INTERVIEW NET IRNA VAN PAEPEGHEM Terug uit de hel van Guatemala Het gebeurt niet elke dag dat een ni- novieter in het parlement met naam en toenaam wordt beschuldigd van herrie- schopperij, kabaaimakerij, het opzetten van een georchestreerde hetze, agitatie, het vrijwillig achterhouden van infor matie, van het verspreiden van valse geruchten, insinuaties en ander fraais. Deze uitdrukking gebruikte de Belgische minister van buitenlandse betrekkingen, Leo TINDEMANS, op 3/2/83 nochtans in zijn antwoord op een parlementaire vraag om opheldering omtrent de ver dwijning van de ontwikkelingshelper Serge BERTEN in Guatemala. Serge Berten werkte sedert 1975 als lekenhelper in pastoraal verband in Gu atemala en is er op dertigjarige leeftijd sedert januari 1982 spoorloos verdwe nen. De persoon naar wie TINDEMANS de genoemde verwijten onder andere slin gerde is onze stadsgenote Irma VAN PAEPEGHEM, die bevriend was met S. BERTEN en met hem jaren lang in de hel van Guatemala werkte. I. VAN PAEPEGHEM werd geboren in 1937 als dochter van eenvoudige land bouwers uit Outer. Ze liep school in het Ninoofse Zusterhuis tot haar 15 jaar. Daarna bleef ze thuis om te hel pen op de boerderij in de Herlinckho- vestraat. Rond de leeftijd van 25 jaar besloot ze uit idealisme aan te sluiten bij de congregatie van HEVERLEE, zon der vooraf te weten ooit te zullen te recht komen in één van de brutaalste regimes van het Zuidamerikaanse kon tinent Guatemala. 13 jaar later moest ze wegvluchten voor de terreur, zoniet wachtte haar een gewisse dood. Nu ze terug in Ninove woont moet het hard aankomen op voornoemde wijze beticht te worden in het Belgische par lement, dachten wij. Wij vroegen haar om een interview, Dit bleek echter niet zo eenvoudig. Bijna iedere dag is ze bezet voor ver gaderingen en informatieavonden. Uiteindelijk werd dan toch een namiddag gevonden waarop ze in het Klokhuis achter de casetterecorder kon plaats nemen. Niet zonder dat vooraf werd afgesproken TINDEMANS' insinuaties buiten het gesprek te houden, daar dit reeds voldoende aan bod was gekomen in de nationale pers. Haar ervaringen hebben haar idealisme zeker niet getemperd; oordeel zelf maar. Hoe bent II er toe gekomen om in 1969, als lid van de kloostergemeenschap van lieverlee naar Guatemala te vertrekken IVP "Dat was eigenlijk heel eenvoudig. Ik wou iets doen voor de armen. Zo ben ik bij de missie-congregatie terecht gekomen. Ik wist wel dat ik naar een derde wereld land zou vertrekken. Toevallig werd het Guatemala, waar de missie van Heverlee in volle uit breiding was. Ik kreeg eerst een opleiding van twee jaar om traditioneel pastoraal werk te doen. Dit was niet zo direkt voorbereidend op de politieke situatie ginder." ILLEGAAL U was eerst missiewerkster, nadien ontwik kelingshelpster. Waaruit bestonden uw ak- tiviteiten IVP. "Ik heb gedurende 9 jaar in parochiaal verband gewerkt. Vooral de eerste jaren ging al mijn tijd naar de kristelijke basisgemeen schappen. Deze zijn ontstaan na het tweede Vatikaans Concilie en de Bisschoppen Konfe- rentie in Me de 11i n (Columbia-1968)Wat er toen in Rome besproken werd is doorgetrokken naar de Latijns-Amerikaanse situatie. Die situatie is een groep uiterst rijken, met daarnaast de grote massa die op de rand van de honger leeft. Niet dat er ginder geen eten is; het is de machtsstruktuur die daar aan de basis van ligt. Ik moest de mensen thuis gaan bezoeken en dan samen met een aantal mensen van verschillende dorpen om de