geschic Even terzijde van lief kerkplein le ninove 3 Is Freddie slecht geïnformeerd? DE PAROCHIEKERK EN DE DE VLAMINCKSTRAAT (13de TOT 19de EEUW) De in 1812 verlaten en nadien afge broken parochiekerk en het daar voor liggend kerkhof vormden een inham in het abdijbeluik. De eer ste parochiekerk van Ninove stond van de 9de tot 13de eeuw dicht bij de Koepoort. (Ongeveer op het achterliggend stuk aan de Graanmarkt waar thans de rode gra- vier is aangebracht). In 1222-1235 werd een nieuwe parochiekerk ge bouwd tegen het abdijbeluik aan. Dit is niet te verwonderen. In 1139 had de abdij het bedienings- recht verworven van de Ninoofse parochiekerk. De abdij mocht de pastoor aanstellen, steeds een kloosterling van de abdij, en inde alle inkomsten die aan de bedie ning van de parochiekerk verbon den waren. De abt was "patronus" van de parochiekerk, zoals dat juridisch heet. Nochtans bleef ook de stadsmagistratuur mede toezicht uitoefenen op de kerkre keningen en het welzijn van de parochiekerk. De relaties abdij- stad waren er eerder van conflict en wederzijdse strijd tot afba kening en verdediging van de eigen bevoegdheden, dan van samenwerking. Was de inplanting van de nieuwe parochiekerk een symbolische aan wijzing van de machtspositie van de abdij ten overstaan van de stad Hoorde de grond waarop de tweede parochiekerk was gebouwd oorspronke lijk tot het abdijdomein en heeft de abdij deze gronden geschonken Daar is geen bewijs voor. Maar de grillige perceelsabakening tussen parochiekerk en abdijbeluik lijkt in die richting te wijzen. En in 1689 noemde abt De Moor de parochie kerk "onze vroegere eigendom". Merkwaardig is ook de ligging van de pastorij, de huidige dekenij. Daar woonde de pastoor, een klooster ling, die de parochiekerk bediende. Waarom lag de pastorij zo ver van de voormalige parochiekerk In de De Vlaminckstraat, de vroegere Korte Kerkhofstraat, lagen dicht bij de parochiekerk alle andere parochiale diensthuizen, zoals de parochieschool en het huis van de kapelanen of quotidianisten. Dezen vormden een gemeenschap van wereld lijke priesters, die in de parochie kerk koordienst verrichtten. Verder was er het huis met het beluik van de Stichting De VI ami nek, ook het Godshuis van Nazareth genaamd. Al deze instellingen en hun patrimonium vielen onder stadstoezicht. Het goed van de pastorij daarentegen was abdijeigendom. (Men kan dit nog merken aan het wapenschild van de abdij op de gevel van de deke nij). Is dit de verklaring van de geisoloeerde 1igging van de pasto rij DE DAMWEG EN DAM GRACHT (17de TOT 19de EEUW) Vestgrachtenbollewerken en mili taire torens bleken na 160Q van geen militaire betekenis meer te zijn. Daardoor kon de militaire infrastructuur in het abdijbeluik worden opgeruimd. De heuvel van het grote bollewerk werd tot wijngaard aangelegd en onder abt De Moor zelfs afgegraven. Ook het waterhuishoudingssysteem werd volledig herzien. De vest- gracht ten noorden van de kloos tergebouwen werd definitief ge dicht. Mogelijks bleef er wel een ondergronds kanalensysteem bestaan om het water vanaf de vijvers aan de Lange Muren naar de stadsgracht te brengen, die nog bleef bestaan langsheen de huidige Weggevoerdenstraat en de Dreefstraat. Een reeks vijvers tus sen de Lange Muren en de huidige Abdijstraat werden drooggelegd en tot hooiland omgevormd en ook de loop van de Beverbeek zelf werd verlegd. Het stuk Beverbeek tussen de huidige Abdijstraat en de water molen werd gedempt en op die ge dempte loop liet abt David begin 17de eeuw een prachtige geometrische renaissancetuin aanleggen. Het wa ter van de Beverbeek werd afgeleid 'via de stadsgracht van de Geraards- bergse Poort. Om evenwel de water molen niet droog te leggen en ook de Beverbeekloop te blijven voeden, die doorheen de stad liep, groef men de Damgracht. Bij de watermo len behield men een wachtbekken, dat er tot ca. 1850 functioneerde. De Damgracht lag binnen het oude beluik, zoals de ernaast liggende Damweg Of de watermolen ca. 1580 verwoest werd door de geuzen is niet duide lijk. Alleszins moet hij, omwille van zijn vitale rol in de abdijeconomie snel weer in gebruik zijn genomen. Zeker weten we dat in 1685 de watermolen is vernieuwd, maar op de grondvesten van het middeleeuwse gebouw. Dit ge bouw staat er nog. Abt de Moor ge tuigt "De 1ste augustus 1685 werd onze watermolen naast de Hoofdpoort van onze abdij gans opnieuw opge richt vanaf de grondvesten. Boven dien mogen we ook overdag de toe gang afsluiten tot deze molen voor dezen die hem zouden willen gebrui ken als openbare weg. "Zoals reeds eerder gezegd, gebruiken de burgers het molenbrugje, dat achter de mo len lag als verbinding tussen het molenpleintje en de Dam. Volgens de abt mocht alleen de molenaar die brug gebruiken. Maar blijkbaar trok de abt in deze aan het korste eindje. Want op kaarten van einde 18de eeuw kan men zien dat het brugje verlegd is en nu juist voor de