cardoen Pynte 's crochet Over de hond van Pynte, "DIVA" ge noemd, zou ik ellenlange verhalen kunnen vertellen. Het was waarlijk één van de slimste dieren die ik ooit gekend heb. Een van zijn spe cialiteiten was het zoeken naar de geldbeugel van..Margriet.de vrouw van Pynte. ZOEK DE FLIPPERS, DIVA Als wij de nacht deden, trokken wij nog al dikwijls eens de woning bin nen van een van de beide agenten. Soms bij mij, soms bij Pynte. Nor maal dronken wij dan een tas kof fie, en trokken na enkele minuten verder. Bij Pynte lag dat anders. Als wij bij Pynte binnentrokken,en dat is meermaals gebeurd, zei Pynte tegen DIVA"zoek de flippers". De hond begon direkt te snuffelen aan alles en nog wat, en men mocht zeker zijn dat hij na enkele ogen blikken de porte-monnai of porte feuille van Margriet gevonden had. Stiekum nam Pynte wat hij nodig had, en deed de geldbeugel weer op zijn plaats alsof er niets gebeurd was. Tientallen malen hebben wij daarmee gelachen. Nadien nam Pynte iets te eten, wat het ook zij en wij trokken verder. Om uw appetijt te scherpen wil ik slechts aanhalen, dat ik nog gezien heb, dat Pynte twee sneden peperkoek nam, daar een plak spek en een opgelegde haring tussen lei, en zo al bijten weer de straat op ging. Al de andere collega's kunnen ge tuigen dat Pynte kon eten lijk een wolf, en dat het hem allemaal gelijk was, als hij maar kon eten. Ik heb dikwijls tegen hem gezegd dat hij een maag had gelijk een akkordeon en darmen lijk de mouwen van een hemd. Toen DIVA gestorven is, heeft Pynte veel verdriet gehad. Ik heb hem verscheidene malen zien schreien als een kind.En toch was het de fout van Pynte zelf. Hij deed na melijk DIVA door een klein raampje springen in de deur van het politie- bureel. Dat raampje was juist groot genoeg om DIVA door te kunnen. Doch daar het dier er steeds vlug door sprong werd hij op den duur ge kwetst, aan zijn manne..hondelijk- heid. Ik heb Pynte er dikwijls op gewezen dat dit gevaarlijk was voor het dier. Maar neen, Pynte liet de hond maar steeds springen, zodat hij op den duur, ongeneeslijk ge kwetst geraakte en een bijgeroepen veearts Pynte aanraadde, om alle gevaar van besmetting te vermijden, het dier naar Veeweyde te laten doen, teneinde het pijnloos te doden. Zoals ik reeds gezegd heb, Pynte heeft daar veel ver driet in gehad, en hij niet alleen. Het leven ging echter voort, en na een tijd kwam zijn lef en zijn farcerij weer naar voren. Het dient gezegd dat ik ook steeds op loer lag om hem de das aan te doen. Eén van de mooiste loeren, hebben ik en Georges Cassiman hem gedraaid. KORTSLUITING IN DE SOUFFLEURBAK Het zat namelijk zo, dat Pynte steeds bij ons was wanneer er voor één of andere revue gerepeteerd werd. Nu was het grote repetitie (een paar dagen voor de revue) en Pynte had in de Souffleurbak plaats genomen. Wij repeteerden in de zaal "Roxy" en Mi el Coppens was toendertijd daar de uitbater van. Terloops wil ik zeggen dat Mil Coppens nog een echte "Bels" was, waarmee wij ook veel plezier gehad hebben. Miel Coppens was een van de steunpilaren van het andere toneelgezelschap "Hooger Op". Maar niettegenstaande dat, was Miel, ons zeer verknocht. Nu terzake, Pynte zat zodus in de souffleurbak en om leuk te doen rookte hij een dikke sigaar, mid- derwijl allerlei grimassen trek kende zodat de spelers moeite hadden om zich serieus te houden. Uit de souffleurbak