Wannes Van de Velde op nieuwe wegen Kazzen en koo R3R0V3ETERS KRFFEES3ETERS NEW LOOK Op 3 april komt Wannes Van De Velde naar de jeugdklub in Ninove (20 u.) Op 18 april is hij er opnieuw, deze keer met de "Internationale Nieuwe Scène" in zaal De Redding voor een opvoering van "Collage Flamand" (20u). Voor meer inlichtingen, zie onze kalender. Reden te meer voor 't Klokzjiël om de Antwerpse zanger even te spreken. Bij een recent optreden van Wannes Van De Velde valt het onmiddellijk op dat het anders is, dat de liedjes veel muzikaler zijn en niet meer zo zeer inhoudelijk gericht. Welke dingen wil je nu gaan doen 1 Gaat dat invloed hebben op de sa menstelling van je groep In het verleden heb je reeds ande re dingen en stijlen gebracht, o.a. toneel'... Ws J Is het allemaal 'poesje'? En verder Maar wat wil Wannes Van De Velde met zijn nieuwe stijl Ter gelegenheid van mijn verjaardag, op 20 februari dus, organiseerde 't Floeren een optreden in zaal Marbol aan de geraardsbergse markt. Als hoofdattraktie was de vernieuw de Kazzen en Koo gekontrakteerd, met in zijn voorprogramma No Re grets ik ben 't Floeren werkelijk zeer dankbaar voor deze attentie. Het plezier begon omstreeks 21 uur, wanneer de onbekende groep No Regrets plaatsnam op het podium. Deze jongens gingen er nogal hard tegenaan, maar waren toch verstan dig genoeg om geen hardrock te bren gen. Onder welke noemer men hun mu ziek moet onderbrengen kan ik niet zeggen, ma,ar swingen deden ze in elk geval. De titels van hun lied jes heb ik niet genoteerd, gezien toch haast niemand ze kent wel heb ik me laten vertellen dat bijna al hun komposities van de hand zijn van hun slidegitarist (N.B. een rijkswachter). Toch is het niet deze vent die op het podium de muziek be paalt. Hij brengt wel voortreffe lijk werk, maar moet wel onderdoen voor de zanger-mondharmonikaspeler en ook voor de uitstekende sologi tarist. De ritmesektie was ook goed te noemen, dit dan vooral dankzij een sterke drumset, aangevuld door de middelmatige, veel show gevende bassist. Al bij al een goed voorpro gramma en een goede tip voor moge lijke organisatoren in het ninoofse. Later op de avond kwam de Kazzen met zijn nieuwe groep het podium onveilig maken. Zijn nieuwe gitarist kwam me bekend voor, maar het duurde toch tot hij de eerste riffs uit zijn gitaar toverde eer ik in hem de gitarist van de Give Buzze Blues Band herkende. Het is ook met deze groep dat de Kazzen een tijdlang opgetrokken is, een kuur die hem zeker goed gedaan heeft, want het grote verschil tussen de vroegere en de nieuwe versie van Kazzen en Koo is dat wat ze nu brengen veel met originele oude foto's, dokumenten en voorwerpen uit deze periode, ingericht door Stadskrant 't KLOKZJIËL in samenwerking met foto- en diaklub FOCUS. Deze gaat door in ZAAL PASSAGE, Stationsstraat, Ninove (ingang langs de Dreefstraat) Tijdens de tentoonstelling kunnen de voorintekenaars hun boek afhalen en zal het ook te koop worden aangeboden. De tentoonstelling gaat door van 8 tot 18 april 1982. OPENING op Witte Donderdag, 8 april vanaf 18 u. met dia-montage van Clement Flerremans «Ninove, vroeger en nu» en de mogelijkheid zich in oude kledij met decor te laten fotograferen door FOCUS. rijper en muzikaler klinkt; de in vloed van de Blues is daar in ruime mate verantwoordelijk voor.Wie ge komen was om "De Kleine tenen van Alice" te horen was eraan voor zijn moeite want daar houdt de Kazzen zich niet meer mee bezig en toen men vroeg of hij "Wat ik geleerd heb in het leven" wou brengen, antwoordde Mark Letterlijk "Ik heb niets geleerd in het leven" eerlijk gezegd een spijtige zaak voor hem. Hij zal dan wel met zijn muzikale talenten ge - boren zijn, want dat hij talent bezit is zeker, getuige daarvan zijn de duellen die hij op mondharmonika aan ging met dat ander natuurtalent uit zijn groep De gitarist. De muzieklief hebbers konden hier niet alleen ge nieten van het gebodene, maar moch ten zich daarbij nog volop uit- freaken ook want de bij wijlen enorm swingende bluesnummertjes, zetten werkelijk aan tot dansen, met uitzondering dan voor de som mige aanwezigen die van de toog niet waren weg te slaan en degenen die te stom waren om te begrijpen wat ze hoorden en zagen. Uit dit alles zou de heer Baro misschien kunnen afleiden dat hij bij het volgende optreden van Kazzen en Koo in Ninove een interpellatie zal mislopen tijdens de gemeente raad, doch troost je Baroken, wat denk je bijvoorbeeld van "Geef mij Weed, Whisky en Wijn" als titel van een lied, niet straf genoeg Mogelijk, maar