Teruggave der te veel betaalde VastenavondEenmaal per jaar belasting op het kapitaal. Arbeid adelt LANDBOUWWEEKBLAD Voor en door de Landbouwers I AALST 26 FEBRUARI 1949. Verschijnt iederen Zaterdag 28ste JAARGANG Nr 1343 var- Abonnementsprijs 50 fr. 's jaars. Bureelen Zeebergkaai, 5, Aalst Telefoon Nr 267. Postcheckr. 1425.93. Handelsr. Aalst 145. Orgaan der S. M. REDT U ZELVEN. Het overnemen van artikelen zonder aanduiding der bron is streng verboden. De medewerkers zijn verantwoordelijk voor hunne bijdragen. Aankondigingen volgens akkoord. Onze lezers weten dat de wet van 17 October 1945 een belasting van 5 °lo heeft ingevoerd op hun roerend en onroerend bezit zoals dit bestond op 9 October 1944 (waarde op 9 Oc tober 1944). Wat betreft de deposito's en de biljettenrekeningen welke de belas- tingsplichtigen bezat bij de banken of andere financiële instellingen werd de belasting door deze laatsten ingehou den zonder acht te slaan op de indi- viduële toestand van de houder der rekening, ingevolge de voorschriften van het Regentbesluit van 24 No vember 1945. Doch artikel 14 der wet van 17 October 1945 heeft op de belastbare waarde onderworpen aan de kapi taalbelasting bepaalde verminderin gen of abattementen toegestaan nl. 1) een abattement van 40.000 fr. aan ieder Rijksbewoner op de geza menlijke belastbare waarde van zijn goederen 2) dit abattement is te vermeerde ren met 40.000 fr. voor de echtgeno te in leven op 9 October 1944 3) het is ook te vermeerderen met 10.000 fr. voor ieder wettig of aange nomen kind van de belastingplichtige dat op 9 October 1944 in leven was of, indien het overleden was, op die datum vertegenwoordigd is door zijn wettige afstammelingen. Te beginnen met het vierde kind, in leven of ver tegenwoordigd door zijn wettige af stammelingen, wordt deze verminde ring gebracht op 15.000 fr. Er wordt geen onderscheid gemaakt naarge lang de kinderen al dan niet ten laste zijn van de belastingplichtige. 4) het is ook te vermeerderen met 10.000 fr. voor elke ascendent, elk erkend natuurlijk kind of elk kleinkind ten laste van de belastingsplichtige. Om dit abattement te bekomen moet de belastingplichtige een schrif telijke aanvraag indienen bij het kan toor der Belasting op het kapitaal in wiens omschrijving of ambtsgebied hij op 9 October 1944 zijn verblijf plaats had. Deze aanvraag dient gedaan op een bijzonder formulier nr 911 dat in omloop werd gebracht door het Be- lastingsbeheer en dat de belangheb benden kunnen bekomen op het kan toor der belasting op het kapitaal. Onder rubriek nr 11 van dit formu lier moet de belastingplichtige opgave doen van zijn monetaire activa (bezit tingen in geld bij een bank) waarop bedoelde abattementen kunnen wor den toegepast. Daar, zoals hoger gezegd, de ban ken van ambtswege verplicht waren de belasting op het kapitaal toe te passen op de deposito's en de mone taire activa welke de belastingplichti ge bij hen bezat, kan het voorkomen dat de belastingplichtige, ingevolge de abattementen hem verleend door de wet, geen belasting op het kapitaal verschuldigd is, ofwel dat een te hoge belasting werd afgehouden ingevolge de toepassing van zelfde abattement. Volgens de bepalingen der wet van 17 Augustus 1948, bedraagt de ter mijn voor terugbetaling der te veel betaalde belasting op het kapitaal vijf jaar, elke aanvraag tot terugbetaling moet ingediend worden bij het kan toor der belasting op het kapitaal in welks ambtsgebied de belastingplich tige zijn verblijfplaats had op 9 Octo ber 1944, vóór 1 Juni 1951. Twee gevallen kunnen zich in de practijk voordoen A) ofwel heeft de belastingplichti ge verzuimd een schriftelijke aan vraag in te dienen om het voordeel van de wettelijke abattementen te verkrijgen. In dit geval zal de belas tingplichtige zonder verwijl zich het terzake dienstig formulier nr 911 aan schaffen bij het kantoor der belasting op het kapitaal voormeld en het be hoorlijk ingevuld en ondertekend zen den aan dit kantoor. (Zie vervolg 4' bladzijde 1' kolom.) Is het werkelijk maar één dag kar naval per jaar Onze hedendaagse wereld van genot en plezier heeft, helaas, aan één dag niet genoeg. 