SAVOOIFEESTEN 1984 BRACHT HET NUMMER 13 GELUK OF ONGELUK? VRIJDAG ZONDAG MAANDAG beter publiek Een traditie wil dat als de Kazzen Het is weer zover: de Savooifeesten zijn voorbij en het enige wat wij er nog van overhouden is een kater, en daar moet ik nu een artikel van ma ken. De beloofde backstaqe kaart heb ik ook niet gekregen, dus geen inter views met Paul Roelandt, Patrick Ne- bel of andere Jimmy's. En de feesten 1984 zelf dan Wel, deze zullen de geschiedenis ingaan als de feesten van de technische problemen; ten eerste als er een beetje volk op het pleintje was, konden de tapinstalla ties alweer niet volgen en ten ergste: de Werkgroep had bespaard op de licht en geluidsinstallatie, met als gevolg dat een stelletje beginnelingen (of "knoeiers" zoals Willy De Corte zei) het hele programma naar de botten hielp. Men geraakte elke dag hope loos achterop op het tijdschema ten gevolge van langdurige soundchecks, om dan achteraf vast te stellen dat het geluid slecht afgesteld was. De ganse vrijdagavond produceerden de boxen een bromgeluid en op zaterdag kregen wij als neusje van de zalm een defekt. Langs deze weg wil ik dan ook Firmin Timmermans bedanken, die aan deze knoeiers kwam uitleggen en tonen hoe zij met hun gerief moeten werken. Goede waar prijst zichzelf, is een gekend gezegde en de artiesten en het publiek kunnen alleen maar voor deel hebben met goede waar. Nu nog even de organisatoren op een fout wijzen, want zij waren vergeten om de zondag een naam op de affiche te zetten die volk lokt (er was die dag dan ook weinig publiek), en dan kun nen wij aan de details beginnen. Gewoontegetrouw was er de vrijdaga vond weinig volk. Ook andere tradities werden in ere gehouden, zoals bijv. Aimé Van Den Berghe die zich die dag steeds herinnert dat hij voorzitter is van het wijkkomitee en dus de feesten moet openen. Hij vertelde zoals elk jaar in een nietszeggende speech dat de Savooi feesten blijven doorgaan (herhaal dit zes a zeven keer eri je hebt je speech voor volgend jaar,voor- zitter) Toen was het de beurt aan de keizer van het Ninoofse lied, DANNY VAN H00- REBEKE. Hij bracht, begeleid door Marcel De Neve, enkele fletse ver sies van Ierse en Schotse folksongs, gevolgd door enkele van zijn eigen komposities (ik bedoel natuurlijk bestaande melodieën door hem voor zien van nen ninofsken tekst). De twee gitaren zorgden zo ongeveer voor de juiste klank, maar het was vooral de stem van Danny die het niet deed, soms zong hij gewoonweg vals en op andere momenten trachtte hij toon hoogten te halen die zijn beperkte stem nooit zullen aankunnen. Waar schijnlijk heeft het amateurisme van de P.A.-mensen hier ook heel wat mee te maken, want Rufijn zijn stem klonk niet zoals wij dat van hem gewoon zijn en op deze manier heb ik de link ge legd naar de volgende paragraaf. VOLJEIR is ook zo een van die tradi ties, reeds jaren staan zij minstens één keer op de affiche. Zij zijn te ruggekeerd naar de oorspronkelijke, akkoestische bezetting Marcel, Oswin en Rufijn. Ondanks het feit dat zij heel wat nieuwe liedjes erbij hebben, blijft het geheel toch nog ongeveer hetzelfde als reeds zoveel jaren te rug en persoonlijk ben ik dan ook een beetje moe gehoord. Volgend jaar zal ik dan ook gebruik maken van hun op treden om thuis vlug de afwas te gaan doen. Tijd dan voor een nieuw ingrediënt voor de vrijdagse feesten, het "bal popu lair" met Paul Roelandt en de Hitmas- ters. Het optreden startte al onmid dellijk met technische problemen, iets wat later nog enkele keren voorviel. Maar dan zette Paul Roelandt zijn tanden in "Ik Hou van mijn Dorpje" waar hij direkt ook een vermenigvul- digingsdans van maakte, het publiek was echter zo verliefd op zijn stoel dat het na één liedje de dansvloer weer verliet, en hoe de zanger zich ook inzette om het publiek bij zijn show te betrekken en hen aan het dan sen te krijgen, een echte bal-popu- 1 airsfeer bleef uit. Weten ze daar al de kanten van'tstrotjen nog wel hoe men een bal populair moet beleven, of durven zij zich op HUN feesten niet uitleven Ik denk niet dat men de fout bij Paul Roelandt of de Hitmas- ters moet gaan zoeken, want zij brach ten wat van hen verwacht werd, en on danks de technische storingen konden wij constateren dat een bal populair zeker past in de sfeer van de Savooi- feesten, maar dan liefst met wat meer e al van het podium waren alvorens de verveling kon toeslaan. FOR SALE of enkele ninoofse scouts kwamen dan aan de beurt, deze mogen hun naam gerust op hun instrumenten hangen, misschien zal dan iemand ze kopen die er kan mee omgaan. Als dit de muziek is die men heden ten dage aan het kampvuur hoort, dan verbied ik mijn kinderen om bij de scouts te gaan. Over de KRIS DE BRUYNE BAND kan ik niet veel zeggen, in het begin kon men hem niet verstaan, hem een ande re micro geven baatte niet, verande ren van kanaal al evenmin; uiteinde lijk bleek er een cross-over doorge brand en het duurde nog meer dan een uur voor dit probleem opgelost geraak te. Nadien vervolledigde Kris De