ALLE HENS AAN DEK! zond. 20 sept. Vuile Mong en de Vieze Gasten te Ninove. fs3» I Is er al dan niet uSLADE» op het Feniks Festivalt Vuile Mong en de Vieze Gasten trekken nu al tien jaar rond en overal waar ze verschijnen is het ambiance geblazen. Niet zomaar lol maken, maar met rake satire politi ci, vakbondslui en pastoors in hun hemd zetten. Op zondag 22.09.1981 komt Vuile Mong voor de 5de maal naar Ninove, dit keer op uitnodiging van het Ninoofs Progressief Front (N.P.F.) BOYCOT EN INTERPELLATIES Het maatschappij-kritische kabaret van de Vieze Gasten valt niet overal in goede aarde. Zo stelde de Boekhoutse C.V.P. verleden jaar een nachtelijke knokploeg samen die verwoed trachtte de piketten van de tent uit te trekken. Ook de vorige optredens in Ninove zijn niet altijd van een leien dakje gelopen. Zo o.a. bij het op treden op de Artiestenfoor in de Geraardsbergse- straat in 1977. Toen zorgde de parodie van Vuile Mong op het Belgisch Volkslied "0 dierbaar België, van Vlamingen en Walen, U wordt bestuurd door kerk en kapitaal...") voor heel wat opschudding. De P.V.V.-er Waltniel, toen nog oppositie, hield er zelfs nog een interpellatie over in de gemeente raad In 1979 was er ook enige herrie met het wijkbestuur- Belano, die zich kantte tegen het opvoeren van deze militante-artiestieke circus-show tijdens de "artiesten"-foorDat het optreden gepland was buiten het "grondgebied" van de wijk Belano, was blijkbaar van geen tel. Gevolg was dat het organi serende C.S.C. in allerijl het drukwerk mocht over doen, daar de tent verbannen werd naar de parking aan de zwemkom. Dat er dit jaar problemen zullen rijzen lijkt on waarschijnlijk. Feit is wel dat het stadsbestuur om onbegrijpelijke redenen, en zonder enig prece dent, 10.000 Fr. waarborg eiste van het N.P.F.en dit alleen om te mogen gebruik maken van een deel van de parking Savooistraat. Daar het N.P.F. gewoon niet beschikt over dergelijk kapitaal en bovendien de zin niet inziet van een dergelijke waarborg, werd protest aangetekend bij het stadsbestuur. Hope lijk is dit ondertussen reeds recht gezet. Langs deze weg willen we onze stadsnotabelen er wel at tent op maken dat er niet hoeft gevreesd te worden dat het CIRCUS van VUILE Mong een MESTHOOP of andere yiEZE troep zal achterlaten op het plein. In het "circus" yan "Vuile" Mong treden geen oli fanten, paarden of tijgers op, wel een opgevulde, sprekende papegaai, zoals op elk piratenschip dat zich enigszins respecteert. Maar die zal wel niet om 10.000 Fr. VUIL achter laten ItLHM-eN OORD i VOORDE HAMEN J PIRATEN Het nieuwe programma dat de Vieze Gasten brengen heet'"Alle hens aan dek." Het podium in de circus tent werd voor de gelegenheid herschapen in een piratenschip dat de Vlaamse binnenwateren afschuimt Niet zonder problemen echter, want wat ontmoeten ze onderweg? Op de klippen gelopen huwelijksbootjes instellingsboten, een barstensvol R.V.A.-schip en daar tussenin de vakbondsloodsen in nette matrozen pakjes. Speedboten verlaten met pak en zak het land; het regeringsschip maakt slagrij naar rechts, terwijl het orkest "Nader bij U, mijn God" speelt. Met hun vlotjes en gammele schuitjes kunnen ze flink dwars gaan liggen en het roer overnemen. "Solidarity for ever" is de boodschap. Het optreden wordt afgesloten met een pot-pourri van alle oude suksesliederen van Vuile Mong. KINDERPROGRAMMA. In de namiddag is er voor de kinderen het program ma "Help, meisjes aan boord." Nu is dat iets waar wij uiteraard niet voor panikeren. Maar piraten wel. Hun spreuk ],uidt "Vrouwen aan boord, rust verstoord Maar goed, de twee vrouwen, die in het stuk als verstekeling aan boord geraken, krijgen werk wassen en plassen. Het schip loopt vast na een storm. Gelukkig is er dichtbij een eilandje. De piraten gaan op verkenning en Guustje zal de vrouwen bewaken. De stoere bank staat echter vlug aan de afwas en wat nog erger is hij wordt ver liefd. Na hun bezoek aan het eiland komen de pira ten tot de konklusie dat de mooie natuur zoeken be langrijker is dan goud en schatten. Met die bood schap keren ze huiswaarts. NINOOFS PROGRESSIEF FRONT. De beide programma's gaan door op ZONDAG 20 SEPTEM BER 1981 op de parking Savooistraat te Ninove in een verwarmde tent die plaats biedt aan zo'n 250 toeschouwers. Maak dat je er bij bent. Het kinderprogramma vangt aan om 15 uur en kost 50 Fr. Het avondprogramma begint om 20 uur en kost 120 Fr. In voorverkoop en voor C.J.P., T.T.T. en doppers bedraagt de inkom slechts 100 Fr. Kaarten zijn te verkrijgen in de Kafees Toeksken, Koete— rook en Redding, in 't Vrouwenhuis en in jeugdklub Tien-Twen. Voor kaarten kan men ook terecht bij de leden van het N.P.F. jong-socialisten, C.S.C. .Humanistische Jongeren, F. Masereelfonds,I.M.A.V.O 0.VolkstoerismeHumanistisch Verbond, Werkgroep Savooifeesten en ERKATE. Het optreden gaat door met de financiële steun van het bestuur voor jeugdvorming. D.D.T. Te Pamel-Roosdaal had op zondag 16 augustus 81 het jaarlijkse Feniks Festivalt plaats. Een onlangs van kracht geworden politiereglement dat de nacht uilen