cardoen i'V SF JULES COSTER EN DE REKKER STANNY EN OLLY TITINE ES GOAN LEUPEN GEINEN HUNGER De eerste revue, die ik en Georges samenspeelden kreeg de naam "Ze krauigen ons nie deud". Dat was een zinspeling, op het feit dat wij reeds 4 jaar door de Duitsers bezet werden, en dat nu maar eerst iedereen goed zijn plan begon te trekken. Men zegt altijd, dat men zich naar de omstandigheden leert schikken. Dat is ook zo. De ene smokkelde wat, de andere maakte rekker, nog iemand anders verkocht rantsoenzegels. Kortom, "Ze kregen ons nie deud". Bij de personen, die voor ons "supporterden" was ook "Kamiel Pevenage", beter gekend als "Mie! Potter". Miel was een gekend figuur uit de toneelwereld, en had op dat gebied zijn sporen reeds verdiend. Oudere lezers heb ben "Miel Potter" gekend samen met Edgard Callebaut, bijgenaamd '"t Zaksken" als twee grote komie ken. Kortom, "Miel" was ons gun stig gezind, niettegenstaande hij lid was van een concurrerende to neelmaatschappij. Hij stond ons dan ook, voor ons eerste optreden, met raad en daad bij. Na een paar repetities, gehouden bij de weduwe van Viktor Standaert, die een huis bezat, juist tegen de Roxy, stap ten wij definitief over, naar het café van Jules De Coster, op de hoek van de Geraardsbergsestraat- Savooistraat. Daar hadden wij plaats te over om te repeteren. Even een zijsprong. Jules "Coster" en zijn vrouw Felecie baatten reeds jaren een café uit op de hoek van het Savooistraatje. Het waren doodbrave mensen. Ze hadden drie kinderen Omer, Jef en Elza. Ze waren ook gemengd in alle akti- viteiten zoals wijkfeesten, op tochten enz. Jules was toendertijd ook overge schakeld van sinmpele herbergier, naar zelfstandige "rekkerfabrikant". Toen wij in het café van Jules "Coster" onze "intrek" namen "draaiden" daar in een "achtergebouw" en "kelder" minstens 20 rekkerma- chienen. Jules was met verscheidene mannen, "geakkompagneerd" waaron der zijn 3 kinderen als volwaardig "deelgenoot". Ik weet nog heel goed, dat toender tijd de oude binnenbanden van autos, tot...400 frank het kilo gingen. Deze banden werden dan op heel fijne repen gesneden en met fijne zijde omweven, zodat daar mooi elastiek van te voorschijn kwam. Normale leveranciers van die oude banden waren Frederik UI in, en Maurits Van Den Brouck Free van Ondine van Deusjes en de Witte van Oeren. Dat met het maken van die rekker veel geld te winnen was, zagen we aan het doen en laten van die "aandeelhouders". Kortom, wij gaan er niet te diep op in, maar ik wil toch nog aanstippen dat op zeker ogenblik één van die"aandeelhouders" zich "private" Franse les liet geven, door meester Rammeloo. Wat Jules "Coster" en Feleciè be treft, die hadden een gouden hart en lieten ons delen in hun"over- vloed." Hoeveel maal wij 's avonds na de repetities, ons voeten onder tafel mochten steken, kan ik niet zeggen. Feit is, dat er nog al dikwijls een "ferme schelle hesp" opgediend werd. En nu weer, "op het toneel". Al gauw had "Miel Potter" door dat ik en Georges, op elkaar afgestemd Het volk klapte in de handen, en werd bijna hysterisch. Het duurde wel 5 minuten vooraleer wij aan de sketch konden beginnen. Toen ik dan langs mijn neus weg aan Georges vroeg, waarom schotse soldaten een rok droegen, antwoordde hij, dat dit nodig was, "om beter uw wapens" te kunnen gebruiken. Of er weer gelachen werd hoeft geen betoog. Het volk begreep direkt waar Georges naar toe wou. Tot slot speelden wij allen samen een samenkomst van vedetten in een hotel. Iedere speler op zijn beurt kwam op scène en bracht, een gekend personage naar voren. Er was saar Zarah Leander, Mistenguet, Mickey Rooney, James Cagney, Toen het na lange tijd dan toch wat kalmeerde, was het de beurt aan mij om op scène te komen ver kleed en in de rol vanHitier. Toen ik op scène kwam, en de rechterhand in de lucht stak om de Hitlergroet te brengen kwam er een fluit- en joelkoncert los, dat men tot de dag van heden, nog op geen enkel.voetbalplein heeft gehoord. Ik werd uitgejouwd nog erger dan ik had verwacht. Zo erg het publiek had geapplaudiseerd voor Georges, nog erger joelden ze me uit. Toen ik dan mijn speech afstak van "wir habben 2000 fliegzeugen afgesjossen! Wir