JAN VLEMINX Het juk (1) HENGELRUBRIEK HECTOR PIANCQÜAERT vervolgverhaal Heeft uitloden belang WAT VOORAFGING EN WAAROVER HET GAAT Jan Vleminx en Victor De Wilde volgden de baan die voorbij de Bonten Os naar Volxem loopt. Jan was opgewekt zijn gelaat straal de van geluk. Victor De Wilde was zo geestdrif tig niet als Jan. Toch kon hij een glimlach van tevredenheid niet weerhouden als hij eens ver achter hen, dan eens rechts of links in de vallei of op een heuvel de forse stemmen van een groep jonge buitenlieden een democratisch lied hoorde zingen. Ginder hief men machtig aan "'t moet beteren, 't moet beteren door de christene volkspartij terwijl van elders geantwoord werd met "o, groene vaan, o kleur der weide" of "wie stond recht?" met het prachtig en krachtig refrein "Priester Daens, Cm te kunnen vissen moet je' een vishengel bezitten en aan die hengel wordt een visdraad gemon teerd. Zo bekeken is dat logisch en toch..zonder hengel kan gevist worden met een draad, maar omge keerd zonder draad valt er niet te vissen. Eindresultaat de hen gelaar hangt af van dat klein spul letje draad. De meeste vissers den- Priester Daens, onze roem en onze lansEn tussen de kloeke mach tige stemmen van de mannen klonken dan soms ook de zilvere stemmen van kinderen en zelfs van vrouwen. Welnu, Victor, sprak Jan, toen de laatste zangen in de verte wegge storven waren, z.ijt ge het met mij nog niet eens Gelooft gij nu dat er iets aan 1t veranderen is in Vlaanderen Ik beken, antwoordde Victor, dat wat ik deze namiddag gezien heb indruk op mij heeft gemaakt. Ja, in ons volk zit er nog geest drift er zit in hem een kracht die grote daden zou kunnen te weegbrengen indien. Hoeindien Indien men het vrijliet. Ge ver geet dat de democraten machtige vijanden hebben. Zij werden eerst gerust gelaten, men hoopte dat ze alleen als de andere katholieken de antiklerikalen en vooral de socialisten, die de rijken zulk een schrik inboezemen, zouden bevochten en met schimp- en scheldwoorden overladen hebben. Daarom duldde men bij hen een volksgezindheid die men slechts uitwendig dacht. Nu men echter ziet dat men te doen heeft met mannen uit een stuk die wezenlijk de opbeuring van de lagere klasse willen bewerken, nu is 't veran derd. De kapitalisten, de kas teelheren, de priesters, hun nede rige dienaars, dan de burgerij van onze dorpen, die zich ver boven 't volk verheven waant en haar hoogmoed gestreeld ziet anderen stoffelijk lager te zien dan zij de boeren zelfs, wier werklieden zo ellendig slecht betaald worden, die bijgevolg vrezen voor opslag van loon en wier hoogmoed het niet kroppen kan dat de werkman met op geheven kop begint te gaan dan eindelijk die bende baatzuchtigen, die in onze katholieke kringen konkelfoezen en kruipen om een mandaat van volksvertegenwoordi ger, provinciaal- of gemeente raadslid, en die vrezen door de opkomst van het volk enige plaat sen door volksjongens te zien in nemen, al die verschillende mach ten trekken zich samen en sluiten zich aaneen om 't oprijzende volk weerom in de poel te stoten waar het nu stoffelijk en zedelijk in verkwijnt en verstikt. ken en zijn er zeker van dat "hun" draad de goeie is, dat hun systeem super is, misschien hebben ze wel gelijk indien zeweten hoe, waarom en uit wat het uitloden be staat. Enorme en vele fouten wor den gemaakt bij de fameuze uitlo- ding en als je eens goed rondkijkt kun je gemakkelijk de goeie, de fijne en de slechte visser er uit halen. Zie naar de dobberantenne van sommigen, bij de ene staat de antenne boven met het plat van de dobber erbij, bij de andere stelt Ja, maar als 't volk wil, wat kunnen zij doen Het volk is toch de macht. Neen, 1t volk is in Vlaanderen en zelfsnog nergens de macht. 