cardoen AMERICA AMERICA HET WOORD YAH GOD schap opgehouden te hebben van bestaan. Niet eens een kaartje, nog min een brief met wat nieuws wordt mij toegestuurd. Voor hun vertrek, had ik aan Georges eens lachend voorspeld, dat wij, in dien wij in Amerika eens zonder geld vielen, wij misschien wel in de Sing-Sing (beruchte gevange nis) zouden terechtkomen, van waaruit wij dan verder onze num mers konden opvoeren. God weet, was mijne voorspelling, zij het dan voor Georges alleen, niet uit gekomen en zat hij ergens in deze staatsgevangenis geen barbier te spelen (dat werd hier lachend verteld) Wat er ook van zij, men bleef hier zonder nieuws. Tot hier langzaam het gerucht ver spreid werd dat Georges en Angele elkander verlaten hadden en ieder zijn eigen weg in Amerika zocht. Die geruchten werden steeds hard nekkiger en op de duur voor waar heid aanzien. Ik denk dat ik één van de weinigen was die dit wei gerde te geloven en door dik en dun verkondigde, dat dit quasi onmogelijk was, gezien ze zo goed bij elkander pasten. 't Is half de jaren vijftig, wan neer bij Georges en Angele, het plan rijpt om naar Amerika te trekken, en ginder fortuin te zoe ken. Niettegenstaande hun goed be staan alhier en hun reeds goed opgebouwde relaties (Georges coif feur, Angele hoedenverkoopster) schijnt er toch iets mis te lopen. Georges beweegt hemel en aarde opdat ik zou meegaan, maar wan neer ik aan Georges zeg "Petjen wij hebben genoeg geld om te ver trekken, maar zullen wij nog ooit genoeg geld hebben om weer te ko men?", dan schiet Georges in een lach en zegt "Ik kom terug met een "Buick" (merk van een rijke- mansauto) of "gebukt". Wat er ook gezegd en gezwegen wordt, Georges en Angele verkopen al wat ze be zitten en gaan letterlijk en fi guurlijk op zee. Met het verdwijnen van de twee hoofdpions, gaat de boot van "Jeugd en Vreugd" mee de diepte in en wordt het doodstil rond on ze toneelgroep. SING-SING Weken, maanden verstrijken en er komt geen nieuws van Amerika. Me de met het vertrek van Georges en Angele, schijnt ook hun vriend- Tot op zekere dag, vele maanden na hun vertrek, er toch een brief van Georges bij mij toekwam, waarin hij zijn wedervaren vertelde. (gezien de delicate inhoud van de brief, ga ik er niet over uitwei den) Het kwam er op neer dat Geor ges alleen was en als gastcoif- feur werkte bij een Joodse zaak en goed zijn brood verdiende. Toen ik die brief ging laten lezen bij zijn familie in de Despauteer- straat (bij de Cassimaanekes) scheen het dat ze daar ook een brief gekregen hadden met hetzelf de nieuws. DE VERLOREN ZOON Van daaruit, en onder impuls van mama Cassiman, werd naar Georges geschreven, dat hij maar gauw weer naar België moest terugkomen, dat er naast de bakkerij nog een plaats vrij was en daar zijn stiel weer kon uitoefenen. De kliënten zouden wel weer gauw terug komen. Dit was eerder geschreven dan uit gevoerd en Georges bleef, niet tegenstaande allerlei geruchten van zijne terugkomst, maar langer en langer achterwege. Verscheidene maanden gaan voorbij en op dié datum komt Georges, en op een andere datum komt hij, maar Georces blijft maar weg en papa Cassiman wordt ziek. Tot op zekere dag een telegram toekomt dat Georges terugkomt en hij dient afgehaald te worden in Antwerpen. Het was op een zaterdag, en van 's morgens vroeg rijden wij,(dat zijn) Louis Verlak, Doren Boe- goaart, Jan Lievens en ikzelf naar Antwerpen om de "Verloren Zoon" terug te halen. De boot uit Ame rika ligt reeds gemeerd, maar van Georges geen spoor. VAN DE NORD NAAR DE MIDI Wij nemen inlichtingen en Georges is reeds meer dan een uur aan wal gegaan. Er wordt de mening geop perd dat hij misschien met de trein vertrokken is en