HET WOORD VAN COD
deel 2
8
fes
Jsr m
INTERVIEW MET DE EVAN
GELISCHE GEMEENTE
THE GOSPEL
BACK TO
SCHEPEN
Meimaand was pausmaand. Dat zal
elkeen wel gemerkt hebben. Zijne
Heiligheid mag dan al terug in
het Vatikaan zitten, 't Klokzjiël
heeft de religieuze kriebels aar
dig te pakken. Vorige maand lie
ten wij de protestantse, evange
lische kerk (afdeling Ninove) aan
het woord, nu een interview met
Wil fried Goossens, vertegenwoor
diger van de Evangelische Gemeen
te (afdeling Ninove).
BACK TO THE ROOTS
Wil fried Goossens Wij zijn een
groep van christenen Wiens geloof
volledig door de bijbel is ge'in-
spireerd. De bijbel immers is
bron van alle geloof, basis van
al wat bestaat. Voor de traditi
onele kerken is dat ook wel zo,
maar daar is door de eeuwen heen
het ceremoniële, de show te sterk
naar voor gekomen. De bijbel, het
evangelie is er als het ware min
derwaardig geworden. Voor ons is
dit helemaal niet zo. Je zou mo
gen stellen wij zijn christenen
die willen leven zoals het evan
gelie het echt wil. Back to the
roots dus.
WG Nee, we zijn noch katholiek,
noch protestants; we zijn christe
lijk. We trachten ons neutraal
tussen beide traditionele kerken
op te stellen. We begunstigen
geen van beiden, we verwij ten-hen
ook niets.
WG Tja, dat etiket wordt ons
vaak opgekleefd. We zijn noch het
één noch het ander; voor de mees
te mensen is dit hetzelfde als
een sekte. Maar dit is niet waar.
Wij doen niet aan volksbedrog of
geïntegreerde klantenbinding zo
als andere sekten. Klare wijn
(d.i.het evangelie) schenken, dat
willen we. Wie zich daartoe aan
getrokken weet is welkom.
VAN DEN IJZER TOT
IN NINOVE
WG Tijdens de Eerste Wereldoor
log werkte een Engels echtpaar,
Ralph en Edith Northern, onder de
frontsoldaten aan de IJzer. Zij
ntaktadres
Ijl i1 fried Goossens
Loon Damstraat
Lt'ï Local terre
'*L®
leerden vele soldaten opnieuw bid
den midden het sombere oorlogsge
weld, ze vertelden hen het evan
gelie; ze "bekeerden" hen. Na de
oorlog vroegen sommige soldaten
het echtpaar naar België terug, be
geesterd als ze door hen waren. Sa
men stichten ze een kerk de Bel
gische Evangelische Zendingsgenoot
schap.
WG :In Engeland staan wij tame-
TTjk sterk. Ook in Nederland.
Maar vooral Amerika; in de Ver
enigde Staten is meer dan de helft
van de mensen evangelisch geïn
spireerd. Zij groeperen zich in
de zg. fundamentalistische kerken;
Free Evangelical Churh, St. Bap-
tistchurch,
WG Onder invloed van die pas
gestichte Zendingsgenootschap ont
wikkelden zich overal te lande
basisgemeenschappen. Deze ontstaan
los van elkaar, gewoon maar door
dat iemand er het initiatief toe
neemt. In het begin is er wel hulp
van een bestaande kern uit de omge
ving. Eens de groep op eigen vleu
gels, werkt men volledig onafhan
kelijk van elkaar. Iedere plaatse
lijke kern heeft een eigen bestuur,
is zijn eigen baas. Er bestaat bij
ons geen hiërarchie geen paus,
geen bisschoppen of dekens, ieder
een is gelijkwaardig.
WG Nog maar een klein jaar. Al-
Tës staat dan ook nog wat in zijn
kinderschoenen. We krijgen veel
hulp van de Geraardsbergse Ge
meente. Momenteel worden op een
drietal plaatsen (Ninove, Appel-
terre, Aspelare) evangelische
diensten gehouden. Daarmee berei
ken wealles bijeen toch een
paar tientallen mensen.
LITURGIE
WG Wij hebben zeker geen eigen
gebouw. De diensten gebeuren ge
woonlijk bij iemand thuis. Bij
grotere gelegenheden wordt ergens
een zaal gehuurd. Dat is nog al
tijd goedkoper dan het kopen en
onderhouden van een eigen gebouw.
