JSevin ©oyne in winnik: Bccntle love you, as long as you don't drink my beer" ^CcotJbvwifrlak. rijmen en (lichten vandaag bij je graf, lieve paps (liekes- en dichtrubriek) Het moet zo'n vijf jaar gele den zijn dat in 't C.S.V., ofte Centrum voor Samenlevings Vernieu wing, beter gekend als 't Fabriek- sken ('t eerste dan), de Aalsterse Nacht Van de Poëzie doorging. Die nacht was natuurlijk een beschei dener afspiegeling van Guido Lau- waert's geestesking. Dus een hele hoop plaatselijke en andere dichters die uit eigen werk kwamen voordragen, gemengd met diverse attrakties. Zo was een succesvol optreden van onze eigenste ninoofse poëzie-groep "Marjorijke"waar Mark Cassiman, alias de Kazzen, in debuteerde. De onvermijdelijke naam op de affiche waar velen naar uit keken was natuurlijk Louis Paul Boon. Hij verscheen al vroeg in de avond op het-podium en droeg met zijn gekende, ietwat lijzige, stem een paar gedichten voor. Op dat ogenblik was poëzie van Boon totaal onbekend. Enkel "De Kleine Eva uit de Kromme Bijlstraat" was gepu bliceerd en dat was tenslotte poëtisch proza. Als Boon-liefhebber was ik dus heel benieuwd. Zijn ge dicht "Vandaag bij je graf, lieve paps", vond ik heel aangrijpend en komt me weer voor de geest nu Al Ier- heiligen voor de deur staat en Boontjes gedicht, duidelijk voor zichzelf geschreven, 'nu ook voor hem van toepassing is geworden. Kort voor zijn dood heeft Boon zijn "Verzamelde Gedichten" nog laten pu bliceren. Het is een kleine bundel die, zoals de weinige gedichten van El schot, al gauw tot onze beste poë zie zal gerekend worden. Het tweede gedicht komt uit een reeks, opgedra gen aan zijn vrouw Jeanneke. ALS DE KAT VAN HUIS IS. Mijn naam is Serafin en ik zit met muizenesten. Vanwaar die komen, ver tel ik hier-. Op een zwoele zomeravond heb ik Greta leren kennen, en ge weet het misschien zelf, tante Flavie, hoe dat gaat. Nadat we al menig potje verzet hadden vroeg ze me aan huis te bestellen. Daar aangekomen bleek al- oauw dat de oudjes er niet waren. De kat was dus van huis en de muizen dansten vrolijk in bed. Deze meer dan toeristische uitstap bleek een staartje en wat meer is, een buik je te hebben gekregen. Mant hoewel ik mijn Greetje sindsdien niet meer mo gen ontmoeten heb, heb ik nu langs vrienden vernomen dat het zover is: Greta is azo: Zij zit met een muisje, maar ik met de nesten. Of ik er voor iets tussen zit, weet ik niet, maar toch wil ik een oproep doen aan alle lezers: HEEFT IEMAND MIJN GREETJE GEZIEN met kleedje of zonder misschien) En een vraag aan tante Flavie: wat doe ik als ik haar weder zie ANTWOORD Als ik een seintje krijg van de le zers zal ik het je zeker vertellen. En wat die muizenesten betreft, pas hier zeker op, want muizen kweken snel, ook als de kat niet van huis is. Mag uw vaderlijke trots u leiden bij uw speurtocht naar Greta. Om echter te weten te komen of ge de vader zijt, zult ge moeten wachten op het resultaat. Vergeet echter niet: gelijkenis is een diskutable zaak. TANTE FLAVIE his streetwalkers waren in dat jaar jook geprocrammeerd, maar een nierziekte van Paul Kossoff himself zorgde er voor dat de ganse groep in Engeland bleef Humo had echter een vervanger in petto, namelijk Kevin Coyne. Op gans de Bilzenwei had nog bijna nie mand iets over deze Brit gehoord, het was dus maar normaal dat het publiek hem koel ontving, ondanks de drukkende warmte die dag. Coyne stoorde zich daar echter niet aan en deed zijn act alsof zijn leven ervan afhing hij kroop, sprong en rolde op het podium heen en weer en dit alles zonder zijn microfoon los te laten of te zwij gen. Hij ging werkelijk tekeer als een gek (wat niet verwonder!ijk is, want hij heeft jaren gewerkt in een tehuis en de meeste van zijn teksten handelen over geestelijk gestoorde mensen)Daarbij bleek Coyne ook over een uitzonderlijk Zijn stem is nog niets veranderd en hij zingt nog steeds met evenveel overtuiging als vroeger. Zijn bal lades bracht hij op zijn gekende, mee slepende manier, maar vooral zijn liefdeliedjes waren enorm boeiend om dat ze zo goed op de lachspieren werk ten (de titel van dit artikel is on der andere een citaat uit het liedje "That old, fascist lovesong"), maar daarvoor moest men dan wel engels verstaan, dit laatste geldt ook voor het begrijpen van de bindteksten (gelukkig had ik mijn engels-neder- lands woordenboek meegenomen). Kevin Coyne had naar gewoonte onbekende maar degelijke muzikan ten meegebracht. De drummer wist zijn (houten) kop koel te houden en het passende