cardoen KNAL»- PRESTATIE VAN TEEDRIE POPPENDANS 10 JULES DORTANT OAIJZER-VELLEN-VODDEN KASEN-BIEENEN TUSSEN DE HAPPEN DOOR DE VODDEKOOPMAN PUPPET ON A STRING een laakbare daad heeft begaan. Voor zijn medeburgers, en dit tij dens de bezetting, was hij steeds bereid, daar waar het mogelijk was, hen te helpen. Jules heeft een tijdlang geïnterneerd geweest en werd op zeker ogenblik een verplichte verblijfplaats aange wezen, met het verbod, van naar Ninove te komen. Wel, ik maak er geen geheim van. Het is gebeurd, dat ik en Pynte, tijdens een nacht ronde, Jules, tegenkwamen terwijl hij stiekem een bezoek aan zijn familie op de Graanmarkt bracht. Wel, in plaats van Jules aan te houden voor deze daad, hebben ik en Pynte hem tot <;aan zijn huis verge zeld, omdat hij veilig bij zijn familie zou geraken. Deden wij goed, of fout, dat laat ik aan jullie zienswijze over, maar wij handelden, volgens ons geweten. Na zijn "boetedoening" is Jules Dortant weer naar Ninove gekomen, en zijn wij "vrienden" gebleven tot aan zijn dood. En nu weer bij de "Proloog" van de revue "Oaijzer- vellen-vodden". middendoek open en staat de scène vol met ...levende poppen in al hun glorie. Een daverend applaus, vanwege de bomvolle zaal, is een beloning, voor dit mooi tafereel. Het spreekt vanzelf, dat alle pop pen. stokstijf blijven staan, en zelfs niet ...pinken. Wanneer dan mijn cliënt vraagt of mijn poppen kunnen marcheren, ant woord ik hem bevestigend, en de eersten die moeten "marcheren" zijn Georges en Henriken Evenepoel, beiden verkleed in "Houten solda ten". Wanneer zij dan in mime, de march van de houten soldaten doen en dit op aangepaste muziek, stijgt de tevredenheid en bewondering van het publiek ten top. Velen van jullie, zullen zich nog herinneren, de tijd dat ik met mijn speelgoed, alle dorpen en straten afroste, om de kinderen te bewegen, allerlei afval goederen bij te brengen, en dit te ruilen tegen speelgoed. Voor mij was dit een plezierige en winstgevende job. Eens rond half twaalf, als de school uit was, stond ik voor de schoollokalen met een gans "kraam" speel goed. De kinderen waren op voorhand ver wittigd, door moeder overste (als het een klooster betrof) als dat er iemand speelgoed zou ruilen voor vodden of ijzer enz. Eens de school uit, vlogen de kinderen dan joelend naar huis, hun ouders plagend, om toch wat "bijeen" te doen. Dat ik niet steeds "welkom" was, hoeft geen betoog. Mensen die "niets" hadden, kregen dan last met hun kinderen, die dan schreiend rondliepen. Kortom, ik paste dan toch een "mouw" aan ieder geval, en zodoende, werd ik gauw de vriend van "klein en groot". Nu maakte onze vriend "Miel Potter" (Camiel Pevenage) mij warm om mijne stiel, eens om te werken tot een sketsch en voor de volgende revue, "Oaijzer-vellen-vodden- kasen, bieenen" maakte ik er de "Proloog" van. Nu moet ik een grote zijsprong maken, en voor een tijdje "de Proloog" verlaten. Het zat namelijk zo, dat wij nog een ander groot nummer, namelijk "De Zigeuners" ingeschakeld hadden, en daarvoor 2 violisten nodig had den. Wij vonden baat bij mej. Thérèse Prové dochter van ur. Prove, en bij Lea Dortant, dochter van Juies Dortant toendertijd burgemeester van de stad Ninove. Voeg ik er on middellijk bij dat wij nog steeds "bezet" zijn en dat Jules Dortant "oorlogsburgemeester" is. En nu weet ik zeker, dat ik voor en tegen standers, zal vinden, maar met de hand op het hart, durf ik getuigen, dat Jules één van de braafste en defstigste mensen was, die ik ooit in mijn leven heb ontmoet. Het is waar, hij was "oorlogsburgemeester" en heeft er na de bevrijding de gevolgen moeten van dragen. Maar ik druf zweren dat Jules, buiten het "burgemeester" zijn, nooit, Iedereen moet wel die mooie affiche gezien hebben die Rik Wattez ont wierp voor TEEDRIE, de nieuwe naam voor het Tien-Twen toneelgezelschap. Toch hadden de twee stukken, "Tus sen de happen door" en "Knal" maar matig succes, hoewel dit gezelschap, dat zijn naam wel wat gestolen heeft van dat van Tone Brul in, hier wer- Bij opgaan van doek, stond ik met een kraampje speelgoed op scène en kwamen de kinderen (figuratie) opgelopen met vodden en wat weet ik al om iets te krijgen. Tenmidden van het gejoel van de kinderen komt Albert Beernaert op (een lid van onze groep) en begint mij te vertellen dat hij veel wol en koper (metaal) heeft, en dat hij dit graag zou willen ruilen, maar dat hij op mijn kraam niets ziet liggen naar zijn goesting, dat allies veel te klein is. Nu is het zo, dat alles wat hier gebeurt, zich afspeeelt voor een tussendoek op scène. Achter dit doek, staan als onze akteurs opgesteld, verkleed als... poppen. (De mooiste scène, ooit gespeeld). Ik maak mijn kliënt diets, dat hij even moet wachten, dat