De ware Kerstgedachte Arbeid adelt Maria die zoude naar Betlehem gaan LANDBOUWWEEKBLAD Voor en door de Landbouwers AAN AH 0Ï12E LEZERS EEft w» AALST 24 DECEMBER 1949 Verschijnt iederen Zaterdag 28ste JAARGANG Nr 1386 Abonnementsprijs 50 fr. 's jaars. Burelen Zeebergkaai, 5, Aalst Telefoon Nr 242.67. Postcheckr. 1425.93. Handelsr. Aalst 145. Orgaan der S. M. REDT U ZELVEN. Het overnemen vanartikelei der bron is streng i zonder aanduiding verboden. i De medewerkers zijn verantwoordelijk voor hunne bijdragen. Aankondigingen volgens akkoord. Het is een feit dat de hedendaagse wereld het Kerstfeest niet kan loo chenen. De datum, de geschiedenis en de geschriften, de afbeeldingen in lijn, kleur, vorm en muziek, het kerkelijk feest in al zijn luister en eenvoud, het familiegebruik en vooral de innerlijke gesteltenis van millioenen mensen die het Kerstekind in hun hart een plaatsje gunnen... zijn daar om het historisch en actueel belang van het Kerstfeest in het ware daglicht te hel pen stellen. De wereld kan dit alles niet looche nen. En toch helpt de wereld mee met de machten der duisternis om het Licht van Kerstmis onder de domper te zetten. Het gebruik van de kerststal scheen in sommige tijden al te wereldse af metingen aan te nemen. De Kerk, die zeer verdraagzaam is, toegevend en volks, heeft het nooit nodig geacht dit gebruik af te schaffen. Er was hier geen gevaar, want de stal was juist voor Haar het bewijs van de vrijwil lige armoe, nederigheid en liefde van het Kerstekind. Het gebruik van de verlichte kerst boom is beslist van heidense afkomst. Toch verbood de Kerk deze niet. Zijn groen en licht ook geen symbolen van het Kerstekind Het groen betekent toch het eeuwig verlangen naar het Licht dat te Bethlehem was geboren? De gebruiken rond en de betekenis van kerstbrood, kerstgans, kerstroos, kerstzangers, enz. zijn van gans bijko mende aard en kunnen de ware bete kenis van Kerstmis niet schaden, inte gendeel zij helpen de speciale atmos feer scheppen die bij t Kerstfeest hoort. Daartegenover moeten we zeggen dat het Amerikaanse kerst mannetje en de in alle steden georga niseerde wereldse kerstfeesten een regelrechte aanval zijn op de geest van het ware Kerstgebeuren. En toch moeten we nog bekennen dat zij in de grond het feest van Beth lehem niet loochenen kunnen want én de kerstman én het wereldse kerst feest zijn daar om vreugde te bren gen korte, oppervlakkige en materia listische vreugde, weliswaar. Maar er zijn machten die sterker nog, en ve nijniger, wraakroepender en zonder genade het ware Kerstgebeuren aan het aftakelen zijn. Die machten zitten in ons en rondom ons. Die machten zitten in het diepste van onze gepein zen, in het eenvoudigste onzer woor den en handelingen. Ze zitten in onze gebuur, in onze gemeente, in het land, in de wereld... De ware Kerstgedachte is niet zozeer een gedachte opzichzelf, zij is geen woord, geen symbool als dus danig. Zij heeft een draagwijdte die gans ons innerlijk denken en ons uiterlijk bewegen overspant en die bevat ligt in de woordenvrede, liefde, goedheid, rechten, plichten, rechtvaardigheid In hoever die woorden in mij, in u, in ons gestalte en vorm hebben ge kregen, moeten wijzelf uitmaken. Een blik op de Kerststal in de H. Nacht mis en een korte meditatie waarbij wij onszelf geen doekjes voor de ogen zullen spannen, zullen volstaan om ons te ontnuchteren en wellicht in een spontaan gebaar ons te doen neer knielen en een mea culpa te slaan. Laat uw gebuur ook in vrede. Want ge weet wel van die splinter in het oog van uw gebuur en de balk in uw eigen oog !1! Dorpscritiek be gint zo wat aan dorpspolitiek te lijken en dat ook laat ons koud. Maar... leest de gazet Leest de gazet en zoekt er het Kerstekind Een verloo chening over de ganse lijn 1 Want op deze dagen wordt er bloed vergoten op menig oorlogs front, hunkeren mensen in gevange nissen en concentratiekampen naar de vrijheid, hongeren kinderen naar een bete brood, verafgoodt een halve wereld een materialistisch idee, slente ren millioenen arbeiders naar de dop, wordt de arbeid van andere millioe nen arbeiders niet steeds naar waarde geschat, gaat er een wereld kapot aan wraakgevoelens en verlustiging in andermans leed. En veelal stellen we vast dat veel van die tegenstrijdige kampen samen het Stille Nacht, Heilige Nacht zingen, één dag maar, en 's anderen daags reeds datzelfde lied, en hetKind dat er in bezongen wordt, verloo chenen. Wanneer hier'geen halt toe geroepen wordt, bezinning en denk toch na gaat de ware bete kenis van Kerstmis een echt faillisse ment tegemoet. Voor ons, boeren, kan het geen kwaad, als wij maar blijven wat we zijnherders, die, bij onze noeste arbeid, steeds bereid zijn te luisteren naar de zegezang der engelen, bereid zijn te gaan en te knielen en onze gaven te schenken aan het kleine Kerstekind dat voor ons bracht Vrede, liefde, goedheid, rechten, plichten en rechtvaardigheid. Maria die zoude naar Betlehem gaan, Kerstavond voor de noenen Sint Jozef die zoude met haar gaan, Om haar de weg te toenen. Het hagelde, het sneeuwde, het miek er zo koud. De rijm lag op de daken Sint Jozef tegen Maria sprak Och Here, wat zullen wij maken 1 Maria die zeiIk zijn er zo moe, Laat ons een weinig rusten. Laat ons nog een weinig verder gaan, Aan een huizeken zullen we rusten. Zij kwamen een weinig verder gegaan, Tot aan een boerescheure. 't Is daar waar Heer Jezus geboren werd, En daar sloten noch vensters, noch deuren De E£oornb! Loem MADONA EN HET KIND MET DE APPEL. (Hans Memlinc.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Koornbloem | 1949 | | pagina 1