't Zou de macht zijn was het vrij en ontwikkeld genoeg om zijn belangen te verstaan, ja cm er zelfs iets voor te voelen, 't Is waar, antwoordde Jan, maar vraag niet te veel van de eerste dag. Onthoud wat ik u zeg, Jan, er zijn in Vlaanderen machten die de men sen dom, onwetend, gevoelloos wil len houden en zolang mogelijk zul len houden. Zij waren reeds op 't grond gebied van Volxem 't dorp lag vód>r hen. Victor De Wilde stond stil. Jan, wie woont er hier links Karei De Deken hij is de demo craten genegen. Wie is zijn eigenaar 'k Weet niet wel zijn naam 't is een baron van Brussel. En daar rechts Pier Verwilst een koehoudersplek van de markies van Rhode. En deze meers hier Hij wordt gebruikt door Louis Balcaen, doch behoort toe aan onze notaris En hier dit groot veld, met die hoven en die tuinen hier, die tot gerief dienen aan de herbergiers en de kleinere mensen van 't dorp? En daar verder al die boerenhoven? Alles aan de markies van Rhode, antwoordde Jan langzamer en meer en meer in gepeinzen verzonken. Kunnen die mensen leven zonder dat hof, die weide, die tuinen Welke macht zal die mensen opeens uw idealen van recht en mensenliefde doen verkiezen boven gehoorzaam heid aan hun rijke eigenaars, 't is te zeggen boven hun eigen broodgewin. Jan, die enige tijd verpletterd was' onder die opeenstapeling van hinderpalen waaraan hij in zijn jonge geestdrift niet zoveel ge dacht had als zijn vriend, wiens kalmer en koude geest meer bere kende en woog, Jan voelde het plots stormen in zijn hart. Wie dat vermogen zal, Victor, sprak hij, de onweerstaanbare kracht van de waarheid, de aantrek kende macht van wat rechtvaardig is en van liefde voor de evenmens getuigt onze wil, ons onbreek- men vast dat diezelfde dobber dus danig scherp is uitgelood dat men zeer goed moet toekijken of er die antenne wel staat. Natuurlijk zit in het eerste geval de dobber ver en goed, of je een behoorlijke vangst kunt bijeen trommelen dat wordt wat anders, veel mislagen en beten welke niet werden geregi streerd zijn er de gevolgen van. Wanneer de vis bijt moogt g'er ne kloef aanhangen, zeggen sommigen, ja d'er zit wat in, maar ook de overtuiging blijft dat de visser met de goede uitloding veel meer 'kloefen' zal aanslaan dan nummer één Bijt de vis minder of slecht, is de visgeneratie "oud", of de dikke zoals we zeggen, dan zijn deze vissen schuw en achterdochtig of beter gezegd 'oude geroutineer- den'Wat doen die linkaards dan, ze liggen te blazen en werkelijk het woord is gepast. Weet je dat de vis op je aas blaast, zij het vers de vase of maden of brood- pluim en noem maar op. Als dat onderste ding niet beweegt, als dat daar stijf blijft hangen of liggen en als die niet 'hapzuchtig' is die dag, zeg maar adieu Hoe kan men dan verhelpen dat het aas los zit. Eerst en vooral, de dikte van de lijn. Moest er geen verschil nodig zijn, dan moet er geen 6,7 of 8 op de markt zijn, het ware heel eenvoudig met een scheepskabel. Nochtans, is de lijn licht, dun en soepel, dan bewerkt u 50 voor het verleiden op een beet. Er wordt dikwijls be- baar besluit te lijden wat 't ook moge wezen voor ons volk en boven al die alles regerende macht, die in de grootste nood, op het hache- lijkst ogenblik de rechtvaardige ter hulp komt en hem, gevallen overwonnen, weerom opricht God God, vriend Jan, antwoordde Victor: ik bewonder uw betrouwen, doch gij vergist u. 