De bom DE ZWARTE FLESCH EN HET SAS ONDERGANG VAN DE DENDER PLEZIERBOOT VOOR BOCKSTAEL EN CO MONGSKEN ZAT EN TARZAN BOM AAN BOORD MEELACHEN GROETEN UIT SIBERIE 40 a 50 jaar geleden, was de Dender de parel van onze streek. Van af Geraardsbergen afwaarts naar Den- dermonde toe, was deze visrijke ri vier een pleisterplaats voor talloze vissers die "tering en nering" brach ten. Niet in het minst, onze stad Ninove genoot daarvan. De trams die toen nog als "terminus" het café van Jules Van Cauwenberghe op "De Tragel" (Denderkaai) hadden, brachten vanaf de zaterdagnoen, met ganse drommen "Brusselaars" aan. De Brusselaars, dat waren de vissers, die vanaf Ninove, naar Pollare toe onze rivier bezetten en zo het week end in onze streek doorbrachten. Ik denk wel, dat "De Zwarte Flesch" in Pollare, het eerste "hotel" in onze streek was die "gastromische week ends" naar voren bracht. "De Zwarte Flesch" was een druk bezochte plaats, voor vele wandelaars en de Brusse laars die gaarne zaterdag en zondag visten, konden er de nacht doorbren gen. Kortom historisch voor onze Denderstreek Ik zie nog voor mijn ogen, hoe de schippers en schippers vrouwen hun eigen schip de Dender op en af trokken. Vele schepen wa ren toen nog niet voorzien van motor en dienden door man- of vrouwkracht getrokken. Ontelbare malen heb ik gezien, dat vrouw en kinderen in het "gareel" lagen om het schip geladen met kolen, maïs, enz. naar de los plaats hier op de "Tragel" te trek ken. Kortom, onbegrijpelijk gezien onze huidige levenswijze. Later is dat enigszins verbeterd en deed het paard zijn intrede om het schip te trekken. Nog later en dit om de snel heid van de "vaart" op te drijven, kwam dan de auto, om ten slotte vol ledig op motor over te schakelen. Zoals reeds gezegd, toen was de Den der nog iets waar onze stad fier kon op zijn. Prachtige en velerlei vis soorten, "bevolkten" onze rivier. Men kon zijn hartje ophalen, met een frisse duik "Aan het Sas" waar de ge snorde Marcel Van Impe, uit de Dreef- straat de "leermeester" was voor de jeugd en..notabelen. Het "toerisme" van die tijd nam zo een hoge vlucht dat een plezierboot zich installeerde een honderdtal meter voor "Het Sas". Op die boot zelf, kon meh een bier tje of versnapering bekomen. Ik heb zelf geweten dat er mooie meisjes aan boord waren;(Die boot zal in ons verhaal een hoofdrol spelen) Kortom er was leven in de brouwerij en het is onbegrijpelijk en onvergeef lijk, wat de verantwoordelijken van onze rivier hebben laten geworden. Het begon allemaal met lozingen van vuil water en afval in onze Dender. Vanaf Geraardsbergen dreven er op sommige dagen hopen vuil en stinkend schuim op het water. Het gif loste zich op en bracht ont zaglijke vissterfte en stank op het Wattez 83 cardoen water teweeg. Duizenden krengen dode vissen dreven aan de oppervlakte. Prachtige snoeken, karpers, brasem, voorn,kortom alle soorten riviervis kwamen adem snakkend naar de opper vlakte. Het was godgewraakt om zien. Dit herhaalde zich steeds maar op nieuw, zonder dat de overheid optrad tegen de vervuilers.Op den duur werd het een gewoonte, de vis op onze Dender te zien drijven en de verant woordelijken bleven even laks. Met deze gang van zaken en met het ver dwijnen van de vis kwam ook de ondergang van ons toerisme. Naargelang onze Dender biologisch doodging bleven onze Brusselaars weg, en gingen elders hun geluk beproeven. Heden ten dage ziet men wat er van onze lieve Dender, terecht is ge komen. Door het nonchalant optreden van vroegere "Heren" zitten wij nu met een stinkende rotte rivier waar alle dierlijk leven onmogelijk is. Indien er iemand van onze huidige politiekers zou in slagen daar ver andering in te brengen, mag hij zeker zijn van de genegenheid en dankbaarheid van