in Ninove alleen laat uivliegen op vrijdag, zaterdag en (misschien?) zondagnacht en hen aldus verplicht om de opgelopen achterstand tijdens die nachten in te halen, zorgde ervoor dat ik niet om IA H 30 aanwezig kon zijn. Toen ik me dan toch tot daar gesleept had bemerkte ik dat mijn perskaart nog thuis lag, er zat dus niets anders op dan 320 Fr. te betalen. Voor die prijs kon men het volgende kend woord, programma beluisteren PUNAISE COMBO, BRAM VER MEULEN, THE PASSIONS, THE INMATES, SLADE en als top of te bill BRAZILIAANS COMBO; persoonlijk vind ik dat wel weinig voor zoveel goed geld en velen door de melodie (uitzondering gemaakt voor "Cum on feel the noize") Het publiek had echter betaald om deze mensen te stuwende kracht van deze groep was echter de bas- zien met het gevolg dat ze zich genoodzaakt voelden sist, die niet alleen het ritme maar ook gedeelte- te beginnen bewegen en enkelen begonnen zelfs met lijk de melodie bepaalde. Deze jonge New Wave groep het geluid mee te leven, hetgeen de organisatoren kreeg wel verdiend applaus maar kon het publiek Joepie deed juichen in de overtuiging dat ze een toch niet echt boeien. Alleen toen ze hun single goed programma hadden ineengeflapt (de naam ontsnapt me) brachten, werden ze eventjes Voor het Braziliaans Combo had het publiek duide- bewonderd, want in dit technisch moeilijk nummer kon men de gitarist noch de rest van de groep op een foutje betrappen, het was haast te perfekt. Improvisatie is voor deze mensen dan ook een onbe „„li, ontpopte zich als een rasechte showman, over het dachten hetzelfde als rk met als gevolg weinig volk. f r podium springend (of was dat misschien dansen?) Het PUNAISE COMBO had niet op mij gewacht en ook BRAM VERMEULEN was reeds halfweg zijn programma toen ik binnenkwam. Het tweede deel van Vermeulens show was nog best te genieten maar, naar mij werd lijk weinig belangstelling en aangezien ik op dat ogenblik ook al half doof was, ben ik het ook maar afgetrapt. Tijd dus voor enkele algemene beschouw ingen; eerst en vooral het meest verheugende feit de terugkeer van de minirok, dit kleinood zorgde THE INMATES daarentegen tapten uit een ander vaatje;ervoor dat vele mannenblikken in het publiek bleven, ook dit is een New Wave groep, maar hier druipten inplaats van zich op het podium te vestigen. Verder de rockinvloeden zo van de muziek af. De zanger het, ik y0or het eerst beleefd dat ik niemand enkele toeschouwers in beweging. Konklusie goede verteld, stelde hetgeen hij vooraf had gebracht niet veel voor. Wel een speciale vermelding voor het laatste lied van deze Bramshow, want "Nooit alleen" bewees dat deze nederlander wel degelijk talent heeft, helaas gebruikt hij het te sporadisch.groep maar voor een verkeerd publiek THE PASSIONS kwamen dan aan de beurt en eindelijk eens een vrouw op het podium, een aardige zangeres die ook aardig met een gitaar overweg kon; de zag vechten op dit festivalletje. Wat me tegenviel is dat ondanks het feit dat ik vorig jaar reeds de micro over en weer zwaaiend alsof hij een kleine klaagde over de te harde grond, we nog steeds op Rod Stewart was. Daarbij begeleid door een swingendehetzelfde fenomeen zaten. Ook angstwekkend was het groep die goed op dreef bleek te zijn. Ambiance ge- feit dat er naast de plaatselijke security mensen garandeerd dus, maar het publiek was blijkbaar niet nog een echte franse knokploeg werd ingehuurd, gekomen voor de INMATES en de meesten bleven dus ge-dergelijke provocerende individues horen volgens woon apatisch staan kijken; zelfs toen op het einde mij niet huis op een festival, ten andere de foto zuivere Rock Roll gebracht werd; kwamen er maar Van hun tronies bleek zo onderontwikkeld dat we hem En toen moest op de zijkant van het plein een gang van ruim vier meter worden vrijgehouden, want daar moesten de dikke nekken van slade zich zien door te wringen. Deze groep had het publiek onmiddellijk op de hand (ze kregen zowaar een ovatie omdat ze op het podium kwamen)Zanger Noddy Holder heeft nog steeds dezelfde hoed en dezelfde excentrieke stem als pakweg acht jaar geleden, en het optreden van SLADE is ook nog niet veel veranderd namelijk ruw en hard, een soort popmuziek die heel dicht bij hardrock aanleunt. Of ze nu muziek brachten of ge woon lawaai produceerden kon ik moeilijk uitmaken, daarvoor stond hun geluidsinstallatie veel te luid. De oude, gekende hits zoals O.A. "Get down with it", "Mama, weer all crazee now", "Gudbuy t'jane", etc. waren duidelijk te herkennen aan de tekst, het ritme of de manier van zingen, maar in mindere mate niet kunnen publiceren. Al bij al was het Feniks Festivalt een festival waar de noodzakelijke ingrediënten, namelijk sex en drugs en Rock Roll maar in beperkte mate aan- wezig waren. PAUL. THE PASSIONS Een deel van de plaatselijke veiligheids dienst, die niet genoeg vertrouwen kreeg van de organisatoren. De verloofde van de zanger van The Singels, die niet op het programma stonden en dus in het publiek bleven.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1981 | | pagina 6