't Is door God, 't Is in de naam van God dat men u ver pletteren zal. Zij waren juist aan de kerk aan de overzijde van de straat stond het klooster. De kerk was een log gebouw met zware toren, Gothische vensters geven haar een zeker ar tistiek voorkomen. Haar zwarte massa overheerste de huizen van het dorp en verhief zich in 't duister van de avond als een drei gend gevaarte boven de kleine ge stalten van de beide vrienden. Al wat haar omringde scheen klein, gering, niettig en als vernederd, verward, verknecht aan haar voeten te liggen. Alleen de wijde en ruime gebouwen van 't klooster, dat er rechtover stond en alleen een groot deel van de ene zijde van de straat innam, scheen nog iets van enige betekenis. Jan vervolgde Victor, ik moet u iets zeggen met vreugde zag ik dat ge u in de politieke strijd geworpen hebt. Gij kunt hier veel doen voor de ontvoogding van het volk. Maar, weet ge wel waaraan ge u blootstelt Hebt ge reeds al de gevolgen overdacht van 't geen ge doen gaat Gevolgen Welke gevolgen Ja, weet ge wel welke vervol gingen, welke vernederingen er in Vlaanderen de mannen te wachten staan die aan de rijken en geeste lijken, hun knechten, hun slaven willen ontnemen en een vrijzelf bewust en redenerend volk willen vormen Kent gij wel de harte loosheid, 't volledig gemis aan rechtvaardigheidsgevoel kent gij wel de onbarmhartigheid van die hoogmoedige en heerszuchtige men sen die u van nu af reeds in 't oog houden en bereid zijn bij de eerste gelegenheid u uw stout heid zo duur mogelijk te doen be talen Jan zweeg als begreep hij niet goed. weerd dat de vis alles ziet, na tuurlijk de dunnere draad minder, want per slotte van rekening de vis ziet toch ook de loodjes han gen. Het gaat er hem enkel en al leen om, de draad soepel te hou den Daarmee is de kous niet af goede dobber, goede draad, perfek- te haak en hoe zit het dan met die loding. Het heeft allemaal geen belang meer als die daar boven- steekt zoals een televisieantenne, vangt g'er dan toch een, dan klas seren wij die vis onder de zelf moordpiloten of uitgehongerden Neen, onze dobber moet een geheel vormen, dusdanig dat deze precies zweeft, dat het merkbaar is bij het aanraken of wrijven van de kleinste hindernis, de dobber moet wegzuigen, men moet het gevoel krijgen dat er te veel lood bij zit, de balans moet perfekt zijn. Gebruik niet te veel klein lood, je kweekt er enkel meer weerstand bijJe kunt het even goed regelen met dikker lood, zie de fameuze olivetteswil nu ook niet zeg gen dat g'er erwten moet aanhangen! Vis je op Brasem, Karper, Lauw, plaats het bovenlood op 35 a 40 cm, opgeletrekening houden met de diepte van het viswater, lood 2a 3 kleine loodjes op 15 cm. van de haak, zoek de gepaste, juiste bijloding, zet bij Voorn vissen het lood in 'blok', t.t.z. bijeen op 25 tot 30 cm en als er wat in zit zal je het verschil wel mer ken, er zullen d'er meer hangen... en zeker van Veel succesFikken Syroit Na de meeting van de Roelanders keren Jan Vleminx en Victor De Wilde terug naar huis. Jan Vle minx wil zich aansluiten bij de RoelandersZijn wat oudere vriend Victor steunt hem hierin, maar verwittigt hem tegelijkertijd voor de tegenstand van kerk, adel en burgerijdie de opkomen de demokraten met alle middelen zullen bestrijden. Om deze (en de volgendeafleve ring te begrijpen moet men we ten dat de Roelanders in 1891 zijn ontstaan. Toen vonden de behoudsgezinde katolieken het nog niet zo slecht, dat er in hun partij ook wat "demokraten" waren, kwestie van het socia lisme te stoppen. Toen echter tijdens een verga dering in Okegem op 15 april 1893 Roelanders en Daensisten besloten een eigen, demokrati- sche partij op te richten, los en zelfs tegen de katolieke partij,waren de poppen aan het dansen. De maanden vóór de parle mentaire verkiezingen in okto ber 1894 waren dan ook voor de behoudsgezinde katolieken één campagne van haat en ver nietiging tegen de christen demokraten. Het is in die zomer van 1894 dat Hector Plancquaert zijn "Jan Vleminx" situeert Een eeuwige waterratSasmeester Marcel Bogaert zal hier meer succes hebben in het vissen dan op "zijn" schuimende dender.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1982 | | pagina 8