geschiedenis van liei kerkplein ie ninove 4 DE PAUS EN DE PAUW Reeds herhaaldelijk heb ik in de vroegere bijdragen over het "spausstraeteken" geschreven. Van dit oude straatje, dat thans "Pauwstraat" heet rest nog al leen het steegje aan de Vijfhoek. Vroeger was dit straatje veel langer en besloeg het ook gans de zuid-westkant van het huidige Kerkplein. Bovendien is dit straatje lange tijd de enige toegangsweg geweest tot de ab dij en de abdijkerk, gezien de huidige Dekenijstraat van veel recentere datum is. (Waarover later nog meer). Het straatje was dus in voorbije eeuwen belangrijker dan nu. Is Pauwstraat wel de juiste om zetting van het Middelneder landse spausstraat PAUS, PAAP, PAUW Ons woord paus komt van het Latijnse Papa. Papa, vader, is in de Latijnse kerk de aanspreek titel voor de bisschop van Rome. Vanuit het Latijn, en met die specifieke betekenis van bis schop van Rome, hebben alle West- europese talen een pauswoord gevormd. Pape, pabst, pope, paus klinkt het in het Frans, het Duits, het Engels en het Neder lands. Paus komt al in het vroegste Middelnederlands voor. In het Nederlands kennen we ook het nu wat in onbruik geraakte woord paap, waarmee de veelvul dig voorkomende eigennaam De Paepe aanverwant is. Paap komt niet voort van het Latijnse papa, maar van het Grieks pappas, dat vadertje betekent. In de Griekse kerk was pappas de aan spreektitel voor de gewone monnik of parochiepriester. Nu nog kent men in de Oosterse kerk de term pope. Via de kruistochten is uit het oosten, pappas ook in het Middelnederlands opgenomen en om gevormd tot paap. Een paap is dus geen paus, maar gewoon een lagere, lokale geestelijke, een priester of clericus. Paap is in het Engels ook pope, dat één woord is voor beide (paus en paap). Omdat paap gewoon priester betekent, is het paap toponiem ook erg verspreid in onze gewesten. Ook komt het vaak in het meervoud voor. Er zijn vele papen, maar slechts één paus. Kortom paap en paus lijken wel goed op mekaar maar zijn twee te onderscheiden woorden met elk een eigen betekenis en ge schiedenis. Bovendien is in het Nederlands paap van recentere oorsprong dan paus. Dan is er nog het woord pauw. De pauw is een oosters dier, reeds bekend in de Oudheid, dat via de ade- lijke hoven ook in Westeuropa verspreid werd. Ons woord pauw komt van het Latijnse pavo. In het Middelnederlands was ook pau een gangbare vorm voor pauw. Ook dit woord beschikt over vrij oude adelbrieven in het Middelnederlands. VERWARRING In 1946 publiceerde de bekende taalkundige Lindemans de stel ling dat de eigenaam De Pauw, afgeleid zou zijn van de eigen naam De Paepe. Lindemans meen de verder dat pape afkomstig was van het Latijnse papa en dat dus paap, pauw en paus één pot nat is. Een van de hoofd argumenten van Lindemans was zijn bewering dat onze streken in de middeleeuwen geen pauwen kenden. Hierop kwam in 1949 felle reactie van twee andere taalkundigen Van Cleemput en De Smet. In de middeleeuwen wa ren de pauwen hier reeds talrijk aanwezig, stelden dezen. Onze streken kennen vele pauwtoponie men, die niets met de paaptoponie men te maken hebben, maar met de aanwezigheid van pauwen. Uitein delijk verwarde, zo stelden zij, Lindemans paus met paap en ten gevolge daarvan ook paap met pauw. Want zo erkenden Van Cleem put en De Smet, pauw en paap kun nen niet met elkaar verward wor den, maar paus en pauw wel, want die schrijfwijze liep in het Middelnederlands soms door me kaar. SPAUS VAN DE PAUS OF VAN DE PAUW Wat nu met het Ninoofse spaus- straetken Deze straatnaam komt voor vanaf de 15de eeuw en heeft als variante schrijfwijzen