Afrikaanse Loterij Met de Speciale Paastranche 1961 Trekking op zondag 9 april te Bergen Koop onverwijld biljetten. VOLLEDIG BEMESTEN Plantkunde en Plantlore. brengen de klokken 60 miljoen in loten van 10 MILJOEN 4 MILJOEN 2 MILJOEN 1 MILJOEN Per Biljet 200 fr. Per Tiende 21 fr. Redt U Zeiven VOLLEDIGE SAMENSTELLINGEN Gekorrelde Samenstellingen moet de stelregel zijn van ieder landbouwer. 1 april 1961 en 59.941 loten van 400 fr. tot 500 000 fr. Door dit jaar 400 tot 500 kg Chloorpotas 40 aan de aardappelen te geven zult U hoge opbrengsten van zetmeelrijke aardappelen bekomen, die goed zullen bewaren en die een hogere handelswaarde zullen hebben. Zo U samengestelde meststoffen gebruikt Eist dan steeds deze die rijk zijn aan potas. biedt aan haar leden haar eigen gefabrikeerde voor iedere vrucht in poedervorm Hier volgen de bestaande formulen welke we in voorraad hebben. VOLLEDIGE SAMENSTELLINGEN door REDT U ZELVEN zelf gefabrikeerd en onder haar etiket voor INHOUD en DEGELIJKHEID GEWAARBORGD Tuin en Tabak Weiden Aardappelen 1 Aardappelen 2 Haver Beten Beten (Anti-Hartrot) Klaver Klaver en Granen Vlas Witloof Asperge Hop Granen Kloorvrijop basis van potassulfaat. Roze Korrel 15-20-26 j/z voor groenten en bloemen Produmax jute zakken van 75 kg voor 1. Voederbeten, Aardappelen, Weiden 10-10 20 2. Tabak, Groenten (Kloorvrij) 8,5-8,5-17 3. Granen 6-15-18 Klaverblad c'tlc P/Z 5 5-15 p/z Ruwe Peru Guano 12-2 Guano samengestelde meststof 6 9 8 stikstof fosfoorzuur potas 8 6 14,5 7 9 10 7 9 10 7 6 10 5 7 9 9 5,5 10 9 5,5 10 2 10 10 10 10 4 7 10 3 8 10 5 8 10 7 6 9 2 12 10 Een verzameling Mythen, Legenden en Volkskundige bijzonderheden In betrekking tot Planten en Bloemen. door ALOIS SUYS. 31. Zeker is het dat het warm, on stuimig bloed dat alle Zuiderlingen door de aderen vloeit, en in wel ker gewesten de wingerd zo weel derig tiert, uit het druivensap ont stond. Over het ontstaan van de wijn stok wordt nog verhaald, dat de hond van Orestheus een planten- loot baarde. Die loot, in vruchtbare aarde overgeplant, bracht de eer ste wijnstok voort. There's many a slip twixt the cup and the lip is een Engelse spreuk welke beduidt, dat wat op het vat ligt daarom toch nog niet is gedronken. Deze spreuk vindt haar oorsprong in de volgende le gende Toen Ankaios een wijnstok plant te, voorspelde hem een waarzeg ger, dat hij van deze de wijn nim mer zou drinken. Ongelovig spotte Ankaios om deze voorspelling. Maar later, juist toen hij een beker van de wijn aan de lippen bracht werd hem bericht dat een ever bezig was zijn wijnberg te verwoes ten. Waarop hij de beker van zich weggooide en naar de wijnberg liep om de ever te doden. Hij werd zelf door de ever gedood. De god van de wijn is Aristaios. Entoria, de dochter van een wijn bouwer, schonk Saturnus, toen deze de gast was van haar vader, vier zonen, welke door hun opvoeders in de wijnbouw werden onderwe zen. Eens dronken zijnde, sloegen Entoria's zonen hun grootvader dood. Ganumedes was de mooiste jon geling welke ooit werd geschapen. Hij werd door Zeus arend aan de aarde ontvoerd, om in de hemel als wijnschenker te dienen, waar hij Hebe in dat ambt opvolgde. Op de bruiloft te Cana, veran derde Jezus het water in de wijn. Wijn is der pastoors geliefkoosde drank. Die eerwaarden hebben op die heerlijke drank een onbetwist baar voorrecht voor Zijn beste vrienden immers