week samenkomen. Daar bespraken we dan konkrete feiten uit het dagelijkse leven, bijvoorbeeld een kind dat gestorven is. Op basis daarvan besloten de mensen om meer samen te werken in het dorp. In het begin was dat louter sociaal gericht. Stilaan ondervonden de mensen dat dat geen oplossing bracht. Ze kregen bijvoorbeeld geen hulp bij het verbeteren van een weg of het aanleggen van een brug. Ze stootten steeds op' een muur. Daarna kwamen er andere akties. Bijvoorbeeld doordat er mensen van hun grond of uit hun huis moesten. De basisgemeenschappen, en later ook de kleinere vakbonden van de fabrie ken uit de buurt, besloten om samen op te komen voor de rechten van de mensen. In de ogen van het regime was dat reeds subversief. Dat werd gekontroleerd. Toen we ook begonnen met het grootgrondbezit aan te pakken, dus meer in de diepte gingen zoeken naar de oorzaken van de miserie en onrecht, stootten de mensen op de politieke strukturen van het land en kwamen er ook andere akties uit die eerder politiek gericht zijn. Toen begon de repressie pas in alle hevigheid. Van daaruit heb ik de boerenorganisatie C.U.C. (het komitee voor boereneenheid) in 1978 zien ontstaan. Niet alleen in de streek waar ik was, maar ook elders in het land. Daar werkte ik aktief aan mee. Niet in de leiding, maar door kleinere dingen, die zij niet konden, zoals typen. Volgens de wetten van het land moet elke orga nisatie een ledenlijst indienen. Het C.U.C. heeft dat nooit gedaan, daar reeds duizenden mensen werden vermoord op basis van die lijsten. Het C.U.C. werkte dus illegaal. Ook vrouwen en kinderen waren daar aktief in. Dat is iets heel anders dan een mannenorganisatie Er zijn indiaanse vrouwen (ondertussen is er een vermoord) die leiding hebben en de verant- woordlijkheid dragen over een ganse streek." Daar de organisatie illegaal was, moest u dus ondergronds werken. IVP "Ja, dat is juist. Dat was ook zo met het "Komitee voor Rechtvaardigheid en Vrede" waar ik in zat. Ook daar moesten we onze aktiviteiten naar buiten laten overkomen als een louter kerkelijk- of wijkkomitee. Maar zelfs dat was gevaarlijk. Hoe kerkelijk het soms ook was. Nu werkt iedereen illegaal" TERUG In februari 1982 bent U naar België terugge keerd. Waarom IVP. "Doordat ik werkte met de basisgemeen schappen werd ik zoals zo vele anderen, geviseerd en gekontroleerd. Nadat een Filip pijnse Scheutist ontvoerd was en 12 dagen later Walter VOORDECKERS door huurmoordenaars van de regering op 12/5/80 werd neergeschoten, ben ik moeten weggaan uit de streek waar ik reeds enkele jaren verbleef. Was het geaakkelijk om u terug aan te passen aan het leven in België na een 13 jarig verblijf in Guatemala IVP. Ik heb er altijd met schrik tegenaan gekeken om terug te moeten komen. De mentali teit is hier zo anders, zo individualistisch, meer gericht op "een huisje met een tuintje". Ginder heb ik waarden ontdekt onder de bevol king die men hier nauwelijks aantreft. Vijf jaar geleden, toen ik eens naar hier terug kwam en uit de congregatie van Heverlee stapte, proefde ik eventjes de mentaliteit hier. En toen dacht ik, dat het mij heel wat moeite zou kosten om hier te leven. Maar ik probeer me nu aan te passen en ontmoet hier mensen en groepen die anders zijn en veel meer oog hebben voor het begrip solidariteit." U kreeg de opdracht om hier te werken voor de Guatemalteken. Op welke manier denkt U hier in Europa iets voor hen te kunnen doen IVP. "De mensen van ginder hebben mij gevraagd, om