2 Koepoortkoncertenklassiek en jazz m w 7 LUIT - EN THEORBEMUZIEK IN NINOVE Paul Barbê JAZZCONCERT IN HET BUURTHUIS VAN POLLARE Paul Barbg J*+> «ft NINOOFSE KINDERFILM "VREDELIEF" Vrijdagavond, 28 oktober. Ik stap met enkele vrienden het stadhuis van Ninove binnen. Wij lopen de bre de trap op naar de raadszaal. Ie mand van ons groepj e merkt op dat zij hier lang geleden ook liep. Het betrof dan wel een plechtiger, meer bindende gebeurtenis. We kopen onze kaarten en reserve ren drie stoelen door er onze jas sen overheen te leggen. Het is nog vrij vroeg in de avond en we lopen terug naar buiten. We wippen binnen in de dichtstbijzijnde café en zoe ken een plaatsje bij het raam. We drinken een tas koffie en praten wat Af en toe stappen mensen het stad huis binnen. Uiteindelijk sluiten wij ons aan bij het publiek en schui- Vrijdagavond 18 november. Ik stuur mijn wagen door de smalle, donkere straten van Pollare. Ik moet wel even naar het buurthuis zoeken daar het verkeer omgeleid wordt. ven naar binnen. Onze plaatsen zijn gelukkig nog vrij. Wij lezen het keurig opgestelde programma en wachten. Dezelfde dame als bij vorig concert leidt de avond in. Daarna ver schijnt Philippe Malfeyt op het po dium. Hij zet zich op de daartoe voorziene stoel en speelt een praeludium van Laurencini di Roma. De heel eigen klanken van de luit verrassen mijIk hoor voor het eerst het instrument in solo. Philippe Malfeyt stelt zich na dit praeludium aan ons voor. Hij leidt alle composities keurig in. Hij praat rustig en lachend. Hij ver volgt zijn optreden met een "Fan tasia" van dezelfde componist.Voor de pauze brengt P. Malfeyt het pu bliek nog werken van Barbetta, da Milano en Dowland. Hij besluit het luitgedeelte met werken uit "The Pargaret Board Lute Book". Algemene indruk van dit eerste ge deelte hoogstaande vertolking, dankbaar publiek, maar een voor een "concert" ongeschikte zaal. Na de pauze verrast de Heer Malfeyt ons met theorbe-muziek. Een theorbe is een heel stuk langer dan een luit en telt meer snaren waaronder enke le vrije bassnaren. Philippe Malfeyt brengt uitsluitend werken van Robert de Visee. Een theorbe klinkt anders dan een luit, maar de klank van bei de instrumenten vertoont wel gelijke nissen. De uitvoering geschiedt weergaloos. Echt jammer van de zaal, waardoor van de klankkwali teit van dit concert verloren gaat. Stel je voor. Een muziekkwartetje musiceert op zondag in het stads park van Ninove. Zomer, lekker weer, tafels en stoelen, toevallige wan delaars, enz...Meer mensen zouden genieten van de fijne muziek waar op de organisatoren van de koepoort concerten ons telkens vergasten. Bien fait, monsieur Malfeyt. Onze dank en waardering voor de fijne muziek. Op vrijdag 18 november gaan we luisteren naar een ander genre van muziek. Het trio STAF DE MOL brengt JAZZ - MUZIEK in het buurthuis van Pollare. We zijn benieuwd. Van koepoort naar raadszaal, van raadszaal naar buurthuis. In welke zaal komen we de volgende keer terecht Onder de leiding van Karei Vander- linden en Carlos Vander Kelen maakten leden van V.V.K.M.-Ninove een kort film met de leuke naam "VREDELIEF" Het verhaal, gebaseerd op Het Vredes- boek van Benson wordt met veel over tuiging gespeeld door Elke Beeckman, Isabelle De Bolle, Marleen De Duffeleer, Claudia Rosseel en Katrien Steenhoudt. Deze film ging in première op 27 nov ember en was het bekijken waard.Hij toont aan dat men ook met eenvoudige middelen een boodschapvolle kinder film kan maken. "Koning Regen en ko ning Andropoef" kunnen uit de inhoud van de film zelfs een lesje trekken. Ik kom tijdig aan. Staf De Mol, Marc Van Garsse en Filip Venneman nemen de laatste voorbereidingen. Staf en Mare spelen respectievelijk piano en contrabas. Filip Venneman zal slagwerk en altsax vertolken. Het publiek sijpelt traag binnen. Ik tel ongeveer dertig toeschouwers, als het trio van wal steekt. De luisteraars zitten gezellig rond kleine tafeltjes geschaard en nip pen af en toe aan hun biertje. Het buurthuis is knus ingericht houten zoldering, bakstenen binnen muren en grote ramen. De akkoestiek van de zaal is goed. Ik vraag me wel af waarom het trio luidsprekers en micro's ge bruikt. In zo'n kleine ruimte lijkt mij dat overbodig. Mevrouw Dorothy De Putter leidt de avond in. Het voltallige trio zal het eerste en derde gedeelte ver tolken. Staf De Mol neemt het mid dengedeelte alleen voor zijn reke ning. In het eerste gedeelte brengt het trio een tiental werken composi ties van Staf, een bewerking van een humoresque ven Dvorak, e.a. De mu ziek is heel ritmisch. Het slagwerk versterkt dat element nog. Het pu bliek tikt met de hand op de tafel of beweegt de voet zachtjes mee. In het vijfde stuk vergast Mare Van Garsse het publiek op een solo. Op dat ogenblik is zijn hele lichaam muziek. Het publiek geeft hem een extra applaus. Gewoon prachtig wat hij daar bracht. Staf De Mol ver zorgt het tweede gedeelte alleen. Het publiek groeide ondertussen aan tot veertig aanwezigen. Staf speelt niet alleen jazz-muziek, maar ook zacht klassiek. Hij bouwt soms op een klassiek thema verder om tot de i m Een vervelende verkoudheid belet me het einde van het concert mee te maken. Ik verlaat voortijdig het buurthuis van Pollare, al is het reeds middernacht. Het volgende concert wordt verzorgd door het blokfluitensemble Fonte- gara. Hun optreden zal plaatsvin den in de zaal boven de Plaatse lijke Openbare Bibliotheek in de Dreefstraat op vrijdag 16 decem ber typische jazz-muziek te komen. Staf zit helemaal in de muziek. Hij durft improviseren, op zoek gaan, andere wegen inslaan. Hij houdt zich niet aan een partituur. In het derde gedeelte is het trio weer compleet. Ze brengen terug composities van Staf en werken van o.a. Gobin. Filip Venneman maakt weer regelmatig gebruik van zijn sax, maar heeft blijkbaar wat tech nische problemen met het instrument.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1983 | | pagina 7