TBC-vrije Veemarkt
Moederloze viggens
Afrikaanse Loterij
Met de Speciale Paastranche 1961
Trekking op zondag 9 april
Koop onverwijld biljetten.
Plantkunde en Plantlore.
brengen de klokken 60 miljoen in loten van
10 MILJOEN
4 MILJOEN
2 MILJOEN
1 MILJOEN
Per Biljet 200 fr. Per Tiende 21 fr.
te Herzele.
Kora-Viggenmelk
Trekking van de 4de tranche
op zondag 19 maart te Aalst.
T8 maart 1961
Op Paasmaandag 3 april wordt
de 25e t b.c. vrije veemarkt gehou
den.
Van nu ai wordt op deze markt
enkel nog jong vee toegelaten en
de veehouders die er dieren wen
sen te koop te stellen, zullen vol
doen aan de volgende voorwaar
den
1.- De dieren moeten sinds no
vember 1959 in Oost-Vlaanderen
verblijven en dus minstens twee
maal in het t.b.c.-vrije Oost-Vlaam-
se veebedrijf getuberculineerd ge
weest zijn.
2. De dieren mogen niet volzet
zijn van tanden koeien met 8 tan
den - dus 4 jaar oud of ouder -
worden niet op de markt toegela
ten.
3. - De schetskaart van het dier
en het diploma van het bedrijf
moet op de markt getoond worden.
De naam van de eigenaar moet
vermeld staan in het brochuurtje
dat laatst werd uitgegeven door
het Verbond voor Veeziektenbe-
strijding van Oost-Vlaanderen.
4.-Het bedrijf moet vrij zijn van
Brucellose.
5. - De veehouders zorgen zelf
voor het vervoer van hun dieren.
6.- Voor ieder aangevoerd dier
is een vergoeding voorzien van
100 fr. (geldt niet voor de dieren
afkomstig van Herzele of aanpa
lende gemeenten, noch voor vee
handelaars.)
7. - De dieren moeten vóór 8,30 u.
op de markt zijn.
De t.b.c.-vrije veemarkt die te
Herzele zoveel sukses gekend heeft
in het verleden, zal in de toekomst
uitgroeien tot een specifieke ziekte-
vrije jongveemarkt waar de kopers
zich in volle vertrouwen zullen vee
aanschaffen. Vee van steeds beter
kwaliteit zal te Herzele aange
voerd worden, vermits het Verbond
der Veekweeksyndikate n van
Oost Vlaanderen zijn medewer
king heeft toegezegd om tweemaal
per jaar, nl. op Paasmaandag en
op de 2e maandag van oktober,
het te koop zijnde jong stamboek
vee in Herzele te laten verkopen.
In oktober zal er bovendien een
bijzondere verkoopdag gehouden
worden voor jonge stamboekstie
ren ter gelegenheid van de na
jaarskeuringen, die voor gans het
zuiden van Oost-Vlaanderen te
Herzele zullen doorgaan.
Benevens de veemarkt wordt er
nu een grote prijskamp gehouden
voor Piétrains en V.D.L.-varkens
van Oost-Vlaanderen. Aan die
prijskamp zijn voor 20.000 fr. prij
zen verbonden.
Dr M. MOULART.
kunnen met alle kans van lukken
opgekweekt worden met onze
speciaie
De aanvragers gelieven seffens
te verwittigen bij mogelijke onge
vallen aan de zeugen en zij zullen
dadelijk geholpen worden.
Om dit jaar van de zomergraangewassen een oogst
van zware korrels met hoge handelswaarde en zwaar legervast stro
te bekomen, moet men een bemesting toedienen, die minstens,
400 tot 500 kg Chloorpotas 40 per Ha bevat.
Zo U samengestelde meststoffen gebruikt
Eist dan steeds deze die rijk zijn aan potas.
en 59.941 loten van 400 fr. tot 500.000 fr.
Een verzameling Mythen, Legenden en Volkskundige
bijzonderheden in betrekking tot Planten en Bloemen.
door ALOIS SUYS.
30.
Maar doordien ten tijde van
Noach in onze eigene gewesten
geen wijnstokken waren, zagen
Heintje de Dood en Pietje Pek zich
genoodzaakt hun Water des Le
vens te stoken uit het graan van
het veld.
De boze geest, welke Noach bij
de arbeid behulpzaam en diens on
dergang was geweest, wist Dyoni-
sos, later met de Romeinse Bacchus
vereenzelvigd, te winnen voor het
produkt van zijnbedrieglijke daad.
Ter ere van de wellustige wijngod,
kwamen de Dionysosfeesten en
Bacchanalia tot stand. Deze ontaar
den zo spoedig in zulkdanige or
giën, dat de openbare macht zich
onvermijdelijk zag genoodzaakt
daartegen doeltreffend in te grij
pen. In 187 of 186 v. K., vaardigde
de Romeinse Senaat een besluit
wet uit, waardoor dergelijke fees
ten in Italië werden verboden.
De planten treffen in de grond
hun onbewerkte voedstoffen aan.