wij naar Brussel, naar de Noordstatienaar de Zuidstatie, inlichtingen ge nomen over treinen, komende van Antwerpen, maar Georges is niet te vinden, zodat wij rond de noen on- verrichterzake naar Ninove terug keren, in de hoop dat Georges reeds vóór ons in Ninove is. Echter niets van waar. Ieder van ons vier, begeeft zich naar huis en er wordt beloofd dat de ene de andere zou verwittigen, inge val er nog enig nieuws van Geor ges was. Zaterdagavond, rond 8 uur, ben ik op dienst in de Cinema Central en de film is reeds begonnen, wan neer "Achiel uit de Cinema Central" roept "Marcel Cardoen wordt aan de uitgang gevraagd". Ik begrijp terstond dat er nieuws is en spoed mij dan ook buiten, waar Louis Verlak, Jan Lievens en Doren Boe- goaart reeds met de auto staan te wachten. Georges heeft namelijk naar zijn thuis getelefoneerd dat hij in Brussel in de Rue de Feu (Vuurstraat) in een café zit. Wij met ons vieren in vliegende vaart naar Brusselnaar het opgegeven café en inderdaad, ik stap de eerste in het café en zie Georges zitten. Ik ben in tenue en heb mijn dienst gelaten voor wat hij was. Georges komt schreiend naar mij toe en zegt (om nooit te ver geten) "Petjen, ik ben hier weer, gebukt maar zonder Buick". Wij vallen elkaar snikkend in de armen, maar enkele sekonden later beginnen wij reeds onder onze vij ven te zingen van Roeze en Flieze dat horen en zien verging en gans het café meezingt. Wij drinken nog gauw een paar glazen, brengen een blitzbezoek aan Lucienne, de zuster van Georges, die in voor noemde straat woont en keren naar Ninove terug, waar wij Geor ges triomfantelijk bij zijn ouders in de Despauteerstraat binnen loodsen. Er wordt verteld, gezongen en ge feest tot zondagmorgen. Iedereen is tevreden. Georges is thuis en het leven herneemt zijn gewone gang. 14 dagen later geeft de Gymna- stiekbond zijn jaarlijks feest. Ik en Georges worden gevraagd een nummertje op te voeren. Ik beloof een kleine sketch, samen met twee meisjes van de gymnastiek. Men vraagt echter Roeze en Flieze. Veertien dagen na Georges' terug komst zijn Roeze en Flieze weer bezig te komeren in de zaal Roose velt. EEUWIG ZINGEN DE BOS SEN Het gaat over het slechte weer, tot Flieze (Georges) ineens zegt "Mo kom Roeze, ge moetj nie kloa- gen oever tweer, tes tallenkanten slecht weer, in Ninof, in Oekegem, in Oalst, in Brussel, in Paraais, tot in Amerika toe." Wanneer ik dan aan Flieze vraag "Hoe wetje ga dadde, dat 't in Ame rika slecht weer is?", antwoordt deze "Roeze meensj, ge wetj ga zeker nie dakkik doar familie weunen hem". Gans de bomvolle zaal staat op stelten. Iedereen weer wat Flieze (Georges) wil zeggen en er wordt gelachen dat de Denderbrug 't kan horen. Het volk klapt in de handen en wanneer wij op het einde van onze komerenpraat ons liedje zing en van zingt alleman, rechtstaand en uit volle borst mee. Nee, Ninove is Roeze en Flieze nog niet vergeten! Achter de scène rolt er een traan uit ons beider ogen. Roeze en Flieze zijn weer samen M. Cardoen. volgende maand, ver dere avonturen. Vervolg van p. 8 wij regelmatig films, geven wij muziekoptredensSoms zelfs van grote namen als El 1y en Rikkert, Jimmy Lanton (country- en gospel zanger). Die schepen lagen van 6 tot en met 26 mei aangemeerd aan de Denderkaai te Ninove. Enkele jongeren uit onze Ninoofse Ge meenschap zijn trouwens zelf met een gospelgroep begonnen Joy. BIJBELTENTOONSTELLING WG Er bestaan wel zomerkampen voor onze kinderen, volgens het klassieke jeugdbewegi ngspatroon Maar voor de rest gaan onze kin deren gewoon bij chiro of zoiets. We hebben wel een studentenbewe ging,"Ichtus" maar die houdt zich veeleer bezig met bezinning en discussiegroepen. WG Bedoeling was, aan