T^&efeL De bist jes iDCIMDCRPOP -fjfS tex-trend '.'llf DANA - HAAL DE LENTE IN HUIS ADO® CcEffflBRmfo OEVER NINOVIETERS EM ELEN NIENOFS Vorige maand hadden we het onder andere over de 'kloddesjik'of stoffen voorganger van de huidige tut of fopspeen. Welnu, Urbain Verekens heeft me on dertussen uitgelegd dat die fameuze kloddesjikken gevuld werden met bloem of ander eetbaars waar het kind dan een tijdje kon op zuigen. Urbain wees er mij ook op dat kin deren geen 'tikkenaujken' eten in Nienof, maar een 'tikkenaureken' We zullen maar aannemen dat ons Nie nof s in dit geval al heeft blootge staan aan de verbasterende invloed van naburige brabbelaars. Van Urbain nemen we die terechtwijzing gerust aan, daar hij ons in het Nienofs taalonderzoek al is voorgegaan in het Karnaval boekje van 1976. Als twee jaar daarvoor tot prins Urbaan gebombardeerde, startte hij in dat bewuste boekje 'nen ieësten drik van nen NINOFSKEN DIKSJONNEIR' 'Nen twiëden drik schijnt er niet gekomen te zijn. Tien jaar later zetten wij echter zijn pionierswerk verder, niet in alfabetische volgorde,zoals Urbaan, maar per onderwerp. En, aansluitend op de tikkenaureleggende tjipkes' zullen we het nu hebben over 'DE BISJTJES', of hoe, zoals Adam dat vroeger deed, nu nog de jonge en oude Ninovieters de dieren een naam geven. We beginnen bij de kindertaal. Naast die 'tjipkes' hoort uiteraard ne koekeloerenhoënduidelijk ver wijzend naar zijn gekraai Het 'bassen' van de hond nabootsend spreekt het kind ook van een 'woef- ken' of een 'boeboeken'. De kat wordt 'poezeminneken' genoemd naar haar zachte 'minne' of pels. Nino vieters durven al eens een R toevoe gen in het midden van een woord. Broeder Langoor wordt dan een 'kor- naunjof kornanjt'n' genoemd en het hoeft daarom nog niet van 'Oe- kergem' te komen. Blijven we op de hoeve dan komen we natuurlijk een 'tjoeken' of 'veirken' tegen en als 't een 'zoeg' (zeug) is, heeft ze 'viggen' (biggen) rond haar lopen. Zoals in het Spaans staan de v en de b hier dicht bij elkaar. Zo werd vroeger de 'viggemert' gehouden in de De Vlaeminckstraat. 7Bellebeiken' zeggen kinderen ge- blaatnabootsend tegen 'e skoop', welke naam ook gegeven wordt aan een beklagenswaardig iemand. Maar 'Est nie woë, ma skoop Als die gesprekken wat levendiger worden, verandert dat 'skoop' soms in een 1 koeien dat is al niet zo vriendelijk meer bedoeld. Vrien delijk gaat het wel toe in het spel dat met kleine kinderen wordt ge speeld en waarbij men met de hand in het handje van het kind 'plasjt', zeggende "Plasj, 'k goë noë de mert 'k keup een koei 'k keup een pansj en een betje van kille- killekille". Van plasjen gesproken, wist ge dat 'ne plasjer' een dikbil-rund is Toen we nog op de lagere school zaten riepen we bij het hardlopen "De lesten hee't een rotte koei op- g'eten" en dat moest zowat het ergste ook gewone huisvrouwen spreken me kaar met deze diernaam aan, vraag dat maar aan Mamera of Komera. zijn wat er bestond! Erg is ook als men voor 'metten' gescholden wordt. Zijn jonge stieren dan zo dwaas Gekend was in Ninove ook de uitroep: "Benjd aulje metten on d'auzjers!". Dat stamt nog uit de tijd dat de Graanmarkt voorzien was van 'ijzers' waar met de 'joëremert' het vee en vooral die jonge, onnozele en onbe trouwbare 'mettes' moesten aan vast gebonden worden. Van een ezel wordt gezegd dat hij "kapot goët oë zan peuten" en verder dat men "van nen ezel giën koers- pjeid kaun moken". Wegens dit laatste spreekwoord, moe ten wij u de betekenis van het eer ste schuldig blijven. Misschien kunt u ons helpen En van 'e pjeid' (paard) gesproken, dat dier schijnt al een even slechte reputatie te hebben. Vrouwenverachters vermanen immers "Madj au van 't achterste van e pjeid en van 't veereste van een vrou". Als er weinig volk op een manifestatie was, spreekt men van "drau maun en ne pjeirekop". Dat laatste woord is trouwens de mannelijke tegenhanger voor die 'koei' waar we het bij de vrouwen over hadden. En alsof dat nog niet genoeg was wordt het edele paard ook nog de vervuiling van de Dender op de hals geschoven. Een Nienofs gezegde beweert immers dat "Den denjer stinkt omdat er de pjeir'n in sk..." euh... lozen zullen we maar zeggen want het zal wel meer met lozingen dan met natuurlijke meststoffen te maken hebben. Voor we dit hoofdstuk zoogdieren afsluiten gaan we even de exotische toer op. In Ninove zegt men tegen een aap 'ne mettekoe', wat alweer zo'n onvriendelijke bijklank heeft, want een kinderrijmpje gaat als volgt "Sjampetter, Op a gat stoet en letter Op a veureud