ik hem mooi speelgoed zal laten zien, endaar gaat het Op de eerste rij zie ik Jules Dor tant nog zitten, omgeven van alle marchands, waaronder Fernand Ridder en Fons Den BuylZe kloppen op hun billen en op de schouders van Jules. Een daverend applaus begroet de march van Georges en Henri nadat ze weer in hun "rij" hebben plaastge- nomen. Dan volgt Celestine De Cooman, ver kleed als bloemenmeisje, en die, nadat ik haar met een grote sleutel heb "opgewonden", de rij in "mime- pas"verlaat, naar voren de scène komt en zingend bloempjes in het publiek begint te werpen. Nadat haar liedje "Ik bied U mijne mooie bloemen aan" ten einde is, keert zij steeds met houterige gebaren, naar haar plaats terug-eveneens met een daverend applaus van het rechtgeveerde publiek. Het weze gezegd, dat Celestine een mooie stem bezat en een prachtige ver schijning op scène was. Dan volg den de andere "poppen" in volgorde. Jef Coster die een Russische dans ten beste gaf, zij het dan van op een driepotig stoeltje, Elza Coster, die begon te "komeren" wat haar baas allemaal "uitstak" tot ik haar bruusk,"stil legde", uit vrees dat ze teveel zou vertellen. Fernand Verstraeten deed ook zijn nummer, tot ten allerlaatste An gèle overbleef, en deze was verkleed Eerst kregen we "Tussen de happen door" van Alan Ayckbourn te zien. Van dezelfde auteur bracht het ge zelschap vorig jaar al twee een akters uit "Verwarringen". De kor te eenakter die we nu zagen, toont weer die typische onderkoelde, En- als een popje aan een elastiek. Ik nam de elastiek in handen en ter wijl ik met dat ding omhoog en om laag ging, bootste Angèle in mime- stijl, een popje aan een elastiekje na. Dat was artiestenwerk, dat slechts door iemand als Angèle kon worden gedaan. Het wordt wat banaal, dit steeds te herhalen, maar de zaal Roxy, daverde op haar grond vesten, door het applaus en gejuich aan het adres van Angèle. 30 jaar later heeft Sandie Shaw, met het liedje "Puppet on a String" de eerste prijs behaald, op het "Songfestival" Ze kwam echter 30 jaar te laat. Angèle was haar voor afgegaan. Nu dat ieder "popje" zijn werk gedaan had, was mijn cliënt zo opgetogen dat hij direkt akkoord was, om "al het koper en wol" dat hij bezat voor mijn"collectie poppen" te geven. Toen ik hem dan "voorhield" dat mijn poppen, zonder "hun baas" niet zouden willen marcheren, was hij akkoord, nog één wollen matras bij te geven, indien hij er mijzelf bij kon nemen. Ik was ten volle ak koord, en om onzen "nieuwen baas, te bedanken omdat wij allen konden samenblijven, bedacht ik hem met het lied en als einde van de proloog. Zangwijze 777.7.777 I Iedereen op aarde, die verdient gaarne zijn brood 't Is gelijk hoe dat men er kan komen. De ene die doet niets, de and're werkt zich dood. Maar ik, heb een stieltje naar mijn dromen. Ik sta heel plezierig langs de hoek van ene straat Kind'ren kom eens kijken, 'k zal u zeggen hoe het gaat. Re f rei n Zie haal nu maar gauw, eens al het volgende gerief Oaisjer, vellen vodden kasen bieenen Loop nu rap bij moeder, mijne kleine hartedief Achter, Oaisjer, vellen vodden kasen bieenen Kies dan maar uit Gij kleine guit Met mijn speelgoed kunt gij u vermaken Laat ze nu maar lachen en ik roep zo hard ik kan Oaisjer, vellen, vodden, kasen, bieenen. II Vele mensen, die spotten met ene voddenkoopman Here God, ze kunnen daar niet van spreken Wij die leven breed en doen, wat n'ander nie kan Onze stiel bestaat in slimme streken. Ja van dezen oorloghebben wij ze goed geklopt Gij zijt allen slim, maar toch zijt gij van ons gefopt. (2de maal Refrein) Dient het gezegd, dat gans de zaal op stelten stond. Op dat moment, waren alle voddemarchands fier van.voddemarchand te zijn. Ze gevoelden zich zo fier als Jules Dortant die rechtstaande, en omgeven door een escorte marchands eveneens stond te applau di seren. M Cardoen Volgende maand Gieenen trok ba de mok gel se humor, gebaseerd op wrange kommunikatiestoornissen. We horen de door elkaarlopende gesprekken van twee burgerkoppels in een restau rant. Buiten de werknemer-werkgever- band, hebben ze schijnbaar weinig gemeen (nog onderstreept door het sobere, in twee kleuren gesneden decor) tot wanneer de ontknoping komt. In een debuutregie van Toon Vervolg pag 12 kei ijk een "knal"-prestatie lever de. Slechts één volle zaal voor de drie avonden (25, 26 en 27 januari) kan men toch moeilijk een daverend succes noemen. Men zou op zo'n momenten gaan twijfelen aan het nut van een nieuw te bouwen toneel zaal. Maar ach, Ninove en ernstig toneel, nietwaar... Wattez 83 DE VODDEKOOPMAN Angèle Van Laethem in een Czardasdans Celestine De Cooman en Elza De Coster in volle glorie in "Balletdans

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1985 | | pagina 10