de hand van diverse panelen, te schetsen hoe de bijbel is ontstaan (ge schiedkundig en archeologisch) en hoe hij door de eeuwen heen, tot ons is kunnen komen. Er was over igens vrij veel interesse, enthou siasme ook, vooral wat betreft het opzet en de inhoud. Het stads bestuur steunde het gebeuren, verscheidene schepenen liepen eens langs; we worden dus au sé- rieux genomen hier in de stad. Het is trouwens een permanente tentoonstelling, die alle belang rijke Vlaamse steden (daarom ook Pollare?) aandoet. WG De leden van de Gemeente TEoppen zelf heel wat van hun geld in de goeie zaak. We krijgen ook regelmatig giften van grotere buitenlandse gemeenschappen (voor al dan uit de V.S.A. WG We hebben een nationaal le- "dënblad, "De wegwijzer", dat om de 3 maanden verschijnt. PRO DEO VOOR DE EO WG De eerste stappen zijn al gezet. We maken immers deel uit van de Evangelische Alliantie, sa men met bepaalde protestantse ge meenten en sommige (niet-fanatie- ke) pinkstergemeenten. Een bont allegaartje dus van christenen, wiens geloof allemaal teruggaat op hét fundament van het chris tendom de bijbel. EVANGELISCHE KONSULENT WG Ik studeerde theologie aan de Tnterkerkelijke bijbelschool in Heverlee. Dat is een fakulteit erkend door de staat, waar haast alleen protestanten een opleiding krijgen. Katholieken komen hier zelden of nooit. Eens afgestudeerd kan je bijboorbeeld godsdienstles geven. Ik echter houd me met an dere zaken bezig bijbelstudie met de gelovigen, de organisatie van allerhande manifestaties, het pastorale werk. Dit laatste omvat o.a. het begeleiden, het "consu leren" van mensen op psychisch vlak. Vandaar de naam Evange lisch konsulent. WG De Belgische Evangelische "Zendingsgenootschap "Ratatata Ratatata Ratatatata Ge moetj goan heuren 't beste nies oeuitj onze stad ta ta ta ta ta ta ta ta ta ta ta wie da commerce doet, lupt alle dogen zat ta ta ta ta ta ta ta ta ta ta ta Ze baven en ze breken en ze zogen 't Es waailes doen ze nie anders as klogen Van Roeze en Flieze ejje g'at 't beste nies oeuitj onze stad te te te te té te te te te te te "Ons voornaamste doel is mensen wakker te maken voor de bijbel; wij willen vooral geen massa beweging zijn" (foto uit de bij beltentoonstelling in het Pol- laarse buurthuis in 1984) KI Hebben jullie soms een eigen jeugdbeweging? Kl Jullie waren verantwoordelijk voor die bijbeltentoonstelling, vorig jaar in Poll are? Kl Hoe financierên jullie die dingen? Met subsidies? Kl Worden met dit geld ook tijdschriften uitgegeven? Kl Zullen jullie ooit een kerk worden? Iets dat .kan wedijveren met bijboordbeeld de rooms-katho- lieke kerk? Kl In Nederland hebben de Evan gelische Gemeenten een eigen om- roepzuil EO(Evangelische Om roep). Hoe zit dat hier in België? WG Er zijn al pogingen geweest om zendtijd te krijgen in de "Uit zendingen door derden". Voorlopig echter schijnen die tot niets te zullen leiden. Af en toe krijgen we wel een rechtstreekse uitzending van een evangelische dienst een "mis" dus) op teevee; onlangs nog vanuit Genk. Kl Nog een laatste, persoonlijk vraagje, Wilfried Jouw beroep is "evangelisch konsulent"Wat is dat precies? Kl Wie betaalt jou? Kl Was je van huis uit al lid van de Evangelische Gemeente? WG Ik kom uit een Katholiek ge zin. Het traditionele geloof sprak me echter niet meer aan. Toen ont dekte ik de rijkdom van de bijbel. Ik trouwde met een meisje dat lid was van de Evangelische Gemeente. Op een blauwe maandag was ik ooit nog eens zeeman. Toen kwam ik vaak terecht in de "seamen's mis sions". De bijbel, mijn vrouw, de "seamen's missions", dat alles leidde tot mijn bekering! isi door.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1985 | | pagina 10