stoët en oe (o) 0, ga liëreke mettekoe" Wat heeft men toch tegen die mette- koes Om af te ronden zijn we hier nog met een 'zwoër geval' namelijk 'den oelefant'. Als omschrijving geeft Urbaan in zijn 'Ninofsken Diksjonneir' 'van 3 tot 4.000 kilo bisj'. Van een gastronomische kijk gesproken Volgende keer gaan we verder met 'de biëst te jogen RUF Voor de inleiding van dit artikel kan ik verwijzen naar het Klokzjiël van vorige maand, daar moet ik wel onmid dellijk bijvertellen dat de auteur van dat artikel te enthousiast was bij zijn omschrijving van de groepen en hij werd op zaterdag 3 mei hierin ge volgd door de presentator van dienst Filip Van Der Haeghen. Ik van mijn kant heb die avond mijn kritisch oor nog eens in werking ge steld en dat signaleerde mij het vol gende het eerste uur niets dan een reklamespotje, enkele nummers die op casette waren opgenomen en twee sound checks, en ook al weet ik dat de zaal van de jeugdklup een rotslechte akoe stiek heeft toch kon ik me toen al niet ontdoen van de indruk dat de men sen van de geluidsinstallatie maar klungelaars waren. Nog even vermelden dat ik het van de organisatoren onver antwoord vond dat zij de nooduitgang onbereikbaar lieten maken en dan kun nen we over de muziek beginnen van bij de uitgang. EXIT 4 opende het gebeuren en we waren op voorhand verwittigd dat deze groep zijn eigen muziekstijl nog niet gevon den heeft, met als gevolg een weinig samenhangende akt, met niet het minste kontakt met het publiek en in het ge heel geen opbouw naar een bepaalde sfeer toe. Ze brachten wel eigen kom posities, maar die hadden enorm veel weg van nummers die ik dl jaren ken (zelfs flarden tekst werden soms klak keloos overgenomen). Verder naar po sitieve kanten zoekend kwam ik bij hun muziek en, ondanks de zaal en de men sen achter de mengtafelhaalde deze een bijna behoorlijk peil. Ik moet wel toegeven dat ze fey nnen zingen en dan vooral de zangeres, ik begrijp dan ook niet goed waarom zij maar sporadisch de eerste stem mocht zingen (of is Roosdaal nog altijd "A man's, man's world"?) Na deze eerste kennis making met de Denderpop had ik al het volgende ge noteerd Deze muziek heeft geen eigen gezicht en is krachteloos. Ik weet niet of de lange muur er iets mee te maken heeft maar de tweede groep van die avond had in elk geval NO ROMANCE IN CHINA. Vorige maand werd in dit blad aangaande deze groep de jury van de Rocking Saveu geciteerd, uit goede bron weet ik echter dat die jury er destijds een maar had bijge plaatst; er ontbrak volgens de jury leden nog iets. Wel naar dat iets is N.R.I.C. duidelijk aan het zoeken, de egotripperij maakt stap voor stap plaats voor het groepsgeluid met meer nadruk op ritme en het blijven natuur lijk goede muzikanten.N.R.I.C. is dus op de goede weg, misschien is die weg nog lang maar daardoor heeft Mao zich destijds ook niet laten ontmoedigen. De slechtste kanten van dit optreden waren de akoestiek van de zaal, de P.A. en het publiek, want ondanks het feit dat het merendeel van de aanwezigen voor deze groep waren gekomen, vertik ten zij het om hun genoegen anders uit te drukken dan met een beleefd applaus. Zelfs toen deze mensen, die vrij zijn van Cubanen en verhoudingen in China, tijdens hun allerlaatste nummer bij wijlen klonken als de Denderstreek Sound Machine waren ér maar enkele uitzonderingen die enkele pasjes waaq- den. PARIS, een groep uit het Aalsterse, mocht de avond sluiten en het was dui delijk te merken dat deze groep reeds eerder met P.A. had gewerkt, niet dat we nu ineens een ideale klankweergave kregen, maar het was toch zuiverder dan het voorgaande. Dit optreden be gon bijzonder sterk, zowel muzikaal als kwa lichtshow, maar naarmate het optreden vorderde daalde het niveau aanzienlijk. De lichtshow bleek te beperkt om tijdens de ganse akt te blijven boeien en eens we de bekend ste gitaarloopjes van George Kooymans hadden gehad, bleek hun muzikale in spiratie ver opgedroogd. Paris zal het waarschijnlijk niet met met eens zijn en ik hoop dat ze me, eens hun optreden volledig uitgebouwd is, van hun gelijk overtuigen. BRUCE PALMER. LAAT JE VERWENNEN BIJ - vjaV, - 7 Y'YY' Y7 :V'x Y- 4 - a TZV-Yc pA7 YY<vXY advertentie GORDIJNEN - OVERGORDIJNEN AAN ZONNIGE PRIJZEN ook advertentie 't Bal van de pjeirekoppen SCHOONHEIDSINSTITUUT COIFFURE PARFUMERIE SOLARIUM \"A-i r /\-N-| v i i - Denderhoutembaan 249 9400 NINOVE Telefoon (054) 32.18.18 kaaischoolstraat 17 ninove 054/33.39.34 <m4 ÈM, a9

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1986 | | pagina 6