JAN Vi Natuur voeding Vervolg van p. 4 HECTOR PLANCÜUAEEI Het juk VERVOLGVERHAAL DOOR Na een meeting van de kristen demokraten neemt Jan Vleminx zich voor aan te sluiten bij deze nieuwe partij. Zijn vriend Vic tor De Wildë waarschuwt hem voor het lot dat de toenmalige "dissi denten wacht. Deze episode uit "Jan Vleminx" is vooral geïnspireerd op het leven van de Outerse Roelander Pieter-Frans Lambrecht, beter gekend als smid LambrechtLam brecht "opende een smidse in zijn geboortedorp. Eén van zijn trouw ste vrienden daar was "Meester Emile"onderwijzer aan de offi ciële school. Toen de schoolstrijd van 1879 uitbrak, weigerde de mee ster ontslag te nemen, en hij werd hierom de zondebok van het hele dorp. Lambrecht bleef zijn vriend trouw en deelde in de ver volging. Ook hem bespotte men in de straat, en meer dan eens wer den bij hem 's nachts de ruiten ingegooid. Hij verloor al zijn klanten. Men noemde hem "de koude smid" omdat zijn smidsvuur voor taan gedoofd bleef". (K. VAN ISACKER. Het Daensisme Dat de verbeelding van Hector Plancqaert de realiteit van de geschiedenis zeker niet over treft mag blijken uit het vol gende. Toen de radikale liberalen in 1878 voor de eerste maal de meerderheid in het Belgisch parlement behaalden, moderni seerden zij het onderwijs en schaften het verplicht gods dienstonderwijs in de lagere scholen af. Met een niets ontziende gods dienstijver trokken de bisschop pen ten strijde tegen "de scho len zonder God en de school meesters zonder geloof". Boycot, weigeren van de sakra- menten aan staatsonderwijzers en leerlingen van de officiële normaalscholen, zozeer zelfs dat Rome de Belgische bisschop pen tot wat meer gematigdheid moest aansporen. Frans (Smid) Lambrecht. - Luister vriend. Gij weet het, mijn vader was onderwijzer. Hij had veel kinderen. Na de wet van 1879 weigerde hij zijn ontslag te nemen en in 't katoliek on derwijs te treden. Hij dacht het zijn plicht, zijn talrijk huis gezin in aanmerking genomen, zijn betrekking niet te wagen daar bij de vernederende positie van de onderwijzer die staat onder de roede van een buitenpastoor (en sindsdien weten de katolieke onderwijzers er van te spreken) lachte hem weinig toe. Hij bleef aan 't staatsonderwijs volgens roijgij als goed katoliek kunt hierover van mening verschillen, doch volgens mij was 't voor hem een plicht wegens zijn overtal- rijke kinderen in alle geval 't was zijn recht. Ah, Jan, wat heeft dat onze familie duur ge kost Mijn vader was een man hij bleef kalm, doch wat al leed ver kropte hij in zijn hart Maar moeder was zeer kristelijk. s Zondags ging zij met al haar kinderen naar de kerk en wij al len, zeer kristelijk opgebracht, gingen gaarne naar de kerk. t Was daar vooral dat men ons wachtte Iedere week werden wij (men noemde ons niet, o neen, men kende de wet) van op de predikstoel beledigd en uitge scholden. Nu eens overlaadde men ons met grove scheldwoorden, andere malen vernederde men ons met bijtende spot nu eens wierp men ons met koude beradenheid de grootste hoop in 't aangezicht, dan scheen de predikant als met razernij bezeten, schuim ver bleekte zijn lippen, terwijl hij ons uitschold voor de afgezanten van satan. De stem van Victor De Wilde ver zwakte nu en dan Jan voelde dat zijn vriend soms geweld moest doen om op hoorbare wijze te spre ken. Beiden bleven stilstaan dicht bij de kerk. -Ik zat bij vader langs de kant van de mannen immers ik telde reeds zestien a zeven tien jaar. Het schaamrood klom mij tot in de hals. Nu en dan bezag ik mijn vader ah,was hij opgestaan en hadden wij de kerk verlaten wat was ik gelukkig ge weest Doch hij bleef kalm en onbeweeglijk. Soms, toen de spot of de belediging te vergedreven werd, trokken de zenuwen zijn ge laat wat samen, maar slechts voor een ogenblik.Dit duurde weken, maanden, jaren. Ik kon het niet lang volhouden ik weigerde nog naar de kerk te gaan. 