Moederkensdag. De Landbouwarbeiders slachtoffer Arbeid adelt I LANDBOUWWEEKBLAD I Voor en door de AALST 13 OOGST 1949. Verschijnt iederen Zaterdag 28ste JAARGANG Nr 1367 Abonnementsprijs 50 fr. 's jaars. Bureelen Zeebergkaai, 5, Aalst Telefoon Nr 242.67. Postcheckr. 1425.93. Handelsr. Aalst 145. I Orgaan der S. M. REDT IX ZELVEN* I Lendbouwers Het overnemen van artikelen zonder aanduiding der bron is streng verboden. De medewerkers zijn verantwoordelijk voor hunne bijdragen. Aankondigingen volgens akkoord. Half Oogst. Ik wil nu eens echt schrijven gelijk ik het peins en gelijk ik het zou zeg gen. Niet gelijk de dichter, die begint Mijn moeder was een heilige vrouw... Neen, dat is te schoon, te braaf, te sakristijachtigZo spreken wniet. En zo denken we nog veel minder. Ik heb het over ons moeder en waar ons moeder voor zorgde Als wij kleine kinderen waren, lebben we van ons moeder nooit een kraisken op ons voorhoofd gekregen. Dat was geen gebruik bij ons en daarmee uit. Maar de avonden dat let avondgebed niet gelezen werd ons moeder bad zelf voor zijn raar te noemen. En voor we naar boven trokken ras 't Wijwater pakken, zelle 1 Dat wijwatervat heeft bij ons nooit droog gestaan. Gebeurde het dat ons moeder hevige koppijn had dan stuur de ze ons zó naar boven. Maar dan moest hare kop te barsten staan. En dan kommandeerde ze Lees maar in uw bed, en luid op, relle, dat ik het hoor 1 Voor t avondgebed daar zorgde ms moeder voor. Zonder pardon. Ik heb nooit geen schoenen gehad naar t school te gaan. Blokken, loileblokken, maar meer nog gewoon klokken met een lederen riem. Alle Za terdagen werden die blokken wit ischuurd. Om er zo tien paar langs pmuur te zien uit te zouwen staan, «est ge bij ons komen. De leren «eg ons moeder er gewoonlijk zelf 's Zondags naar de eerste Mis en te Communie. Hoe ze dat kon, versta ik nu nog niet, want, dat weet ge zo goed als ik, in een groot huishouden, waar een hele bende kinderen 's Za terdags s avonds de kuip in moeten, daar moet wat afgeplast worden. Nadat iedereen te bed lag, waste moeder nog de kousen uit, zette ze voor 's Maandags de was te week, begon ze de allernoodzakelijkste ver stellingen, dweilde ze op, deed de af was, legde de Zondagskleren gereed,,. Tot laat in de nacht dreffelde ze weg en weer... En 's morgens was ze pre sent in d' eerste Mis. Nooit te laat, altijd juist op tijd. Drie, vier kinderen trokken met haar mee en had ze hel pen aankleden. Zonder ooit eens te blijven koffie drinken of te winkelen in t dorp, trok ze weer naar huis en was maar gerust als iedereen, ook ons vader, opgekleed, met paternos ter of kerkboek en een paar centen voor de stoeltjesvrouw en een voor de schaal, weg was naar de kerk. Van 's morgens trouwens lagen op een rei op de tafel voor 10 man klaar een zakdoek, een kerkboek of pater noster en twee centen. Voor de Zondagsmis daar heeft ons moeder voor gezorgd Ik moet het zeggen lijk het isse dert ik getrouwd ben heb ik nooit meer in zo 'n mals bed geslapen als thuis. Dat was ons moeder haar spe cialiteit proper beddensde matras pluimen of wol of kapok, en zelfs ge kapt havere stro of havere kaf voor de wieg werd alle dagen gekeerd, gestampt en geklopt, langs alle zijden. Regelmatig om de veertien dagen verse lakens. De ressort werd door ons moeder zelf regelmatig heropge- bonden. Wij staken wel een handje toe, maar zij had de leiding. En de gewatteerde spreien die ze zelf ge maakt heeft 1 Met allemaal verschil lende lappen, schoon gestikt en de kleuren uitgespreid en geordend als een bloemenpark. 's Winters lagen we gedekt als mollen. Ik heb nooit geweten dat we onder de pannen, onder brol en zakkegoed gelegen hebben, maar dat we pioper en warm lagen toegedekt, alles op maat in de plooien. En ons moeder was er fier op, op haar bedden. Dat was 't liefste dat ze aan kennissen en familie mocht laten zien. met de koterhaak. En dan moet kweten dat ons vader een wagen maker was, ne stieleman die hamers «soorten had. Ons moeder zou ons •ader voor die blokken nooit lastig Ijsvallen zijn. Ons moeder zorgde vooral voor proper blokken omdat Mokken in de Winter warm is, en in Zomer gemakkelijk om u rap bar- poets te maken dus profijtig. 