gelezen te worden als "be perkt vanaf 22 uur" Waarom mag de muziek na 22 uur niet meer hoorbaar zijn op straat Wie wordt gestoord door muziek die alleen hoorbaar is op straat De rondslui pende Zorro Mogen als gevolg daarvan de deuren en de vensters van het café na 22 uur niet meer open gaan Zou het niet beter geweest zijn ge woon de nationale reglementering op het aantal decibel, dat reeds overdreven streng is, toe te passen, in plaats van dergelijke dubieuze regle mentering op te stellen De opstellers van het APR dienen hun huiswerk te hermaken en moeten hun kladwerk eerst in het net overschrijven alvorens er mee naar de drukker te lopen. Dat wordt dus minstens een tweede zit tijd. (SLOT) D.D.T. In Aalst woedt een burgeroorlog. Reden 1 Men wil 'de zwarte man' van zijn voetstuk halen, die daar zo rijzig voor het Belfort prijkt en er de bandiet Jan de Lichte in de plaats stellen. Nu heet die zwarte man toevallig (Dirk) Martens. Hij werd in 1973 nog uitbundig gevierd via be- schermcomitéserecomités, werkcomités en in richtende comités. Al wat naam heeft in België wou toen in zijn gedenkboek vermeld staan, van laag tot hoog, van links tot rechts. Maar 1973 is lang geleden en roem is vergankelijk. Want nu is de heilige oorlog uitgebroken. Boon ter ere Of is het de verkiezingskoorts die opkomt Aalst heeft de keuze pro Boon, Mark Galle, Jan de Lichte en de kleine man of pro Martens, de CVP, het kapitaal en het fatsoen. Of hoe de doden tegen mekaar in het strijdperk wor den gejaagd. De CVP'er Martens tegen de SP'er de Lichte. Mooi zo. Een onuitgegeven duel. Wij die vanuit Ninove dit spektakel aanschouwen doen een suggestie. De vroegere taaltuinier, thans bosminister van Vlaanderen, Mark Galle, kocht verleden jaar een bos aan, dat door zijn diensten verkeerd (maar wie neemt nu ministers een foutje kwalijk) tot Carcoolbos werd benoemd (eigenlijk gaat het om het Raspaillebos)Waarom die fout niet op een galante manier herstellen en het Carcoolbos tot een Boonbos omdopen Waarom dit voorstel In het Raspaillebos huisde eertijds Jan de Lichte (echt waar, dit is geen verkiezingsgrap)Dit bos herbergt eveneens kapelletjes die luisteren naar namen als Lievevrouwkapelletje en Juffrouw kapelletje. Naast een Jan de Lichtepad leent dit bos zich prachtig voor het aanleggen van een Ka- pellekensbaan, Boon ter nagedachtenis. Minister Galle mag er zeker van zijn, hij alleen mag pad en baan inlopen, gezien hij binnen zijn bevoegdheid blijft. Aalst kan 7 miljoen besparen en verder bloedvergieten vermijden. Geraardsber- gen kan zich toeristisch optrekken aan Galle, de Lichte en Boon. En Ninove dat dit lumineuze voorstel doet, blijft zichzelve getrouw de wijs te der steden te zijn. Dirk Martens zou het affront bespaard worden door zijn eigen stadsgenoten van zijn voetstuk te wor den gehaald. Ook in Ninove zouden er velen gerus ter ademen. Want zo wordt gefluisterd, als van daag Galle mordicus Jan de Lichte op de markt te Aalst vereeuwigd wil zien, wie zegt ons dan dat morgen ene Jacques Timmermans geen kans maakt om de Lichte van zijn voetstuk te halen Jan de Lichte is toch ook geen Aalstenaar. En wat zei Boon zelf toen men hem vroeg wat hij ■eventueel met het geld zou doen indien hij de Nobelprijs won "Ik zou er een bos voor kopen." Een tipgever Zondag 28 juni hadden Michel en Rudolf ons een blues-avondje beloofd in zaal Retro en wel met Ball and Chain. Een naam die herinneringen op roept aan Janis Joplin, want het is ondermeer met het gelijknamige nummer dat Janis zich tot super ster zong tijdens het befaamde Montrey Pop Fes tival; maar verder dan die ene naam had het blues-avondje niets te maken met het geciteerde monsterfestival. Onze plaatselijke politie had ook wat moeilijkheden met de naam, want toen ze te weten waren gekomen dat "Ball and Chain" en gelse woorden zijn die in onze taal bal en keten betekenen, stuurden ze onmiddellijk een patrouille uit om te zien of het hier niet om ontsnapte ge vangenen ging. Eigenlijk is Ball and