habben einmillioen kriegsge- fagnen gemacht Wir hebben mit unze U-botgn 2.000.000 bruto registerton in deinen grund gebordnlWir verlorren ein man, en ein forath (velo) en toen ik ten lange laatste uitriep, "Wir hebben geinen hunger" (honger), doch op hetzelfde ogenblik, een tuiltje bloemen welke in een vaasje op ein tafel stond, vast greep, en begon op te peuzelen begreep het volk, waar ik naartoe wou. Het gejoel veranderde in twijfelachtig applaus, groeide aan, en werd dan ook een ware donder van toejuichingen. Nu eerst begreep het volk, dat ik de draak stak met Hitier. Kortom, onze eerste revue was 200/100 gelukt. En nu 40 jaar later speelt men op donderdag avond op BRT 1 een feulleton genoemd "Hotel". Daar zijn wij, zoals gezegd, 40 jaar vroeger mee geëindigd in onze eerste revue. Marcel Cardoen Volgende maand Anekdoten waren, en voor het animo moesten zorgen. Angèle, de vrouw van Georges, kon alle rollen aan.Voeg daarbij Celestine De Cooman, en Line Arly, de vrouw van Antoine Evenepoel voorzitter)en U had een paar opperbeste zangeressen. Verder de te jong overleden Henri Deprez, Jef en Elza Coster en ons Jazz-zangerken, Fernand Verstraeten en u had het gezeldschap waarmee van wal werd gestoken. Ons eerste optreden was een vol treffer. Vier maal was de Roxy totaal uitverkocht. Ik en Georges hielden voor het eerst een "komeren- praat" en er werd gelachen en gebisseerd zoals nooit tevoren. Voeg daarbij dat wij ook "De lotge vallen van Stanny en 011y"hadden ingeschakeld, dat bestond uit een parodie over Stan Laurel en Oliver Hardy (Den dikken en de mageren). Ik weet nog heel goed, dat Georges en ondergetekende op scène kwamen, (en dit niettegenstaande het nog oorlog was, gekleed als twee schotse soldaten, met rok (kilt) en al, en dat wij elk een imitatie geweer droegen, waaraan een zoge zegde waslijn vastgemaakt was. Aan die waslijn zelf hing dan een broekje, beha, en wat weet ik al. Wij kwamen marcherend op, en zon gen van "Wij hangen onze was aan de..Siegfriedlijn (Siegfriedlijn= duitse verdedigingslijn). (prachtig gespeeld door Fernand Verstraeten)-enz. Kortom, ieder zong of danste een kort nummer. Georges imiteerde..Charlie Chaplin (Chariot) met een nummer uit de film Moderne Tijden. Wie ooit die film gezien heeft, weet dat alles daar marcheerde "aan de lopende band". Wel Georges kwam op scène met twee grote, engelse sleutels in de handen aan alles draaiend wat hij maar voor ogen had. zijr. kleding en houding was perfekt, en midderwijl zong hij het liedje uit die film, zoiets als Titine es goan leupen Ik hem verdriet me heupen Moar ik goan ma iene keupen Ze kaan no de klleupen Toen Georges zijn lied beëindigd had, v/as het alsof een donder van toejuichingen losbarstte. Alleman stond recht en er volgde een ovatie, die mij echt aangreep. Ikzelf stond nog achter de scène, daar ik de laatste was, die moest opkomen. Georges zelf was zodanig in de war dat hij achter de scène naar mij toekwam en mij...kuste. Het volk bleef maar joelen en juichen en Georges maar groeten en groeten. (Voor mijn part, denk ik dat dit de beste vertolking geweest is,die Georges ooit gegeven heeft). December is de maand van de feesten- Als je een familielid of vriend wil verrassen met een origineel kado, kun je misschien eens denken aan een abonnement op 't KlokzjiëlAls je er zelf zo een wil krijgen, suggereer eens langs je neus weg. Helpt dat niet, bedenk jezelf dan door 400 frank te storten of over te schrijven met het bijgevoegde formulier. Er zijn ook nog kijkboeken "Ninovieters Kaffeegieters" te koop in enkele boekhandels in de stad in ons'redaktielokaal PRETTIGE EINDEJAARSFEESTEN De redaktie Redaktievergaderingen 5 en 19 december. Openingsuren 't Klokhuis Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag 14 tot 16 uur. 10 tot 12 uur. 17 tot 19 uur. 14 tot 16 uur. 14 tot 16 uur. Wattez 83 ze krauigen ons nie deud Een prachtige foto van een even prachtige Ninoofse familie, de familie Cassiman 5o jaar geleden. Staande: Frans, Albert(+), Georges(+), Lucienne(+) Paul(+), LauraEdmond. Zittend: Pa Cassiman(+), Jeanne, Yvonne, en Ma Cassiman(+)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1984 | | pagina 10