'ooral wilde ze hiermee dat we steeds netjes voor de dag kwamen, l0per 9ateD in de housen en met ®kken aan. Vierkante meters gaten eeft ons moeder gestopt en duizen- eo sokken gemaakt uit oude afge jaagde flanel. Voor proper schoeisel daar heeft 0ns moeder voor gezorgd. Ons moeder is niet dikwijls in de *®ek naar de Mis geweest. Geen ■j| ®ens, met zo 'n huishouden. Maar niet anders geweten of ze ging (Zie vervolg 2bladzijde 1kolom). In een syndikaal weekblad lezen wij onder bovenstaande titel een ar tikel dat wel de moeite loont er een paar ogenblikken bij stil te blijven staan. Wij citeren De wetgever en de openbare be sturen worden er zich stilaan van be wust, al is het zeer traag, dat de land- bouwarbeider, een werkman is als een ander. Zo spreekt men thans over het invoege brengen van de acht- urenwet voor de landbouwarbeiders, de toekenning van de twee weken en de drie weken betaald verlof voor de jonge arbeiders en de inschakeling van de landbouwondernemingen in 't algemeen regime van 't betaald verlof. Maar nu de wetgever bewust is ge worden van het feit dat de landar beiders werklieden zijn zoals de an dere, komen opnieuw de behouds gezinde patroons op het voorplan en verzetten zich tegen de toepassing van de algemene wetgeving op de landbouwondernemingen. Tot daar het syndikaal weekblad. Bij het lezen van het bovenstaande hebben wij ons trachten voor te stel len wat hier bedoeld wordt door land- bouwarbeiders en door patroons. Wij weten het wel theoretisch is het ver schil zeer duidelijk, vooral in streken waar veel hereboeren wonen, met een slordige 100 ha. bouwland. Maar dat verschil is ons niet recht duidelijk vooral in onze onmiddellijke omge ving waar de arbeider en de patroon één en dezelfde man zijn. Als een buitenstaander de aange haalde tekst leest moet hij allicht de indruk krijgen dat die landbouwpa- troons hier van ons, dagelijks in een luxe auto rondrijden en voorde tijd, die hen nog rest, met de zweep ach ter hun arbeiders aanzitten. Zeker, er zijn bepaalde streken en bepaalde gevallen waar de toestand bij wet dient geregeld te worden. En dat de lonen der landarbeiders zeer laag zijn geven wij graag toe. Maar in werkelijkheid zien wij hier in de streek die fameuse patroons om vier of vijf uur 's morgens uit hun bed komen. Om zes uur staan die patroons reeds de pik te zwaaien en hebben veelal geen tijd om naar een kriterium te gaan zien of om met de voetballers mee te rijden. Die patroons van ons met hun twee koeikens en hun zeven dagwand land lijden een slavenleven, waarbij het leven van sommige achturendag- mensen een vacantie lijkt. Het is niet onze bedoeling het goed recht van de arbeiders te betwisten in verband met een vastgestelde arbeids tijd. Wij keuren het principe van be taald verlof ten volle goed, kortom wij kunnen zeer goed zien dat de zon schijnt in helleven van onze arbeiders. Maar wat wij niet kunnen begrij pen dat is die kleingeestigheid van de syndikaten. Als er één arbeider recht heeft op sociale tegemoetkomingen dan is de landbouwarbeider daar ze ker bij. Maar waarom alleen gespro ken over arbeiders Waarom moed willig patroons tegen arbeiders gezet? Zijn de patroons op 90% van on ze boerderijen zelf geen werkslaven, die het reeds 20 jaar moeten stellen zonder hulp van buitenuit en met moeder de vrouw dag in dag uit moe ten slaven om de bende hongerige gas ten te kunnen bijhouden. Als de syn dikaten door landbouwarbeiders al leen bedoelen die mensen die ergens op een loonboekje staan en die bij een andere boer moeten gaan wer ken, dan zijn wij met hun geschrijf absoluut niet akkoord. Wij wensen dat door landbouwarbeiders verstaan worde: al degenen die op eigen hand, met eigen middelen, met eigen werk krachten, van s morgens tot 's avonds moeten slaven om hun huishouden op een deftige manier groot te bren gen. Want men gaat een boerke van 2 koeien toch geen patroon noemen Trouwens dat scherpe onderscheid tussen werkman en patroon, dat in de nijverheid gemakkelijk te trekken is, is in werkelijkheid niet zo gemakkelijk uit te maken voor wat de landbouw aangaat. Op dit gebied zoveel de na druk leggen op de tegenstelling werk man - patroon ruikt wat te veel naar de klassenstrijd. Onze syndikaten mogen gerust aannemen dat het lot van de landbouwarbeiders en het lot van de overgrote meerderheid van die zogezegde patroons één en het zelfde is, en dat een sociale oplossing voor de één niet redelijk kan door gedreven worden zonder de andere daarbij te betrekken Het is absoluut nodig dat bepaalde middens wat meer oog krijgen voor de gansheid van een volk. Het is een verkeerde opvatting de ene achter uit te willen steken ten voordele van de andere. Daardoor wordt het noodzakelijke evenwicht verstoord met alle nadelige gevolgen. Hoofd zaak is een harmonische opgang van alle standen gezamenlijk en wij zien geen enkel voordeel (zedelijk gewet tigd voordeel tenminste) in het tegen over elkaar zetten van de verschillen de klassen. De Koornbloem OD. IT)C>f rlo IrrtforliooL T7v. Jn— j.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Koornbloem | 1949 | | pagina 1