Onze Reisduiven. Afrikaanse Loterij Plantkunde en Plantlore. Zeer Belangrijk Berichte Loopt slechts over 14 dagen. Zondag 5 februari 30 MILJOEN WAAG UW KANS. Prijs per Biljet 100 fr. Per Tiendebiljet Ujn 28 jan. 1961 Er zijn in ons land meer inge schreven reisduiven dan inwoners. In de steekkaarten van de Konink lijke Belgische Duivenbond staan er 9.400 000 reisduiven opgetekend. Let wel op dat het hier enkel gaat om sportduiven, dus met uitsluiting van de in het wild levende duiven, die zeker ook een flink aantal ver tegenwoordigen, en van de deko- ratieve vogels. Indien er zoveel duiven zijn, ver onderstelt dit ook een groot aantal duivenlieihebbeis. Gans de wereld door is België bekend als een land van duivenmelkers Er zijn er 185 000 ingeschreven, verdeeld over vijf tien sekties, waarvan de sterksten zijn Gent met 36.000 aangeslote nen, Antwerpen met 33.000 en Brus sel met 31.000. Al de vogels die deze liefheb bers bezitten dragen op zich een soort identiteitskaart onder de vorm van een ring. Elke ring, dra gende 6 d 7 cijfers, vermeldt de leeftijd van de duif, de streek waartoe zij behoort en de naam van haar eigenaar. Dat veronder stelt stapels registers en steekkaar ten die opgemaakt worden door de Koninklijke Belgische Duiven- bond, en waardoor het mogelijk wordt verdwaalde duiven weer te rug aan hun eigenaar te bezor- 9<Dat er heel wat duiven door af matting, vermoeienis afwezig blij ven, of zich om de ene of andere reden van hok vergissen moge blij ken uit het feit dat de K.B. Duiven- bond ieder jaar meer dan een half miljoen aan postzegels verbruikt om de briefwisseling te frankeren waardoor deze duiven weer terug bij hun rechtmatige eigenaar be landen en de eerlijke vinders be dankt worden omdat ze hun vondst eerlijk hebben aangegeven. Ook gekwetste duiven kunnen dank zij deze burgerlijke stand weer veilig thuis gebracht worden. Het kweken, temmen en trainen van reisduiven is een hele kunst op zich zelf. Er bestaat een zeer uitge breide literatuur over dit onder werp. Er werden zelfs zware en kostbare boeken geschreven en gepubliceerd over de verzorging van duiven. Dit is een echte weten- Schap. Dat een bepaalde duif scho ne prijzen wegkaapt,kan een kwes tie van geluk zijn, maar is toch in de meeste gevallen te danken aan de kennis en de toewijding van de duivenliefhebber. Hij doet even veel aan sport als de duif zelf. De duif zelf begint haar sportie ve loopbaan reeds op de leeftijd van vier maanden, en zet ze voort gedurende 8 a 9 jaar. Men begint met de baby-vogel te oefenen door hem op afstanden van 10, 20, 50 ki lometer los te laten van waar hij naar zijn hok moet terug keren. Volwassen en getraind zal de duif kunnen deelnemen aan de eigen lijke wedstrijden die in drie reek sen zijn verdeeld de vluchten van minder dan 300 km, deze van 300 tot 450 km, en ten slotte deze van boven de 450 km tot 10CO en meer. Hoe kan men nu uitmaken wel ke duif als eerste uit een prijs kamp komt Want indien de dui ven wel allemaal van eenzelfde punt vertrekken, het punt van aan komst, het hok, is niet voor iedere duif hetzelfde. Dit gebeurt door het berekenen der gemiddelde snel heid van iedere duif. Men kent op de sekonde na het uur van lossen, eveneens het uur van aankomst, en men kent eveneens de afstand, op de meter na, tussen het--punt van vertrek en de plaats waar het hok gelegen is. Dank zij een vernuftig systeem, dat we hier niet kunnen uitleggen, weet men dat de toren van het stadhuis van Brussel op 601.849 meter van de losplaats van Limoges ligt, op 928.181 meter van Bayonne, op 1.063 618 van Barcelo na, enz. Op die wijze wordt het mogelijk de gemiddelde snelheid te berekenen, en de winnaar aan te duiden. Wist U reeds dat door deze dui ven in ons land er heel wat eten verorberd wordt? Elk dier eet ten minste 30 gram per dag, wat be tekent dat onze meer dan negen miljoen reisduiven per dag 280 ton graan opeten, de inhoud van 28 wagens van 10 ton En zo begrijpt ge ook welk een probleem het tij dens de oorlogsjaren was om reis duiven te houden en te voeden, en wat een kostelijke geschiedenis het is geweest De 2de tranche 1961 van de nieuwe verdeling van Een verzameling Mythen, Legenden en Volkskundige bijzonderheden In betrekking tot Planten en Bloemen. door ALOIS SUYS. 25. Od de daken hunner huizen stel den zij een pop - welke Adonis moest verbeelden - omgeven met potscherven met vochtig gehou den aarde gevuld, en waarin tar we, gerst, latuw, venkel en andere zaden nog waren uitgezaaid. On der een milde zon ontkiemde het zaad spoedig, doch, zo haast de begietingen