gans de ninoofse bevolking en omstreken. Maar kom, nu weer bij ons verhaal. Door de teleurgang van onze "Waterkant" verdwenen ook de bewoners van de "plezierboot" aan "het Sas" en bleef deze onbeheerd en onbewoond achter Het spreekt vanzelf, dat na een paar jaar er van de boot maar weinig meer overbleef dan een drijvend wrak. Het was een geliefd speelter rein voor de kinderen uit de "Blok ken" (Pollarestraat)Ten lange laatste en dit om de vaart van an dere schepen te vergemakkelijken, werd de boot (of wat er van overbleef) rechtover de Kaaischool getrokken en het is daar dat wij weer de draad aanknopen met "Bockstael". Zoals reeds in vorige bijdragen ver teld, trachtte Frans Branckaert, alias "Bockstael" te overleven door op alle mogelijke en onmogelijke plaatsen te gaan slapen. Het dient ;ezegd dat sedert "Bockstael" zijn huisje op de Vestbarm kwijt was, hij nergens meer kon aarden. Verscheidene personen hebben zich over Bockstael willen ontfermen maar nergens kon hij het meer dan een paar dagen uithouden. Hij zwierf liever als een landloper op straat, met alle gevolgen van dien. Nu was ons ter ore gekomen dat er zekere personen 's nachts gingen sla pen op de boot welke toen nog altijd voor de Kaaischool op de Dender ge meerd lag. Wij moesten er het fijne van weten en eens van nachtdienst trokken Pynte, Kazzen en ik er op af. En inderdaad, bij het schijnsel van onze nacht- Lamp, zagen wij daar drie personen in het ruim, die lagen te ronken dat horen en zien verging. Wij herkenden onmiddellijk Bockstael, Mongsken Zat en Tarzan. Bockstael is reeds bij onze lezers geïntroduceerd, maar Mongsken Zat, wiens familienaam mij ontsnapt is,was insgelijks een inwoner van Ninove. Lange jaren was hij een deftig manne ken en vaandeldrager van de Katholie ke Harmonie van Ninove.Bij gelijk welk feest of evenement was hij tegenwoordig. Hij deed zich gaarne gewichtig voor. Het alleenzijn en de drank dreven hem echter de put in, zodat hij evenals Bockstael niet meer wist waar naartoe en van welk hout pijlen te maken. Wij hebben Mongsken Zat ooit nog gevonden mid den de winter, vervroren van kou en dit op een WC, waar hij de nacht trachtte door te brengen. De derde "Tarzan" was een inwoner van Dender- windeke (niet verwarren met onze ninoofse Tarzan, Prosper Leclair, die ook nog op de Vestbarm gewoond heeft) en was een robuust, sterk persoon die zijn bijnaam Tarzan niet gestolen had. Hij liep steeds met open hemd en liet dan ook een be haarde borst zien. Die persoon deed links en rechts karweien, was stomp van geest, maar had geen rechterlijk verleden. Wij hadden hem reeds enke le malen samen met Bockstael opge merkt. Zodat wij tot de conclusie wa ren gekomen, dat zij samen "liefde en leed" deelden. Mijn plan was rap gemaakt. Deze nacht mochten onze landlopers nog eens goed uitmaffen, maar morgen nacht ging het groot evenement ge beuren. Ik gaf bevel aan onze Kazzen om in de loop van de dag bij Taaf Grijseels rechtover de Cinema Central enkele grote voetzoekers te kopen. Wij zouden die dan de volgende nacht in dien onze logeurs weer ter plaatse waren in de boot gooien en zien wat er van kwam. Links of rechts moest er iets van ons plan uitgelekt zijn en ter ore gekomen aan René Van Butsele, bijgenaamd "De Vos van Poefkes" die toen ook met ons bij de politie was. Gezien De Vos ook ons vertrouwen genoot, besloten wij hem dan maar mee te nemen. Dus met ons vieren naar de Oude Kaai. Het is alsof het gisteren ge beurd is. Het was een warme nacht, maar donker als de hel. Gezien de povere verlichting langs de vaart kant moesten wij ons eerst verge wissen of onze logeurs wel ter plaatse waren. En ja hoor bij het licht van onze lamp zagen wij het drietal in het ruim liggen. Pynte, Kazzen en De Vos