GESCHIEDENIS VAN DE SAVOOIFEESTEN
Deel IV: De mannen van de macht tegen de mannen van de nacht.
ALGEMEEN POLITIEREGLEMENT - GR00T-NIN0VE:
Ctmmo
OMTRENT WIJKKERMISSEN,FESTEN, BRADERIES
Een wereld vol geweld en vol leugens. Een pro
testerende jeugd. Studentenrellen. Watervervui
ling. Enz....
Dat was het beeld van de wereld waarin wij in die
tijd (einde '60 - begin '70) terechtgekomen waren.
Ook wij liepen rond met een hoofd vol vragen en
een hart vol opstand. Abstractere waarden bleken
een klein beetje een oplossing te geven aan gans
die verwrongen werkelijkheid. Zo onder andere de
muziek, die reeds voordien een revolterende
positie had ingenomen. (In tegenstelling tot
vroeger, toen muziek een privilege was voor de
gegadigden. Zo waren er twee vrienden, die ook
meer in de natuur geïnteresseerd waren dan in een
herexamen van scheikunde. De ene was Claude
Leemans, de andere Jo Verheyden die de dwarsfluit
bespeelde, maar dan veeleer gelijk een zeemeer
min. Claude kende nog een paar vrienden, nl.
Michel De Vleesschauwer, gitaar, en Hubert De
Decker die een zelfgemaakte tonbas had.
De behoefte ontstond aldus om een plaatsje te
vinden cm te repeteren, en dit werd toevallig
gevonden in nr. 28 van de Savooistraat.
De 'Mannen van de Savooistraat1 waren géboren.
Menig dorp in ons Vlaander land bezochten wij,
maar waar wij het meest aan opstaken was toen wij
in de cafés van de wijk gingen spelen. Daar
kwamen wij het eerst in contact met de straffe
verhalen over een oude wijkkermis die ontstaan
was in 1929 en door omstandigheden in 1963
zou stopgezet zijn. Ook onze géburen, o.a.
Stinne Zaliger, en vooral 'Seuken' uit de Oost
straat, deden ons lange, tot de verbeelding
sprekende verhalen. Langzaam aan begon zo het
idee te groeien cm deze kermis opnieuw te gaan
inrichten. Enorm veel zijn wij hier verschuldigd
aan de moeder van Mark Syroit en hemzelf. Zij
vertelden ons hoe alles in elkaar zat en waren
ook bereid een nieuw bestuur op te richten. Ons
was het niet zozeer te doen cm een nostalgisch
verlangen naar die 'goeie ouwe tijd', wij be
schouwden het als een voortzetten van een tradi
tie, waarin wij een eigentijdse ziel poogden te
leggen.
De kermis, die wij omdoopten tot Savooifeesten,
was niet langer een doel, het werd een middel,
een communicatiemiddel
En eindelijk was't zover. Met beperkte middelen
en zonder geld begonnen wij eraan. Het wijkkomi-
tee werd opgericht en wij werkten aan het plein
tje. Enkele zelfgeschreven affiches in de cafés,
aan't stad een podium aangevraagd en in ons
huisje verkochten we drank dat, cm koel te blij
ven, in een oude badkuip werd gelegd. Met de op
brengst betaalden wij de onkosten en de ordesten.
Ik herinner mij nog toen het op een avond begon
te regenen dat de familie van Mark Syroit, die
marktkramers waren, naar huis reden om een markt-
paraplu en die werd dan op het podium geplaatst.
En alles kon doorgaan. Alles was heel primitief
en wanneer men de afmetingen beziet die na 10
jaar aangenomen zijn, bestaat er wel een beetje
heimwee naar dat primitieve van vroeger. (Daar
bij maak ik wel de bedenking dat er toen scms
gespot werd met wat wij deden, terwijl nu
'kleinschaligheid' een ingeburgerd woord is)
De eerste jaren waren het dan vooral zangers en
muzikanten uit de streek, die sympathiseerden
met dit initiatief waardoor zij ook minder
vroegen, want zonder dit zouden de Savooifeesten
reeds lang failliet geweest zijn. Daarom wil ik
deze mensen hier vermelden, en hen langs deze
weg ook bedanken. Dat waren o.a. Tijl Beeckman,
Hugo Steppe, Georges GrijSseels, Hilde Torrekens,
Mark Beeckman die zijn schilderijen kwam ten
toonstellen, de familie Klepkes (met o.a. Urbain
Verekens) en vooral Dirk Renders die het plein
serieus deed swingen met zijn begeleider Hans
De Bisschop. Ook Mark Cassiman die later zijn
première op de Savooifeesten deed van 'Kazzen
Koo'zorgde elk jaar voor een spectaculair
optreden met 'Marjorijke' (Mark, Jo, Marijke)
Wat echter ook zo schoon was aan die eerste
feesten was de spontaniteit waarmee mensen van
de wijk het podium opkropen cm liedjes te zingen.