in de eerste plaats juiste informatie te verspreiden, zodat de waarheid aan het licht zou komen en zodat men hier zich beter zou bewust worden van wat in werkelijk heid in Midden Amerika en Guatemala aan het gebeuren is. En dit in de hoop, dat er meer solidariteit zou ontstaan en betuigd worden." Had U de indruk dat er hier veel valse infor matie verspreid wordt over de toestand al daar IVP Ten eerste krijgt men hier weinig nieuws over Guatemala, en dan nog veel van die kleine berichtjes, in de zin van "Er is een botsing geweest tussen de guerrilla en het leger en er zijn zoveel guerrillero's vermoord Ten tweede wordt er vervalste informatie ver spreid door de machthebbers en hun trawanten (de U.S.A., de multinationals, de banken...) Alle berichten worden eerst gezift in Amerika en dan vervalst doorgestuurd." Zou U nog terugkeren naar Guatemala indien U daar de kans toe kreeg 1 IVP Ja, zeker. Maar ik weet, dat ik er op dit moment zelfs niet moet van dromen. De mensen daar weten, dat ik terug kom van zodra ik de kans krijg. Als ik niet ben gaan werken in Mexico of Nicaragua, voor de 200 000 vluchtelingen, dan is het omdat de Guatemal teken mij uitdrukkelijk gevraagd hebben om alhier zoveel mogelijk informatie te ver spreiden. Iets wat ik dan ook regelmatig doe in scho len, parochies, nu in "t Klokzjiël." ecu/tie s DEaccHOS HUM mos m Toen ben ik in de hoofdstad (Guatemala City) gaan werken ongeveer twee jaar, en dat was wel op een andere manier. Dan moest ik reeds serieus oppassen. Ik werkte als lekenhelpster en was niet altijd bezig met dingen binnen de kerk. Ik kwam samen met mensen, gaf een stuk vorming, politiek en zo. Daarna heeft men mij gevraagd de vluchtelingen te bege leiden die op de dool waren. Ik moest weg uit de hoofdstad want verschillende mensen van het "Komitee voor Rechtvaardigheid en Vrede" wer den opgepakt. Door de militaire akties van het leger in het binnenland, ben ik terug moeten vluchten en belandde opnieuw in de hoofdstad. Nadat Serge Berten op 19/1/8? was opgepakt, hebben de mensen mij de raad gegeven om te vertrekken en om van hieruit voor hen iets te doen. Een andere Belgische (ekenhelper Ward Capiau, was op 22/10/82 ook al neerge schoten geworden door militairen. Het was overduidelijk, dat ik op de een of andere dag ook dreigde opgepakt te worden." WELKE nEWSE/VRECHTW???- GEWAPENDE STRIJD In een interview in "DE MORGEN" van 16/10/82 over de situatie in Guatemala zei U "De mensen vluchtten voor het leger. De mensen wisten niet waar naartoe. Ze waren slecht bewapend. Jammer genoeg zou ik zeggen. De mensen sme ken om wapens. Ze weten zeer goed wat ze willen. Ze willen geen kommunisme. Alleen maar een rechtvaardig bestaan." Betekent dit dat U voor de gewapende strijd bent IVP. "Het is waar dat de mensen weerloos zijn als het leger ganse streken begint uit te kammen en willekeurig gaat moorden. De mensen bezitten niet genoeg wapens om het leger tegen te houden. Wat wapens betreft zal het leger altijd sterker zijn, niet alleen op het land, maar ook in de lucht. Met voor gevolg massa's moor den. Ganse volksverhuizingen hebben er dan plaats. En op zo'n moment denk je dan "Had de be volking maar betere wapens en kon ze maar vliegtuigen en helikopters naar beneden halen." Het klinkt misschien alsof ik voorstander ben van de gewapende strijd. Maar de bevolking heeft geen andere keus dan de opgedrongen strijd te voeren; ze moet zich wel verdedigen en guerrillatroepen uitbouwen, wil ze niet