mmêmhoti esiczei interventie centnum Niemandsland 19 Toen ik mij rond kwart voor acht naar de polyvalente sporthal van het PTI begaf voor het konsert van Jan De Wilde en de Centimeters vond ik tot mijn niet geringe verbazing de ongeveer 250 toe schouwers opeengedrumd voor een nog gesloten deur. Maar geen pa niek, de redenen waren dat Jan De Wilde nog uitzonderlijk lang en laat de sound aan 1t checken was er dat Stoy stoffel en nog steeds pogingen ondernam zijn houten kop weg ye kamoufleren. Even later mocht de zaal toch bestormd, en met maar 20 minu ten vertraging verscheen "De bende van Jan De "ilde" op het pocnum om met deze gelijkna mige titelsong van de laatste elpee de set op gang te schie ten. Maar 20 minuten vertraging, het moet waarschijnlijk een na oorlogs rekord zijn voor muziek optredens in 't Ninoofse. Hope lijk hebben die paar aanwezige paardekoppen van de jeugdklup dat ook begrepen en stappen ze eindelijk af van hun al ja renlang in eigen midden gehan teerde politiek van "We zetten 20 uur als beginuur op onze affiche en zorgen dat tegen een uur of 10 toch ongeveer de instrumenten goed en wel uit gepakt op 't podium staan. Eerlijk gezegd viel het eerste deel wat tegen. Jan De Wilde speelde zeker niet op nivo zo als wij hem vroeger al hadden mogen savoureren. De niet-hele- maal- optimale - akoestiek in de zaal (veel te lomp was die, veel te kil en bijgevolg sfeer loos, veel te groot ook voor een dergelijk gebeuren waarop je nu eenmaal niet meer dan 300 men sen mag verwachten) zal hier wel voor iets tussengezeten heb ben. Maar toch was het ook dui delijk dat de Centimeters (ofte de ex-begeleidingsgroep van Ray mond Van het Groenewoud, zijnde Jean Blaute, Stoy Stoffelen en Mich Verbelen) niet echt hun "draai vonden. jgiet dat het allemaal echt slecht was. Jan De Wilde putte vooral uit zijn vroegere repertoire, en het deed deugd, hem al die oude liedjes (en Jan maakt liedjes, in de ech te Van Dale-betekenis van dat woord) te horen kwelen in een vernieuwde, stimulerende en toch stevige begeleiding vanwege de centimeters. We onthouden het verrassend ingezette "Joke" (met Jean op akkordeon),het zeer grappig ingeleide, plusmi nus 50" (opgedragen aan ae orga nisatoren van 50 jaar KSA, de ouwe rocker. Knuffelme", het semipornografische "Mieke Crick", er waren de covers. "W.aren-Buda" van Delia Bossiers (dit klonk als jazz) en Fanfare van r.onger en dor.,t" van Lieven Tavernier, een fel onderschat, maar door Jan oprecht bewonderd artiest; zeer sober' gespeeld overigens en prach tig gezongen. Toen werd het pauze. bij KSA is dat altijd het hoogtepunt van de avond") en de pinten moeten gesmaakt hebben, want wat men ons in het 2de deel serveerde, was heel andere koek. Dit was wat wij het eerste uur hadden ge mist; Jan en zijn band in grote "form". De recente elpee werd haast integraal doorgejaagd (Al leen "Bij het gebulder van kanon nen" inderdaad een zeer dubieus De Wilde- nummer, lijkt door zelf censuur uit het oeuvre te zijn gebannnen. Het moge duidelijk wezen: Jan De Wilde blijft een groot kleinkunstenaar, zonder twijfel de origineelste in zijn genre, en waarschijnlijk de meest invloedrijke voor zijn kleine nroep.Vlaamse kollega's "De bende van... bevat stellig enkele mijlpalen in Jan's carriere: het onvolprezen "Kommunisten" die slotzin is een Literair Hoog tepunt), het incietogen en zeer gedurfde ""De Westvlaamsche leeuw" het ontroerende "Anneke Weemaes" de kolder van Sint-Maarten", Tekstueel blijft Jan De Wilde jeven ironisch, sarkastisch of absurd als een kleine 20 jaar geleden; muzikaal lijkt er wel wat meer beweging in te zitten, enkele nieuwe stijlen worden aangehoord. Ook in het 2de deel: het akoes tisch gebrachte"Walter, ballade van een goudvis" (een lang num mer van onschatbare, misschien wel de allermooiste parel over zijn zoal rijkgevulde liedjes- kroon), het Dylaneske "H 23ste droom" en natuurlijk "Het vrolijk lentelied" beter bekend als "Daar is de Lente" (enzovoort), stormachtig meegeklap door :het publiek, onder aanvoering van 2 halfzatte KSA'ers uit Lede. Met Otomobiel kwam een einde aan dit 2de deel, dat ons jhet zwakke begin al lang had te doen vergeten. Toen was er zelfs al een hele poos sfeer (met grote S) in die kille rockteugel geko men. Een 4-tal bisnummers (één meer dan het scenario van een normaal De Wilde-Konsert het wil; dat zegt genoeg) voldeden aan het geroep om meer: "Na Nieuwjaar", 'zussen' dan een van de 2 liedjes die hij ooit over zijn woon plaats Aaigem heeft gemaakt(kan iemand mij de titel even vertel- 'len want die ontsnapt me; 't was -in elk geval zeer lang, zeer grap pig, zeer goed, en zoals al ge- zegd- zeer onaangekondigd, want •zelfs de Centimeters kenden het niet, zodat Jan het dan maar he lemaal alleen deed, althans toch de eerste strofen). Jan eindigde |met dat waarmee het indertijd allemaal begon: "Ik kan het,ma" Jan De Wilde kan het inderdaad nog altijd, en moet zeker nog e eens terug komen naar Nienof. graag weer met de centimeters, liefst in een kleinere gezelliger zaal; en als 't effe kan met een orkest dat vanaf de eerste trommelslag voor de gepaste schwung zorgt. 8«t'; kri siscer.trun 'Nie- L: sland' zoekt vrij wil - glilgisrs om 's avonds of::: S&rlkèle uren van het week- SëhÖ:: mee te werken. isl&l-j? mand sland 1 is een iki&jsisinterventiecen- lljpib, 24 op 24 uur bereik- dat een direkte op- biedt aan mensen in SSöi&lsituaties. Het heeft S.lö doel een tijdelijke jSéShis" te zijn waar je tijd en de steun krijgt ijjjlg^lf en je situatie te jg&fci j ken en er iets mee ..t-é doen. Het kiest hier bij voor een kleinschali ge formule, waar deskun digheid en medemenselij k- xhëliï naast elkaar kunnen jSèéitaan. I^Ü^ere informatie bij iK&ïleen Ovare op het tel. nr, 053/774748. Benny.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Klokzjiel | 1987 | | pagina 19