Overigens hebben wij geen "heili
ge" missen in de bekende zin van
het woord. Wij kennen slechts bij
eenkomsten waar wij samen de bij
bel lezen, bespreken, kritisch
doorleven. Dat is immers de grond,
het fundament van ons geloof.
WG Toch wel. In zekere zin. On
ze kinderen worden niet gedoopt.
Dat heeft geen enkele zin, want
je weet niet of die kinderen dat
wel echt willen. Wij dopen wel
volwassenen, mensen die bekeerd,
bewust zijn geworden van de waar
de van het doopselWe kennen ook
een eigen begrafenis- en huwe
lijksritus.
WG Eigenlijk geen van beide.
Fr bestaat echter in de rijksscho
len ook zoiets als evangelisch-
protestantse moraal. Ook in het
Ninoofse atheneum is er een le
raar voor dat vak', aangesteld
door de protestantse synode. Van
hem krijgen onze kinderen hun
godsdienstonderricht. Vanzelf
sprekend leven onze kinderen nogal
geïsoleerd, want meestal zijn zij
de enigen in de klas die zoiets
volgen. Zij missen trouwens ook
plechtige kommunie e.d., maar ja,
dat is met vrijzinnige kinderen
evenzo.
DE DIERBARE GELOVIGEN
WG We plaatsen stukjes in de
Franten, we delen folders rond. Er
zijn ook 2 gospelschepen die per
manent door Vlaanderen reizen en
her en der manifestaties houden
(muziek, film, toneel,...). De
mensen komen er naartoe (uit
nieuwsgierigheid?), raken geïn
teresseerd en blijven komen.
WG We kunnen de dierbare gelo
vigen onderverdelen in 3 katego-
rieën
1. trouwe katholieken, die gedwee
hun zondagsplicht vervullen, maar
toch ergens in het traditionele
gedoe een leegte ervaren; ze wil
len meer en komen dat "meer", dat
spirituele bij ons zoeken; meestal
breken die dan met de katholieke
kerk, maar wij propageren dat niet;
er zijn trouwens mensen die naar
onze diensten komen en toch prak
tiserend katholiek blijven.
2. mensen die een zware tegenslag
te verwerken krijgen en steun zoe
ken bij het evangelie.
3. pessimisten, die het niet meer
zien zitten met krisis- en
rakettoestanden.
WG Wij baseren onze standpunten
op wat wij in de bijbel lezen. Zo
zijn wij absoluut tegen abortus.
Net als de katholieken, want de
bijbel aanvaardt dit niet. Maar op
het gebied van seks en kontracep-
tie zijn wij veel vrijer. Seks is
niet simpelweg voortplanting, het
is integendeel een genot, een
kunst. Dat lezen we ook in "Hoog
lied" (bijbels boek). De pil is
dus geen zonde, wel een zegen.
WG Het kan goed zijn de bijbel
Fe associëren met het marxisme.
Maar Leonardo Boff en konsoorten
verwaarlozen toch bepaalde aspek-
ten van de bijbel.
WG Natuurlijk zijn ook wij
voor vrede en in beginsel tegen
plaatsing van raketten. Gewoonlijk
neemt elke kern apart wel eigen
standpunten in hierover. Maar ik
ken evangelische gemeenten die
als groep, als gemeenschap zijn
opgestapt in de grote anti-raket-
tenbetogingen.
WG Helemaal niet. Wij aanvaar-
"den het bestaan van die man niet,
evenmin als eender welke andere
vorm van hiërarchie. God heeft
nooit een paus gewild. Nergens in
de bijbel staat dat er een paus
en bisschoppen moeten zijn.
Paul us bijvoorbeeld schrijft al
zijn brieven "aan de gemeente
van niet dus aan één bepaal
de gezagsvoerder. Het enige ge
zag is de bijbel.
WG Wij geloven dat alle christe
nen (en hiermee bedoel ik men
sen die Christus willen volgen vol
gens de bijbel) oecumenisch kunnen
denken, dus ooit één grote gemeen
schap kunnen vormen. Maar het moet
dan wel een gemeenschap zijn zon
der struktuur, zonder hiërarchie.
Niet dus in de klassieke betekenis
van het woord "de éne kerk voor de
éne wereld". Wij zien oecumene
eerder als een geestelijk, spiri
tueel iets, minder als iets struk-
tureels, materialistisch.
