IS DE STAD NINOVE EEN PRIJS PLASTISCHE KUNSTEN WAARD STIJLEN DE PRIJZEN HYPER ANDERE DISCIPLINES Is een stad die zich, waarschijn lijk als enige in Vlaanderen, niet eens de moeite neemt een Akademie voor Schone Kunsten op te richten (tenzij voor cë derde leeftijd, maar daarover mèèr el ders in dit blad), die niet eens een stadsmuseum bezit, een noe menswaardige galerij, laat staan een degelijke ruimte en toonbaar expositiemateriaaal bezit om een honderdtal werken tentoon te stel len,is zo'n a-kulturele stad het wel waard een "Prijs van de stad Ninove voor Plastische Kunsten" te mógen uitschrijven Als men dan bedenkt dat de gelau werde werken die automatisch eigendom van de Stad worden, gedurende de vijf jaren dat prijs wordt uitgereikt,omhoog hingen of zelfs gewoon opgestapeld stonden in het kantoor van een stadsbe- diende, een kantoor dat nota bene niet eens publiek toegankelijk is, dan vraag je je af waarom zoveel jonge kunstenaars uit het hele Vlaamse land (zelfs tot Nederland toe) aan deze wedstrijd willen deelnemen. Voor de eer en de referentie Als er drie schepenen op de uitreiking aanwezig waren zal het veel zijn, laat staan een burgemeester of staatssekretaris (zijn we nog te ver van de kiezing?). De nationale pers stuurt er enkel haar plaat selijke korrespondenten heen. Niet dat die mensen minderwaardig zijn, maar voor een gespecialiseer de kunstkritikus ligt Ninove op het einde van de wereld waarschijn lijk. Wat die referentie betreft, weet je dat het vijf jaar geduurd heeft, eer men er aan dacht een officieel bewijsje af te leveren aan de laureaten Voor het geld dan Best mogelijk. Ik denk dat we zouden verschieten als we het aantal deelnemers zou den kennen dat de droevige titel "artiest-stempelaar" draagt of zelfs artiest-OCMWer. Misschien is een ijverige RVA-bediende op dit ogenblik wel bezig het arme tierig gestencilde catalogusje aan het bestuderen, op zoek naar zwartschilders (Paint it black!) Zou er één deelnemer bij zijn die zich het statuut van zelfstandige kan permitteren Als ze al een andere job hebben of,na herhaald gebedel bij monopoliserende "sociaal - dienstbetoners" of na drie dagen durende vernederende toelatings examens^ een paar uurtjes avond les kunnen geven aan de andere kant van de provincie, mogen ze op hun blote buik pletsen. En stel dan dat je,na "Die Schone Muellerin'Van Schubert overleefd te hebben(wat komt die in godsnaam op een wedstrijd voor hedendaagse kunstenaars kijken?), toch een prijs krijgt, weet je dan wat de kersverse (nuja!)) voorzitter van de kultuurraad moet zeggen "Het geld kunnen we hier niet geven, 6e voorzitter van de jury was niet komen opdagen), maar dat komt wel in orde hoor". Stel je voor Van enkele jaartjes geleden weten we dat winnaars zo'n half jaar op hun centen moesten wachten. Zou dat nu al verbeterd zijn Hou ons op de hoogte, gelukkigen! Maar ach, ik zou de 105 tentoon gestelde werken van de 65 gese- lekteerde kunstenaars bespreken (er waren 115 deelnemrs met 347 werken!). U begrijpt dat ik dat moeilijk in detail kan doen. Ten eerste hoop ik dat je tot de 318 bezoekers behoorde (cijfer verstrekt op de voorlaatste dag) en ten tweede dat je een goed visueel geheugen hebt (we zijn nu eenmaal een maandblad). Goed, hier gaan we. Eerst dient gezegd dat deze ten- toonselling een heel behoorlijk peil haalde en vooral interessant was omdat we hier een mooie staalkaart of liever stijlkaart kregen van wat de hedendaagse kunst te bieden heeft. Als deze tentoonstelling niet in de kerst vakantie viel, hadden leraars kunstgeschiedenis hier een boeiend klasbezoek kunnen van maken. Enkel de