deze dan een half in 't engels half in 't neder lands gezongen nummertje over een jaloerse kerel die boos is op zijn lief "Because she did poezewoefke with another guy". De muziek is dus wel veranderd, maar niet de on derwerpen. Daarmee is dus iedereen tevreden, zowel de muziekliefhebbers als de gemeenteraadsleden, dus indien er iemand in de omgeving komt van een plaats waar Kazzen en Koo optreedt, dan kan ik hem maar één raad geven wip eens binnen want er valt wat te beleven en misschien ontmoet je er ondertekende n Bruce Palmer Foto Paul WVDV Op 't ogenblik wel. Dat is bewust gedaan om terug te gaan naar die stijl. Ik ben uit op een versobering van stijl en dat kan men het best doen door te rug te duikelen in de traditie. Als je heel veel doet krijg je op den duur een vaste stijl en werkwijze en loop je het gevaar dat het een cliché gaat worden en daar wil ik aan ontsnappen. Daarom duik ik terug in de tra ditie waar de stijl, niet het cliché, het belangrijkste is. Bv. zonder begeleiding zingen en met de stem nieuwe mogelijkheden zoeken Ik ben even uitgeweken naar de traditie om ze af te tasten en om nieuwe stglistische mogelijkhe den te vinden die ik dan kan ge bruiken om er hedendaagse teksten op te schrijven. Ze zijn nog niet uitvoerbaar maar dat komt. Het zal iets nieuw zijn dat veel soberder klinkt dan wat ik tot nu toe deed. Ik heb ook iets, dat heet het marginaal lied en gaat over het kunstenaars-bestaan. Het is ge baseerd op mijn persoonlijke er varing. Ik heb het nog nooit uit gevoerd. Ik moet eerst nog verder zoeken, ik moet zeker zijn dat het goed is voor ik het ineenzet. Nee, in principe blijft die dezelf de maar 'k ga trachten iets te doen om de instrumentatie anders te krij gen, om nieuwe klanken te krijgen. Vroeger heb ik nog met een bourdon gespeeldZo iets zou ik ook wil len gebruiken. Dat wel,maar mijn eigen kreaties zou ik willen veranderenandere, aders aanboren. Je kunt heel veel bijleren, vooral stijl. Hoe je iets zingt en hoe het overkomt bij het publiektdat is stijl. Stijl dat is het voornaamste in een lied. Elementen die uit de traditie komen kunnen heel knap zijn, die wil ik bewust styleren. Er iets mee doen. 'n Treurige tekst die goed gezon gen wordt komt beter over dan 'n goeie tekst die slecht gezongen wordt. Ik heb ook iets voor Rum gemaakt "Collage flamand" en dat wordt nu door hen gespeeld. Dat is plezant, dat zijn allemaal andere mogelijk heden. Ik ben ook in voorbereiding met een "poesjenellen teater" (dit is een soort poppenspel Het enige dat ik er nu kan over zeggen is dat ik zo'n 25 zelfge maakte poppen heb. Het moet nog zijn vorm vinden. Ik heb er wel enkele stukken voor geschreven of vertaald, meer kan ik er niet over zeggen Zo kent elke volksmuziek-1iefheb ber Wannes Van De Velde, maar schrik niet straks in Ninove, zijn baard is eraf. Op 't ogenblik heb ik "Christophe Colomb" van Michel De Ghelderode vertaald en bewerkt. Dat is een heel mooi werk. Colombus die aan zijn uitkijk vraagt wat hij ziet, want hijzelf durft niet te zien. En Montesavo die frans spreekt, in de bewerking nederlands, en vraagt "of het altijd feest is als iemand Amerika ontdekt?" Het is vooral de geest van de Ghelderode die me inspireerde tot het poppenspel. Maar met uitzonde ring van Colombus is dat allemaal werk in voorbereiding. Ik ga zien hoe het zich ontwik kelt. Maar dat is nog toekomst. En de film "Ercola" gaat een videofilm maken met 'poesjesop een scenario van mij "Satan in het Bordeel"Dat is de konkrete toekomst. De tekst is binnen en ze werken aan de film. Ik ben met van alles bezig maar het liefst zou ik iets aparts willen maken. Iets helemaal nieuws voor mij. Maar ik heb weinig tijd. We moeten hard j werken en hebben te weinig tijd M om te repeteren. Het systeem zet ons een beetje aan de kant en van onze muziek alleen kunnen we niet leven. Om er een idee van te hebben, iets dat in mijn hoofd zit'. Het orkest speelt een muzikale introduktie een schoon muzikaal ding, en plots begin ik te zingen, a capella een couplet of twee of een tekst en dan herbegint het orkest. Maar om echt iets te kreëren moet je er intens mee bezig zijn. Coppens J.P. De Kazzen gulzig bezig met zijn avondmaal Openingsuren weekdagen van 19 u. tot 21 u. zaterdag en paasmaandag van 15 u. tot 19 u Pasen en zondag van 10 u tot 12 u en van 15 u, tot 19 u Naar aanleiding van de uitgave van het, gelijknamige boek van Erik De Schrijver, wordt U vriendelijk uitgenodigd op de tentoonstelling

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1982 | | pagina 9