VERLOOFDENINFO EN
GOSPELSCHEPEN
WG Inhoudelijk wel, maar de op-
Fomst lag nogal laag (6 koppels);
toch dient gezegd dat het alle
maal nieuwelingen waren, mensen
die nooit tevoren kontakt hadden
met de Evangelische Gemeente.
WG Dit was niet zo bedoeld, wij
"hoorden pas voor het eerst over
die katholieke info-dag toen onze
aankondiging al was verschenen in
de pers. Alles gebeurde dus onaf
hankelijk van elkaar. Hadden wij
het trouwens eerder geweten, dan
hadden wij best een andere, min
dere konkurrentiële datum willen
kiezen. Zoals al gezegd wij
willen de traditionele kerken
geenszins saboteren.
WG Toch niet, hoewel we dit zou-
cTën willen. Maar we hebben geen
statuut, geen bestuur, en dus
gaat het moeilijk om lid te worden.
WG Op onze gospelschepen "de
ark*" en "de eben-haezer" draaien
Vervolg p. 10
Klokzjiël Onvermijdelijke begin
vraag Evangelische Gemeente,
wat is dat?
KI Rekenen jullie zich dan tot
eén van de traditionele kerken,
hetzij katholiek, hetzij protes
tants?
KI Mogen we jullie dan een sek
te noemen?
KI Hoe is de Evangelische Ge-
meen te ontstaan?
nt/i/m
Enkele evangelische volgelingen
op hun gospelschip.
KI Gebeurde dat ook in andere
landen?Of bleef alles beperkt
tot België?
KI Terug naar ons landje hoe
komt die Evangelische Gemeente
tenslotte in Ninove terecht?
KI Hoelang zijn jullie al bezig
hier in de streek?
KI De katholieken hebben een
kerk waarin ze eucharistie vie
ren. Hebben jullie ook zo'n ge
bouw met eigen liturgische dien
sten?
KI Jullie hebben dan ook geen
"7 sakramenten"?
KI Hoe gaat dat dan met jullie
kinderen op school? Volgen zij
godsdienst of moraal?
KI Waar komen jullie "aanhangers"
vandaan? Hoe trekken jullie volk
KI Wat voor publiek hebben jullie?
"Wenst U een grondslag die sterk
genoeg is om er uw leven op te
bouwen? Wilt U weten wat het doel
van het leven is? Zoekt U naar
de waarheid omtrent het leven,
de dood en het leven na de
dood?.Er is maar één betrouw
bare bron de bijbel, het Woord
van God" (uit "Het pausbezoek
aan België", gratis krant, huis-
aan-huis bedeeld door de Belgische
Evangelische Zendingsgenootschap
in de week van 12 mei 1985
-foto van een evangelisch doopsel.
nvdr. In de week van de paus kre
gen alle huizen van Ninove-Centrum
een kleurrijk krantje (8 blz.) in
de bus gestopt. Het pausbezoek
werd kritisch bekeken. In feite
was heel het spul één grote re
clamestunt "Hoe kan ik toch
nog het ware geloof in de bijbel,
in evangelie en dus in de Evan
gelische Gemeenschap- ontdekken?"
"HUMANAE VITAE" EN
ANDERE PAUSELIJKE
DEKRETEN
KI Wat is jullie menig over een
aantal katholieke principesdie
in bepaalde lagen van de bevol
king als eerder konservatief, uit-
de- tijd worden bestempeld? Abor
tus bijvoorbeeld; de pil; homo
filie.
KI En de bevrijdingstheologie?
KI Nemen jullie, als gemeenschap
standpunten in over aktuele bezig
heden als bijvoorbeeld de raket
ten?
KI Zijn jullie ook naar de paus
gaan kijken?
KI Jullie geloven dus ook niet
in de oecumenische gedachte
KI De klokzjiël-kalender van
maart '85 meldde Info-studiedag
voor verloofdengeorganiseerd
door de Evangelische Gemeente
Ninove. Had die enig sukses?
Kl We hoorden sommige katholie
ken zeggen "Wij geven een info-
dag op lo maart, "zij" doen drie
weken later hetzelfe aan een goed
kopere prijs. Dit is religieuze
onverdraagzaamheid.
Kl Die gebeurtenis had plaats
in het "huis Behn"het huis van
de Ninoofse kuituurraad. Soms
lid van die kultuurraad?
Kl Toch geven jullie filmvoor
stellingen, muziekoptredens
Kulturele aktiviteiten dus?