molen ligt, zodanig dat er een directe verbinding tot stand kwam tussen het molenpleintje en de Dam. De Damgracht vormde toen immers de nieuwe natuurlijke scheiding tus sen het abdijdomein en de stad. De Damweg en het brugje, hoewel nog steeds op abdijeigendom liggend, werden zo een quasi publieke weg. Dirk Van de Perre De Ninoofse jeugdraad heeft de laatste jaren een degelijke uit- leendienst weten uit te bouwen. De plaatselijke jeugdverenigingen kunnen er terecht voor het ontle nen van allerhande materieel sporttoestellen, spel koffers, tech nische apparatuur zoals een dia- projektor, mikrofoon, versterkers, een volgspot. Het ontlenen gebeurt in principe gratis wel dient een waarborgsom betaald voor het geval schade mocht zijn aange bracht tijdens het gebruik. De uit- leendienst draait zeer goed. De meeste jeugdbewegingen maken veel en graag gebruik van de spullen bij de organisatie van hun diverse aktiviteiten. HAAR IN SKOETENSOEP Op 9 februari hielden de Ninoofse meisjesskouts hun traditionele ouderavond- een geslaagde ouder avond overigens, niettegenstaande het barre winterweer. Om de ver schillende toneel- en zangstukjes beter te presenteren leenden de meisjesskouts de volgspot van de jeugdraad uit. Er werd een waar borgsom van enkele duizenden fran ken betaald. Geen probleem, tot de dag vóór de ouderavond, toen de volgspot effektief werd afgehaald op de jeugddienst. Een en ander zou niet doorgaan er was een haar in de maskesskoetensoep gekomen. Dat haar in de soep heette Freddy, Freddy Van Eeckhout, berucht Ninoofs schepen van kuituur en in formatiebeleid. Freddy had immers ontdekt dat op diezelfde 9 febru ari door de karnaval raad een "grandiose prinsenpronkzitti ng" werd gehouden in de sporthal. Nu behoren organisaties van de kar naval raad tot het kulturele genre. Dus tot de bevoegdheid van Freddy Van Eeckhout. En die nu vond er niets beters op dan de volgspot van de jeugdraad te gaan opeisen voor de prinsenpronkzitting. Die zou'immers handig kunnen gebruikt worden bij het optreden van Strangers en ko. INGREEP VAN SCHEPEN MOCHT NIET Dit is ONWETTIG Immers wat be hoort tot de uitleendienst van de jeugdraad, is eigendom van die jeugdraad, aangekocht met geld van de jeugdraad. Het zijn dan ook de jeugdbewegingen, aangesloten bij de raad, die beschikkingsrecht over dit materiaal hebben. Wel staat in het reglement ter ontle ning dat verenigingen, niet bij de jeugdraad (dus bv. de karnaval - raad) gebruik mogen maken van het jeugdmaterieelOP VOORWAARDE DAT geen enkele jeugdbeweging het be wuste stuk heeft gereserveerd voor dezelfde dag waarop die niet- aangesloten vereniging het gebrui ken wil. AAN DEZE VOORWAARDE WAS NIET VOLDAAN De meisjesskouts hadden de volgspot ruim op tijd aangevraagd. De waarborgsom was gestort. Geen enkele vereniging, behalve dan V.V.K.M.-Ninove,kon derhalve voor die 9de februari de volgspot gebruiken MORAAL VAN HET VER HAAL Met welk recht is Freddy Van Eeck hout dan de volgspot van de jeugd raad gaan pikken We wilden het hem zelf vragen, maar hij was te lefonisch op geen enkele wijze te bereiken. Wat zou hij trouwens kunnen geantwoord hebben. Hij staat volledig in het ongelijk Wilde hij de maskesskoeten sabo teren Was het omdat karnaval een hoogstaand kultureel evene ment is, en de ouderavond van een jeugdbeweging maar wat kinder amusement Maakt de schepen van kuituur misbruik van zijn schepenmacht Of is hij, als schepen van informatie, alleen maar slecht geïnformeerd over de stadsreglementen terzake Freddy, blijf in 't vervolg bij uw (kulturele) leest... Isidoor Dit kaartje geeft de nieuwe orga nisatie van het beluik van de ab dij en omgeving in de 17de eeuw en begin 18de eeuw. De oude Beverbeekloop is verlegd. In de plaats is de Damgracht gegra ven. Bij de watermolen lag in de 17de eeuw het brugje achter het rad, maar einde 18de eeuw voor het rad (zoals thans) In de De Vlaminckstraat duidt cij fer 1 de plaats van de vroegere pa rochieschool aan 2 de plaats van het Huis van de Quotidianisten, 1 het huis met een daarachterliggend beluik van 7 huisjes voor ouderlingen van de Stichting De Vlaminck. Cijfer 4 geeft de plaats aan van de vroe gere pastorij thans dekenij Wat de vestingsgrachten betreft Sectie C is gedempt begin 17de eeuw. Sectie B is samen met het bollewerk verdwenen einde 17de eeuw. Pas einde 18de eeuw werd ook de gracht langs de Weggevoerdenstraat en Dreef ge dempt. Vraag blijft hoe sectie B en D met water worden gevoed. Ik vermoed dat de roemruchte onderaardse gangen die zich aan de Abdijstraat bevin den en tot de volksverbeelding spre ken wel eens een ondergronds water kanaalsysteem zou kunnen geweest zijn om het water van punt vl naar punt D te brengen. Mogelijks met een aftakking die de klooster gebouwen aandeed. hcoi I "'aruiw f OellttutJt iiPri5TRM H IC. K&v t Kwtrkif TiOKSSnA" RlHENVrK/UT

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1985 | | pagina 7