Pasen Christus is opgestanden
FEESTELIJKHEDEN
REDT U ZELVEN
mz
liüilüIII
ies
PROGRAMMA
Inschrijvingen
ZktvWirï ïkAt>\t LANDBOUWWEEKBLAD I Voor en door de
oem aaeii 0rgaan dcr s< M< REDT u ZELVEN. Landbouwers
Aan al onze Lezeressen en Lezers M
een Zalig Paasfeest,
Landbouwersvereniging
AALST 16 APRIL 19^.9
Verschijnt iederen Zaterdag
28ste JAARGANG Nr 1350
oort,
ït nr
ijbijl
3, Ero
e weic
irrekei
)OP
:de, mi
g voi
ïebrs
30,
Abonnementsprijs
50 fr. 's jaars.
Bureelen
Zeebergkaai, 5, Aalst
Telefoon Nr 267.
Postcheckr. 1425.93.
Handelsr. Aalst 145.
Het overnemen van artikelen zonder aanduiding
der bron is streng verboden
De medewerkers zijn verantwoordelijk
voor hunne bijdragen.
Aankondigingen volgens akkoord.
assei
gewon
smaeki
225
ngevei
ien va
rden
DStdorj
oor uw
out,
loorsa
dtU
lie h
n hoev
diensti
rkpaai
)onhui:
erdiep
hierb
vei- e
pen.
et blai
ppartt
i drink
van
watei
''an i
f. Burs
ekwa
Aalst
:ine ii
or Vai
d
rst 191
Te Ootmarsum in Nederland be
staat er een zeer oud paasgebruik.
Vlöggelen noemt men dit gebruik.
Het bestaat in het volgendeOp
l Paasdag komen in het stadje de
"paaskerls,, samen, na de hoogmis en
na het lof, om de straten af te gaan
en er het oude Nederlandse paaslied
te zingen. Dit paaslied zet in met de
woordenChristus is opgestanden
al van der martelijen alle, allelujah
Rond 5 uur in de namiddag komen
ze weer bijeen, ditmaal om in een
sliert door het dorp te dansen,
straat in, straat uit, zelfs huis in, huis
uit. Het wordt een overrompeling
van het stadje. Het is een oude dans-
rei en deze reien of dansen worden
boon weer 'n verband gebracht met de oude
besla|vrachtbaarheidsgebruiken van onze
voorouders.
We zullen niet uitweiden over het
ontstaan en de diepere betekenis van
dit eigenaardig paasgebruik.
Alleen de aanhef van het lied treft
onsChristus is opgestanden al van
der martelijen alle, allelujah
De Uitkomen is over het land ge
komen. Wel een beetje arglistig en
venijnigeerst met een paar winter
maanden prachtig weer, dat plots af
gebroken werd met vriesdagen, dan
regen, en storm, en op een zekere
morgen zelfs met sneeuw. Enkele
boeren rond Brussel hadden vóór de
plotseling invallende vorst reeds aard
appelen geplant!Toch is de Lente
gekomen en het vele, zware en koste
lijke werk van ploegen, zaaien, plan
ten en bemesten.
Wij maakten de Tonnekensbrand
van Oudenaarde meê, de Vasten heb
ben we zo goed als 't ging onderhou
den, aan de Karnaval hebben we wel
licht ook eens gedacht, de bloembol-
lenvelden van Zandvliet hebben we
bezocht, op Palmzondag staken we
op onze akkers de gewijde palm, in de
Goede Week pasten en betaalden wij
ons nieuw kostuum, Annemieken deed
haar Eerste Communie en moeder de
vrouw zit nog met haar hoofd vol
zorgen voor het Plechtige Communie
feest van Anna, alhoewel de grote
paaskuis nogal vlot van stapel liep.
r.
ers.
Tel.
1119.
jen.
ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan van de
OP ZONDAG 24 APRIL 1949.
Zorgen hebben we gehad en tussen
die zorgen wel een beetje leute
«Met Pasen zal het beteren», hebben
we gezegd. En Pasen is gekomen. Ik
weet niet of het bij U ook het geval
is, maar op de betekenis van Pasen
heb ik in de grond weinig gedacht.
