DE'MEI WORDT GEPLANT.
Arbeid adelt
w
LANDBOUWWEEKBLAD 1
Voor en door de
Landbouwers^!
ZUIDERWIND
AALST 4 MEI 1947.
Abonnementsprijs
50 fr. 's jaars.
Bureelen
Zeebergkaai, 5, Aalst
Telefoon Nr 267.
Postcheckr. 1425.93.
Handelsr. Aalst 145.
Verschijnt iederen Zondag
26ste JAARGANG Nr 1248
Orgaan der S. M. REDT U ZELVEN.jü
Het overnemen van artikelen zonder aanduiding
der bron is streng verboden.
De medewerkers zijn Verantwoordelijk
voor hunne bijdragen.
f Aankondigingen volgens akkoord.
wij het
de Mei-
In de maand Mei kennen
eigenaardig gebruik van
boomplanting.
De viering van Meiavond is in
het Vlaamsche land eeuwen oud en
reeds onze heidensche voorouders
vierden den terugkeer van zon, groen,
bloemen, zang en dans. Dit heidensch
Meifeest werd gevierd onder de
machtige kruinen der eeuwenoude
boomen. Men stak vuren aan op de
heuveltoppen, vandaar nu nog de
Tonnekensbrand te Geeraardsber-
gen, en onze Meivuren,, ten teeken
van vreugde.
Het vuur bij de Germanen, zooa ls
bij alle volkeren, was iets heiligs.
Toen kwam de christene bescha
ving. De eerste missionarissen in on
ze gewesten waren slimme en door
dachte mannen. In plaats van al die
heidensche gebruiken af te schaffen,
werden ze verchristelijkt. De Mei
maand werd aan Onze Lieve Vrouw
toegewijd, aan de oude boomen hin
gen ze kapelletjes, die met bloemen
werden versierd. Marialiederen wer
den gezongen.
De Meivuren, Meidansen en het
planten van Meiboomen en Meitak
ken bleef in gebruik. Maar heidensch
waren deze dingen niet meer.
De Meiboom.
Vroeger tijd moest men speciale
politie aanstellen om de bosschen te
beschermen tegen de Meiboomrco-
vers. Het was bijna zooals onder den
oorlog. In alle dorpen, in alle stratten
vóór bijna ieder huis werd een Mei
boom geplant.
Ook nu bestaat dit gebruik nog
hier en daar. Men gebruikte gewoon
lijk een sterke, jonge esch, berk of
den. Deze werd door de meisjes met
bloemen en linten en kransen ver
sierd en door de jonge mannen op een
kruisweg of vóór een kapel opgericht.
Soms plaatste men hem vóór het huis
van den burgemeester of kasteelheer.
In 1855 werd te Meise op het
dorpsplein in tegenwoordigheid van
generaal baron d'Hoogvorst, een
gekende figuur van 1830, een groote
Meiboom geplant. De bewoners
werden op het kasteel met wijn ge
trakteerd. Te Meise werden ook op
Meiavond in de hooge boomen stroo-
mannen geplaatst, dit om de meisjes
te plagen die nog geen "lief,, hadden,
of uit jaloerschheid voor een mede
dinger.
Te Baasrode planten de schippers
vóór de schipperkapel een staak, ver-
DE ZAAIER
De lucht en de aarde liggen vol beloften.
De Meizon zal branden. Straks is het oogst.
Het klinkt uit elke vogelkeel
Ontwaak Ontwaak de wind is Zuid
De zoelte dwaalt door het struweel
En roept tot elke knop kom uit.
En aan het wonder, dat ontspruit
Heeft ook het mensenhart zijn deel,
Nu 't klinkt uit elke vogelkeel
Ontwaak Ontwaak de wind is Zuid
O Zuiderwind, o minnestreel.
Die vederlicht met veêl en luit,
Met waterklare fluit en veêl
Wekt alle hart en alle kruid
Ontwaak Ontwaak de wind is Zuid
Bernard Verhoeven.
sierd met een blikken kroon, waarop
zinnebeelden afgebeeld staan uit het
leven der schippers, visschers, land
bouw en van O. L. Vrouw.
Op de boorden van de Schelde te
Bornem wordt elk jaar de Meivisch-
staak geplant.
De Meitak.
In de Kempen maakt men een
strooien "Meivent,, en legt men dien
vóór de deur van de meisjes die aan
de versiering van den Meiboom niet
hebben meegedaan. Het is dus een
schande een meivent te krijgen.
Bij al deze gebruiken heeft men nog
het kiezen van den "Meigraaf,, en de
"Meigravin,,. Deze moeten den boom
planten. Ze zijn bijzonder mooi ge
kleed en gepint. En natuurlijk uiter
mate goed omringd en verzorgd. Het
is de "Meigilde,, dat voor dit gebruik
instaat.
Het plaatsen, léggen of geven van
"Meitakken,, heeft soms een diepe
beteekenis. Het is de jongen die den
'Meitak ergens gaat afgeven aan een
meisje: een liefdesverklaring. Naar
gelang het soort tak wil men ook la
ten weten wat men van het meisje
denktgoed of kwaad,
p De dennetak beteekentliefde: de
doorntak kwade meidde populier
onstandvastigheidde elzentak bab
belaarster: de vliertak een nietdeug
kerselaar een loopster: de berken-
tak braaf en deugdzaamde sparren-
tak hoogmoedig: de notelaarieders
vriend; de wilg lange tong: de witte
doorntak reinheid. Een strooien pop
werd gegeven aan een al te dartel
meisje. Ge kunt wel veronderstellen
dat de meisjes vroeg uit de veren wa
ren om hun meitak in ontvangst
te nemen. Deze lag trouwens vóór de
voordeur.
j^De boeren- en boerinnenjeugdbon-
den pakken heden ten dage al meer
en meer uit met grootsche en mooie
Meiboomplantingen. Aan den Mei
boom hangt een Maria-beeld en an
dere boerenzinnebeelden. Zang en
dans brengen leute en plezier. Ook de
boerenzonen op hun zware Brabant-
sche merries, wier ruggen in blinken*-
de matten liggen en wier staarten en
manen gevlochten en versierd zijn,
verschijnen op het plein en galoppee-
ren dan weg dat het stof in de dorps
straten blijft voortwalmen. J
De Mei is daar.
Wie plant dit jaar den Meiboom
vóór de hoeve
De Koornbioem