Noach's wijnstokken putten aldus
essentieële principes uit het bloed
van het lam, van de leeuw, de aap
en het zwijn, principes welke over
gingen in de zoetsappige, suikerige
vrucht.
Wanneer dus de mens een paar
kralende glaasjes wijn drinkt,
wordt hij blijgeestig, mak en zacht
aardig als een lam. Gaat hij voort
met het drinken van wijn, spoedig
waant hij zich sterk en manmoedig
te worden als een leeuw. Drinkt
hij nog altijd meer en meer wijn,
hij wordt boosaardig, en doet zot
en onnozel als een aap. En zuipt
hij in onbeteugelde, onlesbare
drift altijd voort wijn, hij eindigt
met te worden als een zwijn, zodat
hij zich op de lange duur wentelt
in het slijk op de straat, in 2ijn ei
gen vuil I...
Maar niettemin Leve de Wijn,
dat edele druivensap WantQui
bene bibit, bene dormit, qui bene
dormit, non peccat. Ergo, bibamus 1
Een Oosterse spreuk zegt dat hij,
die de wijn haat om de wijze uit te
hangen, dit laatste zeker niet is.
De bijbel zelf verkondigt het ons
(bonum) vinum et musica laetifi-
cat cor en voegt daar terecht on
middellijk aan toe maar meer
nog dan beide, de liefde en de
wijsheid
Uit de wijn komt de waarheid
- in vino Veritas - zegt het spreek
woord. En wie wordt gezegd In
de Wijngaard des Heren te heb
ben gewerkt, is geestelijk verblijd.
Geen krachtiger spreekwater dan
wijn de weerbarstigste tong maakt
hij los. Wie tegenover lastige par
tijen toegeeft, doet water in zijn
wijn. Maar als het te ver gaat, ver
langt de benadeligde partij toch
eindelijk ook eens wijn in zijn wa
ter te doen. Bij vis behoeft (goede)
wijn, want vis moet zwemmen.
Niets heerlijker dan vrouwen en
wijn... vermits de wijn niet te jong
is en de vrouwen niet te oud zijn...
Dit gevoel vertolkt anderzijds de
Franse volksmond door de spreuk
Celui qui n'aime ni femme ni vin,
Reste imbécile juspu'a sa fin.
Is het niet de onsterfelijke Goe
the, de grootste der Duitse dichters,
welke heeft verklaard Het is het
eeuwig vrouwelijke das ewig
weiblich - dat ons immer hoger
opvoert
De vrouw is de heerlijkste der
bloemen door de algoede God op
de aarde geplaatst, maar dan al
leen, wanneer die verlokkelijke
bloem in de schaduw van eigen
tuin bloeit, verspreidt zij haar bal
semende, zoet zaligende geur.
O wingerdbes, bekoorlijk en
goed, du bent onze halve afgod
Wanneer uw hoogedel, onvervalst
bloed zich mengt met het bloed,
dat door onze eigen aderen vliet,
dan dromen wij van zegen en ge
luk, en zweven zalige beelden uit
verleden, tegenwoordig- en toe
komende tijd ons voor de geest,
dan vergeten wij kommer en ver
driet, voelen wij ons tot verhevene
daden bekwaam, en danken wij de
algoedertieren God, dat Hij zo n
hemelse nektar op aarde voor zijn
kinderen schiep. Onze arbeid en
last zijn half zo zwaar, werkkracht
en genot dubbel groot
Overdaad evenwel ontzegge
zich iedereen, want wanneer de
wijn is in de man, is de wijsheid in
de kan 1
De Zweedse dichter Tegnér wel
ke in de XVIIIe eeuw de echte Vi
kings wederzag en hun zeezang
heeft gehoord, bezingt de wijn bij
die Noorse krijgers als volgt -.
Ook Dionysos wordt genaamd
de planter van de eerste wijnstok,
de beschermer van de wijnbouw.
Op een dag dat Dionysos zich in
Thrakia van een verre tocht op
een steen uitrustte, bemerkte hij
het eerste wingerdplantje, groeien
de tussen een spleet van de rotsige
grond. Voorzichtig lichtte hij het
plantje daaruit, en nam het mede
met zich. Te huis gekomen plantte
hij dit eerst over in een holle voge
lenknook, vervolgens in een knook
van een leeuw, dan nog in de
knook van een ezel, en eindelijk
op de helling van een berg.
Hieruit spruit voort dat mensen
welke zich begeven aan het te
veel drinken van wijn aanvangen
met blijmoedig als het vogelenheir
te zingen, vervolgens moed wanen
te verspreiden als een leeuw, even
nadien dommigheden uitrichten
en onbeschoft worden als een
ezel, om eindelijk de helling van
de levensberg te gaan afrollen.
('t Vervolgt.l
DE KOORNBLOEM
Wijn is Al vaders drank,
en een roes is vergund
maar bewaar uw bezinning ook dan .-
Als gij tuimelt aan wal staat gij op, maar aan
boord glijdt gij neer bij de slapende Ran.