Denken vraagt tijd en concentra
tie. Denken vraagt stilte en afzonde
ring. Hoe kunnen wij mensen van
deze eeuw nog aan denken denken,
nog tijd over hebben om te denken,
ons te concentreren, de stilte op te
zoeken en de afzondering Is dat nog
mogelijk Ik wil het niet beantwoor
den maar alleen radikaal zeggen het
moet, het is absoluut nodig eens te
denken. Waarom?
Om in ons eigen graf te schouwen
en er te zoeken wat voor ieder van ons
van eeuwigheidsbelang is onze ziel.
Denken om te schouwen in ons ei
gen graf? Ons eigen graf, ja, ons
lichaam
Martelijen maakte onze ziel
mee, verminkt werd ze. Uw ziel, mijn
ziel, onze zielen.
Christus leed er voor. Zijn marte
lijen waren vreselijk, om ons. Is Hij
niet opgestaan Waarom Om te
bewijzen dat Hij meer was dan een
gewoon schepsel, maar God was. En
ook om ons een voorbeeld te stellen
Christus is opgestanden
Ook wij moeten opstaan uit ons
eigen graf en met Pasen weer fris en
gezuiverd te voorschijn komen.
Een verse mens moeten we zijn om
met veel moed weer de teugels over
onze zinnen, over ons karakter, over
ons plichten, over ons vaderschap,
ons boer-zijn, op te nemen.
Christus is opgestanden
Het is als een wekroep voor ons in
de ontstuimige Uitkomen om met
vernieuwde krachten het bedrijf in
onszelf en op de hoeve met stuurvaste
hand over te nemen.
Een Zalig Paasfeest wens ik u. En
dat gij moogt opstaan met Christus
uit de martelijen van uw eigen aan
bederf blootstaande graf, en uit de
slameur van uw langs alle kanten aan
gevallen bedrijf. Een nieuwe Zomer
tegemoet.
Te 11,30 uur: Ontvangst ten Stadhuize van Aalst van
het Bestuur van Redt li Zeiven en van een afvaardiging van
de gedekoreerde leden van het personeel en zaakvoerders.
Te 12 uur In ons lokaal uitreiking der eretekens aan
25 leden van Bestuur, Personeel en Zaakvoerders door een
Afgevaardigde van het Ministerie van Landbouw.
Aanbieden van de erewijn.
Gelegenheidstoespraak van de Heer Vermeulen, Staats-
agrönoom.
Te 13,30 uur Feestmaal in het spijshuis De Beurs van
Amsterdam Grote Markt.
Onder het banketgelegenheidstoespraken door de heren
Coppieters, Voorzitter van de Eigenaars en Landbou-
wersbond te Brugge.
de Marneffe, Ondervoorzitter van het Verbond der Bel
gische Koöperatieven Ucobel
Zeghers, Rechtskundige Raadgever van R. U. Z. en
medewerker aan ons blad De Koornbloem
Te 15 uur in het lokaal De Koornbloem
KOFFIETAFEL gevolgd van Gezellig Samenzijn,
Muziek en Zang, in Samenwerking met de Jeugdvereniging
Redt U Zeiven
GELEGENHEIDSTOESPRAAK door de Heer Albert
Baeyens, medewerker aan ons blad De Koornbloem
Behalve hogergenoemde feestelingen worden ook alle
Redt U Zeivers en symphatisanten en hunne huisgenoten
uitgenodigd voor het banket of de koffietafel.
De deelnemingsprijs voor het banket wordt bepaald
op 100 fr., 1/2 fles wijn per persoon inbegrepen, voor de
koffietafel 25 fr., te storten ten laatste op 20 April op
postcheckrekening N° 1425.93 van de Maatschappij Redt
U Zeiven, aan de Kassen te Aalst, Zeebergkaai of bij de
zaakvoerders.
De leden kunnen enkel voor één feestmaal inschrijven,
ofwel voor het banket ofwel voor de koffietafel.
Beide feestmalen zullen geëindigd zijn rond 4,30 uur. Al
de feestvierders komen alsdan samen in ons lokaal De
Koornbloem en begint het
GEZELLIG SAMENZIJN
waarop allen zijn uitgenodigd.
l zakk
De Koornbloem
KW [KW (KW (KW (KW (KW
ïit.