spaeus- stratken, pausstraetkenpau- straetken en pauwstratien (dit laatste alleen einde 18de eeuw. Spaus is een genitiefvorm zoals wij die nu nog kennen in 's mor gens, 's middags, 's avonds en heeft als grondwoord dus paus of pau. Spausstraat is dus het straatje van de paus of van de pau(w). Zowel Van Gassen als Van Cleemput meenden dat men in Ninove met een pauwtoponiem te doen had. Pauwtoponiemen, komen ook elders in Vlaanderen veelvul dig voor, terwijl de pausen hier weinig aanleiding hebben gegeven om een straat naar hen te doen noemen, zo meenden zij. Maakt Ninove de ui zondering In het Dagboek van abt De Moor, anno 1698, een bron die Van Gassen niet raadpleegde, staat immers een andere verklaring over die straatnaam te lezen. Abt De Moor heeft het over de aanleg van het Corneliusplein (ook Kloosterplein, nu Kerkplein genaamd): "De 8ste januari heb ik het nieuwe Sint-Cornelius- plein, alzo door mij genaamd, doen beplanten langs de kant van de pastorie, met beuken en olmen. De heer Bartholomeus Meerbeke, rentmeester van de prins van Vaudemont, heer van Ninove, die ik gevraagd had, was aanwezig daar hij de op dracht heeft te waken over de rechten en prerogatieven van de voormelde stadsheer. Hij heeft mij verklaard dat door die beplanting niet het min ste nadeel werd veroorzaakt aan de jurisdictie van de Prins. Ten andere, wat mij be treft, geloof ik dat deze geen recht kan doen gelden op het straatje, in de volksmond ge naamd "Pausstraetien" ofte straatje van de Heilige Paus Cornelius, daar dit vanouds toegestaan is geweest als toegang tot onze kerk en onze watermolen. Ten andere nooit heeft dit straatje doortocht verschaft naar een straat die onder de rechtsmacht valt van de Prins". KIEZEN VOOR DE PAUS Een Paus-straat te Ninove Vraag is of abt De Moor en zijn tijdge noten aan een bestaand pauwtopo niem een meer clericale en pause lijke betekenis hebben gegeven, dan wel of sommigen in de 18de eeuw van een Pausstraat een Pauw straat hebben gemaakt, omdat de oorspronkelijke betekenis van het woord voor hen verloren was gegaan. Want Pauwstraat komt al leen in de tweede helft van de 18de eeuw voor en in de 19de eeuw geraakte het woord volledig in onbruik en duikt het toponiem Kerkstraatje op. Er moet ook een motief, een reden geweest zijn, waarom het straatje naar de abdij, spausstraetje is gaan heten. Een aanwijsbaar his torisch motief waarom men het straatje pauwstraatje zou gaan noemen zijn, is er niet. Een historisch motief om het pausstraat je te heten is er wel. Zoals te Leuven het Paus Adrianuscollege kortweg het Pauscollege is gaan heten, zo kan te Ninove het volk het straatje naar de kerk en het klooster van Paus Cornelius het Pausstraatje zijn gaan nomen. Pausstraat en Pauwstraat zijn etymologisch even verdedigbaar. Pausstraat is voor Ninove histo risch zinvoller dan Pauwstraat. Er is bovendien de getuigenis van abt De Moor. Pas in 1980 is men ten Ninove overgegaan het toponiem Pauwstraat officieel in te voeren. Toen heeft men alleszins een betwistbare, over haaste en weinig gefundeerde be slissing genomen. Gaat men die fout in deze "pausmaand" rechtzetten Dirk Van de Perre Paus Cornelius was erg popu lair in Vlaanderen, ook te Ninove. Ligt zijn naam aan de oorsprong van het spaeus- straetken, een naam die zijn oudste vermelding vindt in het rentboek van hertog Filips, graaf van Vlaanderen en heer van Ninove Blijkens dat rentboek uit ca. 1450 had "Jacob Baroens zijnder stede in spaeus- straetken neven Jans Stoc- mans stede". Vavi HET WOORD VAN GOD vervolg van paq. 5 is als 1 dag. De hemel is een tijdloze plaats. Na