CA FF cmhiJAhii VUM. Tria/ditzanqers tot ca[é_ chantant, een jg geschieckm °P VRIJDAG 18 SEPTEMBER OM 20u. gaat in het zaaltje van VICKENS PLACE. Geraardsbergsestraat on ze jaarlijkse Café Chantant door. Zoals vrorig jaar in Poll are maken we de kombinatie met een Talkshow. Philippe Van Der Haegen is weer bereid gevonden de gasten te interviewen. De kontakten zijn op het ogenblik dat dit gechreven wordt, nog in volle gang, maar terwijl u dit leest moeten de namen van de special guests al op de affiches prijken. Luk Durant, Schepen van Open- bare Werken en de man van het vernieuwde centrum en andere enkel richtingstoestanden heeft alvast beloofd zich aan de vra- genstroom van "Phil Hedges" te onderwerpen. Dat alleen al kan dus spannend worden. Traditiegetrouw zorgt Voljeir (Franky, Marcel en Rufijn) voor de muzikale noot met Ninoofse en meer "buitenlandse" airekesIedereen kan zijn /haar stembanden naar hartelust laten meetrillen en ook nu staat de mikrofoon ter beschikking voor de gelegenheidsvedetten. We vragen 50 frank inkomgeld maar besef dat we deze "knau- ten" broodnodig hebben om uw teergeliefde stadskrant in le ven te houden. Rendez-vous dus 18 september achter de Fikken. P.S. Mamera en Komera „men ook, on der ons gezeid en voejjer gezwegen. 't KLOKZJIEL organiseert Fragment uit het werk: GERARDINO, Van Café-chantantzangers tot Kabaret- gezelschap, door Roger Hessel VRIJDAG 18 SEPTEMBER ZAAL VICKENS PLACE Geraardsbergsestraat Ninove met VOLJEIR en TALK SHOW interviewer PHILIPPE VAN DER HAEGEN STUDIO JOS EYSSELINCKX Ooit was Vlaanderen zo arm dat het, van alle omliggende landen, het rijkste was meest 'aan de bak' kwam, want de enen werden vanzelfsprekend liever beluisterd aan marktzangers. Hoe blij we nu ook zijn met de schat aan teruggevonden dan de anderen. Ook daar werden vlug de nodige selecties doorgevoerd. De marktliederen, die ons door honderden zangers werden nagelaten, moeten we beteren onder hen beseften algauw dat hun gezang hen financieel wat kon toch durven onder ogen zien dat de overgrote meerderheid onder hen, uit armoe opbrengen en ze bouwden langzaam een bescheiden repertorium op. Dat zongen zijn begonnen. Op straat staan zingen en trachten hun liedjes te vérkopen, was ze dan niet enkel in hun vertrouwd zanglokaal, maar ook andere gelegenheden vaak de enige manier om een schamele korst brood op tafel te krijgen. konden op hen beroep doen. Zo ontstond er een nieuw soort amusement en de 'café-chantantzanger' kreeg zijn plaats in de volkszangerswereld. Ze hadden het Enkele uitzonderingen niet te na gesproken, kwamen onze marktzangers uit de zonder twijfel een stuk gemakkelijker dan hun collega's op straten en pleinen. Er laagste sociale klassen. Ze kenden dus de noden van het volk als geen ander en werd én in een gesloten ruimte én voor een aandachtig publiek gezongen. In dat was de reden dat ze door dat volk ook erg geliefd waren. tegenstelling tot die marktzanger was hij dus met verplicht om zijn teksten uit te schreeuwen, iets wat de kwaliteit van zij gezang zeker ten goede kwam. De Vlaanderen had inderdaad zoveel volkszangers dat de mensen algauw gingen café-chantantzanger kon zijn liedjes op een waardige manier brengen in een selecteren. Zo kwam het dat de armtierigsten onder hen, en dus ook de minst meestal verwarmd lokaal. succesrijksten, de naam van 'bedelzangers' mee kregen. Een trapje hoger Ook zijn repertoire zag er enigszins anders uit. Waar de marktzangers het meeste stonden de zogenaamde 