kwam dan ook de rook van Pynte's sigaar. Ik roep Georges terzijde, en zeg dat hij Miel Coppens moet verwit tigen dat er heel zeker kortslui ting in de souffleurbak is, ge zien er rook uitkomt. Georges gaat in het café van Mil en licht hem in over de "toestand". Mil speelt het spel mee, komt in "paniek" met een grote emmer wa ter de zaal binnengelopen, de scene op en giet de emmer water zo vlug hij kan in de souffleurbak. Mensenlief men had Pynte beteuterd en kletsnat moeten zien uit de souffleurbak kruipen. Mil, gaf de "indruk" nog het meest verwon derd te zijn, (niettegenstaande hij alles op voorhand van Georges wist). Jongens, jongens, is er daar gelachen en bizonder toen Mil dan Pynte wou uitleggen, dat hij dacht dat er brand was. Mil, was ook een geboren toneel speler. Na enkele ogenblikken lachte Pynte dan ook mee, zodat de leute die avond niet op kon. Ter waarheidswille, dient gezegd dat wij die "skets"in onze revue niet herhaald hebben, niettegen staande zij daar goed op haar plaats zou geweest zijn. CROCHET CRYSTAL En enkele weken later, werden wij door onze ondervoorzitter Jules Merckx, gevraagd om deel te nemen aan een "crochet" en dit in een kleine brasserie namelijk, "De Crystal" rond het Poelaertplein te Brussel. Jules was namelijk be vriend geraakt met de uitbater van "De Crystal" en ter gelegenheid van een "crochet" aldaar gegeven, ging Jules Merckx eens tonen wat vlees hij in zijn kuip, laat staan wat artisten hij in zijn vereniging had. Nu,al vorens wij zover waren, dient nog een gans relaas recht gezet. Het zat namelijk zo Ik lig, niettegenstaande het rond 11 uur in de voormiddag is, nog in mijn bed (ik had namelijk nacht dienst gehad). Wanneer ik Fred Coppens, de vroegere belleman hoor bellen, en nadien aan de ninovie- ters bekend maken, dat ze heden avond, gratis, en dit met het re vuegezelschap "Jeugd en'Vreugd" naar Brussel kunnen, waar er een grote crochet plaats heeft. Bijeen komst om 7 uur 's avonds in het café Jules Coster, Geraardsbergse- straat (ons lokaal) alhier. Het is alsof ik het in Keulen hoor donderen. Ik sta op, en na mij gekleed en gewassen te hebben, ga ik naar de markt bij Georges, hem vragen wat dat betekent (want wij wisten van niets). Terwijl wij daar onkundig, over de ware toe dracht van de zaak staan te praten, komt Jules Merckx, daar binnenge vlogen en brengt eindelijk klare wijn over gans de zaak. Wij kunnen Jules natuurlijk niet weigeren, temeer daar hij voor onze groep juist een nieuw vaandel gekocht heeft. Cm kort te zijn, die avond vertrekken wij met twee bussen supporters, en ons "revuegezel schap" naar Brussel. Angèle (de vrouw van Georges) enLijneArlij (alias Alice Tuypens, de vrouw van Antoine Evenepoel) gaan deelnemen aan het "crochet". BIJ DE DRIE EERSTEN Ik, Georges, en Pynte zitten bijeen en met een knipoog naar Georges, zeg ik zo langs mijn neus dat moest Pynte willen deelnemen aan de wedstrijd, hij zeker bij de prijswinners zou zijn. Georges, weet direkt waar ik naar toe wil, en beaamt dan ook wat ik daar kom te vertellen. Daar wij uit ondervinding weten dat er voor dat soort "crochets" redelijke hoge eisen worden ge steld, aangaande capaciteiten en personage, willen wij er Pynte eens goed laten inlopen. Voor dat soort optredens is het niet alleen genoeg "een toffe knul" te zijn, men moet ook over het no dige talent beschikken. zijn eenzelvigheid