Zo o.a. Frans die het mooie lied van de 'Apache'
kwam zingen. Ook herinner ik mij dat Jean aan
het zingen was 'Als marktkramer ben ik geboren'
toen plotseling voor het eerst de politie ten
tonele verscheen, die kloegen dat zij Jean zijn
stem tot op de vuinisbelt konden horen Sindsdien
hebben zij elk jaar voor een optreden gezorgd.
Het 5de jaar was een grote ommekeer. Dat jaar
deed iemand, die aanvoelde vrat wij deden, maar
die onbekend wenst te blijven, een gift van
20.000 F. Dit betekende dat wij risico's durfden
nemen. Dat jaar werd de nog tamelijk onbekende
groep Bots gevraagd. Deze groep zette het plein
tje op stelten, en meteen werd de weg geopend
voor wat de Savooifeesten nu zijn een feest
voor jong en oud met niet alleen ambiance en
muziek, maar ook met informatie over hoe het nu
eigenlijk met onze wereld gesteld is, in de
breedste zin van het woord. Datzelfde jaar was
ook de eerste keer dat de 'Krarmenaas Swing
Band' ten tonele verscheen, die nadien elk jaar
nog zouden meedoen.
Bij de geschiedenis van de Savooifeesten mag ik
zéker niet vergeten te vermelden dat de Savooi
feesten 10 jaar bestaan, dank zij een figuur uit
Ninove, die levend reeds een legende is, nl.
Jean-Pierre Coppens. Het was hij die ons aanzette
cm in dat bewuste jaar te beginnen, want wij
waren van plan cm pas het jaar nadien te star
ten. Twee andere mensen die ook niet mogen ver
geten worden zijn Rufijn en Arthur De Decker.
Rufijn woonde in Gent maar kwam reeds sinds de
eerste jaren portretten tékenen op straat, en
ook werkte hij twee jaar een mimestuk uit.
Toen de Mannen van de Savooistraat na een aantal
jaren uit elkaar vielen begon Rufijn teksten te
schrijven over Ninove, wat al een voorbode was
voor 'Voljeir'Ook was het zijn idee om het
verdwijnen van de 'wijkzangers' op te vangen met
een liekeswedstrijd, die intussen uitgegroeid is
tot een van de plezantste en meest Ninoofse
activiteiten van de Savooifeesten.
Grotere feesten brachten grotere administratie
mee. Gelijk een duveltje uit een doosje kwam toen
Tuur voor de pinnen die nu 5 jaar op een schit
terende wijze het secretariaat voor zich neemt,
en nog kunnen cijferen terwijl iedereen aan het
feesten is, is voor mij een prestatie.
Volgend jaar zullen wij hem wel een jaar moeten
missen.
Verder zijn er nog de talrijke anonieme mede
werkers waarvan er enkele nu ook al ettelijke
jaren vast meewerken. Er is de voetbalploeg
'Koeterook' die nu elk jaar een internationaal
voetbaltornooi inrichten er is de jury van de
liekeswedstrijd (Firmin Tirtmermans, Staf de Mol-
twee Popmuzikanten uit Ninove, Paul Van der
Haegen, Hewe De Troyer, Schepen Moens,
Er is Michel Vander Borght die een tentoonstel
ling organiseerde over Korea, en daarbij de
Minister van Cultuur van Korea naar hier bracht,
ter gelegenheid van 50 jaar wijkkermis.
Er is het wijkbestuur, Aimé Van den Berghe en
Petrus Baetens en er is het talrijke publiek,
met wie wij samen nog enkele jaren fijne
Savooifeesten zullen houden.
Marcel Deneve.
Naar verluid heeft België, naast het dichtste
spoorwegnet ter wereld, ook de reputatie het
meest dichte net van café's op haar grondgebied
te herbergen. De Vlamingen staan bekend als fer
vente feestvierders, steeds paraat om aan de zuip
te gaan. Zoals iedere straat minstens één café
telt, zo heeft iedere wijk haar jaarlijkse ker
mis, is er iedere dag wel iets te vieren en vindt
elke organisatie wel een reden om een feest op te
zetten.
In een stad als Ninove verloopt een belangrijk
deel van het sociale leven langs deze instellin
gen en manifestaties om. Een serieus deel van de
middenstanders verdienen er hun boterham mee.
Voor vele verenigingen is het de enige bron van
inkomsten. De kermissen, of ze nu al of niet ge
paard gaan met braderieën, scherpen het wijkbe-
wustzijn aan en doen de kassa van de nering
doenden rinkelen.