Chain ge woon de naam van een Gentse groep, die preten deert blues te spelen. Op bluesgebied heb ik reeds enkele goede tot zeer goede optredens meegemaakt, zoals onder andere Muddy Waters, John Lee Hooker, Eric Clapton, Rory Gallagher,... (de twee laatsten vallen natuurlijk onder de noe mer White Blues); maar met zulke namen en zelfs levende legendes ga ik deze gentenaars niet ver gelijken, anders krijg ik alweer te horen dat af breken toch zo gemakkelijk is. Dus zal ik maar beginnen met de positieve punten de groep was aanwezig en had haar instrumenten en geluids installatie meegebracht. De drummer speelde strak het goede ritme (zo zou het eigenlijk al tijd moeten)de zanger-bassist van deze groep is wel een uitzondering bij onze Vlaamse beginnende groepen, hij kon namelijk zowel bas spelen als zingen. Er liep daar ook nog een langharige vent bij die af en toe eens probeerde mee te zingen, maar zijn beste kant hoorden we alleen wanneer hij (voortreffelijk) mondharmonika speelde. Een gitarist hadden ze ook meegebracht en die knaap kon gitaarspelen maarspijtig genoeg is hij dat te weten gekomen met het gevolg dat hij zijn ta lent veel te veel wil etaleren. Wanneer men dit alles mengt en men laat dit uit de bonen komen in een tamelijk goed gevulde kleine zaal, dan verkrijgt men het volgende verschijnsel een potje sfeervolle muziek, zowel de covers (on dermeer van Bob Dylan en The Doors) als hun ei gen nummers (die wel niet al te origineel ro ken) kwamen smaakvol over. Het publiek uitte zijn waardering zoals gewoonlijk met applaus en enkelen durfden het zelfs aan te dansen. Dus bij al een geslaagd avondje met een voor treffelijke groep; en hiermee heb ik dan bewezen dat ik ook een positief verslag kan schrijven. Ik hoop echter dat men het op de redaktie niet noodzakelijk zal vinden om mijn artikel in te korten, want het venijn bevindt zich naar gewoon te in de staart. Wat er op deze bluesavond (al thans met die benaming aangekondigd) ontbrak is gewoonweg de blues; bij sommige nummers was er wel af en toe een bluesie tint aanwezig, maar meestal hoorden we gewoon populaire rock met een ietsje teveel gitaargeweld Maar Rudolf heeft me verzekerd dat hij dat euvel gaat goedmaken door op 19 september de "Give buzze blues band" naar Ninove te halen, in welke zaal kon hij nog niet zeggen maar daarvoor ver wijs ik jullie naar de kalender van ons septem bernummer. PAUL Uit de kontakten tussen de Ninoofse Kultuurraad en de toneelverenigingen die deelnamen aan het Toneel- tornooi, bleek dat er in Ninove een zekere belang— stelling bestaat voor toneelopleiding voor amateurs Daarom nam de Kultuurraad kontakt op met het INTERFEDERAAL CENTRUM VLAAMS AMATEURTONEEL dat be reid werd gevonden in Ninove te starten met een to- neelkursus. Het I.C.V.A. heeft ondermeer tot doel opleidingsmogelijkheden te bezorgen voor toneel amateurs, en werkt onder de auspiciën van het.Mini sterie van Nederlandse Kuituur, Dienst voor Volks ontwikkeling. De kursusmogelijkheden zijn legio stemvorming en diktie, bewegingsleer, samenspel, improvisatie, tekstontleding, ritme en tempo, dekorontwerpenz. Om te beginnen werd geopteerd voor een kursus van het korte type (15 uur), gespreid over 5 dagen en wel op zaterdag 5-12-19-26 sept. en 3 okt., telkens van 14 tot 17 uur in het Buurthuis te Pollare, Hoog straat De mogelijkheid bestaat deze reeks verder uit te breiden met bijkomende kursussen, al naargelang de belangstelling die ervoor bestaat. De deelnemingsprijs werd, dank zij de medewerking van het Ninoofse stadsbestuur, zeer laag gehouden en bedraagt 50 F per deelnemer voor de gehele kursus - in deze prijs is tevens het kursusboekje inbegrepen. Om bij benadering het aantal deelnemers te kennen, worden de belangstellenden verzocht naam en adres op te geven bij de Socio-Kulturele Dienst van de Stad Ninove, Dreefstraat 23, 9400 Ninove, tele foon 054-33.78.58. De minimumleeftijd is 15 jaar. H

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1981 | | pagina 14