't Was wat de priesters zochten. Konden zij mijn ouders, mijn familie uit de kerk doen blijven wat hadden ze het dan schoon ziet eens wat voor ketters, wat voor ongelovi gen wij waren Vader plaatste mij onmiddellijk in de stad en ik was gelukkig van ons vervloekte dorp verlost.Jan, sprak hij nu traag en ernstig, 't is de eerste maal dat ik u zo onbewimpeld sprak over wat mijn familie ge leden heeft. Gij zijt mijn vriend, 't was mijn plicht. Gij zijt be sloten voor uw volk, voor uw onwetend en verslaafd volk te strijden. Jan, vriend, denk er wel aan eer gij begint denk er wel aan, herhaalde Victor trager en trager, en nu op ieder woord steunend Een lang stilzwijgen volgde op deze woorden. Victor De Wilde deed wat mogelijk was om zijn aandoening te overmeesteren en Jan voelde dat het verhaal van al die vernedering, dat lijden waar hij vroeger nooit op gedacht had, hemzelf diep getroffen had. Het beeld van zijn moeder wisselde zich in zijn verbeelding af met d'at van de moeder en de broeders en zusters van Victor, beschaamd en gefol terd zittend tussen fanatieke dorpelingen. -'t Is waar, vriend, sprak hij eindelijk, men is wreed en wild geweest jegens u in die tijden. Doch, vergeet niet de omstandig heden waarin zulks voorviel. Indien wij, Kristen demokraten, opkomen voor het volk, waarom is het het Wij strijden voor de armen, voor de verdukten, ondat men ons van jongsaf ge leerd heeft de arme lief te hebben en t onrecht te bekam pen. Wat is de encycliek van de Paus Leo XIII die voor enige tijd zulke opgang maakte Zij is niets anders dan de aanpas sing van onze godsdienst aan de zegenwoordige toestanden. En wat doen wij Die encycliek in prak tijk stellen. Meer niet. -En gij denkt daarom aan vervol ging te ontsnappen sprak De Wilde. -Ik kan mij niet voorstellen dat men ons toch ooit zal behandelen lijk vroeger uw familie, men weet toch dat wij katolieken, dat wij gelovigen zijn. -Neen, neen, daar ligt juist de reden waarom gij met meer woede en razernij zult aangevallen en belasterd worden dan welke partij ook. Gij, Jan, zijt oprecht en eenvoudig. Gij beeldt u nog al tijd in dat wat de katolieke partij beoogt de redding is van de ziel, en gij hebt nog geen ondervinding genoeg om te besef fen dat God en de ziel veel meer 't middel zijn om de macht van die politieke partij, met al de stoffelijke voordeelen die deze macht aan de kopstukken schenkt, te versterken en te verzekeren haar eigenlijke doel. Nu gij, Kristen demokraten, wat doet gij? Gij neemt de goede grondbeginselen van 't oud liberalisme gij neemt het praktische uit het programma van de socialisten. Gij wilt aan het volk vrijheid geven en onder wijs en een beter bestaan met godsdienst op de hoop toe, maar dat is de ruïne van de alleen heerschappij in Vlaanderen."Ave crux spes unica" gegroet o kruis, onze enige hoop, hernam Victor de Wilde met bittere spot, ja dat zingt men in onze kerk en met solemneie stem, met plechtige begeleiding van orgel of orkest; en in sermoenen blaast men onze arme Vlaamse dutsen de oren vol met deze schone woorden. Ze waren misschien weleer eens waarheid, lang, Jan, zeerlang geleden. Voor de arme, voor de verdrukte zijn ze heden een grote, een on beschaamde leugen. Hoop en hulp, ja dat brengt dat kruis heden nog, maar niet lijk men het wil doen geloven, aan de arme, aan de verdukte. 't Kruis in deze tijden is de hoop, de steun van de machtigen, de rijken, de verdrukkers. In zijn naam worden de machtigen van deze wereld verdedigd, worden de armen en de verongelijkten ten gunste van geld en macht verpletterd -Wat er ook gebeurt en wat er ook komt, Victor, de handschoen is geworpen en mijn besluit staat onherroepelijk vast. 