Deze aktiviteiten spelen zich grotendeels af
's avonds en 's nachts, in een openbaar lokaal
of op de openbare weg en gaan gepaard met drank
en muziekgebruik. Allemaal facetten die het voor
werp kunnen uitmaken van een beperkende reglemen
tering door de gemeentelijke overheid. En natuur
lijk, zoals was te verwachten, hebben de opstel
lers van het nieuwe ninoofse politiereglement
geen enkele van deze aangelegenheden aan hun
arendsblik laten ontsnappen. Niet minder dan 50
artikels van het 172 artikels tellende APR han
delen over hoger genoemde instellingen en aktivi
teiten. Of hoe de machthebber's een domper kunnen
zetten op het feest- en café gebeuren in een stad.
Zoals U elders in deze krant kon lezen is onze
stad nog vele volksfeesten rijk, alhoewel enkelen
van hen op sterven na dood zijn. Het is dan ook
een heugelijk feit dat aktievelingen de handen
uit de mouwen steken om bepaalde van deze oude
gebruiken vernieuwd leven in te blazen. Het in
richten van Savooifeesten, Sint-Pietersfeesten,
Artiestenfoor enz.., redden bepaalde tradities
van een gewisse dood. Weliswaar worden niet alle
feesten even belangeloos ingericht als men soms
wil laten uitschijnen, maar het betekent toch een
welkome verademing. Straten worden tijdelijk
auto-vrij gemaakt, de voetganger kan ongestoord
zijn gang gaan, vanop een stoepterras kan de be
zoeker genieten van muzikale of visuele attrak-
ties, kunstenaars en oude-ambachtslui treden naar
buiten.
De talrijke bezoekers van dergelijke kermisachtige
toestanden beseffen meestal niet welke omvangrijke
administratieve en materiële rompslomp er komt
kijken bij het op poten zetten van een deugdelijk
feest. In deze moderne tijd is het geen sinecure
een stukje openbare weg in te palmen ten voordele
van de bewoners
EÉN ÖP&TEILER
NIEUW
PPLIT/E
RÊÖLEWW
Bij het overlopen van het nieuwe politiereglement
lijkt het er op dat de opstellers ervan alles
hebben in het werk gesteld om de organisatoren te
ontmoedigen. Zij die een belangrijk deel van hun
vrije tijd gratis en belangeloos spenderen aan
het organiseren van dergelijk feest worden sup
plementair opgezadeld met een ganse resem ver
plichtingen. En wee de inrichter die één steek
laat vallen de politiekommissaris zal het niet
nalaten zijn manschappen, al of niet in kogel
vrije vesten, uit te zenden om de wet of het re
glement te doen toepassen. Zelfs indien de ganse
sfeer van een groot feest kan bedorven worden
door het optreden van de flikken, zelfs indien de
openbare orde nergens wordt geschaad, zelfs in
dien er geen enkele klacht binnen loopt, zelfs
indien de burgemeester schriftelijk bevestigt dat
kunstenaars en ambachtslieden niet onderworpen
zijn aan bepaalde artikelen, onzen ijzeren poli
tiekommissaris doet zijn goesting en eist de strik
te toepassing volgens de blinde letter van het
boekje. Denken we maar aan het recente optreden
i.v.m. de circus-affiches, met als gevolg dat een
gans circus zijn biezen pakte...aan het ongenode
politieoptreden op de Sint-Pietersfeesten, waar
vele oude-ambachtslui zonder leurderskaart en
btw-nummer na de kontrole de wijk onmiddellijk
verlieten..aan het telkens opnieuw ingrijpen van
de politie op de Savooifeesten, omdat het pro
gramma een kwartiertje langer uitloopt dan ge
pland, enz...
De mannen van de macht vinden wel altijd een
voorwendsel in het APR om hun boekje boven te
halen. Oordeel zelf maar
voor het plaatsen van stoelen of tafels op
straat of stoep schriftelijke toelating
vereist (art. 4 en 5)
voor het hangen van feestverlichting, vlag
getjes en spandoeken op of over de openbare
weg toelating van de burgemeester is nodig
(art. 8)
3. voor het plaatsen van kraam of stand op de
openbare weg vergeet voorafgaandelijk geen
schriftelijke toelating te vragen aan de bur
gemeester en de retributie te betalen (art.10)
4. voor het aanbrengen van luidsprekers die voor
stemmige muziek zorgen tijdens de kermis
schriftelijke toelating vereist (art. 11)
(letterlijk genomen is het gebruik van luid
sprekers zelfs totaal verboden op zaterdag,
zon- en feestdagen)
voor het organiseren van een kaarting, bolling
of andere volks- of kinderspelen op de openbare
weg is alweer de toelating van de burgemeester
vereist en wordt er zelfs een speciale verze
keringspolis geëist (art. 32)
6. indien een danspartij bvb. in één of andere
zaal, schuur of school zou worden ingericht,
waar gewoonlijk niet gedanst wordt, zal daarvan
minstens acht dagen vooraf kennis gegeven wor-
Wordt vervolgd |K -ƒ