afgeslacht worden." Als de regering vliegtuigen inzet tegen de guerrilla, worden er dan dorpen gebombar deerd IVP. :In Guatemala heeft de guerrillastrijd zich ongeveer over het ganse grondgebied uitgebreid. Vooral in de streken waar de Indianen wonen is zowat iedereen georgan iseerd. En ook de niet-georganiseerden zijn tegen de regering. Het leger past er de taktiek van de verschroeide aarde toe d.w.z. dat ze alle leven dat er is kapot maken. Wanneer de ge vluchte mensen daarna uit de bossen terugke ren, dan vinden ze alles vernietigd. Een vijf, zes departementen werden gebombar deerd; vierenzestig dorpen werden volledig platgebrand. En napalm werd ook gebruikt Waarschijnlijk had II vroeger wel een andere opinie ivm. het gewapend weerstand bieden aan de repressie 1 IVP. Mijn denken is sterk geëvolueerd, mag ik wel zeggen. Maar ik stond wel altijd erg open voor veel zaken. Jarenlang had ik de kans om de noden van de bevolking ginder van dichtbij te leren kennen. De boerenmensen kunnen noch lezen noch schrijven, maar zijn niet dom. De ouderen die de invasie van de Amerikanen in 195^ in Guatemala hebben meegemaakt stelden reeds jaren terug voorop dat het er vlug opnieuw hard zou aan toe gaan. Er is een duidelijke wisselwerking geweest tussen ons, buitenlandse ontwikkelingshelpers, en het volk. Samen zagen wij dat de enige mogelijke uitweg was deze van de organisatie. De mensen zelf ondervonden dat individuele akties of werken in kleine groepjes niets opleverde, dat er dus serieus grote volks organisaties nodig waren, vooral onder de boeren, want zij vormen de meerderheid. In het begin dacht niemand aan wapens, wel aan geweldloze druk uitoefenen door middel van betogingen en dergelijke. Doch het enige resultaat was terreur. In de betogingen werd gewoon geschoten. De 1e mei van dit jaar is het drie jaar geleden dat de laatste betoging heeft plaats gevonden Er werden toen meer dan 100 mensen opgepakt en drie zijn direkt neergeschoten. Zelfs de sociaal demokratische leiders, dus rijkere mensen die louter sociale korrekties willen aanbrengen, hebben uiteindelijk de geweldloze oppositie laten varen. Grote delen van het volk en bepaalde organi saties, die eerst van geen guerrillaoorlog moesten weten, zijn zo tot het inzicht geko men, dat alleen nog de gewapende strijd overbleef. En daar ontstond voor mij en voor vele reli gieuzen de vraag hebben wij het recht te zeggen Neen, dat mag niet terwijl dat mensen gewoon afgeslacht worden 1 Op een gegeven moment wordt daar niet zoveel over gepraat, maar kiezen de mensen zelf. Ik kan daar echt inkomen." Is een demokratische oplossing langs onder handelingen om niet meer mogelijk 1 IVP. Neen, dat is totaal onmogelijk gewor den. U kunt dat niet vergelijken met wat hier in West-Europa gebeurt, zelfs niet in Polen. De belangen van de grootgrondbezitters, de multinationals, de U.S.A. en dus de regering botsen zo met deze van het volk, dat er niet meer mee te onderhandelen valt. Het is een verhouding van Goliath tegen David. Ik denk niet dat er dialoog mogelijk is met iemand die ergens meters ver boven U staat en gij ligt op de grond. De minste vorm van oppositie wordt bloedig onderdrukt. Er is niet alleen de repressie en de terreur, maar ook het strukturele geweld de honger de lage, lage lonen Zijn er multinationals die belang hebben bij het in stand houden van het huidige dictato riale bewind in Guatemala 1

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1983 | | pagina 4