't Is voor mij een strijd al was het tot de dood. Beide mannen richtten zich naar een herberg waar nog licht door de spleten van de vensterluiken schoot -'k Bewonder uw moed, Jan, sprak Victor De Wilde en uw voornemen maakt mij gelukkig. Vlaanderen heeft behoefte aan wilskrachtige en voor niets zwichtende mannen; doch houd u bereid tot alles. In dat laag gevallen Vlaanderen, dat land van kwezels en hoogmoe dige onderpastoors, op dit dorp waar nijd, afgunst en 't bekrom- pendste eigenbelang zich verbergen onder een mantel van schijnheilig heid durft gij idealen voeden en t hoofd oprichten Grote tegen spoeden staan u te wachten, Jan. (Wordt vervolgd) paste voeding is in een bepaald seizoen, krijgen we nu een to tale ontreddering en dis-harmonie waarbij de mens zich voor geen enkele natuurwet of enige vorm van logika wil buigen. Ieder seizoen heeft voldoende om mensen te voeden. Het is wel zo dat de vleesvoeding in het bijzonder deze toestand in het leven heeft geroepen. In de land bouw heeft men geen zin meer om zich bezig te houden met de win- tervoeding. De wintervoeding van de dieren neemt trouwens zoveel plaats in beslag dat hiervoor geen ruimte meer overblijft. Laat ons geen rad voor de ogen draaien over de gezondheid der mensheid en de levensduur als gemiddelde met deze hygiëne die onvergelijkbaar is met het verleden, met deze prachtige voedselvoorziening, waar men geen grenzen kent van de ene kant van de wereld sleurt men alles naar de andere kant en terug, (als men over energiepro blemen praat, spreke men ook daarvan)het rekken van het leven van zieken en zwakke men sen die anders zouden gestorven zijn. Daartegen zijn de resul taten die wij nu behalen in feite klein. Sobere levenswij ze geef t méér kansen, maar wordt niet ge leerd op school. Integendeel, elke school wil de tijd volgen of vooruitlopen, prestigieuze projekten en bouwsels naar voor brengen.Soberheid moet voor geleefd worden, moet steunen op een algemeen gevoel van tevre denheid, verdraagzaamheid. Zo lang men het gevoel heeft, iets te missen, wanneer men iets opzij kan zetten, zit men mis. Dat is trouwens het algemeen ge voel van grote lagen van de be volking iets te missen, dat iets hun ontgaat, hoewöl zij al les hebben wat ze maar kunnen bedenken. De reklame maakt hen waakzaam voor iedere nog nieuw te scheppen behoefte. Zoals we in vorige uitgaven reeds bespraken, begint sobere levens wijze bij het schrappen van sui ker, alcohol, tabak, koffie... Uitteraard is dit een proces dat tijd en rijping vraagt en kan stuiten op reakties van de omgeving. Soms moet men echter niet bang zijn om zich hard te maken. De ganse wereld is zonder medelijden. Daar kan men zich niet in laten ver drinken. Sobere levenswijze: wanneer men zelf een tuin heeft en aan zelfvoorziening kan doen, dan begrijpt men wat de natuur voor ons voorziet wat rauw en onbe werkt kan worden gegeten is menselijke voeding. Dit sluit niet uit dat men gekookt voedsel zou eten, maar de hierboven ge noemde maatstaf leert ons de natuur herkennen en waarderen. De toepassing ervan hangt af van onze eigen kracht. Houd dit voor ogen het vuur verbetert het voedsel niet het maakt lichaamsvreemde stof fen, die in een andere chemische verbinding staan dan de beginsi tuatie. Natuurvoeding is niet de ganse wereld afschuimen om nieuwe recepten te verzamelen en de ene dag wat Hongaars en de an dere dag wat Chinees te kunnen doen. Als men dergelijke extreme afwisselingen noodzakelijk vindt, is het erg gesteld. Een gewone keuken, maar "herbrond" is hier boven te verkiezen. De herbronning zou betekenen invoeren van rauwkost fruit en groenten, noten, rauwe melkpro- dukten, koudgeperste olie, ge- Vervolg p.12

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1982 | | pagina 8