achter waren geble ven, stierven de jonge plantjesweg. Later zelfs werden Aphrodite en Adonis samen afgebeeld, rustende op een zilveren bed onder een bloeiend prieel, omgeven van bloe men en vruchten in potten. Nog la ter ging de betekenis der Adonis tuintjes te niet alleen de versie- rinq der daken met de kweek van planten in potten bleef lange tijd nog als herinnering over. Tegen het Adonisfeest werden de wateren der Adonisrivier in Phenicië rood. Aphrodite's gordel - Cestus - is een onfeilbare liefdestalisman ;wie deze bestendig om de lenden draagt, is zeker immer te worden bemind. Een gekerstende legende ver haalt dat onder het kruishout, waar aan de Godmens hing genageld, voornoemd plantje groeide. Drup pelen bloed van de Heiland vielen op het plantje neder en bleven tot de huidige dag daaraan kleven. Vandaar de naam bloeddrop. Een plant welke met het Adonis roosje tot de familie der ranonkel- achtigen behoort, is de blauwe berganemoon of blauwe bergwind- roos - Pulsatilla patens, Lat. -. In sommige streken van Midden-Eu ropa wordt deze plant nog droom- plant genaamd. Door het volksbij geloof wordt aan deze de eigen schap toegeschreven dat, wanneer een tuiltje dier bloemen onder het hoofdkussen wordt gelegd, de droom van de slaper zal worden vervuld. De narcis - Narcissus, Lat. - of tijdeloos, een plant met witte of gele bloemen, behoort tot de fami lie der amaiylisachtige - Amarilli dées, Fr. - boldragende planten met zesdelig, gewoonlijk regelma tig bloemdek, onderstandige eier stok, zes meeldraden welke samen hangend zijn, en driehokkige zaad bes of zaaddoos. Men onderscheidt de Narcissus jonquilla, Lat. - of gele Meilelie.de valse Narcis - Narcis- sus pseudo Narcissus, Lat - nog paasbloem, paaslelie, tuiteloze of zomerzotteke genaamd, en de nar cis der dichters - Narcissus poeti- cus, Lat. - Pinkster- of Slnksen- bloem. Narkissos was een beeldschone jongeling, zoon van de riviergod Kephissos. Hij versmaadde de liet- de van de waternimf Echo, omdat hij op zijn eigen spiegelbeeld ver- liefd was geworden. Echo verkwijn- de en stierf van verdriet. Na haar dood bleef niets dan de echo van haar over. Zó verliefd op zijn eigen beelte nis was Narkissos geraakt, dat hij, zich spiegelende in het water van de rivier, in vervoering naar dat beeld greep om het te liefkozen, te zoenen en het tederlijk te drukken aan het hart. Hij plonsde in de vliet en verdronk. Na zijn dood werd hij veranderd in een bloem, welke thans nog zijn naam draagt en deze zal vereeuwigen. Naar een gewijzigde voorstelling meende Narkissos in zijn eigen spiegelbeeld een mooie plaatselij ke Naïade in de bron te aanschou wen. Begerig deze te bereiken sprong hij dat lieve beeld in het water achterna, maar verdronk jammerlijk. De nimfen kwamen toe om Narkissos' lichaam met veel plechtigheid te begraven maar dit was veranderd in een bloem, welke door de nimfen ter herden king narcis werd gedoopt, naar de naam van de beeldschone jonge ling. De narcis is ook Hades gewijd. Cestus is de gordel der maagde lijkheid. De maagdelijkheid werd reeds van in de oudste Oudheid op hoge prijs gesteld, door alle geloofsbe lijdenissen tot de hoogste verering opgevoerd, en als de grootste overwinning van de echt geroemd. Dikwijls werd de maagdelijkheid de grootste voorrechten toege kend. Zo kan worden gewezen op de grote voorrechten, de Vestaal se maagden voorbehouden. Bij de Grieken en de Romeinen was het de gewoonte het meisje dat zou huwen, met de Maagden gordel te omgorden, om deze het behoud van haar maagdom te ver zekeren. Die gordel was geweven van de fijnste schapenwol, en ge sloten door de Heraklesknoop. Die knoop mocht enkel door de echt genoot, de eerste nacht der echt verbintenis, worden losgemaakt. Alleen op die voorwaarde zoude hij, als Herakles zelf, de vader van 70 kinderen worden. De Heraklesknoop is een knoop die vast sluit. De gordel van Brunehilde, en de wijze waarop deze de nacht van haar bruiloft werd losgemaakt, vormen de knoop van de Nibelun- gensage. In de mythologie komen twee Echo's voor, een bergnimf of Orea de, welke Hera aan de praat hield terwijl deze de liefdesavonturen van haar gemaal wilde nagaan, en de waternimf of Naïade waar van hier spraak. De eerste werd om haar verstandhouding met Zeus door Hera zwaar gestraft. Zij moest eenzaam en verlaten in de bossen gaan leven. Steeds moest zij ieder woord dat haar oren zou tref fen herhalen nimmer meer mocht zij het eerste woord spreken. DE KOORNBLOEM Met

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Koornbloem | 1961 | | pagina 6