ritme goed aan te houden, daarin prima gesteund door de bassist (die ook de jointroller van de groep bleek te zijn). Dan was er nog de gitarist, die kerel is waarschijnlijk met zijn Gibson geboren, want die gitaar bleek voor hem geen enkel geheimpje meer te bezitten, spijtig genoeg werd er in elk nummer een plaats gemaakt voor een gitaarsolo en dat was wel van het goede een beetje teveel De vluggere nummers (Coyne gaf hen de naam Rock en Roll) hadden het meeste sukses bij het publiek, en dan wel in het bijzonder de meer gekende liedjes, zoals "Mariene" en de als uitsmijter behouden "Eastborn Ladies". Het publiek leek tevreden met wat ze voor hun 150 Fr. hadden gekregen en alhoewel het bijlange niet het beste optreden was dat ik van Coyne al gezien heb, vond ik ook dat de talrijke aanwezigen geen reden tot klagen hadden. Aan het adres van de organisatoren kan ik alleen maar het volgende zeggen doe zo verder, breng ons nog dergelijke goede groepen tegerr betaalbare prijzen Groot Ninove kan er alleen maar beter van worden, maar als het enigszins kan, niet altijd in een zaal van één en de zelfde strekking. Paul Jazz Bilzen 1974, in de tijd dat er op dit jazzgebeuren alleen plaats was voor rock, hardrock en folkrock. De organisatoren hadden, in samenwerking met Humo, voor een zeer degelijke affiche gezorgd dat een deel van de geproorammeerde groepen hun kat stuurde was wel niet de fout van de organisatie, maar voor de betalende toeschouwers is het niet leuk om naar een kat op een groot podium te kijken (ik kon ze vanop mijn plaats zelfs niet zien). De echte hoogte punten bleken Kevin Ayers en Fairport Convention (toen nog met Sandy Denny) te zijn. Paul Kossoff (ex Free) and stemgeluid te beschikken. Om het kort te houden, Kevin Coyne be koorde zowel publiek als perslui met het gevolg dat hij sindsdien minstens éénmaal per jaar op tournee komt in België (het enige land waar hij enige bekendheid ge niet). Zo was hij ook onlangs in ons land en Jeugdhuis De Kwal be zorgde ons een optreden met Coyne in het Parochiaal Centrum te Denderwindeke (is dat Jeugdhuis dan ook al op het slechte pad Volgens de 150 Fr. kostende kaart zou dit doorgaan op zondag 27 september om 20 H. De datum bleek te kloppen maar toen Kevin en zijn begeleiders het podium betraden, was het al om en bij 22 H. (en dat juist die ene keer dat ik stipt op tijd was). Mat Coyne tijdens die twee voorafgaande uren uitgespookt had, was onmiddellijk duidelijk, hij stond daar namelijk met een serieus stuk in zijn voeten op het podium, wat bij hem normaal gezien moet betekenen goed in form. Maar het podium was heel wat kleiner dan destijds in Bilzen, dus geen over en weer gespring maar hooguit een beetje gestrui kei de man zelf is inmiddels een beetje verzwaard, dit was goed te zien aan zijn stevige bierbuikje (hij gaf zelfs een huide woord voor ons belgisch bier, vooral omdat het veel straffer is dan wat in Engeland moet doorgaan voor pils). vanckag bij je graf lieve paps wou ik je zeggen hoe mooi de meisjes worden en hoe kort hun rokjes zijn en hoe dik hun tieten worden je zag dat zo graag lieve paps je keek het aan met je goedige ogen de rustige glimlach van de oude man je sprak zo graag lieve paps over een koppel ferme tieten en toeten en je had ze ook graag nog eens beetgenomen ouwe sloeber lieve paps dat wou ik je zeggen bij je graf hoe mooi ze deze zomer waren hoe liefdevol ik keek met jouw ogen naar hun rokjes zo kort naar him spannende spijkerbroeken j<- mocht het niet aankijken van mams ik weet het je wendde de goedige blik af je bruine zachte ogen van een te brave hond vandaag vertel ik het dan met wat weemoedige glimlach aan je graf Rufijn het eens mijn geliefde schat is niet te herroepen eens geworden ik kan je in de avond mets geen sprookjes meer vertellen over het jaar tweeduizend of wat ik kan je alleen verzwijgen de nachtmerrie van het iaar tweeduizend de anderen huizend op elkaar gestampt in monsterblokken van beton twintig dertig veertig hoog als haringen in een ton ze kijken kleurenteeve' als achter afrastering het vee of rijden over snelwegen naar hun dood in de avond vertel ik je mijn geliefde schat een sprookje over achwat grootvader en hoe gelukkig die moet zijn in zijn graf maar jij denkt aan de kinderen - mijn geliefde schat met tranen in de ogen aan het jaar tweeduizend hoe je kleinkinderen in betonnen grafkelders zullen huizen eens als alles eens zal zijn

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1981 | | pagina 8