minimal-art, conceptuele- kunst, land-art en dergelijke ontbraken of waren ze weggese- lekteerd ?Hoewel dat gevaarlijk is, durfden we het aan,etiketten te plakken. Zo kwamen we aan een 10 lyrisch abstrakten, een 4 geo metrisch abstrakten, een 14 die we onder de vage noemer realisten impressionisten rangschikten, een 4 expressionisten, 4 surrealisten of symbolisten, 5 hyperrealisten of toch in die richting, een drie tal (gelukzalige!) naneven, 3 kun stenaars die we eerder calligrafen of zelfs graffiti-artiesten kun nen noemen en tenslottei 7 deel nemers die wel het meest bij de tijd zijn. Noem het New Wave of Neue Wilden of Nieuwe Expressio nisten, om het even, maar ze zijn krachtig aanwezig. Ik begrijp dan ook niet dat geen enkele van hen een vermelding of aanmoediging kreeg van de jury. Daarom doen wij het dan maar Luc Mathijs uit Gent met het mooie "2 naakten", Steenkiste .en Packo, eveneens uit Gent met twee wat agressieve maar toch heel sterke kleuretsen "The big Kiss" en "The Passer By", Caen Francky uit Hooglede met twee meerabstrakte lino's "Bisexual" en "A difficult choice". De "Kompositie met zittend fi guur" van Marc Van Cauwenbergh, opnieuw uit Gent, is wel de zwak ste in deze richting, te weinig dóórgewerkt. André Van Schuylen- bergh uit Aalst toont een zoveel ste portret van zijn muze Grace Jones in olieverf. Van deze ster ke kolorist hebben we echter vroeger sterkere werken gezien in aquarel en pastel. Patrick Van Den Steen uit Neigem vinden we het sterkst in zijn lino "Weg naar Kouros". Zijn "Rester immo bile" in gemengde techniek vinden we verwarder en zwakker. Tenslot te is er Walter De Rijcke uit Aalter met kleine expressieve gouaches die rijk van kleur en spiritueel van thema zijn, maar naar ons gevoel wat te pietepeu terig. Wat meer sponta niteit zou hier wel mogen. Ook een fotograaf was hier aanwe zig met 3 foto's waarvan er één zelfs een vermelding kreeg. Mooi dat fotografie hier in de plas tische hemel wordt getrokken, maar welke deuren zet dit open Tenslotte was er ook een meubel (jawel!) ingezonden, een streng maar toch elegant "Klein berg meubel" van Paul D'Haese uit Nino ve. Dit in de vier hoeken open draaiende, blauwgelakte kastje stond spijtig genoeg niet centraal opgesteld, anders had men het ook als geometrisch abstrakte skulp- tuur kunnen rondom bewonderen. Even terug naar onze eerste etiketten. Van de lyrisch ab strakten vonden we de kleuren- lino's van Lodewijckx Renee uit Gent het mooist heel poëtisch. Toch mochten "Noordzee" (vermel ding van de jury) van Tom De Clippel uit St-Lievens-Houtem en het werk van onze twee Nino- vieters Frans Neuckermans en Ria Van Den Hove er gerust óók zijn. Bij de geometrisch abstrakten kreeg jonge Ninovieter Rik De Boe een aanmoedigingspremie en dat verdient hij. Herman De Backer uit Denderleeuw ging met de tweede prijs aan de haal met zijn gouache "Twijfelen de morgen". Het is een mistig, rustig, poëtisch werk, dat naar ons oordeel toch te weinig ge durfd is en te vrijblijvend voor een tweede plaats. Aarzelend noe men we het een expressionistisch werk. Even aarzelend zeggen we dat van de drie olieverven van Jan Bastiaensen uit Ternat die met "Koningin II" (het zijn drie koninginnen) de persprijs kreeg, een prijs die echter niet in munt wordt omgezet. De werken tonen een mengsel van abstrakte vormen met figuratieve koppen in verwerkt, stevig opgebouwd, met een rijk bewerkt oppervlak, sub tiel maar nogal koel van sfeer. Duidelijker expressionistisch zijn de houtsneden van Fernand Van Lierde uit Denderleeuw met de sprekende portretten van Jacques Brei en Herman Deconinck. Van