de herop standing zullen wij samen met Jezus heersen. VDE Wij geloven inderdaad dat'de duivel de Satan bestaat, als een verpersoonlijkte macht die op de aarde heerst en er een heleboel problemen veroor zaakt. Zien we maar naar al die oorlogen en alle ellende in de wereld. Door de zonde heeft de mens zich onbewust onder het gezag van de duivel geplaatst. VDE Het lijkt erop. We kunnen daar geen idee over geven. Maar we weten dat al vele miljoenen gelovigen voor ons zijn geweest, en er nu nog miljoenen op aarde zijn. TAFF Zoals reeds gezegd is de mens geen robot. Hij heeft zijn eigen ver antwoordelijkheid. Wij begrijpen niet niet alles. Maar er komt een tijd dat het kwaad zal overwonnen zijn. VDE Wij geloven dat er een hel is. De grootste straf is eeuwig gescheiden te blijven van Gods aangezicht. Zolang we op aarde zijn profiteren we nog van Gods aanwezigheid, omdat we zijn werk van de schepping mogen aan schouwen. In de hel zal er grote eenzaamheid zijn. De bijbel spreekt van een onuitblusbaar vuur als straf. Mevrouw VDE De protestantse ge- meenschap zal geen officieel kon- takt hebben met de paus. Wij hebben er niks tegen dat hij zijn gelovigen komt bezoeken maar wij erkennen geen pauselijk gezag. We kunnen niet aanvaarden dat er zich op aarde iemand in de plaats stelt van Jezus Christus. Als de paus kerkelijke wetten uit vaardigt zijn dat menselijke verklaringen, die niet uit de bijbel komen. Indien we het gezag van de paus aanvaardden, dan zouden we tegen de bijbel ingaan, daar we de Heilige Geest als opvolger van Jezus op aarde hebben. VDE We doen niet aan politiek. We willen alleen een goede rege ring om in vrede te leven en daar bidden we voor. We hechten geen belang aan partijpolitiek. VDE We zijn in principe tegen eIke bewapening. Maar als er ont wapend wordt, moet het aan beide zijden tegelijk. TAFF Oh ja, geloven is iets van het hart. Het is zeer diep gaand en voor ons het belang rijkste in ons leven. VDE Godsdienst of geloven is geen gemakkei ijkheidsoplossing. God zegt in Zijn Woord 'Heb Uw naaste lief als u zelf.' Wij proberen dan ook mensen die lijden te steunen en te helpen. Dit is zeker geen passief toe zien. Wij zijn overtuigd dat het zinvol is. H NeuCKermans Correspondenten Kamiel V.D.Elst Hulststraat 23 9400 NINOVE Tel. 32.23.48 Edmond Taffijn Brakelsesteenweg 254 9406 Ninove Tel. 33.13.34 Tijden van diensten in lokaal,Elisabethlaan Zondagmorgen 10 u Eredienst Zondagmiddag 5 u Verkondigen van Gods Woord. Woensdagavond 19,30 u Bidstond en bijbelbespreking KL Als er in uw denken zoveel goed bestaat in God, bestaat zijn tegenpool het kwaad dan niet en als dat zo is waarom duldt God kwaad in de wereld KL Satan zal dan wel meer vol gelingen hebben dan God. KL Als God zo groot en machtig is, waarom doet hij er dan niks tegen KL Als er een God is, is er een hemel. En Satan woont die in de hel KL Het belooft in elk geval spannend te worden. Iets an ders nu. Hoe staan jullie tegen over het pausbezoek KL Waar situeren jullie zich op politiek vlak KL Hoe staan jullie tegenover de geïnstalleerde kernraketten KL Als ik jullie zo bezig hoor, vermoed ik dat jullie veel met religie bezig zijn... KL Is godsdienst of geloven geen gemakkelijkheidsoplossing. Als je zegt dat het goed uit eindelijk zal overwinnen moe ten we dan nog wel aardse inspan ningen leveren. Of als de Satan achter oorlog en de droogte in Afrika zit, hoe kan je dat probleem dan nog zin nig aanpakken. Dan is het sowieso uitgesloten dat er enig menselijke hulp zou baten. Hoe zie je dat

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1985 | | pagina 7