leggen zich in het gras tegen de muur van. de school, terwijl ik verscheidene voetzoekers samengebonden, de lont ontsteek en in de boot gooi. Mensenlief ik moet nog slikken als ik het vertel, dat gaf mij een slag, een knal, ik bleef als aan de grond genageld. Ik hoor huilen en tieren in de boot en langs de andere kant van de Dender schieten de lichten van sommige huizen in brand. Vliegens vlug leg ik mij bezijden de muur bij mijn mededaders en schieten drie silhouetten uit de boot, de oever op. Deze beginnen te roepen van :"De boot ontploft, een bom ge vallen" en wat weet ik al. Ze rennen links en rechts de kaai op, komen weer bijeen, betasten elkaar en uiten allerlei verwen singen. Het is onmogelijk onder woorden te brengen wat daar ge beurde. Feit is, dat wij met ons vieren aan eikaars armen en benen lagen te trekken en te bijten van het lachen. Nooit hebben wij zulke wartaal horen roepen als daar op de kaai, op die bewuste nacht. Na een paar minuten vertrokken onze slachtoffers als "Strangers in the night" en trokken wij insgelijks naar het politiebureelDaar was de planton, zijnde brigadier Jozef De Deyn reeds telefonisch op de hoogte gebracht, dat er "Een harde knal" gehoord werd,komende uit de richting Oude Kaai.Om "ons bed op voorhand te maken" vertelden wij zelf aan de baas en Burgemeester Van Trimpont, wat wij hadden moeten doen, om het drietal "een goeie les" te geven. Deze prominenten hebben er zo moge lijk nog harder mee gelachen dan wij, zodat de situatie weer eens gered was. Het dient gezegd dat wij het drie tal nooit meer op de plezierboot teruggevonden hebben. Marcel Cardoen Volgende maand vervolg N.B. In laatste instantie verneem ik dat er weer leven is op De Dender, en er weer gevist wordt. Moge het lang blijven duren vervolg van pag. een rondrit door de stad. Aangrijpend is het verhaal van de uitroeiing van het armeense volk door de Turken. Ter nagedachtenis werd er op een heuvel \/an de stad een memorial opgericht. Het armeense volk is nog steeds over de ganse wereld verspreid. Ook in Brussel leven er Armeniërs, (dat wisten we reeds sinds de bomaanslagen tegen de Turkse diplomaten) 300 000 Armeniërs keerden reeds naar hun land terug en kozen daarvoor het Sovjetgedeelte. Dit is maar 1/20 deel van het vroegere Armenië. De S.S.R. Armenië telt ongeveer 3 miljoen inwo ners. De Armeense kerk heeft een eigen religie en eigen kerkelijke leiders. We zijn die trou wens tegen het lijf gelopen in het klooster van ETSJMIADZIN. 's Avonds is het in Jerevan altijd feest. Op het grote centrale plein spuiten de verlichte fonteinen op muziek. Honderden mensen komen er naar kijken. Om 10 uur is het vuurwerk. Tot grote ergernis van de zangeres die het beste van haar kunnen wou tonen en om de vijf minuten werd onderbroken door een salvo van vuurwerk- schoten. We maakten dit mee in het theater van Jerevan tijdens een opvoering van volksmuziek, dat beluisterd werd door een enthousiast plaatselijk publiek. Tijdens onze laatste dag in Armenië trokken we met de bus het Kaukasus gebergte in. We bezochten er een klooster waarvan de kerk ge deeltelijk was uitgehouwen in de rotsen. Onze plaatselijke gids, een kloeke dame van rond de 100 kg liet ons met haar ariastem de akoustiek beluisteren. Zij stond achter een zuil en wij tegen de muren. En inderdaad, haar stem scheen uit de hemel te komen. In het dorpje Garni heeft men zoals met een puzzel de ruïnes van een griekse tempel samen geraapt. Met hier en daar een nieuwe steen ertussen heeft men er een pracht van een vervolg pagina 12 In ETCHMIADZINE liepen we de Katholicos van de Armeense kerk tegen het lijf na de zondaag se eredienst. Gelovige Armeniërs kijken toe.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1983 | | pagina 10