de 4 surrealisten vermelden we de heel knap geschilderde werken van Luc Van Tolhuyzen uit Herenthout. Dat kunnen we ook zeggen van de surreële hyper realist Luk Hoste uit Antwerpen, Naast de overgrote meerderheid aan tekenaars, schilders en gra fiekers, vinden we hier slechts twee beeldhouwers. Kan deze disci pline niet wat meer aangemoedigd worden Vooral het heel expres sieve beeld "Assedonderdag" in verloren-was-techniek sprak ons erg aan. De vijf keramisten kwa men maar zwak over. Bij de kunst ambachten vonden we ook vier tex- tielartiesten. Daar springt de gobelin "Vluchten kan niet meer" van Emi De Graeve van Denderwin- deke uit goed van kompositie en dekoratief. Maar ook de batik "Noord Spanje" van Goossens Lydia uit Kortrijk sprong in het oog: fris van kleur en sterk van kom positie en tekening. Van de realisten-impressionisten springt het werk van Frangois De Geest uit Zele er beslist uit. Hij sleepte niet minder dan twee vermeldingen plus de eerste prijs in de wacht. Het is duidelijk heel sterk werk. Enkel van het landschap "Schelde" begrijpen we niet dat het een vermelding kreeg te vaag en te futloos naar onze zin. Het naakt "Rust" is krachtiger. De prijs, "Opschik" (nota bene in spiegelbeeld afgedrukt in Ninove- Info!), is een heel mooi schilde rij, zwierig-virtuoos geborsteld, in getemperde, spijtig genoeg wat vuile kleuren, maar heel ba rok van opbouw een in spiraal wegdraaiende vrouwenfiguur in diagonaalkompositieHerkennen we hier de smaak van de als Rubens-kenner bekend staande juryvoorzitter Harold Van De Perre? Wat er ook van zij, een sterk klassiek werk mag ook wel eens in de kijker komen en de ploete raars in nieuwe vormen mogen zich wel eens afvragen of ze nog een evenwichtig figuur kunnen tekenen. In de reeks impressionis ten pikken we er ook nog Piet Pollet (Gent), Willems Rita (Lochristi), Verbeeck Luc (Meche- len, vermelding), Lambrecht Wil liam (Denderleeuw), Omer Van Keer (Denderhoutem)Hellebosch Paul (Geraardsbergenen Honnay Jean-Pierre (Lieferinge) als verdienstelijk uit. die.zoals de vorige schilder ook door de jury vermeld werd. Tech nisch verbluffend, maar de thema tiek van "Ampeer" en "Agressie" ligt er wat "bloot" opgesmeerd. Ontroerend-lief is verder het naïeve "Op een zonnige zomerdag" van Theo Borloo (Roosdaal) en op z'n minst intrigerend het cal 1i- grafische graffitiwerkje "Corrup tion" van Donald Stockmans, even eens uit Roosdaal. Oef Ik ben door het pak geraakt. Laat ons nu nog hopen dat "De Prijs" volgend jaar in een meer aange paste ruimte kan doorgaan, want het nieuwe stadhuis is helemaal niet geschikt voor dergelijke grote tentoonstellingen, en zeker niet cp deze manier, met een hoogst ongelijke verlichting, die dan nog voor drie kwart abominabel was opgehangen. Als men dan voor degelijke (en propere!) wanden kan zorgen en men er aan denkt de kaderglazen van vette vingers te ontdoen, dan zal Ninove misschien niet meer beschaamd hoeven te zijn tegen over al die moedige deelnemers uit de rest van het Vlaamse land. Furius OPENINGSUREN KLOKHUIS maandag van 14 tot 16 uur dinsdag van 10 tot 12 uur van 17 tot 19 uur woensdag van 14 tot 16 uur donderdag van 14 tot 16 uur VRIJDAGAVONDKAFEE vanaf 20 uur m «fcV** '««KSSï1- Eg?* - De werken van eerste prijswinnaar Francois De Geest uit Zele. V.1.n.r."Rust" (Vermelding van de jury), "Schelde" (idem) en "Opschik" (eerste prijs, 40.000F) Mooi, "klassiek" werk. 0 Een hoekje in de tentoonstelling met v.l.n.r. schilderwerk, "foto-arbeid", een bergmeubel en een beeld in ver loren-wastechniek.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1985 | | pagina 7