schiep Zijn beste dingen de goede God. In het hei lig misoffer is het wijn, die wordt veranderd in het bloed van de Godmens, en gewijde wijn is het, welke dikwijls door bedevaartgan gers voor de heling hunner licha melijke kwalen wordt gebruikt. Wijn en druiven speelden in me nig mirakel een belangrijke rol, en geen plechtigheid, waarop het glaasje wijn ontbreekt. Geen ker- mistafel, geen feestdisch, waarop wijn en wijndruiven niet mede van de partij zijn. De comble van het flamingantis me bestaat er in geen franse wijnen te willen drinken. Zo ver gevorderd zijn wij persoonlijk nog niet. Zulks herinnert ons aan een leuk historietje. Zekere heer, echte fijn proever, qui buvait du Bourgog ne pour pisser du Bordeaux kocht zijn meeste wijnen bij een aarts domme franskiljon aan. Alle om zendbrieven, fakturen, rekeningen van de leverancier waren uitslui- telijk in het frans opgesteld. De ko per gebaarde van kromme haas,- hij betaalde niet. Eens op café, in gezelschap van vele andere heren, gaf onze wijnhandelaar zijn koper steken onder water, zinspelende op de sinds lange tijd onbetaald gebleven rekeningen, totdat laatst genoemde formeel verklaarde Franse wijnen enkel op aanbie ding van Vlaamse rekeningen te zullen betalen. Noodgedwongen moest de dolle franskiljon eindelijk toegeven. Vlamingen, vergeet het nooit -. qui paye, commande of Geen Vlaams, geen centen Wijnhistorietjes zijn gekend bij de vleet. Enkel nog dit. Lang gele den, deden levenslustige pastoors een goede lut bij een stokoud con fraterken, gekend om zijn hoog ge prezen kelder, en vereerden daar bij menig vuil bemorste fles van het patersvaatje, oud van jaren, maar vol van verdiensten. Het oud pa stoorken moedigde zijn vrienden terdege aan. Toe, kinderkens zegde hij, laat ons nóg... maar een glazeke drinken, het is tóch... de enige zonde welke wij doen mo gen Dan dronk hij zelf, klapte met de tong tegen het gehemelte van de mond, een engelke, dat op zijn tongske heeft gepist glim lachte hij nog Om het volle genot van wijn, vooral van Bourgognewijn te ge nieten, moet de neus kunnen mede- drinken. O.L. Vrouwen ten Druiven wor den in Vlaanderenland aangetrof fen op menige plaats, o.a. te Aalst, waar O.L. Vrouw Ten Druiven nog als O.L. Vrouw Ter Werf staat be kend. Over deze lezen wij in Volkskundig Kalender voor het Vlaamse Land, door G. Celis, pr. het volgende De legende ver haalt, dat toen de H. Amandus het geloof kwam prediken, hij aan het volk had gezegd dat het altijd in de nood Maria moest aanroepen. Wanneer in 681 de Dender gans de streek onder water stelde en de opkomende gemeente dreigde te vernietigen, nam het volk zijn toe vlucht tot Maria en zie, rustend op enige druiventakken kwam een Mariabeeld, stroomopwaarts ge- dreven en hield stil aan de Werf. Het werd met veel eerbied opge nomen, aan een boom geplaatst en vereerd. De overstroming hield op. Dankbaar nu richtte het volk een kapel op ter ere der Moeder Gods, en sindsdien bleef de verering stand houden. Wanneer vroeger de bedevaar ders van Jeruzalem en Rome langs de stad Aalst kwamen, werden zij door de leden der gilde van St Ja cob aan de poorten ingehaald, en onder het gezang der litanieën van Q L. Vrouw naar de kapel aan de Weif gebracht, waar men het Te Deum zong. ('f Vervolgt). DE KOORNBLOEM

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Koornbloem | 1961 | | pagina 6