en beroep,zegt Pynte (om nooit te vergeten) "Je m'appelle Nestor Martin, Je suis boxeur". Wanneer de speaker vraagt wat hij (Pynte) gaat zingen antwoordt deze: "L'amour est passé prés de vous". Ik en Georges houden ons hart vast wanneer Pynte begint te zingen. Wij knikken naar elkaar onzeker en afwachtend. Tot wanneer Georges tegen mij zegt "Petjen, hij brengt het redelijk goed af". De woorden van Georges zijn nog niet goed koud, of Pynte haalt mij daar een paar valse noten naar boven om onze kater jaloers te maken. Wat ik verwacht had, gebeurt Een paar verbruikers beginnen zich te roeren en rinkelen met hun glas. Op een paar ogenblikken rin kelen er vijf..„tien, ten teken dat ze er genoeg van hebben. Pynte, niet wetende wat dit be duidt, zingt stoïcijns voort. Daar vliegen een paar kaartjes wel ke onder het bierglas liggen naar de scene, en meer naar Pynte toe. Nog steeds zingt Pynte van "l'amour est passé prés de vous, un soir dans la rue, n'importe ou", tot op zeker ogenblik twintig, dertig kaartjes naar Pynte vlie gen en de speaker het nuttig oordeelt Pynte de "crochet"rond de hals te leggen en hem zo van de scene te trekken. Ik zou willen vertellen, wat er midderwijl tussen mij en Georges voorviel, maar ik kan niet. Wij Hoe dan ook, nen duw van mij, nen duw van Georges en wanneer wij horen dat Pynte niet afkerig staat, om deel te nemen, zeggen wij met uitgestreken gelaat, dat hij zeker bij de drie eersten gaat eindigen. Slotsom is dat Pynte bereid is, deel te nemen aan het "Festival". CROCHETEREN Wanneer gans het gezelschap ter plaatse komt en dit onder leiding van Jules De Coster, de vroegere caféhouder, aan de hoek van Savooi straat-Geraardsbergsestraat is de hilariteit niet uit de lucht. De "brasserie" is bomvol, wanneer het spektakel begint. Er worden redelijke hoge eisen ge steld aan de deelnemers, want niet zelden wordt een deelnemer, en dit op aandringen van het pu bliek, van de scene "gecrocheteerd" Dat gebeurt bij middel van een lange haak, dewelke door de speaker wordt gehanteerd, en met dewelke hij de optredende van de scene trekt. Angèle, en en Lijne Arlij, doen het briljant en oogsten, daverend sukses bij het publiek. En eindelijk de clou van de avond. Het is de beurt aan Pynte. Wanneer de speaker hem enige vragen stelt aangaande hebben gelachen..gelachen tot dagen..weken, maanden en jaren nadien. Wanneer Pynte zo wit als een lijk, voor ons stond, (nadat hij van de scene was gehaald) en ons de vuist toestak en ons serieus verweet van"sm...ha, ik kom uit de drie eersten niet", "ha...het kon niet falen", wel dan dacht ik dat ik de zoetste dood ging sterven, namelijk zich dood lachen. PYNTE'S VISIE Naderhand, wanneer Pynte "gekal meerd" was en ons vertelde zoals hij het "gevoeld" had, wel dat was de"top". Hij dacht namelijk, dat het pu bliek zo enthousiast was, dat ze met hun glas rinkelden. Wan neer er een paar kaartjes naar zijn hoofd kwamen, had hij (vol gens zijn visie) nog steeds geen flauw benul dat er iets misliep. Maar wanneer er dan zoveel ineens toe kwamen en zag (volgens hij dan schalks voortvertelde)dat er één persoon met een assebak ging werpen, begon zijn kaars te bran den en wist hij hoe laat het was. Wat er ook van zij, nooit heb ik vervolg pag. 11 Wattez *83 Het trio Spaghetti .- drie gelukkige mensen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1984 | | pagina 10