'straatzangers' aangeschreven, en hoewel het zich sukses kenden bij het bezingen van moorden, natuurrampen en andere feitelijk allemaal op straat afspeelde bestond deze groep veelal uit mensen die als ongelukken, viel er van dat soort liederen bij de café-chantantzangers niets te 'gelegenheidsmarktzangers' optraden. Het waren in hoofdzaak mensen die wel bespeuren. Zij kondigden zich helemaal niet aan als nieuwsbrengers of een dagelijkse job hadden, maar voor de gelegenheid liedjeszanger werden, sensatiezoekers,-en ze brachten als dusdanig ook geen of weinig actuele dingen. Zoiets deden ze dan meestal op jaarmarkten, bedevaartplaatsen of kermissen. Waar ze wel bezongen waren de gebeurtenissen op sociaal vlak en in het meer Kortom, daar waar de massa samen kwam, waren ook de straatzangers te politiek gerichte café-chantant vond menig strijdlied zijn oorsprong. Afgezien vinden. van enkele uitzonderingen, waaronder veel strijdliederen, kunnen we zeggen dat de teksten van de café-chantantliederen kwalitatief niet hoger stonden dan deze De derde groep van marktzangers, en tevens ook de bekendsten, waren de 'echte' van hun collega's marktzangers. Ze werden wel deftiger gepresenteerd en volkszangers. Zij maakten van het zingen hun beroep en werkten later zelfs daardoor gaven ze soms de indruk wat artistieker te zijn. onder het statuut van 'standwerker', die hen dan ook in het bezit bracht van een dito kaart. In het recente verleden hadden we ondermeer Lionel Bauwens, een Ze bedachten zichzelf ook met klinkende namen zoals 'Romancezanger', Alberic Cattebeke, een Frans Jacobs of een Alois Vanpeteghem. Er waren ook 'Charmezanger' of 'Karakterzanger', wat dat laatste ook mag betekenen. Ze volkszangers die de traditie in hun familie verder zetten zoals de familie's Van noemden zich zelden 'Kluchtzanger', maar wel 'Luimige Komiek'. Waren ze Gestel en veel vroeger de familie Sadones. echter niet zeker van een plezierige tekst, dan verontschuldigden ze zich als het ware, door het publiek vooraf te verwittigen dat het lied "boertig" moest Het waren ook deze,zangers die het meeste geld bijeen zongen. Of ze het altijd gezongen worden. goed beheerden is dan weer een andere vraag. De café-chantantzangers vormden inderdaad een aparte groep in onze volkszan gerswereld, waarvan er echter velen een nauw kontakt onderhielden met Maar Vlaanderen kreeg meer. In de 19de eeuw kwam een" ander soort van sommige bekende marktzangers. zangers de kop opsteken, of moeten we zeggen de stem verheffen. Ze zochten ook toenadering tot elkaar en ze manifesteerden zich vaak als groep, Het café-chantant, waarschijnlijk uit Frankrijk naar hier gewaaid, won gestadig 'e's wa' Je marktzangers helemaal niet gebeurde. Die manier van werken aan populariteit. droeg er toe bij dat veel café-chantantzangers verzeild geraakten in de revue- ot kabaretwereld. De zangers en zangeressen die in zo'n café zongen, verschilden in de beginperiode niet zoveel van de straatzangers, ledereen die dacht te kunnen zingen mocht er zijn liedjes ten gehore brengen. De toehoorders beslisten dan zelf wel wie er het Exclusief voor de streek Donkere kamer apparatuur Eigen ontwikkellabo zowel kleur als zwart-wit Wi| aanvaarden alle fotografische opdrachten huwelijks- en doopreportages - studiowerk Vraag vrijblijvend inlichtingen STUDIO JOS Brusselstraat 90.92 9400 Ninove Tel. 054/33 89 04 De Speciaalzaak voor al uw FOTO - CINE VIDEO-artikelen

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1987 | | pagina 21