Bruyne moedig zijn optreden, maar in dergelijke omstandigheden een sfeer creëren is natuurlijk onmogelijk. Hij zal zich de avant-première van zijn nieuwste show wel anders voor gesteld hebben. ge versie, dan nog twee liedjes die bijna een voldoende haalden (Novoco Syntaca en Beats of Love), maar de rest was het aanhoren niet waard. Nacht Und Nebel moest de publiektrek- ker zijn voor de zaterdag, daar zijn zij heel goed in geslaagd, maar dat wil dan wel zeggen dat zij zijn afge gaan als een gieter voor een groot publ iek. En dan te bedenken dat ik voor dit optreden nog erger vreesde. Tgssen het muzikaal gedeelte in kon men die dag ook nog meedoen met de kwis "Kendj a Ninofs", en ook nog heel veel luisteren naar "één, twee, micro, test, test". Tussendoor kregen wij ook nog de tra vestieshow van Marie Simonne, het pleintje is zeker geen ideaal decor voor zo'n show en ook de sfeer is er niet intiem genoeg; maar toch kon men met een beetje goede wil best genieten van het qebodene. Welke dames er al lemaal uitgebeeld werden heb ik niet genoteerd, daarvoor verwijs ik jullie naar Mark Siroyt, want wij gaan nu naar de ZATERDAG En al direct goed nieuws: de jongens van de P.A. hadden dan toch het geronk uit de boxen weten te halen, maar fier hoeven zij daarover niet te zijn. Het vrij podium dan maar, eerst kregen wij MODERN VISION, een groep uit Tollem- beek die uitpakte met Cold Wave mu ziek. Alhoewel zij wat meer afwisse ling in hun muziek mochten stoppen, was hun optreden toch goed te noemen, dit dank zij het feit dat zij maar een bijzonder korte set hadden en dus ergens in een groep speelt, deze al tijd naar de feesten komt, dit jaar noemt zijn groep THE WHAMMER JAMMERS. Nostalgie troef bij deze jongens want zij coverden een reeks sukses- sen uit de sixties, met vooral de nadruk op The Stones, zodat de Kaz zen zijn Mick Jagger-allures kon bovenhalen.Van de meeste nummers die zij brachten heb ik al betere versies gehoord, wat niet wil zeggen dat zij geen goede muziek brachten. Op bepaal de momenten swingde het zelfs lekker de savooi pan uit en dit vooral toen de Kazzen zijn mondharmonika boven haalde. Maar het blijven natuurlijk altijd covers, en of het jongere publiek hier iets aan heeft, weet ik ook niet. En het jongere volkje was in grote getale opgekomen om NACHT UND NEBEL aan het werk te zien en te horen. De Heer Nebel kreeg dan toch de voldoe ning om ergens een keertje top of the bill te staan, spijtig genoeg heeft hij dat op het podium niet laten blij ken. Alleen Zafari kreeg een prachti- Het wordt hoog tijd dat de mensen ook nog eens naar een vrij podium komen kijken. Want het beste dat wij dit jaar te horen kregen, waren de vrij- podiumgroepen van zondag. Eerst de Leuvense C-CUPS. een kleine Big Band die uitpakte met covers van o.a. Roxy Music, Frankie Miller en Michel Pol- nareff. Hun muziek was echt om eens te mogen terug komen als er wel volk is. Het GROTE GILBERT ENSEMBLE zorgde na dien voor de humoristische noot, en deze noot was dan nog degelijk mu zikaal ingekleed. Echt spijtig dat deze groepen moesten optreden voor een leeg pleintje, op enkele mede werkers en ondergetekende^ na natuur lijk. In navolging van The Last Waltz van The Band, gaf ook Luc Van Den Berghe (lees: Luksken Bras) met enkele vrien den een afscheidsconcert en dit on der de naam LUC FRIENDS. Zij hadden beloofd Rock Roll te spelen maar zij gingen al vlug het Hardrockpad op en aangezien ik de stille hoop koester om ooit nog voor Humo te kun nen werken, ben ik verplicht om dit niet goed te vinden. Het METASTATISCH NOTEKRAKERS GEZWEL SCHAP (what's in a name, zou Shake speare gezegd hebben) zorgde dan voor een ware overbevolking van de kiosk. Hun repertoire bestaat vooral uit operettemuziek vermoed ik, en het is heel goed mogelijk dat hier enke le muziekvirtuozen tussen zitten, maar persoonlijk vraag ik mij wel af wat die mensen op de Savooifeesten kwamen doen, volgens mij past hun muziek beter in één of ander Paleis voor Schone KUnsten dan op een kermis. Kermismuziek kregen wij dan wel van L'EXPRESS CAJUN. Deze groep heeft de lepels en de wasborden vervangen door modernere instrumenten. Dit zorgt wel voor een vollere sound maar aan de andere kant zijn zij wel wat verder verwijderd van hun roots. Maar Kris- tof Steenhaut laat dit niet aan zijn trekzak komen en zorgt zoveel mogelijk voor sfeervolle muziek. De tussendoortjes dan nog, eerst kwam Johnn.y The Clown ons een beetje vermaken tot men hem een bloemenrui- ker gaf in de hoop dat hij er zodanig van gepakt zou zijn dat hij niet meer zou kunnen zingen. Ook Willy De Corte is ons een tijdje komen verve len, gelukkig zorgden Mamera en Kome- ra nog voor een leuk Komerenpraatje. Naar gewoonte begon deze avond met de zoveelste "Stampen en Dagen"-imi- tatie, dit keer luisterden die mensen naar de naam TROL en zij deden het Jimmy's grandioze one man show haalde ook nu weer de prijs van het publiek 214 stemmen. vervolg pag. 11

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1984 | | pagina 8