40 dagen vóór Pasen begint de vasten en de dag, de avond te voren is het karnaval. Altijd zo geweest, 't Fees ten heeft men echter wat langer ge- rokken. In plaats van Dinsdag te be ginnen en ook op die dag te eindigen, zet men 't plezier reeds de Zondag in. De eerste vette dag dat is de Zondag gaat de stoet uit te Aalst (en de Ajuinen weten hun manneke te staan)op de vette Maandag is het te St Truiden te doen, maar het hoog tepunt is toch te Binche op de vette Dinsdag. Ten halven de Vasten komt de Greef van Halfvasten er nog wat gekkernij bij doen. En daar onze we reld haast zot gefeest en zot gekarna- vald is, worden er op iedere Zondag van de vasten stoeten georganiseerd te Oostende, te Halle, enz... Vroeger was dat anders. Toen werd de wet van de vasten veel stren ger gerespecteerd. Toen stelde men zich tevreden met de drie dagen vóór Aswoensdag en met Halfvasten. Maar ja, de zin voor vermaak, voor luidruchtigheid en de zin voor handel, teer en nering hebben daar nu anders over beschikt. Wat is eigenlijk de oorsprong van de vóór-vastenfeesten Vroeger, toen onze landen nog niet door het Chris tendom doordesemd waren, in de hei dense, Germaanse tijd dus, toen werd er in het voorjaar gefeest op elke mooie zomerse dag die de talrijke triestige dagen kwamen afwisselen. Onze voorouders begroetten op zo 'n zonnige dag de nakende Lente en de Zomer die in 't verschiet lag. Wel kom vierde men en afscheid. Welkom aan de Lente. Afscheid aan de Win ter. Die welkomfeesten waren vinnig en vurig en gingen gepaard met vreugdevuren, vreugdedansen, vreug deoffers en, helaas, ook uitspattingen, bras- en zuippartijen. Het afscheid van de Winter was een verschrikkingsfeest. De Winter moest men vervloeken, schrik aanja gen, op de vlucht doen slaan. Om de Winter te verjagen en om de Zomer te verwelkomen, zetten de feestvierenden maskers op, daar ze dachten dat de kwade geesten die over de barre Winter regeerden, bang zouden geweest zijn en opdat de goe de geesten van de Zomer mild ge stemd zouden zijn. Die maskers waren afschuwelijk, dierlijke gedrochten, afzichtelijke we zens, schrikaanjagend, met veel kleur en linten en blaren en fladderende lappen. En er moest lawaai gemaakt worden, veel lawaai, lawaai met bel len, potten en pannen, hoorngetoet, gebrul en gejank. Welke kwade geest zou er niet op de vlucht slaan? Me dunkt dat ook de goede geesten bij zo 'n harmonie liefst zover en zo lang mogelijk wegbleven. Maar maskers en lawaai alleen waren nog niet alles. Vuur kwam er bij te pas. Lentevuur! Vreugdevuur. Met die vuren hoog op de bergen of op het scheiden der wegen dachten de oude Germanen.de sterkte van de zon te kunnen aanvullen, vol doende om de komst van de Zomer te kunnen bespoedigen. Die vuren werden ook aangelegd op de graven der overledenen en op die graven werden offermaaltijden ge houden en werd er geduchtig gedron ken. Meestal te veel. De gevolgen bleven ook nooit achterwege. Tenslotte werd er gedanst en met de dans bedoelde men dat men zijn eigen levenskracht wilde overdragen op de sluimerende grond. Men wilde de grond bevruchten. Hoe harder men danste hoe levenskrachtiger en hoe vruchtbaarder de grond zou wor den. Want doordat getrappel, schoot plots de grond^ wakker en ook de zaadjes. En deze'zaadjes begonnen te ontkiemen, te schieten, te groeien, de Lente tegemoet. Toen kwam de Kerk. Deze verzette zich tegen al |[de baldadigheden. De vreugde voor|de komende Lente wil- (Zie vervolg 5' bladzijde 3' kolom). De Koornb Loem Het wordt tijd om de bomen te snoeien en de oudere boomgaardbomen te sleunen. Dit moet echter vakkundig geschieden. Nog een paar maanden en de botten geven weer de langverwachte bloesems.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Koornbloem | 1949 | | pagina 1